Skrevet av Emne: Vekt på stanga i Hammer Strengt smithmaskin?  (Lest 5490 ganger)

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Vekt på stanga i Hammer Strengt smithmaskin?
« #15 : 07. desember 2006, 17:04 »
Stallion : jeg sa nesten ikke ! Hvis en greier å utføre denne øvelsen med alle disse feila her, - så tror jeg nesten burde finne seg en annen hobby. Det var ikke måte på heller !  biggrin


Edit:

Hvis du tror jeg anbefaler smith fremfor fribenk, så kunne du ikke tatt mere feil. Det gjør jeg overhodet ikke, - jeg bruker aldri denne øvelsen selv heller, men det var ikke det som var poenget mitt.

Poenget mitt var at denne øvelsen er svært enkel å utføre. Jeg har jobba på gym selv, og gymmen jeg trener på nå, ser jeg alt fra 16årige "apparatdronninger" til gamle damer på 50 år mestrer denne øvelsen helt fint.

Klart "ingen regel uten unntak", så en og annen nybegynner har sikkert slitt litt med en av disse ovennevnte faktorene dine, men i mine øyne er bare dette en ren overdrivelse fra din side.

Det som var listet opp var ikke en liste over "feil" - det var bare noen faktorer i benkpress. Det finnes mange flere faktorer - og man kunne antakelig ha skrevet en hel bok om det.

en benkpress er ikke bare en benkpress - på samme måte som en markløft ikke bare er en markløft - på samme måte som en knebøy ikke bare er en knebøy.

en styrkeløfter på topp nivå vet mye mer om disse øvelsene enn en hvilken som helst treningsveileder. alle kan gjøre en "bevegelse", men ikke alle kan gjøre det riktig.

Man kan ikke bare legge seg ned i en SMITH-maskin og presse opp og ned og tro at man gjør noe bra.

Les igjen:

Sitat
Well, all that feedback really helps but my next question is if you are a beginner would you still suggest not using the Smith machine to build up strength and gain the right form or is free weights still the way to go?

svar:

That is the wrost thing you could do. You will increase your chance of injury due to never working your stabalizers(while on the smith machine).

Stick with the free weights right from the begining. Take your time and learn good form and will be much safer in the long run.


En baby må først lære å krype før den kan gå, ville du spent babyen fast i en gåstol med en gang?

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Vekt på stanga i Hammer Strengt smithmaskin?
« #16 : 07. desember 2006, 17:08 »
Stallion -
Slik jeg forstår det så kobler du inn skuldrene mer når albuene presses ut. Når de presses inn blir pectoralis mer aktivert, noe som ikke bare er gunstig for en styrkeløfter men vitterlig også en bodybuilder. Om ikke mer for den sistnevnte.

Det er nok delte meninger om dette, men på generelt grunnlag er jeg helt enig i at det å løfte med mindre vinkel i skulderleddet er gunstig på alle måter, ikke minst med tanke på skadeforebygging (mindre belastning på skulder).

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: Vekt på stanga i Hammer Strengt smithmaskin?
« #17 : 07. desember 2006, 17:59 »
Igjen: jeg anbefaler ikke smith fremfor fribenk, lang der fra !

Er enig med deg agående både knebøy og markløft, dette er øvelser som krever presisjon. Og det tar tid å lære seg å utføre disse riktig ja.
Men når det gjelder apparater, - apparater generelt, så mener jeg det skal mye til for å greie å utføre øvelsene feil og pådra seg skader (med litt veiledning, det tilegner de aller fleste seg før de starter).

Vi får bare være enig i at vi er uenig.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Vekt på stanga i Hammer Strengt smithmaskin?
« #18 : 07. desember 2006, 18:43 »
hehe. vi er nok ikke så uenige som du tror. Wink

skjønner hva du mener, tror du er riktig så flink jeg. det er ofte lett å sette en nybegynner i en maskin fordi det tar evigheter å lære vedkommende en frivektsøvelse.

men pyttsann, de skal ikke bli stjerneatleter. så om de trener litt maskiner er det nok bedre enn å sitte i sofaen. hehe

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: Vekt på stanga i Hammer Strengt smithmaskin?
« #19 : 07. desember 2006, 19:08 »
Ja, ok - vi er litt mere enig enn jeg trodde Wink

Jeg synes også frivekter generelt er et mye, mye bedre treningsgrunnlag. Men treningsveilderne rundt om kring på sentrene flest, setter ikke opp slike program (av og til undrer jeg meg faktisk på om årsaken også er at de faktisk ikke kan det selv). Men hovedsaklig sier jo de at grunnen er at det er tidsbesparende, og fordi at skaderisikoen er mindre. Det tar jo sånn ca. 30 min. "å lære opp" og lage et program for kundene sine på så og si alle apparatene deres.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Vekt på stanga i Hammer Strengt smithmaskin?
« #20 : 07. desember 2006, 19:16 »
tidsbesparende er en vits. det er for å tjene penger. punktum. og mange av de kan nok ikke så mye om frivektsøvelser heller. Wink

men mange synes de må ha en maskin for alt mulig også da.

da et par herrer kom og klagde på en maskin de brukte på side av magen sa jeg til dem at jeg hadde et bedre alternativ.

visste dem dette, og de var fornøyd.

to uker senere var de tilbake på maskinen.

øvelsene med egen kroppsvekt var visst for tunge!


Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: Vekt på stanga i Hammer Strengt smithmaskin?
« #21 : 07. desember 2006, 20:08 »
Latskapen lenge leve Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!