Skrevet av Emne: hva er best for meg?  (Lest 1237 ganger)

Utlogget Bypne

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

hva er best for meg?
« : 01. februar 2007, 15:52 »
Gutt 17år her, mitt første innlegg forresten!

Sett mange lave gutter kompanserer med å trene mye.
Jeg er bare litt over 170cm selv, men har ingen planer om å blir veldig sterk.

Jeg har fine gener, spiser bare dritt, men er tynn og markert.
Jeg går på en måte på en evig deff (:

I den siste tiden har jeg løftet benk og musklene kommer fortere en jeg trudde.
Så til spørsmålet...... er det nødvendig for meg å ta protein/kreatin pulver?

Eller mener dere det er mest for de som bygger seg veldig store?

Er jo liten lett, og musklene kommer fort, er det da nødvendig?

Utlogget BebigBeCut

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 244
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 244

Sv: hva er best for meg?
« #1 : 01. februar 2007, 15:54 »
Sitat
men har ingen planer om å blir veldig sterk.

Hvorfor? Uansett tror det ikke er så stor fare for det hvis du ikke virkelig går inn for det og har talent.
Fighting over the internet is just like the Paralympics. Even if you win, you're still a retard...

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: hva er best for meg?
« #2 : 01. februar 2007, 15:55 »
Så lenge du har et kosthold som er godt nok for deg og din livsstil så trenger du ikke noe ekstra tilskudd av proteiner eller kreatin..






Utlogget Wilderness

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 552
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 552

Sv: hva er best for meg?
« #3 : 01. februar 2007, 16:57 »
Hvorfor? Uansett tror det ikke er så stor fare for det hvis du ikke virkelig går inn for det og har talent.

jaa, hvorfor vil du ikke det?

Utlogget Bypne

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Sv: hva er best for meg?
« #4 : 02. februar 2007, 14:59 »
jeg vil ha sånne armer som du har på bildet ca. (tilsvarende kroppen da) og jeg er 170

Grunnen til at jeg ikke vil bli stor er at jeg kjører mye snowboard, og må være spenstig.
Men går til innkjøp av kreatin. Hørt så mye rart om proteiner. Og blir stor nok på kreatin, eller?

Celdiir

  • Gjest
Sv: hva er best for meg?
« #5 : 02. februar 2007, 16:29 »
jeg vil ha sånne armer som du har på bildet ca. (tilsvarende kroppen da) og jeg er 170

Grunnen til at jeg ikke vil bli stor er at jeg kjører mye snowboard, og må være spenstig.
Men går til innkjøp av kreatin. Hørt så mye rart om proteiner. Og blir stor nok på kreatin, eller?

Hva tror du det er som gjør deg spenstig? Smiley

Ved litt nærmere ettertanke skjønner man at det er musklene. Musklenes oppgave er å bevege kroppen, og større styrke i disse betyr også større evne til å bevege kroppen sin. En sterk muskel er også en større muskel, i allefall på nybegynnernivå. En sterkere muskel er også en mer eksplosiv muskel når man er fersk. Etter ei stund er det derimot på tide å skille mellom disse tre elementene, men den første tiden (og med dette mener jeg mer enn et par måneder) går disse tingene hånd i hånd.

En utrent tynn og lett person er gjerne mer spenstig eller rask enn en utrent "rund" person, men hvis den tynne personen legger på seg 10 kg muskler ved hjelp er rett type trening så er han også en raskere og mer spenstig person. I tillegg vil den ekstra muskelmassen virke beskyttende under knall og fall, så man er bedre rustet mot skader.

Det er en myte at muskler gjør en person treg. Det ville vært et evolusjonsmessig blindskudd hvis musklene, som står for bevegelsen, blir mindre i stand til å bevege seg selv når de vokser. Hvis du klarer 2 eksplosive repetisjoner med 150 kg i knebøy, ja da klarer kroppen din lett å hoppe og springe med de 10 kg du la på deg for å komme til dette styrkenivået.

Nå skal det sies at den relative styrken er den viktigste (altså hvor sterk kroppen er i forhold til sin egen vekt), men denne økes ikke ved å være livredd for å legge på seg muskler. Øvelser som knebøy, utfall, markløft og styrkevendiger er gode og funksjonelle øvelser for underkroppen. De to siste vil også pakke godt med muskler på ryggen. Hvis man bruker mesteparten av tiden sin i benspark-maskinen, ja da kan vi nok begynne å snakke om ufunksjonell muskelmasse. Det kommer selvfølgelig et punkt hvor det kan bli for mye muskelmasse. Dette punktet er induviduelt og kommer ann på sporten man holder på med, men økt muskelmasse fram til dette punktet er å foretrekke framfor en lett og "senesterk" kropp. Ser ikke vitsen med å si seg fornøyd med å bruke 2 år med et dårlig kosthold og et dårlig treningsprogram, når man kan bruke 6 måneder med et skikkelig kosthold og et skikkelig treningsprogram for å forbedre fysikken og resultatene sine.

Siterer Joe DeFranco:
"The improvement of performance in athletics over the past few years has been phenomenal. For example, twenty years ago the average football lineman weighed 250 pounds and ran a 5.2-second 40-yard dash. This was considered to be nearing the genetic limit for a player. Now running backs that weigh what the lineman used to weigh are running 4.4-second 40-yard dashes! Strength training has made the single, most positive contribution to this type of improvement. Today strength training influences every athletic program in the country, no matter what the sport - male or female. Athletes now find it necessary to lift weights and participate in conditioning programs to better prepare themselves for the competitive rigors of the athletic season."

Artikkelen jeg siterte det fra kan være av interesse: http://www.defrancotraining.com/articles/archive/article_strength-training.htm

Her er to artikler om vertikalspenst:
http://www.defrancotraining.com/articles/archive/articles_dirty-tricks.htm

http://www.defrancotraining.com/articles/archive/article_fab15.htm

Nå var ikke dette et svar på spørsmålet om kosttilskudd, men følte for å skrive dette. Når det kommer til kosttilskudd er ikke dette vits å ta før man fikser på kostholdet sitt. Man blir ikke svær av kreatin eller proteinpulver hvis man spiser som ei spissmus. Hvis du trener en okse og spiser som en hest allerede kan tilskuddene hjelpe på. Nå skal det sies at proteiner etter treninga er et must uansett, men kostholdet kommer i første rekke.

Utlogget Wilderness

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 552
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 552

Sv: hva er best for meg?
« #6 : 02. februar 2007, 18:19 »
kjører snowboard selv jeg! kjører som faen.. gjør masse forskjellige triks.. flips og spins! jeg spiller også ishockey! jeg er ikke stor sånn muskelmessig jeg.. kjempegod bevegelighet og spenstig som bare det..
ikke bekymre deg for slik du, det er bare bodybuilders som kan ha begvegelighets vansker, og slik som de blir du nok ikke.. : )

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: hva er best for meg?
« #7 : 02. februar 2007, 18:46 »


er det nødvendig for meg å ta protein/kreatin pulver?

Eller mener dere det er mest for de som bygger seg veldig store?
Om det er nødvendig for deg spørs jo om du spiser nok. Proteiner er nødvendige JA! De er tross alt byggestenene til muskler, hvis du ikke får i deg nok proteiner gjennom maten vil jeg anbefale deg å kjøpe pulver. De nybegynnere får i seg alt for lite proteiner.
Kreatin er vel bare det lille ekstra.

Proteinpulver og kreatin er slettes ikke bare for de som vil bli veldig store.

Det viktigste er å spise opp maten sin, så kan du begynne å tenke på tilskudd.
sterk,blid og ronkefri

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!