Visning av honnrposter for NeDD
|
Sider: 1 2
|
16
|
Generelt / Loggbok Online / Sv: NeDD`s sykkelsesong er i gang!
|
21. mai 2012, 10:42
|
Garborgriket rundt 21.05
Tid: 2 t 46 mins Km: 82km Snittpuls: 87% Makspuls: 96% Kcal: 3019 Gjennomsnittsfart: 29,58km/t Toppfart: Uvisst!km/t
Var veldig klar for ritt i dag. Garborgriket rundt har for meg alltid vært rittet jeg har vært i slag, og følt meg bra. Startet i pulje to, første pulje bak eliten som starter først. Fikk varmet bra opp og det ble 15-20 mins stillestående i kø før start. Nytt av året var at det var nettotiden som gjalt, så det var best å starte langt fremme for ikke å "ta igjen" sekundene fra starten til man passerer startstreken. Da kan man heller ikke starte sist og ta igjen teten og vinne på tid, selv om man ikke kommer først.
Ut fra start gikk det veldig fort. Jeg fikk plassert pulsen jevnt på 94% og det kostet å holde følge. Ut av Bryne og oppover mot Melsvatnet var det ingen som hadde planer om å la være å dra. Her ble det kjørt kraftig av Team TOSK og Bryne CK. Godt jeg satt gjemt som en annen kaptein og fikk alt dragsugeffekt jeg klarte, for dette var hardt.
Ved melsvatnet var jeg rimelig stiv og småkokt. Det var en hard start, og jeg innså da at det var bare å prøve å finne en akseptabel matchfart, for å få roet pulsen.
Melsvatnet, endelig en liten pauseplass/flaskehals gjennom en grind:
Videre herfra ble det slik at jeg akkurat ikke klarte å henge meg på en stor pulje. Hvor langt fremfor de teten var klarte jeg ikke se. Men jeg måtte slippe og ble raskt innhentet av en gruppe rett bak. Gjennom det tekniske partiet ved Sælandsskogen klarte jeg kjøre meg delvis inn igjen i den store gruppa igjen, osm når bare var en lang strek. Denne slo flere sprekker ut av skogen og det ble kamp om å posisjonere seg. Vi ble vell 6-7 stk videre herfra. Ny pause med flaskehalsen på Litla Undheim, når man skal over en bro. Nå var "oppvarmingen" over, og de tunge bakkene var i vente.
Opp Knudaheiå og mot Sikvaland lå jeg i et bra felt, eller jeg hadde godt med krefter i bakkene og vi kjørte bra. Mot toppen av det høyeste punktet ble det kjørt på siden det flater ut, og da var det kjekt å ligge først de siste 200m, vertfall når det står kameramann
Sikvaland:
Jepp, ganske fornøyd med at det viste på bildet
Videre fra toppen her og nedover mot Ålgård ble jeg liggende først. Kjenner svingene her ganske bra etter hvert, så bremsene ble ikke akkurat utslitt. Fordelen med å ligge fremst nedover når man ikke trør, er at man triller til man blir kjørt inn + man trenger ikke bruke krefter før man skal rulle frem på rulla igjen.
Videre gikk vegen gjennom Ålgård og det ble flaskeskiftet med samboeren som langer.
Utrolig fornøyd med ny flaske, ettersom jeg hadde drukke 1,5 flaske på 4 mil. Til og med opparbeidet en luke på mr. Goa.
Langs togbanen og ned mot Kalberg ble det tungt. Klokka begynte å gå, og lårene begynte å bli tunge. Opp ved motorkrossbanen kjørte jeg meg nesten tom for å holde følge, og det var knall hardt å følge gruppa til Kvernaland. Kjente at høyre lån begynte å småsparke litt, og jeg tok hintet. Noe var på gang. Videre herfra og opp morderbakken ved Fjermestad sprakk jeg. Kjempesprekk! Beina ble stokk stive, rytterne forsvant og jeg haddet det vondt.
Litt typisk at en papprazi måtte stå akkurat her. Tidenes SYRETRYNE
Vi tre + en kar til kjørte ilag mot Lye. Ved siste kneika måtte jeg slippe. Klarte ikke tette luka til nr to, og nr fire tettet luka uten jeg klarte å henge på. Ble da frakjørt og i tillegg kom teten fra pulje 3 og dro rett ifra meg opp bakken mot Vindmølla.
Nedover bakkene var det nesten hode under styret for å trille bra. Ved bunden av bakken var det to mil igjen, og nå var det bare å kjøre hva jeg orket for ikke å tape for mye tid. Kampen om minuttene og resultatlisten var virkelig i tankene så det var bare å pushe. Lå på 82-83% og hadde fortsatt syre i massevis etter de harde bakkene som nettopp var passert. Ble innkjørt av en ny gruppe som jeg fikk heng bort til Njåskogen. Måtte slippe også disse når det kom en bakke i start av skogen. Hadde tunge bein og pulsen ville ikke over 84% selv om det kicket av å ligge på hjul og presse på.
Ble alene til Kvernaland og fikk se 10km skiltet. Nå var det bare rundt Frøylandsvatnet igjen, så jeg klarte å holde pulsen på 84% herfra. Fant et godt tråkk og holdt 29,2km/t i snitt mot mål, i følge klokka siste milen. Ved Klepp St. kom det en gruppe og kjørte rett forbi meg. Håpte på litt drahjelp, men var stokk stiv og klarte ikke høyne farten for å følge. Ble ensomt mot mål, men fikk sett at jeg ble alene inn i Bryne sentrum, og vant spurten enkelt mot meg selv Klarte å stå 20-30m før beina var som gelè og jeg endte opp på setet igjen.
Målfoto:
Tid: 2,46,20.
Veldig fornøyd med egen tid. Tidsmessig så gjorde jeg et bra ritt i forhold til siste 3-4 måneders trening.
Hadde ikke speedo på turen ettersom sensoren nok er tom for strøm(?) Polar speedsensor. Skal innom Spinn-sykkelshop og få gang på den til Nordsjørittet som er om 3 uker! |
Honnr gitt av : 20LEGEND, 21. mai 2012, 10:54
|
|
18
|
Trening / Andre Treningsaktiviteter / Sv: The Norseman
|
14. desember 2011, 11:16
|
Takker for gode svar! Dette ga meg mer inspirasjon og nysjerrighet på noe av det hardeste man kan være med på.
Som den syklisten jeg er, så er det enten dette eller Styrkeprøven (Trondheim-Oslo), men føler at en Norseman/Ironman er hakket over når man først trener så seg sykt godt opp. |
Honnr gitt av : Kikki, 14. desember 2011, 11:16
|
|
19
|
Generelt / Loggbok Online / Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
|
14. juni 2011, 13:24
|
Yo, da var årets Nordsjøritt gjennomført og jeg klarte målet. 3.08.58 ble tiden, 6 minutter raskere enn reel forhåpning på under 3.15. Det var litt lett motvind hele turen, så under 3 timer innså jeg tidlig som uaktuelt.
Sykkelen vasket og vokset dagen før dagen. Kjede eg smøret med tynn kjedeolje og giren fungerer optimalt og knirkefritt.
Før start gikk alt etter planen. Spiste og drakk som planlagt. Klarte å miste gps´n (Polar G3) fra armen når jeg var på do, så håper den blir funnet og tilsendt. Fikk vertfall varmet opp nødvendig, og sto 35 min i kø for å nå langt frem da starten gikk. Så stor kamp er det faktisk om plassene i starten, at man må stille seg opp tidlig. Derfor ble det 30 mins oppvarming, før man roer med å stå i kø i 35 minutter før man sprengåpner for å skille fløten fra melken...... Og holde seg fremme med fløten
Det var flere ryttere i min pulje som nok kunne plassert seg meget bra i elitepuljen, men som valgte å stille på seeding. Dermed var det de 150 beste i fra alder M17-34 som ble sendt av gårde. Her er bilde 1 min før start. Står greit fremme. Alt fortsatt etter planen.
Ut fra start fikk jeg en bra plassering og det gikk veldig fint for seg på de smale grusvegene ut av Egersund. Fartsmessig så gikk det veldig fort, og til tider var mer enn nok bare å henge med. Forbi Ogna og innover Brusand var vi en gruppe på 15-20 stk som startet stigningen opp mot Vannavatnet. Selv så hadde jeg dårlig erfaring fra denne plassen i fjor, med at jeg kjørte for dårlig i partiet over jordet. Det ble det en reprise av i år.
Her er et bilde fra skogspartiet:
Ble hektet av feltet da det ble litt venting og køer i skogen. Også før skogen ute på jordet ble det litt klyss og stopping. Dette gjorde at mange smatt forbi, noe som gjorde at når jeg skulle sette opp farten så ble jeg sperret.
http://www.aftenbladet.no/sport/nordsjorittet/malvideo/Hvem-vil-du-se-over-ml-2822211.html Skriv inn startnummer 508, og det eg jeg som smetter mellom noen akkurat ved passering. Hadde startet en opphentingsprosess her. Det gikk bra og jeg fikk kjørt meg opp og dannet en bra gruppe.
Videre på Kongevegen og til Hå gamle prestegård brukte jeg mye krefter. Vi kjørte en rulle som nok skulle vært delt i to. Dro skikkelig til i slake bakker og tok mye initiativ. Feltet ble bare strukket flere ganger, og vi ble alltid samlet. Så rulla rullet og gikk. Frem mot Tinghaugbakken begynte det å tære på. Begynte å bli sur ut fra Orre, og mot Tjøtta måtte jeg gi slipp pulja. Skikkelig kjedelig og "ufortjent". Eller fortjent? Vi var da fire stk som kjørte i lag mot Tinghaugbakken. Vi ble enige om å ikke sprenge oss opp bakken, og heller ha krefter de siste to milene.
Opp Tinghaugbakken:
Videre til Kvernaland gikk det fort langs Frøylandsvatnet. Gikk bra og følte meg fin, men sliten. Her er bilde fra BMX-banen og u-svingen mot Sandnes.
Mot mål kjørte vi jevnt, og byttet på å dra. Den som hadde krefter la seg forran for å holde farten oppe. Selv så var jeg ikke den som bidro mest, men nok til at vi var flere om det. Ned siste bakken mot mål lå jeg først, og fikk stor fart ned de svingene. Ut på sletta og mot mål gikk rytteren fra min egen klubb i spurt, så jeg startet opphenting og tok han de siste metrene. Etterpå var jeg stokk stiv i beina, godt fornøyd, flott ritt og arrangement!
Sykkelsesongen er nå over, og en evaluering må til for å finne ut hvordan jeg skal løfte meg til neste år.
http://www.aftenbladet.no/sport/nordsjorittet/malvideo/Hvem-vil-du-se-over-ml-2822211.html Skriv inn startnummer 508, og dere ser målspurten. Samme link som over om noen lurer.
Tid: 3 timer og 8 min Lengde: 93km Gjennomsnittpuls: 88% Makspuls: 94% Kcal forbrenning: 3624 Snittfart: 28,89km/t Maksfart: 62,1km/t Snitt tråkkfrekvens: 92! |
Honnr gitt av : kennyo, 14. juni 2011, 21:01
|
|
20
|
Generelt / Loggbok Online / Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
|
09. juni 2011, 07:42
|
Onsdag 08 juni
Rolig sykling rundt Frøylandsvatnet, og opp Tinghaubakken for første gang på 1 år. Dette er den verste bakken i rittet. Usikker på lengde, men maks 400m? Maks stigning mitt i bakken er på hele 21%!
Tid: 51 min Lengde: 21,66km Gjennomsnittpuls: 68% Makspuls: 89% (Opp Tinghaug) Kcal forbrenning: 643 Snittfart: 21,66km/t Maksfart: 55,4km/t Snitt tråkkfrekvens: 84
Har fått med med at Nordsjørittet er ganske så populært. Men hvordan er dette sammenliknet med Birken? Tenker på både løype, intensitet, lengde etc. Lykke til i alle fall!
Populæriteten kom nok for 3 år siden, da dette ble ett ritt hvor 75% av plassene nok ble solgt til bedrifter. Det var da det begynte å ta av, og etterpå har Nordsjørittet fått daglig leder og satset tungt og mye mer seriøst. Selv så synes jeg rittet preges av for mange bedrifter og "jeg er kun med siden vi får alt gratis" tanker. Dette resulterer i som f.eks i fjor ved dårlig vær, så var det 7400 av 11000 som kom til mål. Resten valgte å ikke starte, eller brøt under veis. Heldigvis har de bedriftene med dårlig deltagelse i forhold til antall biletter tildelt i fjor blitt nedprioritert i år. For oss som vil sykle, så er det en evig kamp og loddtrekning på linje med Birken for å få billett. Da er det synd at regn og motvind skal være nok til at så stor del står over.
Arrangementmessig så er Nordsjørittet virkelig på veg opp, og de nærmer seg Birken på mange måter. De har penger og utbedrer vært år. Alltid noe mer fancy eller publikumsvennlig med kamera osv.
Mitt syn på løypa er en kjekk løype. Kjekk grusveg ut fra start og første 1,5 mil, tøff stigning opp mot første topp, så mye flatt asfalt før man får denne Tinghaugbakken med 21% stigning på det bratteste. Mot mål er det 2 mil med asfalt og litt grus. Veldig enkelt teknisk ritt, så man kan fint stille med damesykkel med korg. Rittet er 9,1mil med lite høydemeter, så stor fart er mulig. De siste årene har det vært sterk kuling i mot, dassregn og kaldt. Derfor har det lagt en demper på stemningen, og folk har snakket mer om været til denne rittdagen enn hele sommerferien føler jeg. Vinden på Jæren er ikke til å spøke med, så om det blir likt i fjor, så blir det en tøff påkjenning. Kort oppsummert en kjekk og egentlig lett løype.
Gleder meg uansett, og i kveld skal startnummer hentes. Dvs. nærvene skal skrus opp et ekstra hakk ettersom sykkelen skal klargjøres. |
Honnr gitt av : kennyo, 09. juni 2011, 16:24
|
|
21
|
Generelt / Loggbok Online / Sv: NeDD`s seriøse oppkjøring til sykkelsesongen 2011!
|
26. januar 2011, 12:01
|
Genialt! Kjør øvelsene litt feil en periode, for så å ta dem riktig. Kjempeøkning! Du vet ikke forresten om det er kommet noen turrittoversikt på nett for 2011? Eller er ikke terminlista klar ennå? Ofte er det motsatt at folk jukser og legger på alt for mye. Blir nok bedre for håndleddene også at jeg får mer rett vinkel på løftene.
Her er turrittoversikten for Rogaland + et par Riksdekkende. Høyreklikk og vis bilde, så blir det stort.
Kilde: http://rogalandck.no/index.htm |
Honnr gitt av : kennyo, 26. januar 2011, 21:34
|
|
23
|
Generelt / Loggbok Online / Sv: NeDD`s oppkjøring mot Birken 2010!
|
30. august 2010, 14:00
|
Da var Birken unnagjort og gangsperren har lagt seg. Superfornøyd! Tid: 3 t 37 min 38 sek. Klarte Merke. Kom på 53. plass av 341 i M20 klassen. Best av M20 i pulje 11. Startnummer 2624.
Sykkelen klargjort på hotelrommet: Tapet løypeprofilen på styret, rett bak startnummeret. Greit å vite når man kan få mat eller mekanisk hjelp om man trenger det, eller bare generelt hvordan profilen er milene forran deg. 5x 25g gèl tapet på ramma for å være lett tilgjengelig. Tapet også ca. passeringstider på styret.
I sekken hadde jeg kjedekutter, umbrako samt nå kjedelås. + 3 kg sand Av mat hadde jeg 2 bananer, 2 flasker vann, 1 flaske energidrikk og 2 stk 160ml gèl. 5 stk 25g gèl var på sykkelen. Tørrvekt av sekk: 3,7kg. Prøvetesting av sekken. Liten og lett.
Av bekledning så hadde jeg på meg ulltrøye innderst, vindjakke uten armer + tynn regn/vinn jakke ytterst. Hansker som skal være gode ned mot 5+ grader. Vanlig kort bukse med en tynn lang over. Sko-overtrekk.
Før start: Det ble panikk før start. 1 min til startskuddet før pulje 9 skulle gå, så fant jeg ut at chip´n lå igjen på hotellet. 8 ubesvarte anrop og 2 tekstmeldinger reddet meg og fikk meg til å gå til sekreteriatet og få ny chip. Rakk akkurat å lempe sykkelen og meg selv over gjerdet før startskuddet gikk i puljen jeg egentlig skulle starte i. Fikk tråkket i full fart og fikk ny chip. En super service og rask omgjøring av chip og deltaker ID, så var alt klart igjen. Fikk start i pulje 11, 10 minutter og 2 puljer lenger bak enn hva jeg egentlig skulle. Rakk akkurat å snike meg gjennom sperringen og komme meg bakerst i pulje 11 før starten gikk. Hadde vell makspuls fra jeg forsto at chip´n manglet, til starten av pulje 11 gikk. Var helt utav det. Tråkket som en galning i sentrum når jeg skulle til sekreteriatet. Litt morsomt å tenke tilbake på nå...
Selve løpet: Ut fra start og oppover bakkene gikk ut på å ta forbi mye folk og plassere meg langt fremme. Var blant de 10-15 første opp til Skramstad. Ganske sikker på at ingen stakk ifra, men vi hentet flere fra pulje 10 som hang seg på. Ser at puljevinneren var likt som meg på Skramstad, så går ut ifra at vår gruppe var først.
Ned fra Skramstad skjedde det noe farlig! Bremsene sviktet, hadde begge hendlene i styret, men det var lite bremseeffekt å hente. Ingen effekt igjen bak, og fremme var det stål mot stål Aldri prøvd nedkjøringen før og jeg var helt ærlig livredd nedover. Visste ikke hvor langt det var til bunnen eller om det ble brattere o.l. Fikk bremset mye med skoene og det lille stål mot stålet klarte. Vell nede uten uhell, men fortsatt ganske sjokkert begynte bakkene og gåpartiene. Jeg var på dette tidspunktet frakjørt av gruppen min. 2 mil var unnagjort og 7 mil igjen. Ingen bremser igjen, så flaks jeg hadde løypeprofilen på styret, noe som var avgjørende for at jeg bestemte meg for hvordan videre kjøring skulle være. Planen før start var å holde følge med teten i pulja, følge rulla og ligge noe mer på halen for å spare krefter slik at jeg hadde krefter hele rittet. Denne planen var nå bare å glemme da jeg ikke kunne følge i nedover bakkene. Ut ifra løypeprofilen så visste jeg at det var mye oppover, spesielt slake partier oppover, så nå var det bare å tråkke på, og heller ta det rolig ned bakkene. Gikk fort i gåpartiet for ikke å stresse. Orket ikke å løpe. Leggene var stive etter hardkjøret opp mot Skramstad, så ville ikke presse de mer.
Etter gåpartiet ble vi en samlet en liten fin gruppe. Endte opp med at jeg kjørte på i bakker og tok det rolig nedover slik at jeg ble innhentet. Det tok ikke mer enn 2 bakker før de skjønte hvorfor jeg rykket i bakkene. Etter Kvarstad var det tomt for bakkekjøring krefter, og det ble mer at gruppa kjørte i fra meg på veg nedover, mens jeg måtte kjempe og kjempe for å kjøre dem inn igjen på flatene. Det skal nevnes at dette gjaldt kun de bakkene hvor jeg ikke så rundt hele svingen eller at jeg merket at jeg måtte ha rolig og jevn fart til jeg bare kunne sleppe på. På Kvarstad sto det god nyhet om at jeg lå an til å klare merket med 11 minutter. 2.15 var makstiden, mens jeg passerte på 2.04. Fikk senket skuldrene noe men var bevisst på å bare kjøre på. Det var ingen vits å spare på noe, for nedkjøringene de siste milene visste jeg at jeg måtte ha redusert tempo.
Fikk i meg mye mat og næring. Herlig folkefest langs løypen som ga både kvikklunsj, banan og kjeks. Dette var utenom mat- og drikkestasjonene. Super service!
Rosinbakken kom brått etter en kjekk utforkjøring som jeg hadde stor fart i. Fikk inn et bra tråkk i 4. gir opp Rosinbakken og holdt mellom 10-10,5 og 11km/t oppover. Fikk et lite adrenalinrush oppover da jeg nådde et drømmetrått oppover. Sto over selve rosinene, men fikk hjelp at en tilskuer til å hente frem den tredje drikkeflasken fra sekken i fart! Herlig å kjenne at psyken kjempet i mot "500m igjen, 400m igjen, osv" skiltene på veg opp.
Kom meg opp til Storåsen og siste nedkjøring var i gang. Herfra og til mål ble jeg forbisyklet av ca. 200 syklister. Da vi kom ut på asfalten på veg ned mot skistadioen lå vi flere og dro en gruppe litt hver. Jeg hadde ingenting å tape, og måtte kjøre der hvor jeg kunne. Forbremset hang litt, så jeg fikk mange festligge kommentarer om ikke rittet var tungt nok osv. Ekstra motstand osv. Da vi hadde passert stadioen og var ferdig med nok en bra grusveg gjennom skogen kom vi til siste asfaltstykke på veg ned mot hoppbakken. Her var det jeg ble forbisyklet av mest folk. Jeg trillet langs "kantene". Tok gode yttersvinger og så at merket var i boks, så minutter var ikke vært livet. Da vi rundet siste sving før bakken opp mot Ballettbakken ga jeg full gass og hadde 65km/t ++. Ble fotografert og hadde full brems etterpå. Ned bakken satt jeg på stangen med begge beina nedi og full "brems". Altså mer stål mot stål og mye oppmerksomhet fra vakter. Ikke litt konfertabel med situasjonen, men kom meg ned uten å falle eller ødelegge meg. Herfra til mål var det rundet hoppbakken og ned en bratt bakke i skogen med et dropp mittveis som gjensto før jeg var nede. Denne bakken gikk også greit, så jeg lagte noe kø, men folk forsto hvorfor. Så fra sorpebakken til mål ble det full gass for å prøve å vinne noen sekunder. Hadde litt krefter igjen siden det hadde blitt så mye trilling.
Bilde fra bakketoppen rett før sorpebakken oppfor målomredet. Bilde tatt i fart, men men..
Godt fornøyd utføre sykkelparkeringen. Klar for å hente merke!
Sykkelvask utenfor hotellet.
Start kl: 07:50 Skramstad: 34.54 Bringbu: 1.14.08 Kvarstad: 2.04.20 Storåsen: 2.56.30 Mål: 3.37.38
Ingen mekanisk svikt eller uhell utenom bremsene. Noe kald i fingrene og tærne ned fra Storåsen. Beveget dem godt på veg ned mot mål, så det gikk bra. Ellers ingenting å si vær og forhold. Var forberett på gjørme og kaldt vær.
Tid: 3 t 37 min 38 sek Forbrenning: 4067kcal - 25% fett Gjennomsnitt puls: 88% Maks puls: 97% Lengde: 9,46mil Gjennomsnitts fart: 26,1km/t Maks fart: 148,5km/t Speedoet klikket etter 3 timer, så hang det seg opp! Vil tippe 60-70km/t var toppfarten.
Film på VG: http://birken.vgtv.no/rittet10/?do=rider&id=2624
Skramstad: Vi er en god gjeng. Jeg er i bakre del. Reiser meg over matten. Kvarstad: Jeg er langt bak til høyre i en stor pulje. Se Storåsen: Jeg og en kar i grønn jakke har en ting til felles. Ingen bremser. Ble noe drøs nedover mot mål. Ballettbakken: Kommer i grei fart rett forran han i grønn jakke. Mål: Jeg kommer litt gjemt bak. Liten stående spurt viser i bakgrunnen.
Siste update: Ble altså nummer 995 totalt! |
Honnr gitt av : kennyo, 30. august 2010, 19:02
|
|
24
|
Generelt / Loggbok Online / Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
|
12. mai 2010, 08:27
|
Det er ingen som helst forskning som tilsier at det er bedre å ligge i lange drag (8-15 min.) kontra korte drag(4 min.). Tvert imot så er det forsket frem av 4-6 minutter er det beste for å øke Vo2 som jo er hel formålet med intervalltrening. Man blir ikke bedre i lange ritt om man sykler intervallet i 10 minutter istedet for 4 minutter, det er ikke der det ligger. Det tar ca 2 minutter før blodet har sirkulert rundt i kroppen, og ligger man deretter i 2-4 minutter i 85-95% av max holder det for å øke vo2. Ligger man i så mye som 15 minutter i den sonen yter man gradvis mindre, ref. Hoff. Har nå tatt meg tid til å lese litt om Hoff´s treningsmetode. I artiklene hans står det ingenting om at 4x4 er bedre enn f.eks 8x4. Sammenligningene hans går mer på 35 mins drag på 85% av maks, som jeg heller ikke ser vitsen i. Han sier ingenting i mot at lengre intervaller enn 8 minutt er nytteløse, med mindre man kjører så lenge at man blir utslitt og hjerte ikke klarer å pumpe nok oksigen til musklene og man for mye melkesyre.
Tenk deg om. Om jeg kjører 4 minutt på terskel som intervaller. Etter økten føler jeg at jeg fortsatt har mye å gå på. Han sier at man har trent riktig om man kan tåle en til, etter man er ferdig. Når jeg kjører 8 min intervaller, så er formen min veldig fin etter halvveis (4 min), og at jeg tåler mer. Jeg vil TRO at jeg ikke hadde følt at jeg hadde presset meg godt nok om jeg kun syklet i 4 minutter, ettersom jeg har trent meg opp til å tåle terskeldrag over lengre tid. Og det er nettopp det syklister må bli gode til, terskelkjøring over lengre perioder. På ritt og slikt kan man ikke prestere i 2 timer om man aldri har kjørt lange drag og virkelig lært kroppen å tåle terskelkjøring. Nå er jeg mellom mosjonist og viderekommende når det gjelder antall timer, og med mitt treningsgrunnlag så kunne jeg aldri valgt å gå ned på antall minutter, så lenge jeg har funnet ut at lange intervaller virkelig funker.
Man blir god på det man trener på.
|
Honnr gitt av : bjørn`, 12. mai 2010, 11:24
|
|
25
|
Trening / Strongman / Strongman fra Norge på tv i kveld 23.04
|
23. april 2010, 08:04
|
19:10 STRONGMAN: Giants Live fra Norge (20:00)
23:00 STRONGMAN: Super Series Grand Prix fra Sverige (00:00)
Bare til å sette av kvelden ja! |
Honnr gitt av : Imperiosus, 23. april 2010, 10:31
|
|
27
|
Generelt / Loggbok Online / Sv: NeDD`s treningslogg
|
10. desember 2008, 08:07
|
Trening tirsdag 09.12.08
Rygg og biceps
Chins: 1x6 1x6 1x6 (helt opp, aldri klart dette helt før)
Markløft uten belte og reimer: 1x10 60kg 1x8 90kg 1x5 132,5kg 1x5 132,5kg 1x5 132,5kg Øker med 2,5 hver uke.. Har gjort det fra 120kg tror jeg.. Bør klare 140+ før jeg går over til andre reps.. Takk til VegarGjerdrum(?) for effektivt markprogram.
Kabelroing: 1x8 75 kg 1x8 75 kg 1x7,9 75 kg (Hadde den siste reppen nesten i mål, gikk opp fra 70 til 75 i dag pga god dagsform.)
Bicepcurl: 1x8 stang + 27,5kg 1x8 stang + 27,5kg 1x8 stang + 27,5kg
Kryssdrag:(?) 1x8 23kg 1x8 23kg 1x8 23kg Digg å stige her. Visste jeg ville klare det.
Hammercurl: 1x8 18kg 1x8 18kg 1x8 18kg Gikk opp i denne øvelsen. Har ligget på 16-18 flere ganger, men aldri klart 3 sett på 18 før i dag.
Treningen i dag var en fest! Maks treningsglede
Onsdag. 10 = Enda gangsperr i triceps etter mandagstreningen.
|
Honnr gitt av : VegarGjerdrum, 06. februar 2009, 08:31
|
|
28
|
Generelt / Antidoping / Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
|
11. september 2008, 23:48
|
Blant dagens styrkeløftere vil jeg spesielt trekke frem Frode Rui og Asbjørn Randen, idrettsutøvere som jevnt og trutt løfter rundt 400 kg i knebøy og omlag 250 kg i benkpress. For de uinnvidde kan det sies at dette er astronomiske belastninger. Selv de mest dopede ”strongmen” er aldri i nærheten av slike vekter.
=
Bevis på at Bull`n ikke vet hva han snakker om. Mange strongmen som har 250 i benk, og oppimot eller over 400 i bøy. |
Honnr gitt av : OleMartin.., 11. september 2008, 23:49
|
|
29
|
Generelt / Åpent forum / Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
|
10. september 2008, 08:36
|
For å bli spesialjeger så må du fullføre førstegangstjenesten som fallskjermjeger eller marinejeger.. Dette er liksom inngangsbilletten til spesialjeger troppen. Som fallskjermjeger så man hoppe i fallskjerm og rappelere fra alle tenkelige ting (bygninger, tårn, helikopter m.m). Dette er fra høyden, så man bør ikke ha høydeskrekk. Som marinejeger, så liger det også litt i navne.. Man bør ikke ha vannskrekk og være landkrabbe.
Du trener alt for lite kondisjon, og du må gå mye turer med full oppakning, over lengre tid. Dvs. tung sekk med 50% kroppsvekt inkledd mye klær med armor (felt vest på 10kg). ++ Stå opp på tom mage og løp 3km, det må de igjennom daglig før frokost.. Er du avhengig av mye mat så sliter du. Mat får du kun "etter når det passer befalet". Mye mindre mat enn du kunne tenkt deg. Kroppen skal gjennom et smerte he**, så ikke tro at du tror du vet hva smerte er, det gjør du nok dessverre feil. Treningsprogrammet på sidene til millitære er ikke halvparten så harde som de faktisk forhold under perioden. Ikke for å skremme deg, men opplegget er så hardt at de får personene selv til å gi opp, enn at de sier game over til deg.
Mener at det var ca. 2000 søkere etter den reklamefilmen som ble vist på tv for 1 år siden. Av dem så kom noen hundre kommer inn. 30 stk fullførerte eksamensuken i Scotland.. Kanskje dette gir innblikk over hvordan det er? |
Honnr gitt av : nilster, 10. september 2008, 11:12
|
|
|