Skrevet av Emne: Riktig eller feil av vekterene?  (Lest 16999 ganger)

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #165 : 20. desember 2007, 00:40 »
Tja, eller så kunne man faktisk ta det tapet man får ved å ha:
- for få folk på jobb
- sette varer utsatt og ubevoktet til
- slippe inn overstadig berusede kunder
- sjenke folk overstadig
- ha et kontantløst samfunn (slipper mye svarte penger)
- overdrevet flyplass kontroll av unge uproffe vektere som får stryk

ellers er vi vel enig.

Alle vekterne i Norge burde streike torsdag og fredag denne uka... og på fredag ettermiddag kunne de spørre handelsstanden og politiet og stortinget om de skulle møte på jobb lørdag....

Det ville være MAYHEM på kjpesentre, Oslo S, hoteller, utesteder, verditransporter, dørvakttjenester, hoteller, kiosker... alt... Flyplassene ville måtte stenge og hverken folk eller post ville komme frem til Jul...

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #166 : 20. desember 2007, 00:40 »
Eg er ganske lei av å høyre dei skriiiker "livsfarlig mageleie" på nyhetene... Er no faen ikkje ei porselensdokke heller! Heksejakt....

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #167 : 20. desember 2007, 00:46 »
Helt feil av vekterne i denne saken.

Ja det er en salat, til 50 kr. Som de fleste mener et dette bare absurd. Jeg vedder på  på at de ikke hadde pågrepet ei ung søt babe på 18 for å stjele tilsvarende.

Herregud gi meg navnet på butikken så skal jeg betale de stakkars kronene mannen stjal til mat. jeg vedder på at han ikke gjorde det for moro skyld ulikt mange andre kleptomane.

Hvor er barmhjertigheten?

Nå er vel det kun politiet som har utøvende makt i dette land. Legge folk i jern for en salt... HALLOOOOOOOO, ro ned da.

Kan du sette deg litt bedre inn i saken enn bare å lese overskriften i VG? Takk!

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #168 : 20. desember 2007, 00:52 »
I denne trådens overskrift ber man om at amn skal ta et standpunkt, slik du ber om. I mitt førte innlegg svarer jeg på dette.

Det finnes andre som har dekket dette enn VG takk. Kan du vennligst ha en bredre horisont en VG. På forhånd takk.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #169 : 20. desember 2007, 00:55 »
I denne trådens overskrift ber man om at amn skal ta et standpunkt, slik du ber om. I mitt førte innlegg svarer jeg på dette.

Det finnes andre som har dekket dette enn VG takk. Kan du vennligst ha en bredre horisont en VG. På forhånd takk.
Have mercy..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #170 : 20. desember 2007, 08:48 »
Helt feil av vekterne i denne saken.

Ja det er en salat, til 50 kr. Som de fleste mener et dette bare absurd. Jeg vedder på  på at de ikke hadde pågrepet ei ung søt babe på 18 for å stjele tilsvarende.

Herregud gi meg navnet på butikken så skal jeg betale de stakkars kronene mannen stjal til mat. jeg vedder på at han ikke gjorde det for moro skyld ulikt mange andre kleptomane.

Hvor er barmhjertigheten?

Nå er vel det kun politiet som har utøvende makt i dette land. Legge folk i jern for en salt... HALLOOOOOOOO, ro ned da.


Det du så ivrig, nærmest beruset og feil forsøker å ytre er at salatnaskeri ikke tilsvarer grunn for å pågripe. Det har du helt rett i. Strafferammen må være høyere for at det skal være hjemmel for pågripelse.

Men, som Shem skriver, du visste vel at vekteren ble slått etter?
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #171 : 20. desember 2007, 09:41 »
Virkelighetsorientering.

1. Strafferammen for "nasking" (simpelt tyveri) ble økt til 6 mnd fengsel i 2002. Det gjør at enhver har lov til å pågripe salattyven dersom det er fare for at han prøver å unndra seg forfølgelse.
(Straffelovens §171.

2. Dersom en mistenkt blir tatt på fersk gjerning kan han også pågripes av enhver som er til stede.
(Straffeloven §176)

Jeg siterer ikke hele loven, men dette er kortversjonen. Det kan ikke herske noen tvil om at vekterne har lov til å pågripe vedkommende for tyveri, det være seg av salat eller annet. Merk at jeg sier lov til å PÅGRIPE, jeg sier ingenting om hvordan.

3. Straffelovens §48 (nødverge) gir kort fortalt anledning til å forsvare seg selv mot et rettsstridig angrep. Dersom du blir slått etter kan du slå tilbake osv. Den er også ganske klar på at du kan bruke makt for å forsvare deg selv, men ikke som hevn, og så snart det rettsstridige angrepet er over må din maktbruk ta slutt.

I klare ord betyr dette at dersom jeg rapper til deg over kjeften, og sier "den trengte du, jeg stikker nå", så er det for seint for deg å legge meg i bakken, for angrepet er over.

Dette setter ikke vekteren som kastet seg over mannen i et spesielt godt lys, med mindre tyven har kommet med trusler som vi ikke kan høre. Uansett er nok maktbruken der i grenseland.

4. Alle, også vektere har lov til å bruke håndjern. Loven nevner ikke håndjern med ord. Derimot er frihetsberøvelse ganske strengt. Dersom vedkommende er en fare for deg, seg selv eller en tredjepart kan han "kontrolleres" med den mengde makt som er nødvendig. Det enkleste er i mange tilfeller håndjern.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #172 : 20. desember 2007, 09:46 »
Helt feil av vekterne i denne saken.

Ja det er en salat, til 50 kr. Som de fleste mener et dette bare absurd. Jeg vedder på  på at de ikke hadde pågrepet ei ung søt babe på 18 for å stjele tilsvarende.

Herregud gi meg navnet på butikken så skal jeg betale de stakkars kronene mannen stjal til mat. jeg vedder på at han ikke gjorde det for moro skyld ulikt mange andre kleptomane.

Hvor er barmhjertigheten?

Nå er vel det kun politiet som har utøvende makt i dette land. Legge folk i jern for en salt... HALLOOOOOOOO, ro ned da.


Hadde en hvilken som helst fyr bøffa meg for en proteinplus på vei ut av gymmet og nektet å stoppe eller evt gjør opp for seg så hadde fyren gått ned for telling....

Hva hadde du akseptert stjålet fra ditt lager Stian? LItt magnesium hadde vært greit men en benkskjorte hadde vært verre?
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #173 : 20. desember 2007, 10:26 »
Pågripe ja men ikke overderven bruk av makt. Som vekter skal du ha trening i å takle dette på en mer smidig måte.

Vist faen skulle vekteren blitt slått etter om jeg ble angrepet slik.

Det du så ivrig, nærmest beruset og feil forsøker å ytre er at salatnaskeri ikke tilsvarer grunn for å pågripe. Det har du helt rett i. Strafferammen må være høyere for at det skal være hjemmel for pågripelse.

Men, som Shem skriver, du visste vel at vekteren ble slått etter?

Utlogget H.T.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #174 : 20. desember 2007, 10:29 »
slaget mot vekteren kom før han ble lagt i bakken

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #175 : 20. desember 2007, 10:34 »
1. I lys av Taxi saken i Oslo der mange okke blir tiltalt virker dette som den private sikkerhets gransjens mest groteske misbruk av sin posisjon.

2. Som sagt skulle vektene fått pengene for salaten fra meg.

3. Det er fortsatt en salt vi snakker om og ved de vekterne jeg kjenner sin holdning er det ikke rart de provoserer.

4. Som ordensvakt hadde jeg ikke lov til å bruke håndjern. Og om de ble brukt av andre skulle i alle fall ikke politiet se dem. Jeg skjønte det slik at vi ikke hadde mulighet til å bruke håndjern. Men å bruke håndjern for en salat. Ja mer ordet salat.

Man skal også legge merke til at de fleste gjør opp for seg ved en smidig måte å være på.


Virkelighetsorientering.

1. Strafferammen for "nasking" (simpelt tyveri) ble økt til 6 mnd fengsel i 2002. Det gjør at enhver har lov til å pågripe salattyven dersom det er fare for at han prøver å unndra seg forfølgelse.
(Straffelovens §171.

2. Dersom en mistenkt blir tatt på fersk gjerning kan han også pågripes av enhver som er til stede.
(Straffeloven §176)

Jeg siterer ikke hele loven, men dette er kortversjonen. Det kan ikke herske noen tvil om at vekterne har lov til å pågripe vedkommende for tyveri, det være seg av salat eller annet. Merk at jeg sier lov til å PÅGRIPE, jeg sier ingenting om hvordan.

3. Straffelovens §48 (nødverge) gir kort fortalt anledning til å forsvare seg selv mot et rettsstridig angrep. Dersom du blir slått etter kan du slå tilbake osv. Den er også ganske klar på at du kan bruke makt for å forsvare deg selv, men ikke som hevn, og så snart det rettsstridige angrepet er over må din maktbruk ta slutt.

I klare ord betyr dette at dersom jeg rapper til deg over kjeften, og sier "den trengte du, jeg stikker nå", så er det for seint for deg å legge meg i bakken, for angrepet er over.

Dette setter ikke vekteren som kastet seg over mannen i et spesielt godt lys, med mindre tyven har kommet med trusler som vi ikke kan høre. Uansett er nok maktbruken der i grenseland.

4. Alle, også vektere har lov til å bruke håndjern. Loven nevner ikke håndjern med ord. Derimot er frihetsberøvelse ganske strengt. Dersom vedkommende er en fare for deg, seg selv eller en tredjepart kan han "kontrolleres" med den mengde makt som er nødvendig. Det enkleste er i mange tilfeller håndjern.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #176 : 20. desember 2007, 10:39 »
I noen tilfelle har jeg gjordt det, nå er jeg noe naiv som jeg trives svært godt med.

Når jeg nå er bestefar 32 år og behagelig anlagt hadde jeg merket meg hvem som stjal sjokoladen og fått noen som kjenner vedkommende til å be om oppgjør. Jeg trenger ikke å drite ut vedkommende.

Et naskeri  fro over 1000 kr hadde jeg nok sprunget etter

Hadde en hvilken som helst fyr bøffa meg for en proteinplus på vei ut av gymmet og nektet å stoppe eller evt gjør opp for seg så hadde fyren gått ned for telling....

Hva hadde du akseptert stjålet fra ditt lager Stian? LItt magnesium hadde vært greit men en benkskjorte hadde vært verre?

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #177 : 20. desember 2007, 11:48 »
Mye smånasking blir fort en del til sammen Stian:)

Tror ikke vekteren hadde noen bekjente av salattyven eller?

Man kan ikke overse ting pga verdien, ett ran på 1000,- i en postfilial er like alvorlig som ett ran på 200 000,-spør du meg.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #178 : 20. desember 2007, 12:37 »
Når jeg nå er bestefar 32 år og behagelig anlagt hadde jeg merket meg hvem som stjal sjokoladen og fått noen som kjenner vedkommende til å be om oppgjør. Jeg trenger ikke å drite ut vedkommende.
Wow.. Du vil ikke drite ut stakkaren som nasket. Så snilt av deg. Smiley "Silkehansker" fikk plutselig en helt ny dimensjon.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Riktig eller feil av vekterene?
« #179 : 20. desember 2007, 12:51 »
I klare ord betyr dette at dersom jeg rapper til deg over kjeften, og sier "den trengte du, jeg stikker nå", så er det for seint for deg å legge meg i bakken, for angrepet er over.

Det faller ikke da lenger under nødverge, men en kan vel fremdeles utføre en borgerarrest på samme måte som med naskeri, da strafferammen for vold er mer enn høy nok.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!