Skrevet av Emne: trene hver dag  (Lest 65151 ganger)

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #90 : 07. mars 2005, 23:30 »
Å jo, veksthormon stimulerer proteinsyntese (hypertrofi og hyperplasi) både direkte og indirekte (bl. a. via økning av nivåer av IGF-1 og 2). I tillegg har veksthormon en betydelig antikatabol effekt.

H

At det har antikatabole effekter er greit, men jeg stiller meg veldig tvilende til at det har nevneverdige anabole egenskaper. Det er lokalt, altså i muskelen, det fungerer anabolt. Det er jeg rimelig sikker på.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #91 : 07. mars 2005, 23:37 »
Har lest igjennom diskusjonen, og her må jeg si jeg lærer mye! Bow Som HITman sier, så er det dette som skiller forumet fra mange andre, der mer banale diskusjoner om 1rm osv, er enda mer toneangivende.

Det jeg her stusser over, er at en for bratt progresjon ikke nødvendigvis er positivt. Den siste grunnen (at vi ikke kan øke vektene på den måten over en like lang periode), er jeg helt med på. Ser derfor at mitt spørsmål blir lite interessant i praksis. Jeg spør likevel fordi jeg finner det veldig teoretisk interessant.

Hva er det som gjør at det blir for mye mikrotrauma per trening? (Er ikke ute etter hva som skjer/følgene av det - jfr. det sitatet ditt fra HST FAQen, men hva konkret det er som forårsaker en for stor andel mikrotrauma.) Er det prosentvis progresjon alene som avgjør dette, eller har intensitet (les belastning i % av 1rm) også noe å si? Vil du få en like stor "overdosering" av mikrotrauma med en økning på en gitt prosent tidlig i en syklus på lette vekter, som lenger ut, da økningen straks blir vanskeligere å hanskes med i og med at intensiteten er større?

Håper noen forsto spørsmålet. :Smiley

 Smile

Jeg tror jeg forsto det. Det akkumulerte bindevevet vil sørge for å begrense mikrotrauma om man har trent en hel syklus med en jevn progresjon. Så ved 5/10% økning vil man nok oppnå en ganske lik mikrotrauma gjennom hele syklusen, vil jeg tro. Men, i starten, ved ekstremt lette vekter, bør man nok øke med litt høyere prosent. Jeg er ikke sikker på hvorfor, men vil tro bindevevet har lettere for å dannes rett etter en nedtreningsperiode, og ved så lette vekter. Idikatoren kan være DOMS. Er ikke sikker, men håper jeg klarte å svare sånn halvveis på spørsmålet, hehe.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: trene hver dag
« #92 : 07. mars 2005, 23:45 »

Så du kaller egenetlig HST en vits, altså? Måten han fant ut treningsmetoden på var ikke å finne en metode han synes var praktisk, for så å finne referanser. Han studerte hvordan en muskel responderer på stress, hva som gjør at den vokser. Bryan er en klok man, men har et tonn av mennesker som sitter klare til å kritisere treningsprogrammet hans. Mange av de "frelste" folkene stiller veldig ofte kritiske og gode spørsmål til treningsprogrammet, og får gode, veldokumenterte svar tilbake.

Kort oppsummert er det ikke så komplisert, det er heller ikke mange som er uenige. Er du, forresten?:

* Progresjon (fordi det er det som skal til for å skape mikrotraumaen - en akseptert sannhet).
* Høy frekvens (fordi vekstfaktorene faller tilbake på normalt nivåe etter omtrent 36 timer - kanskje ikke fullt så akseptert, men kom gjerne med studier som motbeviser de studiene som har bevist det.
Synes det hele blir litt useriøst. Først blir en bedt om å si hvordan ting fungerer. Når en har gjort det, blir en bedt om å vise til forskningen bak. Når dette er gjort, blir forskningen uten videre karakterisert som tull. Når en ikke er villig til å ta slikt inn over seg, ser jeg ikke mye vits i å diskutere. Uansett hvor mye vitenskapelige bevis en legger fram, velger mange bare å se en annen vei!

Si meg - er vi litt tungnemme her i dag?
Dersom en tok seg tid til å lese det jeg skrev, til tross for en noe dårlig formuleringsevne, så var det ikke annet enn noen få setninger for å antyde at det er fullt mulig å lage tilsynelatende troverdige opplegg basert på diverse vitenskaplige arbeider som holder mer eller mindre vann. Ikke noe nytt under solen det akkurat..... Ikke ett ord om HST kan man si.

Jeg sier ikke noe om hvorvidt HST eller andre ting som er litt på moten om dagen er uriktig/uredelig fremelsket av sine opphavsmenn. Snarer tvert i mot, så synes jeg mye av det virker vettugt.....


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Eirik-kaaby

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 073
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 073

SV: trene hver dag
« #93 : 07. mars 2005, 23:53 »


Det artigste med den introduksjonen du gjorde her var at du femsto som svært kunnskapsrik, også kommer du ikke med annet enn "sitater" fra "trenings-religiøse" sider og henvisninger til kunnskapsrike personer på disse sidene - artig.......

Jeg for min del skulle gjerne visst  hva det du omtaler som "BB-sprøytet" er. Jeg er jo av de idiotene som holder meg til flersplitt med en gjennomkjøring som hovedmodulen i min trening. Men det betyr på ingen måte at jeg nødvendigvis kun trener en muskelgruppe en eneste gang pr uke. Kanskje skikkelig en gang i uka, men gjennom annen trening så får den nok litt mer å tenke på også vil jeg tro.........

Selv er jeg åpen for nær sagt alle innfallsvinkler til å oppnå trenings- og matrelatert hypertofi, og har prøvd ut det meste med varierende hell, men å omtale det ene eller det andre som sprøyt anser jeg meg for opplyst til å gjøre.

Vi er ganske like når det kommer til trening du og jeg!!
Min sponsor

Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.
Intervju

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: trene hver dag
« #94 : 07. mars 2005, 23:54 »
Jeg stiller meg veldig tvilende til at for eksempel det dette studiet (1) viser ikke skulle stemme overens med "virkeligheten", jeg skjønner bare rett og slett ikke hvordan. Variabler for muskelvekst og muskelsvinn er jo rimelig godt kartlagt nå (i hvert fall de mest sentrale), så når vi vet de (det er jo stor forskjell på kraftige vekstmekanismer og andre ikke fullt så viktige faktorer) er vi jo riimelig sikre. Hele puslespillet passer jo veldig godt sammen. Alt har en forklaring, så det ville vært helt utrolig om det fundamentale ikke hadde vært korrekt. Men man kan vel kanskje aldri vite, men hva er alternativet? DC  buttrock ? Hehe.


1: Bamman et al., Mechanical load increases muscle IGF-I and androgen receptor mRNA concentrations in humans, Am J Physiol Endocrinol Metab Vol. 280, Issue 3, E383-E390, March 2001: http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/3/E383#B31 (Det finnes utrolig mange av de.)


Har tatt meg friheten å utheve selvinnsikten du kommer med her jeg.  Smiley Er enig med deg at hele puslespillet passer veldig godt sammen, og at det ville være utrolig om det fundamentale ikke hadde vært korrekt. Men utelukker altså likevel ikke at det fundamentale ikke er korrekt. Det fundamentale blir altså "endepunktet" vi ønsker å få avklart: Vil trening etter HST-prinsipper faktisk gi bedre muskelvekst/større muskeltverrsnitt per tidsenhet enn andre relevante treningsprinsipper/programmer? Dette må etter min oppfatning studeres direkte før vi kan konkludere!  Smiley

Igjen for å sammenligne dette med medisinens verden: Opp gjennom tidene har man funnet potente medisiner mot flere sykdommer ved rene, skjære tilfeldigheter (f. eks. penicillin, curacit, digitalis) eller ved "blåkopiering" av kroppens egne substanser/stoffer (f. eks. adrenalin, dopamin, morfiner). Grunnforskning i seg selv har imidlertid bidratt til svært få egentlige nyvinninger, tross enorme milliardbeløp og personalressurser brukt på slik forskning. Ofte er grunnen til dette at på tross av et omfattende teoretisk grunnlag og god effekt på rotter og andre forsøksdyr under gitte forsøksbetingelser, så svarer ikke dette til den heller labre effekten man ofte ser på mennesker i den virkelige verden, for ikke å snakke om uante bivirkninger som måtte dukke opp. Derfor stilles det strenge krav til dokumentasjon av faktisk effekt og faktiske skaderisikoer i et langtidsperspektiv før nye medisiner slippes på markedet.

Dette mener jeg til dels kan overføres til treningsverdenen: En ting er lab. Noe annet er den virkelige verden. Mener med dette bare at drastiske konklusjoner bør trekkes på et riktig grunnlag. Ikke noe annet.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #95 : 07. mars 2005, 23:56 »
Gode poenger!

Det finnes en del studier som tar for seg forskjellen ved frekvens på treningene. Jeg kan se om jeg kan få gravd opp noen en annen dag.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: trene hver dag
« #96 : 08. mars 2005, 00:05 »


At det har antikatabole effekter er greit, men jeg stiller meg veldig tvilende til at det har nevneverdige anabole egenskaper. Det er lokalt, altså i muskelen, det fungerer anabolt. Det er jeg rimelig sikker på.

Mulig jeg misforstår deg her, så la oss klare opp: Hvis du mener at kun (injisert) intramuskulert veksthormon har anabole egenskaper, så er ikke det riktig. Veksthormon skilt ut i blodbanen fra hypofysen har også betydelige anabole egenskaper, og styrer mye av den naturlige muskeltilveksten i oppveksten. Men det er klart, for å indusere muskelvekst må jo veksthormon virke på prosesser inne i muskelen, det er jo der proteinsyntesen foregår. På den måten har du jo rett i at veksthormon fungerer anabolt i muskelen, hvis det er slik man skal forstå deg. Veksthormon øker jo som nevnt også nivåene av IGF-1 og 2, som også har kraftige anabole egenskaper.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #97 : 08. mars 2005, 00:13 »
Mulig jeg misforstår deg her, så la oss klare opp: Hvis du mener at kun (injisert) intramuskulert veksthormon har anabole egenskaper, så er ikke det riktig. Veksthormon skilt ut i blodbanen fra hypofysen har også betydelige anabole egenskaper, og styrer mye av den naturlige muskeltilveksten i oppveksten. Men det er klart, for å indusere muskelvekst må jo veksthormon virke på prosesser inne i muskelen, det er jo der proteinsyntesen foregår. På den måten har du jo rett i at veksthormon fungerer anabolt i muskelen, hvis det er slik man skal forstå deg. Veksthormon øker jo som nevnt også nivåene av IGF-1 og 2, som også har kraftige anabole egenskaper.

H

Men veksthormon stimulerer vel IGF-1/2 gjennom leveren. Og sjekk denne:

Metabolic functions of liver-derived (endocrine) insulin-like growth factor I

Isaksson OG, Jansson JO, Sjogren K, Ohlsson C.

RCEM, Department of Internal Medicine, Sahlgrenska University Hospital, Goteborg, Sweden. Isaksson@medic.gu.se

Until now it has been difficult to determine the relative importance of locally produced (autocrine/paracrine) versus systemically derived (endocrine) insulin-like growth factor I (IGF-I) in the intact organism. We recently eliminated IGF-I production in the livers of mice using the Cre/loxP recombination system. These mice displayed a reduction in serum IGF-I levels of more than 80%, but demonstrated normal body growth, suggesting that autocrine/paracrine-acting IGF-I, but not endocrine-acting IGF-I, regulates body growth. Long-term metabolic studies of mice in which IGF-I production had been inactivated in the liver, have shown that the mice have decreased fat mass, but increased serum levels of insulin and cholesterol. Despite the marked increase in plasma insulin following glucose administration, the glucose elimination was not altered in these animals. Thus, the mice showed an adequately compensated insulin resistance. In conclusion, liver-derived or endocrine IGF-I is not required for post-natal statural growth, but seems to be of vital importance for normal carbohydrate and lipid metabolism. Copyright 2001 S. Karger AG, Basel

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: trene hver dag
« #98 : 08. mars 2005, 00:26 »
Det ser ut til å vere brei enighet om at progresjon er heilt nødvendig for å oppnå muskelvekst. Det ultimate blir da sjølvsagt å finne den resepten som gir best progresjon i treninga. Svaret er i hvertfall for meg innlysende: Variasjon satt i system. Gjennom å endre ulike variabler i et system får en variasjon.

Viktigste foranderlige variabler i et system:
- treningsfrekvens
- volum
- intensitet

Kva slags system som gir best framgang er det umulig å svare på fordi det avhenger av treningserfaring og treningsgrunnlag. Med treningserfaring så meiner eg for eksempel antall år erfaring med treningsgrunnlag så meiner eg siste 2-3 måneders treningsgrunnlag. Siste måneders treningsgrunnlag er heilt avgjerende for kva du bør trene i neste program. Nokre ganger er kanskje det ultimate å trene akkurat så hardt og ofte en kan uten at en skader sentralnervesystemet. For eksempel er det ingen problem å trene knebøy og benkpress kvar dag heile uka. Spørsmålet er berre om du den treninga blir effektiv fordi du må trene så lett. Eller du kan trene svært sjeldent men tungt, så er spørsmålet om den treninga er effektiv fordi du kunne ha trent fleire dager i mellomtida. En annen ting er den skrekken for å bli overtrent. Normalt vil det ta minst 2-3 uker før kroppen klarer å bli overtrent, og da snakker eg om enorme treningsmengder. Dette er en fordel veldig mange undervurderer.

Til slutt så vil eg sei at mange som trener bygging gløymer en så viktig faktor som overskudd. En må på død og liv ta ut alt kvar trening, det er heilt unødvendig og virker veldig stressende på sentralnervesystemet. En muskel som tømmes for alle krefter ofte er også mindre mottagelig for trening dei neste to dagene. Dersom en trener i et system så kan en  klare å "lagre" overskudd ved å holde igjen enkelte dager. Dette er ei ulempe med HST, RYP, DC etc fordi dei programma ikkje gir deg mulighet til å avlaste sentralnervesystemet og gi muskelen overskudd fordi en kontinuerlig skal ha en løpende progresjon. Ved å endre dei tre variablene innledningsvis så kan en trene et periodisert program og da vil en unngå dette. Det er ingenting i veien for å ta et lite skritt tilbake ei uke for så å ta et langt større skritt framover igjen uka etterpå. Det er total progresjon som teller.

Nøkkelen er variasjon. Eg har trua på å trene samme muskel alt fra 1-20 ganger i uka om du vil.

(Beklager om innlegget er heilt på viddene men har ikkje giddet å lese gjennom alle andre innlegg her)
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #99 : 08. mars 2005, 07:25 »
Dette blir jo veldig på siden her, men når i all verden begynte man å injesere veksthormon intramuskulært da ?? Huh

Forøvrig bør høye veksthormonnivået også sees i sammenheng med dets påvirkning også på insulinet, puslespillet er jo ikke lite her.

Ellers vil jeg jo si HITman, at det er mange som er uenig med deg i hvor anabolt veksthormon faktisk er. Og da snakker jeg egentlig om det du selv refererer til, det er en forskjell på en lab og den virkelige verden. Det finnes nok av brukere på internasjonale forum som mener at selve vekstfaktoren ikke er kjempestor egentlig, det er først i kombinasjon med en mengde andre ting den fungerer. Men da bør jeg vel stoppe før jeg bryter regelverket her egentlig. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #100 : 08. mars 2005, 07:31 »
Til slutt så vil eg sei at mange som trener bygging gløymer en så viktig faktor som overskudd. En må på død og liv ta ut alt kvar trening, det er heilt unødvendig og virker veldig stressende på sentralnervesystemet. En muskel som tømmes for alle krefter ofte er også mindre mottagelig for trening dei neste to dagene. Dersom en trener i et system så kan en  klare å "lagre" overskudd ved å holde igjen enkelte dager. Dette er ei ulempe med HST, RYP, DC etc fordi dei programma ikkje gir deg mulighet til å avlaste sentralnervesystemet og gi muskelen overskudd fordi en kontinuerlig skal ha en løpende progresjon. Ved å endre dei tre variablene innledningsvis så kan en trene et periodisert program og da vil en unngå dette. Det er ingenting i veien for å ta et lite skritt tilbake ei uke for så å ta et langt større skritt framover igjen uka etterpå. Det er total progresjon som teller.


Spesielt HST har jo en løsning her som kalles zig-zag som er noe av det du beskriver, og gjerne noe man gjennomfører mellom to forskjellige stadier på reps-antallet. Man jobber f.eks opp mot grensen på 10 reps, men når man starter på 5 reps går man ned 2 hakk på progresjonen slik at den 3. treningen på den nye repsfasen kopierer vektene man hadde som maks på 10 reps. Dette er grundig fundamentert i at dette ikke hindrer hypertrofi og spiller liten rolle. Jeg har selv praktisert slike metoder med stort hell når jeg kjørte HST over en lengre perioder 10 uker ++.

For DC sin del, så er jo også dette på en måte løst, spesielt for de som er av de sterkeste nemlig ved at selve treningssyklusen er kort. Dvs. kanskje bare 4 uker beinhard trening, 1 uke rolig, 4 nye uker osv... Målet vil alltid være å bryte nye grenser for slutten av hver 4 ukersperiode, for de som allerede toucher sine grensen er selvsagt dette vanskelig. DC-programmet har faktisk ekstremt stor fokus på overskudd hele veien siden man stresser nervesystemet i så stor grad som man faktisk gjør. Det å kjøre  8-10 ukers sykluser er ikke noe man klarer i evig tid helt enkelt med et slikt program. Progresjonen i DC er nok også hakket vassere enn hva HST praktiserer.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: trene hver dag
« #101 : 08. mars 2005, 08:04 »
Det ser ut til å vere brei enighet om at progresjon er heilt nødvendig for å oppnå muskelvekst. Det ultimate blir da sjølvsagt å finne den resepten som gir best progresjon i treninga. Svaret er i hvertfall for meg innlysende: Variasjon satt i system. Gjennom å endre ulike variabler i et system får en variasjon.

Viktigste foranderlige variabler i et system:
- treningsfrekvens
- volum
- intensitet

Kva slags system som gir best framgang er det umulig å svare på fordi det avhenger av treningserfaring og treningsgrunnlag. Med treningserfaring så meiner eg for eksempel antall år erfaring med treningsgrunnlag så meiner eg siste 2-3 måneders treningsgrunnlag. Siste måneders treningsgrunnlag er heilt avgjerende for kva du bør trene i neste program. Nokre ganger er kanskje det ultimate å trene akkurat så hardt og ofte en kan uten at en skader sentralnervesystemet. For eksempel er det ingen problem å trene knebøy og benkpress kvar dag heile uka. Spørsmålet er berre om du den treninga blir effektiv fordi du må trene så lett. Eller du kan trene svært sjeldent men tungt, så er spørsmålet om den treninga er effektiv fordi du kunne ha trent fleire dager i mellomtida. En annen ting er den skrekken for å bli overtrent. Normalt vil det ta minst 2-3 uker før kroppen klarer å bli overtrent, og da snakker eg om enorme treningsmengder. Dette er en fordel veldig mange undervurderer.

Til slutt så vil eg sei at mange som trener bygging gløymer en så viktig faktor som overskudd. En må på død og liv ta ut alt kvar trening, det er heilt unødvendig og virker veldig stressende på sentralnervesystemet. En muskel som tømmes for alle krefter ofte er også mindre mottagelig for trening dei neste to dagene. Dersom en trener i et system så kan en  klare å "lagre" overskudd ved å holde igjen enkelte dager. Dette er ei ulempe med HST, RYP, DC etc fordi dei programma ikkje gir deg mulighet til å avlaste sentralnervesystemet og gi muskelen overskudd fordi en kontinuerlig skal ha en løpende progresjon. Ved å endre dei tre variablene innledningsvis så kan en trene et periodisert program og da vil en unngå dette. Det er ingenting i veien for å ta et lite skritt tilbake ei uke for så å ta et langt større skritt framover igjen uka etterpå. Det er total progresjon som teller.

Nøkkelen er variasjon. Eg har trua på å trene samme muskel alt fra 1-20 ganger i uka om du vil.

Det du beskriver her er jo fundamentet i det jeg ville kalle "mainstream-bygging", variasjon i intensitet, volum og frekvens er på en måte hele fundamentet for å sette opp treningsåret.
Det finnes seff de som fortsatt kjører seg dønn ut på fire sett x fire øvelser, men i de siste drøyt 10 årene har det vært såpass fokus på å ikke gjøre det på "gamle-måten" at en ganske så stor andel av de som er seriøse har redusert det totale antall "failure-sett" ganske så dramatisk (Dorian Yates var nok en katalysator i den retning).

Når det kommer til progresjon så er det nok litt variabelt hvor gjennomtenkt det gjennomføres. Noen tar det bare på feelingen og øker belastningen etterhvert som det føles naturlig, mens andre har mer strikte rutiner (slike som f.eks meg).
En "bølgetilnærming" mht syklisk belastning er jo også et "eldgammelt" prinsipp som har fått ny oppmerksomhet gjennom HST mm, men like fullt en ganske vanlig tilnærming lell. Byggerne rappet sannsyneligvis prinsippet fra vektløfterne en gang på 70-tallet, så nytt er det jo ikke liksom.

Det jeg tror de fleste "byggere" synder mest mot, er å ta seg tid til en skikkelig pause i ny og ne når kroppen gir tegn på å "ønske det". I mine 10 første år med mer eller mindre seriøs trening bestod hvileuka i å bare trene lett gjennom kroppen to ganger i uka (2 dager). Funka for meg, men direkte hvile var det jo ikke liksom..... I dag tar jeg, om ikke annet, tid til 1-2 uker skikkelig hvile hver 3. måned eller så (er inne i min andre hvileuke nå faktisk - boooooooring!).



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #102 : 08. mars 2005, 11:42 »
Har veldig dårlig tid nå, men kom over et studie som sammenlignet det å trene tre sett i uken på to måter. Den ene metoden var å ta alle tre settene på en dag, den andre metoden var å fordele settene over tre dager/treninger. Gruppen som trente tre dager i uken, med samme volum som den andre gruppen altså, vokste best. I tillegg økte styrken i gjennomsnitt 40% mer! Dette innlegget er vel mest ment til de som mener at det å trene hver muskel èn gang i uken er best, uansett om muskler eller styrke er målet.



Comparison of 1 Day and 3 Days Per Week of Equal-Volume Resistance Training in Experienced Subjects

JOHN R. MCLESTER, JR.,a P. BISHOP,a and M.E. GUILLIAMSb

aThe University of Alabama, Department of Human Performance Studies, PO Box 870312, Tuscaloosa, Alabama 35487

bKRUG Life Sciences, Inc., Houston, Texas.

ABSTRACT

There is not a strong research basis for current views of the importance of individual training variables in strength training protocol design. This study compared 1 day versus 3 days of resistance training per week in recreational weight trainers with the training volume held constant between the treatments. Subjects were randomly assigned to 1 of 2 groups: 1 day per week of 3 sets to failure (1DAY) or 3 days per week of 1 set to failure (3DAY). Relative intensity (percent of initial 1 repetition maximum [1RM]) was varied throughout the study in both groups by using a periodized repetition range of 3?10. Volume (repetitions × mass) did not differ (p  0.05) between the groups over the 12 weeks. The 1RMs of various upper- and lower-body exercises were assessed at baseline and at weeks 6 and 12. The 1RMs increased (p  0.05) significantly for the combined groups over time. The 1DAY group achieved 62% of the 1RM increases observed in the 3DAY group in both upper-body and lower-body lifts. Larger increases in lean body mass were apparent in the 3DAY group. The findings suggest that a higher frequency of resistance training, even when volume is held constant, produces superior gains in 1RM. However, training only 1 day per week was an effective means of increasing strength, even in experienced recreational weight trainers. From a dose-response perspective, with the total volume of exercise held constant, spreading the training frequency to 3 doses per week produced superior results.



http://apt.allenpress.com/aptonline/?request=get-abstract&issn=1533-4287&volume=014&issue=03&page=0273

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #103 : 08. mars 2005, 11:43 »
Slik jeg ser det sier ikke den undersøkelsen noe om nivået på utøverene ?? Det er jo ganske essensielt i denne sammenhengen her egentlig. Smiley

At gruppene var tilnærmet homogent like antar jeg som en selvfølge.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: trene hver dag
« #104 : 08. mars 2005, 12:48 »
Har veldig dårlig tid nå, men kom over et studie som sammenlignet det å trene tre sett i uken på to måter. Den ene metoden var å ta alle tre settene på en dag, den andre metoden var å fordele settene over tre dager/treninger. Gruppen som trente tre dager i uken, med samme volum som den andre gruppen altså, vokste best. I tillegg økte styrken i gjennomsnitt 40% mer! Dette innlegget er vel mest ment til de som mener at det å trene hver muskel èn gang i uken er best, uansett om muskler eller styrke er målet.



Comparison of 1 Day and 3 Days Per Week of Equal-Volume Resistance Training in Experienced Subjects

JOHN R. MCLESTER, JR.,a P. BISHOP,a and M.E. GUILLIAMSb

aThe University of Alabama, Department of Human Performance Studies, PO Box 870312, Tuscaloosa, Alabama 35487

bKRUG Life Sciences, Inc., Houston, Texas.

ABSTRACT

There is not a strong research basis for current views of the importance of individual training variables in strength training protocol design. This study compared 1 day versus 3 days of resistance training per week in recreational weight trainers with the training volume held constant between the treatments. Subjects were randomly assigned to 1 of 2 groups: 1 day per week of 3 sets to failure (1DAY) or 3 days per week of 1 set to failure (3DAY). Relative intensity (percent of initial 1 repetition maximum [1RM]) was varied throughout the study in both groups by using a periodized repetition range of 3?10. Volume (repetitions × mass) did not differ (p 0.05) between the groups over the 12 weeks. The 1RMs of various upper- and lower-body exercises were assessed at baseline and at weeks 6 and 12. The 1RMs increased (p 0.05) significantly for the combined groups over time. The 1DAY group achieved 62% of the 1RM increases observed in the 3DAY group in both upper-body and lower-body lifts. Larger increases in lean body mass were apparent in the 3DAY group. The findings suggest that a higher frequency of resistance training, even when volume is held constant, produces superior gains in 1RM. However, training only 1 day per week was an effective means of increasing strength, even in experienced recreational weight trainers. From a dose-response perspective, with the total volume of exercise held constant, spreading the training frequency to 3 doses per week produced superior results.



http://apt.allenpress.com/aptonline/?request=get-abstract&issn=1533-4287&volume=014&issue=03&page=0273

Så vidt jeg kan se viser studien at 1RM øker mest ved mer hyppig trening, noe som også er vist i andre forsøk. Men abstractet sier ikke noe om forskjellene i hypertrofi?

Fin diskusjon dette, dessverre må jeg si meg enig i HITman - vi trenger studier som direkte sammenlikner forskjellige treningssystem for hypertrofi over tid.

Når det gjelder de små forskjellene i serum hormonverdier vi ser ved forskjellige typer treningsøkter er jeg enig med deg i at det er litt usikkert hvor mye det har å si for muskelvekst, men mange av de som publiserer om dette temaet mener altså at det er en sammenheng-det er interessante korrelasjoner mellom hormonresponsen og endringer i musklenes tverrsnitt over tid - dessverre er det gjort for lite forskning på forskjeller mellom ulike program i så måte.

Kanskje er forskjellene heller ikke så store som debattene våre av og til kan gi uttrykk for?

Med fare for at endel tilter fullstendig kan jeg ikke dy meg: jeg må bare sakse fra Dr.Squat aka Dr. Fred Hatfield som har diskutert dette basert på erfaring. Jeg sier ikke at dette er vitenskaplig holdbart, men kanskje er erfaring noe vi ikke skal overse fullstendig i en slik diskusjon? Han diskuterer her utfra Jones sitt begrep om treningstoleranse (ja, det var faktisk Hatfield som skrev den ironiske artikkelen om HIT- "HIT-With a Hammer").

Frederick C. Hatfield, Ph.D., MSS
One of my favorite lines is, “I can pass by the weight room, smell the iron inside, and instantly begin to grow.” Simply, some people tend to thrive on very little exercise, while others seem to be incapable of making gains no matter how hard, long and frequently they train. This was referred to as one's "tolerance to exercise," a term coined by Arthur Jones years ago. One’s “tolerance” is high if more exercise is needed, and low if less is needed. There are many variables that can affect your exercise tolerance. Of course, “genetics” ranks highest on the list below, and you’ll notice several such factors. Others, on the other hand, are able to be manipulated in various ways.

* Red vs White Fiber Ratio
* Tolerance To Pain
* Level Of “Psych”
* Amount Of Rest Since Last Workout
* Perceived Exertion
* Amount Of Eccentric Stress (Which Causes Connective Tissue Microtrauma)
* Incentive Level
* Strength-To-Weight Ratio
* Time Of Last Meal (Energy)
* Type Of Foods Eaten At Last Meal (Glycemic Index)
* Use Of Ergogenic Techniques Or Substances
* Musculoskeletal Leverage Factors
* Motor Unit Recruitment Capabilities
* Skill Level At Exercise Being Performed (If Such Is Required; e.g., Cleans)
* Equipment Quality & Design
* Environmental Factors (e.g., Heat, Cold, etc.)
* Size Of Muscle Being Exercised
* Various Intra- and Extracellular Biochemical Factors
* How close you are to your maximum potential in size or strength

All these factors, and perhaps several more as yet undreamed of, will variably affect how frequently you should train each body part and how best to split your routine.

Several years ago, after chatting with Arthur and reading some of his thinking on the topic, I began charting other lifters' reps at 80 percent max. I found that guys who were so-called "fast" gainers were only able to do 4-6 reps at 80 percent, while lifters who seemingly never made great gains were able to rep out at around 15-20 reps with 80 percent of their max. Apparently, so-called "fast gainers" have rather poor anaerobic strength endurance. This is explainable in part by the fact that they're probably mostly white muscle fiber, which has fast twitch/low oxidative capabilities. Conversely, slow gainers are probably mostly red muscle fiber (slow twitch/high oxidative) and therefore may possess greater ability for rapid during-set recovery.

The problem is, however, that each muscle group's tolerance to exercise probably differs. Each exercise you do for each body part can - and often does - possess an entirely individual rep ability at 80 percent max.

Why is it that most newcomers to bodybuilding, and even most intermediate level bodybuilders, can’t make continued gains using a split they copied from one of the pros? It’s quite simple, really. First of all, you must be truthful with yourself in answering some basic questions. Are you as fastidious as the pro you seek to emulate in all that you do? Your supplement schedule? Your diet? Have you as much time “in the trench” as the pro? How long have you been forcing your body to adapt to stress? Most pros have forced adaptations to their muscles and other bodily systems that have taken years to accomplish. As your body changes over time, your susceptibility to further change does as well. New forms of stress force different adaptive processes to occur, and each adaptation requires that different stressors and training schedules be devised in order to take your body one more step closer to its maximum potential.

So, as you change your body, your body demands different scheduling for further adaptation to take place. It isn’t simply a matter of piling on more pig iron to satisfy the progressive overload principle. It’s more complicated than that. One of the biggest mistakes all bodybuilders tend to make is that they do not build their programs with this important fact in mind. As you change, so must your training because your body’s “tolerance” to that level or type of stress has changed. And, how you split your training can be an important source of new adaptive stress to which you have not yet adapted.

Most bodybuilders are not “hard gainers” or “fast gainers” in all body parts. Further, as you get closer to your maximum potential -- where all professional bodybuilders are -- you may become a hard gainer, whereas earlier in your career your gains seemed to come easy. Or, maybe you’ve remained an easy gainer but have yet to discover the type of stress your body now requires to force continued growth.

Through experimentation, I assure you that finding your own level of "tolerance" (body part per body part) will make a big difference.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!