Skrevet av Emne: Altså... Gud finnes ikke?  (Lest 97861 ganger)

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #420 : 15. august 2006, 21:25 »
hehehehehehehe.. Grin
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #421 : 15. august 2006, 21:45 »
Nå er jeg sannelig spent, gitt... :Smiley

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #422 : 15. august 2006, 21:46 »
ja, det blir julaften til freddan..
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #423 : 16. august 2006, 00:12 »
Så du mener du kan dømme andre mennesker , dømme hva de mener er synd og ikke synd. Forstår jeg deg riktig ?


Mener du at du kan innta Guds sted å dømme andre mennesker enda bibelen er TYDELIG på dette ?

Jeg påpekte ikke det spesielt, jeg sa at alt du skrev i innlegget ditt var en egen konstruert "religion", du velger litt her og litt der, slik at det passer inn med din egen tankegang...Sånn funker det desverre ikke, bibelen er full av absolutter, ting som fra Guds side ikke er opp for diskusjon, men som han har åpenbart som en sannhet.
Verken du eller jeg er i noen stilling til å dømme noen, men bibelen tar opp mange problemstillinger og stiller seg klar i mange spørsmål, både etiske spørsmål og mer eksistensielle spørsmål. Hvis du irettesetter ditt barn, dømmer du ikke ditt barn, du utviser en "moden dømmekraft" med barnets beste i tanken.
Det som er viktig for meg er å vise hva som er bibelens budskap til synden og synderen (meg og deg, og oss alle), at Gud har betalt prisen (døden) for vår synd, synderen kan bli renset i Jesu blod å bli rettferdig!  Det er bibelens budskap om synden, Gud dømte jo seg selv for vår synd, å ved troen flytter Gud selv inn i våre hjerter ved DHÅ, slik at vi kan leve i frihet....
Finn fem feil.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #424 : 16. august 2006, 00:18 »
Jeg påpekte ikke det spesielt, jeg sa at alt du skrev i innlegget ditt var en egen konstruert "religion", du velger litt her og litt der, slik at det passer inn med din egen tankegang...Sånn funker det desverre ikke, bibelen er full av absolutter, ting som fra Guds side ikke er opp for diskusjon, men som han har åpenbart som en sannhet.
Verken du eller jeg er i noen stilling til å dømme noen, men bibelen tar opp mange problemstillinger og stiller seg klar i mange spørsmål, både etiske spørsmål og mer eksistenielle spørsmål. Hvis du irettesetter ditt barn, dømmer du ikke ditt barn, du utviser en "moden dømmekraft" med barnets beste i tanken.
Det som er viktig for meg er å vise hva som er bibelens budskap til synden og synderen (meg og deg, og oss alle), at Gud har betalt prisen (døden) for vår synd, synderen kan bli renset i Jesu blod å bli rettferdig! Det er bibelens budskap om synden, Gud dømte jo seg selv for vår synd, å ved troen flytter Gud selv inn i våre hjerter ved DHÅ, slik at vi kan leve i frihet....


synden og lovene/reglene er vel mer gammeltestamentelig, mens Ny testamentelig er forkynnelse og frelse som er hovedbudskap ..

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #425 : 16. august 2006, 00:35 »
synden og lovene/reglene er vel mer gammeltestamentelig, mens Ny testamentelig er forkynnelse og frelse som er hovedbudskap ..
Og så?? Det er bibelen begge deler... Det er forutsetningen for kristendommen som religion.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #426 : 16. august 2006, 00:38 »
Og så?? Det er bibelen begge deler... Det er forutsetningen for kristendommen som religion.

jada.. Men ; "at Gud har betalt prisen (døden) for vår synd, synderen kan bli renset i Jesu blod å bli rettferdig" går på nytestamentlig  syn , og her er frelse og  forkynnelse som står i sentrum. Ikke synden ..

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #427 : 16. august 2006, 00:40 »
Ja.. enig... og med å presisere det mener du i denne diskusjonen at??

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #428 : 16. august 2006, 00:41 »
Ikke for å være vrang, men skriver du uten avsnitt for å slippe for mange kommentarer på innlegget ditt, HELLmik? Det er s-l-i-t-s-o-m-t å lese.

Jeg lurer også på en annen ting. Hvorfor er vanligvis èn religion utbredt i ett geografisk område? Hadde kristne nordmenn vært født i Israel, hadde de nok vært jøder. Hadde de vært født i Irak, hadde de nok vært muslimer. Ingen andre som finner dette litt rart? Er dette en tilfeldighet, eller...?

Jeg mener å huske at Kjell Magne Bondevik ble spurt om dette, og han svarte at han sikkert hadde vært jøde om han ble født i Israel. Hvis jeg husker riktig, sa han videre at det handler om å ha en tro.

Hvordan skal vi tolke dette? Smiley

Bare kommenter alt du vil, jeg tenker ikke så veldig på måten innlegget er "redigert" på, jeg bare skriver det jeg har på hjertet.
Det vil være ett meget utilfredstillende svar jeg kommer til å gi deg, men sannheten er desverre sånn i mange tilfeller. Det er jo ett mangefoldig spørsmål, men jeg tror det er så enkelt som at vi lever i en verden som ikke er rettferdig, dvs. det er ikke rettferdig at det mennesker har gjort før oss skal være med å bestemme hva som vil påvirke oss. Slik er det desverre, det er ikke rettferdig at en mann kan gå til en prostituert, å senere få en datter som får diagnosen "Aids", fordi pappa var ute å viftet med tissen. Det er urettferdig at barn i Tjernobyl starter livet med store missdannelser i kroppen, fordi russland skulle lage masseødeleggelses våpen, alle har vi opplevd ting som vi ikke har bestemt selv, men som bare har blitt påført oss, fordi vi lever i en råtten verden som bibelen sier "ligger i det onde". Satan herjer fritt, å vi skylder som regel på Gud, han har ikke lovt oss en himmel på jord, men en himmel til de som tar imot ham mens de lever denne korte tiden på jorda. Ironisk nok ble evangeliet først utbredt i dagens midtøsten, den muslimske verden, men de tok ikke imot evangeliet, de forkastet det, å brente, halshugget, korsfestet og matet de som forkynte Jesus til ville dyr i kolluseum og lignende arenaer (Tror det var kong Kyros som brukte kristne som fakler i veien opp til slottet hans, når han skulle ha fest). Resultatet er at mennesker har blitt overlatt til seg selv, å heller valgt å tro på andre ting. Det er urettferdig at mennesker før oss har gjort muligheten for frelse mindre for noen, og større for andre, men slik er det faktisk(Det kan høres ut som ting er skjebnebestemt, men det er ikke det samme, dette er ikke skjebne, dette er beviste valg).
Her kommer misjon inn i blidet, kristne ønsker å nå alle mennesker med evangeliet, alle mennesker skal få en anledning til å ta ett standpunkt. Millioner av mennesker som ikke lever i såkalte "kristne land" blir frelst hver dag, jeg kan nevne at i Kina har 100mill har blitt frelst på ca.80år...Er Gud bare tradisjon, på ingen måte, men "vestelig kristendom" er ofte veldig fattig, kristne her i vesten har ofte nok med seg selv, derfor kan ikke Gud få gjort en brøkdel av det han har lyst til, fordi vi som besitter "evighetens nøkler", heller sitter hjemme å ser på film, når vi heller skulle vært ute på eventyr med Jesus...
Finn fem feil.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #429 : 16. august 2006, 00:42 »
Og så?? Det er bibelen begge deler... Det er forutsetningen for kristendommen som religion.
Akkurat på det punktet der mange misforstår litt, Ex... Hadde du (og andre) satt dere inn i saker og ting så hadde du visst at det ikke er fullt så enkelt (selvsagt, religion skal jo være så innfløkt.. Tongue)
Menneh... Er et par ting som står i GT som de har gått vekk i fra i NT.. Pakten er jo et godt eksempel, vi trenger ikke å ofre lam på steinaltere lenger.. Wink Dette som en "følge" av NT..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #430 : 16. august 2006, 00:44 »
Akkurat på det punktet der mange misforstår litt, Ex... Hadde du (og andre) satt dere inn i saker og ting så hadde du visst at det ikke er fullt så enkelt (selvsagt, religion skal jo være så innfløkt.. Tongue)
Menneh... Er et par ting som står i GT som de har gått vekk i fra i NT.. Pakten er jo et godt eksempel, vi trenger ikke å ofre lam på steinaltere lenger.. Wink Dette som en "følge" av NT..
MIsforstår ikke. Vet det du skriver. Det er logisk. Bibelen er skrevet av forskjellige mennesker. Mennesker er feilbarlige, både som kilder og referenter. Men både GT og NT _er_ bibelen. Det blir hverken mer eller mindre Guds ord avhengig av hvor det står... Smiley

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #431 : 16. august 2006, 00:47 »
jada.. Men ; "at Gud har betalt prisen (døden) for vår synd, synderen kan bli renset i Jesu blod å bli rettferdig" går på nytestamentlig syn , og her er frelse og forkynnelse som står i sentrum. Ikke synden ..

Tror du har missforstått litt, GT handler om at Loven er Guds krav til mennesker som menneskene ikke klarer å innfri, derfor går Gud inn å innfrir hele loven for oss, slik at vi ved hans offer kan bli etter loven helt rettferdig. Gt peker frem mot det som skulle komme, GT og NT er ikke adskilt, men NT er GT`s "oppfyllelse (ikke opphevelse) ved Jesus Kristus.
Må desverre gå, sov Godt Smiley
Finn fem feil.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #432 : 16. august 2006, 01:02 »
MIsforstår ikke. Vet det du skriver. Det er logisk. Bibelen er skrevet av forskjellige mennesker. Mennesker er feilbarlige, både som kilder og referenter. Men både GT og NT _er_ bibelen. Det blir hverken mer eller mindre Guds ord avhengig av hvor det står... Smiley
Nå mener jeg ikke "gått vekk i fra" som i at de bare driter i å ta med enkelte ting fra GT inn i NT bare fordi det er forskjellige mennesker som har skrevet Bibelen og forskjellige meninger om hva som burdte være med og ikke.. Ikke noe sånt. Ting ble forandret fordi noe skjedde. Mener det som at ettersom Jesus døde på korset, og han ble offerlammet, skal vi slippe å ofre dyr og greier på bålet for å be om tilgivelse/gjøre opp for oss.. I allefall, skal være et brukandes eksempel på hvordan ting forandres fra GT til NT, av enkle årsaker og ikke nødvendigvis menneskelige feil eller logiske brister/selvmotsigelser.
Moseloven er jo nok et eksempel... Menneh.. Lovte egentlig meg selv å holde meg borte fra denne diskusjonen jeg da. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #433 : 16. august 2006, 01:23 »
Helt enig. Senere hendelser kan ekskludere eldre "lover"...

nann-rosita

  • Gjest
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #434 : 16. august 2006, 01:53 »
Ja.. enig... og med å presisere det mener du i denne diskusjonen at??

At jeg ikke "kreerer egne retninger eller tilpasser noen religion min tankegang"..
Jeg kommenterer ut fra et teologisk synspunkt, og  etter pensum fra teologisk fakultet i faget "bibel tolkning".. Hvor man faktisk inngående går i dybden av Bibelens tekster og sjekker ektehet og "sannheter"..

"Bibelen er full av absolutter "- her også uenig, da det fortsatt sås tvil i de teologsike rekker om hvorvidt det faktisk foreligger absolutter i bibelen.
Tatt i betraktning av at Bibelen har flere "versjoner" av samme fortelling, og disse spriker i tid, steder og måten ting fortelles på ..

En annen ting er at store deler av Bibelen IKKE er skrevet etter arameisk skriftmåte, men etter gresk, hvilket indikerer at mange av tekstene er gjenfortellinger av gjenfortellinger, som man i utganskpunktet OGSÅ gir grobunn for at grekernes versjoner av Bibelen har gitt den er med Lovmessiig syn , samt at en det "mirakeler" kan hentes fra gresk mytologisk inspirasjon...

Mange teologer er av oppfatning av at GT er guds Ord.. Og derfor helligere skrifter enn det Nye testamentet.

Når det skal sier; må vi huske at vi har alle ulik oppfatning av hvordan Bibelen SKAL og BØR tolkes. Sakens kjerne er at Bibelen er en rettledning til hvilke valg en skal ta , og hvordan man skal leve. Forkynnelsen står sterkt i Nye testamentet, mens Guds lov er GT..

Mange vil nok krangle på nettopp dette, men om du ( som påpekt her i tidligere innlegg) rettleder ditt barn i den rette tro , så mener JEG at man ikke har rett til å be om sjelen til et annet menneske, som faktisk ikke ønsker det. Dette blir i mine ører oppfattet som tvang, og hverken jesus eller Gud er jfr Bibelen tilhenger av tvang. Man kan forkynne og be for folk, men ikke prakk på dem din tro , og din skråsikre  påstand om at din tro er den rette. Da virker det dømmende, og vi igjen er tilbake til dommens dag hvor vi alle skal stå forran Herren ..

En annen tanke; Mange av disse skriftene og tekstene i bibelen, er også bruddstykker av taler/brev.. Som ble satt sammen til en del av NT i ettertid.
Her ble tolkninger av tekstene  også lagt til, slik at en ikke helt vet hvor de orginale tekstene startet og sluttet, og hvor oversetter/fortolker/teolog har gjort sine notater.
Det finnes ingen konkrete bevis for hva de Nytestamentlige forfattere egentlig har skrevet , da disse tekstene KUN finnes i avskrifter, med mange mellomledd fra "første til ferdig skrevet tekst" . Det finnes bruddstykker av tekster fra 2-3oo e.kr, som ikke er ferdigstilt før 300 år etter at det ble påbegynt..
På denne tiden på gikk det også store kriger om de tre trosbekjennelsene , og hvilken av disse som var den rettmessige. her ble innholdet i bibelen endret etterhvert som "hvem leder" .. Her vil vi OG kunne stille spørsmål med NT's ektehet iht skriftene og sannhetsverdien i de , og ikke minst hvor RIKTIG det er å påstå at disse er de opprinnelige..
Man kan også merke forskjellene i NT iht når skriftene ble nedtenget, da det kan sees på gresk-romersk , eller palestinsk/jødisk skrivemåte..

Mange har sikkert merket seg svingninger i vanskelighetsgraden av å faktisk få sammenheng i det skrevne ordet i bibelen.. Enkelte tekster virker enkelre å forstå : Detter er den gresk -romerske tekstform, som er en mer moderne tekstform . Men den tyngre er den som henspeiler til hebraisk/arameiske tekster..

Alt dette avhenger av tiden det er skrevet , og måten ting skrives på .. Og derfor kommer sosiale, kulturelle,filosofiske grunner inn i danneslen av skriftene i NT... Som gjør det vanskelig å fastslå ekthet og hvorvidt vi faktisk leser det som i utgangspunktet var riktig..
Dette vil jeg påstå ( min mening) at gir et ufullstendig bilde av hva EGENTLIG burde stått i bibelen, og at dreiningen fra forkynnelse og frelse har gått mot "rett , galt og dom"..

Dette ser vi tydelig på den mørke middelalder, da etikk og moral ble flettet inn i Bibelen, ettersom hvordan den enekeltes "samfunnsleder" ville ha det. Bibelen har vært omskrevet ,, rundt skrevet , dissekert opp og ned i mente ,fra den stod ferdig første gang i det 6 århundre e.kr. Og frem til slutten av 1700 tallet , da italia/paven i roma og england lå i disputas om riktig  tro eller vantro. Her ble en hel kongeslekt lyst i bann av paven..

Tror vi alle her har forskjellig standpunkt om hva som er riktig, og vil hele tiden prøve bevise at MIN trosform , og det JEG tolker er det eneste riktige.
JEg mener , og tror , at den riktighet vi føler og har med oss i hjertet , vil være vår vei til Gud og hans kjærlighet.. Uavhengig om hvem som har rett eller galt...

Kanskje på tide avslutte HELE denne diskusjonen , for vi er syv mennesker som har totalt forskjellig måte å tolke troen ( og ikke tro) på ..


Jeg vil gjerne påpeke at her kommer teologistudenten frem , ikke personen Nanns tro.
jeg vil påstå jeg er flink å dele hva JEG tror på , og hva jeg har lært gjennom mine studier..
For Nann-Rosita tror ikke på Gud. men tror på Jorden som vår eksistens opphav .. Jeg tror vi alle er gamle sjeler , som gjenfødes på ny, når den kroppen vi har dør. Og lærdommen fra forrige liv har vi med oss og styrer de valg vi tar i de neste liv..

Nann--Rosita

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!