Skrevet av Emne: Altså... Gud finnes ikke?  (Lest 97860 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #315 : 10. august 2006, 09:33 »
Enig, i den forstand at sannsynlighetsregning er lite anvendelig på metafysiske begreper.

Sannsynligheten vil være helt og holdent avhengig av hvordan vi ble skapt, så spørsmålet er inkonsistent. I matematisk sammenheng kan du ikke bare ta bort premissene/aksiomene sånn uten videre, da forsvinner hele tallbearbeidingens (i dette tilfellet sannsynlighetsregningens) grunnlag.

1. Utgangspunktet for Big Bang var ikke (nødvendigvis) intet, men noe som ikke lar seg definere fordi det faller utenfor vårt univers´ tid/rom-begreper (tid og rom innen vårt univers startet med Big Bang).

2. En astronomisk teori går nettopp på at det kan ha vært mange Big Bangs opp igjennom (eksplosjon/implosjon), og at universet derfor har oppstått og gått til grunne og gjenoppstått i sykluser på et visst titalls milliarder år.

H

Ja, men når/hvordan/hvorfor oppstod dette " noe som ikke lar seg definere fordi det faller utenfor vårt univers´ tid/rom-begreper". Hva var det som startet det hele? Hvordan er det mulig at det en gang ikke fantes noe som helst? Det er vel utenfor våre fatteevne å tenke seg det? Og hva er "ingenting"? Det er like ufattelig som muligheten for at det alltid har eksistert noe.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #316 : 10. august 2006, 09:59 »
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html en serie små tankevekkende filmer Smiley gir mulig forklaring på bigbang gjennom string teori!
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #317 : 10. august 2006, 12:39 »
Er det en ting vi vet sikkert, så er det at ingen ting holder konstant form, hverken mennesker, dyr, bakterier, alger eller til og med døde gjenstander. Alt har en evolusjon på en eller annen måte, det råtner, muterer, tilpasser seg miljøet og endringer rundt seg, dør ut osv

Legg til noen hundre millioner år, og mye vil skje. Derfor er det langt fra utenkelig at bakterier i vann har evolusjonert til små amfibier, til fisk, gått på land osv osv. det er ivertfall langt mer trolig enn at en eller annen Gud med viten og vilje skapte verden på syv dager.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Nickname

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 511
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 511

  • Relativt anonym
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #318 : 10. august 2006, 15:20 »
Dinosaurene var iallefall mye smartere enn oss... De levde på Jorden i hundrevis av millioner år før de var uheldig å bli utryddet. Vi har levde her en brøkdel av den tiden å vi har allerede nesten prestert å ødelegge verden. Med mindre det satte en liten Triceratops i ett labaratorium å skapte en bombe som satt dinosauren ut av spill da. :Smiley
Back From the Dead...

... or something like that.

Utlogget Zuul

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #319 : 10. august 2006, 15:26 »
Dinosaurene var iallefall mye smartere enn oss... De levde på Jorden i hundrevis av millioner år før de var uheldig å bli utryddet. Vi har levde her en brøkdel av den tiden å vi har allerede nesten prestert å ødelegge verden. Med mindre det satte en liten Triceratops i ett labaratorium å skapte en bombe som satt dinosauren ut av spill da. :Smiley

Er vanskligere å utrydde verden uten tommel da.... Vet ikke om jeg ville kalt det et mål på hvor smart det er når man ikke har muligheten. Og grunnen til at de dominerte var at de spiste all motstad

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #320 : 10. august 2006, 16:02 »
Er vanskligere å utrydde verden uten tommel da.... Vet ikke om jeg ville kalt det et mål på hvor smart det er når man ikke har muligheten. Og grunnen til at de dominerte var at de spiste all motstad

Ja, men plantene ga dem hard kamp!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Zuul

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #321 : 10. august 2006, 17:28 »
og nå er begge parter olje. Hah, verdensherskerer my ass >Cheesy

men i følge Destinasjon Sterk er vel egentlig krokodiller og haier de som ruler mest for tiden, siden de har hengt med siden den gang da uten å lefle med evolusjon, tomler, stemmebånd og alt annet tant og fjas vi snakkende aper har drevet og avlet fram

Utlogget Nickname

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 511
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 511

  • Relativt anonym
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #322 : 10. august 2006, 18:05 »
Det var riktignok en god dråpe ironi i innlegget mitt... Men de har i det minste innordnet seg i livets kretsløp i steden for å prøve å skape livets kretsløp. Alt jeg påstår er at måten mennesket har bygd opp verden er det ikke lenge til den blir brutt ned igjen. Vi jobber mot naturen, og i gjengjeld jobber naturen i mot oss igjen.


Edit: Men det er fortsatt noen generasjoner til vi må face det problemet, så WHO CARES? (Moodbreaker)
Back From the Dead...

... or something like that.

Utlogget Zuul

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #323 : 10. august 2006, 19:20 »
Universet beveger seg ubønnhørlig fra orden til kaos. Du kan kjempe i mot, men til slutt vinner kaoset. for dinosaur og mann. verden er ikke evig..

Uavhenig av mennesker kan en vilken som helst av fem-seks supervulkaner ta rotta på oss når som helst. Mennesker er ynkelige i forhold til hva naturen kan finne på av seg selv, uten mennesker innblanding. Ta feks Supervulkanen Yellowstone. Den sitter på mer ødeleggende kraft enn vi er i nærheten av å kunne utøve

Idyll på randen av en katastrofe
Vakre bisoner og bjørner. Naturformasjoner uten like. Men rett under Yellowstone lurer verdens største supervulkan. Et utbrudd lammer hele Jorden.
EINAR HAAKAAS
Yellowstone, Wyoming, USA


Japanske turister sikrer seg minner fra Mammoth Hot Springs. De sitter på en supervulkan, som kan utslette alt eller det meste av liv på Jorden.

FOTO: EINAR HAAKAAS

Old Faithful er stjernen blant geysirene i Yellowstone, med sitt spektakulære show omtrent en gang i timen.



Spent følger publikum med på at boblingen tiltar i geysiren Old Faithful i Yellowstone. Dette er selve stjernen blant geysirene i nasjonalparken. Trofast avleverer den sin 40-50 meter høye glohete søyle rundt en gang i timen. Folk setter seg godt til rette på benkene i amfiet lenge før neste naturshow er varslet. Videokameraene og fotoapparatene er forlengst gjort klare. Snart klikker de også helt.

- Look there, it's coming!

Forventningsfulle turister hviner når geysiren våkner. Først kommer den med noen spede, fuktige host. Hvin blir hyl når strålen strekker seg mot himmelen. Vill, vakker, varm og våt. Imponerende! For et øyeblikk glemmer vi fullstendig at vi står på toppen av et vulkansk område som en eller annen gang i fremtiden vil legge store deler av Nord-Amerika i aske.

For dette er ingen vanlig vulkan, men en supervulkan. Utbruddet får katastrofale følger for en hel verden.

Utbrudd kommer.

Forskerne er enige. Vulkanutbruddet kommer, men når? Nå er det 640 000 år siden sist vulkanen Yellowstone brøt ut. I tråd med tidligere intervaller i løpet av de siste to millioner år, er det på tide med en skikkelig utblåsning igjen. Ifølge noen er vi faktisk på overtid.

- Sjansen for at noe skjer snart, er ganske stor. Utbruddene i Yellowstone har kommet med drøye 600 000 års mellomrom de siste tre gangene, sier geologiprofessor Bjørn Jam-tveit.

På Universitetet i Oslo leder han Senter for fremragende forskning innen faget geologiske prosessers fysikk, og har selv besøkt Yellowstone.

- Jorden under parken er svært varm. Under jordskorpen ligger kokende steinmasser, og de er ikke langt unna her. Jordskorpen består av ulike plater som flytter seg, slik at vulkanisme oppstår. Fem kilometer under Yellowstone er det som en trykkoker. Geysirene er grunnvann som kommer opp igjen etter oppvarming. Det lukter svovel av vannet. Noe som skyldes kontakt med smeltemassene. At det er geysirer overalt, viser hvor varmt det er i bakken. Og de flytter seg når det oppstår nye sprekker. Her er det bevegelse hele tiden. Noen steder stiger bakken, for eksempel bunnen av Lake Yellowstone. Kraften er så stor at båter blir slengt på land, sier Jamtveit.

Ødelagt verden.

Jamtveit og andre forskere ser for seg en ødelagt verden når supervulkanen får et utbrudd. - Effekten blir enorm. Trolig vil en fjerdedel av USA bli dekket av aske. Mange millioner mennesker vil dø. Alt vil være annerledes etterpå, mener forskeren.

I Europa vil det bli kraftige klimaendringer, med en bitende kulde som et av de mest følbare resultatene. Mørke skyer med svart regn vil henge over oss. Ikke nok med at flytrafikken vil stoppe opp. Økonomien vil også gå i svart når verdens økonomiske supermakt blir rammet midt i hjertet.

"Enden er nær".

Seniorforsker i geologi, Henrik Svensen, har skrevet boken "Enden er nær" - om naturkatastrofer i moderne tid. Han tror mennesker aldri slutter å la seg fascinere av dette. - Vulkaner er jo materialiseringen av tanken om et helvete. Katastrofetenkning er rotfestet i vår kristne kultur og blir dyrket i Hollywood-kulturen, sier Svensen.

- Når utbruddet kommer i Yellowstone, vil det være dramatisk. Da supervulkanen Toba på Sumatra hadde utbrudd for 74 000 år siden, mistet de sommeren på Grønland i seks år. Alle mennesker stammer fra de 5000-10 000 menneskene som var igjen på Jorden etterpå. Laki-utbruddet på Island i 1783 la store deler av Europa i tåke. Flere titusener døde av gassene, som nådde helt til Moskva. Tambora-utbruddet i Indonesia i 1815 førte til tapt avling i Europa sommeren 1815. Bortsett fra Toba, er alt dette andre småtterier i forhold til Yellowstone, sier Svensen.

Har kontroll.

Margie Replogle i Yellowstones parkadministrasjon forsikrer at alt er under kontroll i parken. Hun legger vekt på at alle som skriver og lager film om det store, ødeleggende vulkanutbruddet har fått sine opplysninger fra parkens eget vul- kanobservatorium. Men det har vært nok oppmerksomhet rundt dette, til at hun nok foretrekker å dempe troen på et utbrudd.

- Det er viktig å forstå at den geologiske aktiviteten her har vært forholdsvis konstant helt siden vi startet de systematiske observasjonene for 30 år siden. Nye utbrudd ligger langt frem i tid. Et utbrudd er teoretisk mulig, men trolig ikke de neste tusen eller ti tusen år, sier Replogle.

Vakkert endelikt?

Jeg trekkes tilbake mot den fascinerende geysiren Old Faithful igjen. Jeg er ikke alene om den gleden. Det fortelles at den første offisielle ekspedisjonen som kom til stedet ble stående bom fast her en hel septemberdag i 1870. De ga seg ikke før de hadde sett showet hele ni ganger.

Før det var nok mange enkeltpersoner innom. Men få trodde på det de fortalte. Litt ironisk er det at en gruppe som tok seg inn til geysirene i 1869, oppsøkte en avis, Lippincotts Magazine i Philadelphia, med historien. - Nei takk. Vi trykker ikke diktning, var svaret fra redaktøren.

Et par år etterpå var fenomenet slått fast. Siden har det vært skrevet og filmet fra Yellowstone ustanselig. Det tar tilsynelatende aldri slutt, før. . . Ja, nettopp.

Med en siste beundring av geysiren tar jeg farvel med Yellowstone etter tre dager i den fantastiske parken. Det er vanskelig å tenke tanken om at Jordens undergang skal ha sitt utspring her - midt i paradiset?

Andre kilder: "The Rocky Montains" av Bryce S. Walker, BBCs nettsider, Discovery Channels nettsider, Yellowstones nettsider.


YELLOWSTONE
Yellowstone National Park , den eldste (opprettet 1872) og største (8992 km2) nasjonalpark i USA. Ligger i Rocky Mountains, for størstedelen i Wyoming, men strekker seg også inn i Montana og Idaho. Ligger gjennomsnittlig 2440 m.o.h. Praktfull natur med ville fjell, fosser, flere innsjøer med Yellowstone Lake (362 km2) som den største, canyoner og 100 000 geysirer, bl.a. den berømte Old Faithful med regelmessige utbrudd hver 33. til 93. minutt. Dyrelivet, som er typisk for Rocky Mountains, er totalfredet og omfatter en rekke arter. Elvene er gjenstand for fiskekultur, og her tillates sportsfiske etter bl.a. ørret. Store deler av nasjonalparken ble herjet av skogbranner sommeren 1988.


VULKANER

Den romerske ildguden Vulcanus har gitt navn til dette naturfeno-
menet.

Jordskorpen åpner seg. Magma eller smeltede bergarter og gass spruter opp fra Jordens indre.

Krater kalles åpningen, som oftest har en gryte- eller traktform.

De glødende massene kalt lava, renner ut på overflaten sammen med aske og gass under utbrudd.

Kilde: Gyldendal og Aschehougs store norske leksikon



SUPERVULKANER

LAKE TOBA
Sumatra, Indonesia

Dette er den eneste eksisterende vulkanen som kan sammenligne seg med Yellowstone i størrelse, og er den supervulkanen som sist hadde utbrudd for 74 000 år siden. På alle mulige vis minner dette utbruddet om hvilken kraft supervulkanene har. India var dekket av aske etterpå, og Grønland mistet sommeren seks år på rad. Befolkningen på Jorden var redusert til noen få tusen etter utbruddet. Hendelsen var trolig et tidsskille.

LONG VALLEY
California, USA

Enkelte forskere mener denne kan bryte ut igjen. Den hadde en liten utblåsning for 250 år siden. Den største var for 760 000 år siden. Bevegelser i området og store mengder karbondioksid er tegn på at det kan være noe på gang.

LAKE TAUPO
New Zealand

Også denne viser tegn til liv. Det er heller ikke lenger tilbake enn år 181 før Kristi fødsel at den sist hadde et utbrudd. Varme kilder gjør blant annet at New Zealand kan hente ut åtte prosent av sitt strømforbruk fra området.

AIRA
Japan

Denne er stadig aktiv. Hadde et lite utbrudd i 1914, og dette førte til flere hundre jordskjelv. Fortsatt venter man på et større utbrudd. I mellomtiden har den jevnlig mange små utbrudd.


500 AKTIVE VULKANER

Nesten uten opphold er det små vulkanutbrudd på Jorden, selv om de ikke er av supervulkanenes størrelse. Tilsammen er det over 500 aktive vulkaner.

Rundt vulkanen Merapi i Indonesia måtte folk evakuere for halvannen måned siden, og to personer mistet livet. I Mexico har folk fryktet utbrudd de siste ukene. I Karibia hadde vulkanen Soufriere Hills et stort utbrudd 20. mai i år. Forskere fryktet at dette utbruddet sammen med flere andre kunne gi temperaturfall på Jorden.

I 1980 omkom 75 personer da Mount St. Helens , USA, hadde et stort utbrudd. Over 24 000 ble ofre for utbruddet til vulkanen Nevada del Ruiz , Colombia, i 1985. På Filippinene omkom 750 ved Pinatuboi 1991.

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1404322.ece

Utlogget travor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #324 : 11. august 2006, 17:40 »
Jeg kan ikke påstå å være noe sikrere enn du.

Jeg mener dog at det i valget mellom myriader av trosretninger--'sannheter'--er like greit å avstå fra religiøs tro, da intet valg medfører sikkerhet uansett. Hvordan skal nå jeg, blott et feilbarlig menneske, med visshet avgjøre universets guddommelige sannheter? Nei, her føler jeg i grunnen intet ansvar...

Jeg har full forståelse på at du kan bli forvirret oppi dette virvarret av religioner og sannheter, men du kan da ikke bruke det som ett argument for å avstå fra religiøs tro.

Hvorfor tror du egentlig at det finnes myriader av trosretninger og religioner egentlig. Over 1/3 av jordens befolkning tror på en eller annen gudom, og du våger vel ikke å påstå at alle lyver? Flere av disse kan bakke opp sine påstander med mirakler og lignende, men der lyver de vel også?

Det forventes ikke at du som menneske alene skal avgjøre universets guddommelige sannheter, men at du iallefall er åpen for at det finnes en åndelig virkelighet, er vel det minste en Gud kan kreve.

PS. Du kan helt klart aldri være noe særlig sikrere en meg nei. Du bygger din tro på noe du ikke har opplevd, mens jeg bygger min tro på noe jeg har opplevd. Hvis fks. jeg var vitne til ett mord og du ikke, så ville du hatt din fulle frihet til å tro at mordet aldri fant sted og at jeg bare var en løgner, men jeg ville alikevel vite bedre, siden jeg faktisk var ett øyevitne.

mvh Travor

Utlogget travor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #325 : 11. august 2006, 17:43 »
Hjelp, i form av kreativ gjenfortelling, ja.

Vi kan sikkert diskutere beretningenes troverdighet i dybnen, men det er en ting jeg vil vite først. Hvorfor er du så skråsikker på at det som står skrevet bare er kreative gjenfortellinger?

mvh Travor

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #326 : 11. august 2006, 18:32 »
Hvorfor tror du egentlig at det finnes myriader av trosretninger og religioner egentlig. Over 1/3 av jordens befolkning tror på en eller annen gudom, og du våger vel ikke å påstå at alle lyver? Flere av disse kan bakke opp sine påstander med mirakler og lignende, men der lyver de vel også?

Jeg har aldri påstått at noen lyver.

Jeg mener derimot det er innlysende at gudsbegrepet har oppstått som resultat av menneskets frustrasjon over ikke å forstå sin verden. En kan jo selvsagt spørre hvor denne frustrasjonen--denne eksistensielle angsten--kommer fra, men for meg virker det som en naturlig følge av det nysgjerrige, spørrende sinn vi mennesker som kjent er utstyrt med. Konseptet 'Gud' gir trygghet i form av forståelse, opprinnelse og hensikt, hvilket tilfredsstiller dette behovet.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #327 : 11. august 2006, 18:41 »
Vi kan sikkert diskutere beretningenes troverdighet i dybnen, men det er en ting jeg vil vite først. Hvorfor er du så skråsikker på at det som står skrevet bare er kreative gjenfortellinger?

mvh Travor

Skråsikker kan en aldri være. Jeg mener dog det er høyst sannsynlig at disse er kreative gjenfortellinger á la den berømmelig fjær som angivelig ble til fem høns, da dette historisk sett har vist seg å være en gjennomgående trend blant fortellinger fortalt av mennesker som selv ønsker fortellingene er sanne, til folk de ønsker å overbevise.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #328 : 11. august 2006, 18:58 »
Dagens bibelsitat (et jeg liker veldig godt.. Wink ):

Sitat
For everything there is a season,
And a time for every matter under heaven:
A time to be born, and a time to die;
A time to plant, and a time to pluck up what is planted;
A time to kill, and a time to heal;
A time to break down, and a time to build up;
A time to weep, and a time to laugh;
A time to mourn, and a time to dance;
A time to throw away stones, And a time to gather stones together;
A time to embrace, And a time to refrain from embracing;
A time to seek, and a time to lose;
A time to keep, and a time to throw away;
A time to tear, and a time to sew;
A time to keep silence, and a time to speak;
A time to love, and a time to hate,
A time for war, and a time for peace.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #329 : 11. august 2006, 19:03 »
Nok et visdomsord:

Sitat
Wine maketh merry: but money answereth all things.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!