Skrevet av Emne: Amatør bygger  (Lest 1966 ganger)

Utlogget Torstein

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Amatør bygger
« : 17. september 2006, 18:13 »
hei, jeg har nettopp kommet i militære og har gratis tigang til trenings studio, derfor har jeg bestemt meg og begynne og bygge litt muskler, derfor lurer jeg litt på om noen har tips til meg om hvordan jeg skal begynne. har kjøpt meg en boks men whey tech proteiner fra www.proteinfabrikken.no. Og har begynt og tenke litt på kosthold, men har ikke all peiling på hvordan kosthold jeg skal ha for og få optimal resultat av treningen. derfor trenger jeg noen tips på hvordan jeg skal trene og hvordan kosthold jeg skal ha, og litt info om hvilke proteiner, evt kreatin tilskudd jeg bør ha...

takk for alle svar på forhånd

Mvh
Torstein 

Alder 20
Høyde 190
Vekt 95
BP:100
ML:160
KB:130
www.proteinfabrikken.no

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Amatør bygger
« #1 : 17. september 2006, 18:25 »
Et proteinstilskudd er et nyttig supplement til kostholdet, da det tillater deg lett tilgjengelig "rene" proteiner, men på ingen måte noen nødvendighet for å vokse optimalt, selv om mange nybegynnere tror jeg. Når det gjelder kostholdet kan du lese litt rundt på underforumene som omhandler det tema her, så lærer du nok en del. Noen enkle retningslinjer er:

- Prøv å få i deg minst to gram proteiner pr kg kroppsvekt hver dag. Om du veier 80kg, så prøv å få i deg 160 gram fordelt utover dagen. Spiser du seks måltider om dagen gir dette deg drøyt 25 gram i hvert måltid, noe som bør være overkommelig.

- Minimer inntaket av tomme kcal/drittmat. Dette betyr godterier, cola, loff osv..

- Karbohydratene du har i deg kan med fordel være komplekse/trege, slik at kroppen bruker litt tid på å bryte dem ned, og du unngår de store blodsukkersvingningene. Unntaket er før og etter trening, da du gjerne kan spise raske karbohydrater, sammen med protein. Majoriteten av karbohydratinntaket bør ligger rundt trening, og til frokost/tidlig på dagen.

- Få i deg nok sunt fett. Tran bør være en selvfølge hver morgen. Andre oljer som rapsolje, linfrøolje osv kan du også gjerne inkludere i kostholdet, da disse både gir deg en sunn mengde fett og litt ekstra kcal om du ønsker å legge på deg muskler. Nøtter er en annen bra kilde.

- Proteinrike matvarer er f.eks rødt og hvitt kjøtt, fisk (tunfisk er billig og mye brukt), melkeprodukter (vil spesielt anbefale mager kesam med litt fun light, som smaker veldig godt)...

Det burde være greit å forholde seg til i starten. Det viktigste er å kutte ut drittmaten, spise nok, og å få i seg tilstrekkelig med protein. Gjør du det, så skal det mye til for ikke å få fremgang på trening. Smiley

Utlogget Torstein

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

SV: Amatør bygger
« #2 : 17. september 2006, 18:38 »
okey, har klart og slutte med dritt maten, men hvordan er det med snus? og hvordan proteiner og evt kreatin bør jeg kjøpe? og bør jeg ha noe annet tillskudd?

Mvh
Torstein
Alder 20
Høyde 190
Vekt 95
BP:100
ML:160
KB:130
www.proteinfabrikken.no

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Amatør bygger
« #3 : 17. september 2006, 18:41 »
Noe annet tilskudd mener ikke jeg du trenger i hvert fall. Kreatin hadde jeg venta med til du har trent en stund og begynner å møte styrkeplatåer. Snus har vel neppe den store innvirkningen på treninga. Hadde du ikke kjøpt proteiner allerede sa du?

Utlogget Torstein

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

SV: Amatør bygger
« #4 : 17. september 2006, 18:47 »
jo, har whey tech protein, men har tenkt og kjøpe en boks med Volu-Mass fra proteinfabrikken, leste litt om den og forsto at den funker fint til å bygge muskler.

Mvh
Torstein
Alder 20
Høyde 190
Vekt 95
BP:100
ML:160
KB:130
www.proteinfabrikken.no

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Amatør bygger
« #5 : 17. september 2006, 18:54 »
Joda, det gjør den sikkert, men det funker fint uten også. Husk at alle kosttilskuddprodusenter gjerne vil at du skal kjøpe produktene deres, samt delvis innbille deg at de er nødvendige for å få skikkelige resultater. Mitt råd er å bruke pengene på mat.

Utlogget Torstein

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

SV: Amatør bygger
« #6 : 17. september 2006, 19:03 »
Det som er greit her i militæret er at du kan spise så mye du vill,  Wink det er derfor jeg trenger litt tips om hvordan jeg skal spise.

Mvh
Torstein
Alder 20
Høyde 190
Vekt 95
BP:100
ML:160
KB:130
www.proteinfabrikken.no

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Amatør bygger
« #7 : 17. september 2006, 19:07 »
Skjønner, men du har vel mulighet til å kjøpe litt egen mat også? Det jeg hører av kompiser om kostholdet i militæret er ikke noe å rope høyt hurra for, selv om mengden kan gjøres bra... Tongue

Utlogget Torstein

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

SV: Amatør bygger
« #8 : 17. september 2006, 19:13 »
nå vet jeg ikke all verden om mat, men prøver og få inn litt kylling, ris, og tunfisk og laks, og grovt brød, og skal kjøpe meg tran og ha på rom. vet ikke om det er mere jeg burde tenke på.

Mvh
Torstein
Alder 20
Høyde 190
Vekt 95
BP:100
ML:160
KB:130
www.proteinfabrikken.no

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Amatør bygger
« #9 : 17. september 2006, 19:39 »
Det høres ut som en fin start det. Spis nøtter istedet for f.eks potetgull om du skal ha snacks, og pass på å få i deg grønnsaker. Smiley

Utlogget Torstein

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

SV: Amatør bygger
« #10 : 17. september 2006, 19:47 »
ok, har også sjekket opp litt det med trenings programmer, skal sette meg ned snart og sette opp ett program..

Mvh
Torstein
Alder 20
Høyde 190
Vekt 95
BP:100
ML:160
KB:130
www.proteinfabrikken.no

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Amatør bygger
« #11 : 17. september 2006, 19:51 »
Jepp. Legg det ut her når du er ferdig, så kan jeg se på det om du vil. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!