For at bransjen skal få et mer seriøst preg må følgende tiltak iverksettes:
1. Fjern bindingstiden. Ha fokus på service, og ikke innsalg!
Det å fjerne bindingstiden vil ikke være økonomisk forsvarlig for de aller fleste treningstudioene, og vil heller ikke øke konkurransen mellom treninstudioene. Bindingen skaper en økonomisk stabilitet.
2. Øk kompetansekravet for ansatte, lønn ansatte høgere, la de ansatte føle seg mer verdsatt og invester mer ressurser i de ansatte, i form av kompetanseutvikling o.l. Dette ville kunne føre til motiverte og fornøyde ansatte som gir god service, og som igjen fører til at kundene kommer tilbake. De ansatte er en verdifull ressurs, og ikke et nødvendig onde. Vinn-vinn for arbeidsgivere, ansatte og kunder!
Desverre er ikke dette en bransje mange vil satse på, og skal man være fult utlært innenfor det som har med trenining/kosthold å gjøre så burde man etter min mening studere i flere år. Økt kompetanse = økte lønninger = dårligere lønnsomhet = høyere medlemskapspris. Og du har selv noen smarte ord i punkt 6 her.
3. Kutt ut paragrafrytteriet hvis eneste formål er å kunne tjene mest mulig penger. Dersom gamle fru Olsen vil ha fri to måneder fra trening en sommer, så skal resepsjonisten kunne ordne dette på datasystemet uten noe mer om og menn, med en kvittering til kunde umiddelbart. Ved utmelding bør utmelding kunne gjelde omgående, og sluttsaldo utregnes umiddelbart. Dette med 1 eller 2 måneders oppsigelsestid er bare tull, og kun for å tjene penger. Utmeldinger som kommer "bort" i posten, eller e-mailer som "aldri" kommer frem er heller ikke noe nytt. Jeg skal hverken nevne navn eller senter, men at utmeldinger blir "glemt" er ikke et nytt fenomen. Det som skjer da er at kunden må mase veldig mye, og noen ganger blir det inkassosak av det.
Folk må da for pokker klare å lese hva de skriver under på, en normal binding er på 12 mnd, særskilt tyngede årsker er grunner for å fryse eller si opp medlemskapet. Og da 2 mnd fri for å ha ferie er ikke en god grunn. Om du ikke er smart nok til å be om en kvittering for levert oppsigelse er det like dumt som å heve kvitteringen etter å ha kjøpt en hvilken som helst vare.
4. Ha alltid tilgjengelig kompetent personale i treningsstudio som har plikt til å korrigere alle som trener på feil måte, og samtidig skal være oppmuntrende og inspirerende ovenfor alle besøkende.
5. Innfør et gymbransjens svar på golfens "greencard". Før man skal få lov til å slippe rundt på maskiner og vekter og allslags nymoderne treningsutstyr, bør man få et minimum av kunnskap om treningslære og kosthold. Å slippe Hr. Antonsen som aldri har trent hele sitt liv og er overvektig løs på gymmets apparater etter bare en veiledningstime med instruktør er rett og slett manglende respekt for vedkommende persons helse. Hvilken førerlærer ville gitt en kjøretime til en 18-åring, klappet han på skuldera og sagt; ja, nå er du klar til å bli en god sjåfør; ut på motorveien med deg!
Dette ville igjen også vært helt klin umulig å få til, noen mennsker egner seg ikke til trening i det hele tatt og eier ikke koordinasjon eller balanse. Du kan rette på en person for å se 2 sekunder seinere at han/hun trener på den måten han/hun mener er best.
6. Samarbeid med utdanningsinstitusjonene om å oppgradere utdanning for ansatte i helsestudiobransjen. Disse helgekursene som er gjengs, hjelper kanskje litt, men det er nærmest bare et spill for galleriet, og for å få papirtitler som nesten ikke er verdt noenting. En PT-utdannelse bør være minst treårig, og i utdannelsen bør inngå både teori og praksisperiode. En PT-utdannelse bør være minst like omfattende som en fysioterapeut utdannelse. Slik som det er i dag, kan man ta et PT-kurs og deretter ta 500kr pr. time. Det er faktisk andre menneskers helse som ligger i ens hender, og selv om jeg hadde trent i mange år før jeg tok PT-utdannelsen, og jeg tok denne ved NIH så skal jeg innrømme at jeg følte at kompetansen i visse tilfeller var mangelfull. Da har man selvsagt et ansvar for å oppsøke og innhente informasjon selv om de ulike kasusene. F.eks. fikk jeg en dame med bekkenbunnsproblemer og en dame med Parkinsons syndrom som PT-kunder. Dette visste jeg lite om, og måtte derfor lese meg til dette på eget initiativ. I mitt tilfelle var dette greit, men det er veldig mange som ikke bruker den tid som trengs på slike ting, da mennesket generelt sett er iboende lat. Derfor må krav til PT-utdanning heves.
enig med deg her