Skrevet av Emne: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???  (Lest 1493 ganger)

Utlogget ultiima

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« : 20. oktober 2009, 19:01 »
Visst egentlig ikke hvor jeg skulle poste det her, da det omhandler flere emner.

Greia er at jeg er på diett og legger opp til treninga til Birken 2010. Problemet er at jeg nesten ikke presterer på trening lenger.. Jeg løper/sykkler kortere og kortere. På styrke blir jeg svakere og svakere.. Så er spørmålet mitt..Er dette Normalt??

Pr. dags dato er jeg 177 cm høy 92kg 26 år.

Litt beskrivelse av dietten min:
Holder meg til ca 1500 kcal. dagen som er fordelt på 4-5 måltidm, 1 måltid er måltiderstatter med ekstra protein. Av kosttilskudd bruker jeg vitaminer og tran. 

Kan vel si at jeg var topptrent og kroppsbygger, men det var for 8 år siden.. Nå er jeg 26 år, halvfeit og brei over skuldrene. Etter som jeg har blitt litt eldre, ønsker jeg nå faktisk å bli liten igjen..hehe Tenker da på å miste litt av den muskelmassen og fettet. samtidig å bli mindre brei over skuldrene. Dette høres litt dumt ut,men ser får meg heller en sånn "Brad pitt" kropp, enn Arnold sin.. Wink Motivasjonen er på topp, å har allerede gått ned 15 kilo på ett år. Men merker at det er nå det faktisk begynner å bli vanskelig! 

Litt om treningen min. 5 dager i uka, 30 min løping og 1 time sykkling. styrke trener jeg 2 ganger i uka.

Ønsker gjerne tips fra alle dere som har greie på det her. Bør jeg legge om dietten min?Bør jeg bruke proteinpulver og kreatin, bør jeg endre treningen min..osv?

Takker for alle svar!








 




Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« #1 : 20. oktober 2009, 19:05 »
Med så lite kcalorier per dag er det ikke rart at kroppen stopper så fort opp på krevende trening.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« #2 : 20. oktober 2009, 19:07 »
Hva med å spise litt mat? Du er ikke en 45 kg dame som sitter på rompa dagen lang. ref: 1500 kcal.....
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« #3 : 20. oktober 2009, 19:09 »
1500 kcal...... Det er svaret ditt. Dobble det tallet og litt til, så skal du se at treningen kommer til å skyte til vers
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

IntX

  • Gjest
Sv: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« #4 : 20. oktober 2009, 19:11 »
Kan vel si at jeg var topptrent og kroppsbygger, men det var for 8 år siden.. Nå er jeg 26 år, halvfeit og brei over skuldrene.
Bør jeg legge om dietten min?Bør jeg bruke proteinpulver og kreatin, bør jeg endre treningen min..osv?
En som har vært kroppsbygger som lurer på om en bør innta proteinpulver og kreatin?
1500kcal hadde ikke mettet en utmagret somalier en gang med ditt aktivitetsnivå.
Du burde være i god stand til å stille diagnosen selv siden du har vært både topptrent og kroppsbygger.

Utlogget ultiima

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« #5 : 20. oktober 2009, 19:16 »
Glemte vel å skrive at jeg akkurat har starta på denne dietten og dette treningsprogramme(3 uke) ser jo bare vekten raser nedover. Skjønner jo at dette ikke akkurat er smart...men... Har dårlig tid. Har sagt til meg selv til desember skal jeg veie 78 kilo. Er vel litt redd for å slutte å gå ned i vekt visst jeg dobler kcal. En annen ting er at jeg har ekstremt dårlig forbrenning.(ligger i genene)

Utlogget ultiima

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« #6 : 20. oktober 2009, 19:19 »
En som har vært kroppsbygger som lurer på om en bør innta proteinpulver og kreatin?
1500kcal hadde ikke mettet en utmagret somalier en gang med ditt aktivitetsnivå.
Du burde være i god stand til å stille diagnosen selv siden du har vært både topptrent og kroppsbygger.
Vel nå er ikke målet mitt å bygge muskler da.. Greit nok at jeg skulle ha visst det,men har faktisk aldri brukt noe av protein og kreatin før.. På landet spiser vi fisk og poteter  Wink Å visst du mener at alle kroppsbyggere har den kunnskapen, tar du ganske feil!

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« #7 : 20. oktober 2009, 19:22 »
Hva slags kroppsbygger var du egentlig? en konkurrerende utøver eller selvutnevnt?

Utlogget ultiima

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« #8 : 20. oktober 2009, 19:25 »
Hva slags kroppsbygger var du egentlig? en konkurrerende utøver eller selvutnevnt?
Nå syns jeg dette går ganske offtopic, men var mer selvutnevnt Wink

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« #9 : 20. oktober 2009, 19:31 »
Det som vekker reaksjoner hos de fleste er at du sier du var kroppsbygger - og dette krever veldig mye kunnskap om ernæring og kropp og siden du ikke forstår hva som har skjedd i løpet av årene, du lurer på kosttilskudd osv kan ikke vi forstå at du har vært kroppsbygger.


Jeg vil råde deg til å heve inntaket ditt, riktignok er jeg høyere enn deg (182cm - 78kg) men jeg spiser mye mer enn det der jeg jeg er jente, du trenger altså mer kcal siden menns genetikk, testosteron og hele den smørja der utgjør en høyere forbrenning enn kvinner.

Selv om ikke målet er å øke i muskelmasse vil du dessverre ikke komme noen lang vei enn å bli _tynn_ av det kcalbudsjettet ditt

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« #10 : 20. oktober 2009, 22:34 »
Glemte vel å skrive at jeg akkurat har starta på denne dietten og dette treningsprogramme(3 uke) ser jo bare vekten raser nedover. Skjønner jo at dette ikke akkurat er smart...men... Har dårlig tid. Har sagt til meg selv til desember skal jeg veie 78 kilo. Er vel litt redd for å slutte å gå ned i vekt visst jeg dobler kcal. En annen ting er at jeg har ekstremt dårlig forbrenning.(ligger i genene)

Lav/høy forbrenning er ikke spesielt genetisk. Dersom du hadde hatt unormal lav forbrenning, hadde du visst om dette, da metabolske syndromer er svært alvorlige. Du hadde hatt solid oppfølging av lege, fått gode medisiner etc. Unormal lav metabolisme er en såpass alvorlig sykdom at symptomene hadde vist seg så kraftig at leger hadde funnet ut av dette fortere enn svinnt.
Derfor har du IKKE spesielt lav forbrenning, annet enn et normalt slingringsmonn på +/- 10%.

95kg og 1500kcal er ekstremt lavt. Din basalmetabolisme ligger på 2000-2500kcal, altså din hvileforbrenning, så mye energi du forbrenner på å ligge rett ut i senga i 24 timer. I og med at du trener mye og er aktiv vil nok ditt kaloribehov heller være nermere 3500kcal. Du ligger på mindre enn 50% av dette, og vil selvsagt være skadelig for kroppen, nervesystemet, muskler og andre organer. Du piner rett og slett kroppen din til de grader, og det er usunt.

Du trener mye, og kcal-behovet ditt er nok ca 3500 for at vekta skal stå stille. Legg deg på 500 i minus, altså 3000kcal om dagen. Prøv dette i to uker og vei deg. Har ikke vekta gått opp eller står stille, så kutter du 300kcal til. Deretter veier du deg igjen om 2 uker. Når du går ned jevnt ca 0,5kg i uka, så har du funnet en god oppskrift(vel og merke om kostholdet er variert og sunt)

Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hjep!!!Hva skjer med kroppen min!!???
« #11 : 20. oktober 2009, 22:36 »
Selv om ikke målet er å øke i muskelmasse vil du dessverre ikke komme noen lang vei enn å bli _tynn_ av det kcalbudsjettet ditt

Samt mister muskler, spare fett, bli i dårligere form, utbrent, skade nervesystemet, organer og ellers få problemer. Som jo faktisk er det han opplever nå..Hint hint.
Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!