Skrevet av Emne: Skade?  (Lest 3067 ganger)

Utlogget kalleklovn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 368
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 368

Skade?
« : 21. november 2002, 19:10 »
Jeg holder på med benkprogrammet som ligger på ifrom.no: http://www.iform.no/trening/benkpress.shtml

Jeg ble ferdig med periode 2 for 2 uker siden, og følte meg "sliten" i skulder området... Jeg tok så en hvile uke i forrige uke. Begynte på periode 3 denne uka. Mandagen gikk som smurt  Smiley, men så kom dagen i dag... jeg var fortsatt litt stiv i brystet etter mandagens trening, men det har jeg blitt før også, hvis jeg har hatt hvile uke... Tingen er den at jeg begynte rolig som vanlig. Varmet opp skikkelig, men da jeg skulle kjøre 5*4 på 102 kg gikk det galt... første settet gikk "greit", men jeg merka det gjorde ganske vondt i skuldra og brystet, 2 settet gikk det skeis....  Cry , da jeg skulle ta de 2 siste reppa gjorde det skikkelig vondt! Jeg stoppet da øvelsen, og merka att detta var ikke bra... prøvde så forsiktig med 70 kg, men klarte ikke ta stanga mer enn 10 cm ned før det gjorde SKIKKELIG vondt! prøvde så BARE med stanga, og merka det var ganske vondt da også... Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er overtrent. Det jeg skulle gjort i dag, noe jeg ser nå, er å kjørt heller enn lett økt. Det ble altfor stor påkjenning for brystet og kjøre så tungt tror jeg... Kan jeg ha blitt veldig skada? kan jeg ha ryki noen muskel-fibre eller noe i retningen? må jeg oppsøke lege, eller skal jeg vente til mandag og prøve med en lett økt da? Ble skikkelig nervøs....
-kalleklovn-

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re: Skade?
« #1 : 21. november 2002, 19:28 »
Ai, ai. Det er det programmet Trener ikke ville anbefale og han driver med styrkeløft og vet hva han prater om! Det blir for mye... Jeg er absolutt ingen ekspert på idrettskader. Prøv å kjøl skaden ned med is. Hold deg i ro og ta deg en lett økt om en ukes for å se hvor du "ligger" hen. Det er sikkert andre her som er mer kvalifisert til å svare enn meg.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget TheKid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Re: Skade?
« #2 : 22. november 2002, 08:08 »
hvorfor bruker dere ikke ordentlig styrkeprogram? det der er bare humbug....

Utlogget PowerMan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re: Skade?
« #3 : 22. november 2002, 11:16 »
Hey....
Sannsynligvis har du pådratt det en sene strekk eller revet av noen muskelfibre!
Dette er forholdsvis vanlig når man trener med store belastninger..
Feil teknikk eller for stor belastning på muskelen er de mest vanlige årsakene til dette fenomenet innenfor styrketrening!
Det er ingen fare, anbefaler å ta det rolig noen dager og kjøre lette øvelser på den aktuelle muskel når du er tilbake på trening!
Senestrekk eller muskelfiber avrivning er svært smertefullt og du må nok regne med et par handikap og smerter noen dager, men dette går over! Muskelen må bare gis tid til å restituere og rehabilitere seg selv....
Nedkjøling av skaden med is har liten effekt!
Effekten ved å kjøle ned et skadested med is er følgende:
- hindre smerte
- minske hevelser
- stive av muskelen / leddet (muskelen / leddet stivner ved lave temperaturer)

Nedkjøling er noe som bør fortetas rett etter at skaden har oppstått, ellers har det liten eller i noen tilfeller ingen effekt!

Mitt råd er å satse på hvile noen dager....

Lykke til og god bedring!!
Power is everything...

Utlogget kalleklovn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 368
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 368

Re: Skade?
« #4 : 22. november 2002, 13:00 »
takker for råd!
ble litt lettet Smiley Det var seriøst drit vondt!, håpa på det ikke ble noen langvarig skade...
Programmet er ikke humbug, hvis du kjører hvile-uker mellom periodene... Det var heller feil fra min side å kjøre så hardt etter en hvile-uke...  :-/
-kalleklovn-

Utlogget PowerMan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re: Skade?
« #5 : 22. november 2002, 21:44 »
Programmet er garantert ikke humbug! Føler du selv at det gir god effekt og bra fremgamg, så er det ingenting som hindrer deg i å kjøre programmet!
Husk at alle kan feile, det hører med! Man lærer av sine feil! Keep working!!

Stå på!
Power is everything...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!