Skrevet av Emne: Mat for "bulking" og kondisjonstrening  (Lest 2064 ganger)

Utlogget Halbakken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Mat for "bulking" og kondisjonstrening
« : 26. oktober 2012, 20:09 »
Driver for tiden å prøve å få igjen litt kondisjon, benytter meg av Tabata intervall trening og syns det fungerer greit (tungt som faen, men da funker det vel!).

Samtidig så har jeg trent styrke i ett og et halvt år nå, med andre ord så har det blitt mye spising og lite fysisk bevegelse (løping, sykling etc). Har også lagt på meg en god del og blitt mye større enn det jeg var før jeg begynte å trene (No shit Sherlock)

Så her er det jeg lurer på:
Jeg er ute etter det beste fra begge verdener!

Hvordan skal jeg spise for å kunne øke i muskelmasse og løfte tyngre, men samtidig ikke miste kondisjonen?
Masse mat + tung styrketrening/bygging = tyngre kroppsvekt og i de fleste tilfeller mer å drasse på = Dårlig kondis


Hjelp!  Cheesy

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: Mat for "bulking" og kondisjonstrening
« #1 : 27. oktober 2012, 20:27 »
Dersom du har en grei kontinuitet på kondisjonstreningen samtidig med tung stryrketrening og mye mat, er det rimelig greit gjennomførbart. Du må øke matinntaket for å kompensere for det økte kaloriforbruket fra kardio.

Dersom du ikke øker fettprosenten din noe særlig, begrenser det seg hvor mange kg ekstra du får å drasse på. Tror ikke det vil gå utover kondisjonen din.

Utlogget Halbakken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Mat for "bulking" og kondisjonstrening
« #2 : 30. oktober 2012, 00:13 »
Så rett og slett bare spise mye av den sunne maten, som i proteinrik mat og karbohydrater? Skal sant legges til at jeg ikke mener bulking på samme nivå som med Espen Aune (slik han var før hvertfall) og de gutta der, bare rett og slett spise mer enn man vanligvis ville gjort!

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: Mat for "bulking" og kondisjonstrening
« #3 : 30. oktober 2012, 13:10 »
Jepp. Spis nok til at du får et overskudd til å bygge muskler, men ikke la overskuddet bli så høyt at du øker fettprosenten noe særlig mer enn 4-5%. Ikke ta det tallet så nøye. Bare vurder fysikken din i speilet.

Utlogget Halbakken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Mat for "bulking" og kondisjonstrening
« #4 : 04. november 2012, 16:18 »
Da stopper jeg med andre ord å spise da jeg er mett og ikke tvinger det i meg for at jeg bevisst skal legge på meg :-)

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: Mat for "bulking" og kondisjonstrening
« #5 : 04. november 2012, 19:36 »
Ikke gjør det sånn. Metthetsfølelse er et ubrukelig mål på om du har fått i deg nok mat. Bare tenk deg pizza sammenlignet med torsk med poteter og grønnsaker. Du har ingen mulighet til å få i deg lik kalorimengde på de to måltidene basert på metthetsfølelse. Du er nødt til å lage deg en plan med et gitt kaloriinntak og en gitt makrofordeling som du følger over tid så du får standardisert inntaket ditt. Dette kan du etter hvert regulerere basert på vekt- og kroppsendring.

Utlogget Halbakken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Mat for "bulking" og kondisjonstrening
« #6 : 06. november 2012, 00:09 »
Så det å følge metthetsfølelsen er igrunn risky business altså?
Det jeg bør gjøre er rett og slett å spise sunnere, men allikevel store porsjoner, slik at kroppen får i seg masse næring, men ikke av den "typiske" bulkematen? :-)

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: Mat for "bulking" og kondisjonstrening
« #7 : 06. november 2012, 09:39 »
Det høres ut som en god plan. Bare sørg for at du får en slags rutine på det slik at kaloriinntaket ditt ikke svinger for mye fra dag til dag.

Utlogget Halbakken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Mat for "bulking" og kondisjonstrening
« #8 : 06. november 2012, 15:37 »
Så holde et jevnt og fint kosthold med sunn og næringsrik mat er veien å gå for å kunne bli sterkere men allikevel ikke få overflødig fett?
Norsk, sunn mat og Møllers tran! Cheesy

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: Mat for "bulking" og kondisjonstrening
« #9 : 06. november 2012, 17:27 »
Sunn norsk mat er litt diffust for meg, men viktig at du spiser mat du synes smaker greit, men som samtidig gir deg nok proteiner og passe med riktig fett. Karbmengden kan man styre etter hva vekten din viser.

Teknisk sett spiller det ingen rolle hvor kaloriene kommer fra, men hvor mange de er som avgjør om og hvor fort kroppsvekten din endres.

Du er nødt til å lage deg en plan som gir ca like mange kalorier om dagen og følge den over tid. Etter noen uker med den styrke- og kondisjonstreningen du har tenkt til å gjøre, går du opp på vekten og ser om endringen er tilfredstillende. Har du for stor vektøkning, må du kutte kalorier. Har du ingen økning eller vekttap, er du nødt til å øke inntaket. Dette gjentar du feks hver måned og tllpasser matmengde etter hvert.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!