Skrevet av Emne: Overtrening..?  (Lest 2172 ganger)

Utlogget vectron

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Overtrening..?
« : 06. januar 2012, 10:01 »
Har trent både styrke og kondisjon i flere år nå, og ser på meg selv som i relativt god form. Her om dagen hadde jeg mer energi enn vanlig, og bestemte meg for å være med på en hard spinningtime (60 min, 3 pulstopper) etterfulgt at en hard styrkeøkt. Tok meg _helt_ ut på både spinningtimen og styrkeøkten.

Målte makspuls for en måned siden, og i følge pulsklokken så hadde jeg i løpet av spinningtimen vært oppe i 103(??) prosent av makspuls.

Styrkeøkten bestod av skulder/nakke, biceps og mage, i tillegg til at jeg avsluttet med annenhver chins/pushups uten pause til utmattelse. Under økten ble det drukket raske karbohydrater ("Carbo flex" om jeg ikke husker feil), og etter treningsøkten ble det også som vanlig inntatt en shake med 80g raske carbs og proteiner.

Uansett... når jeg kom hjem etter treningsøkten (som forøvrig varte i ca 2,5 timer) så merket jeg at kroppen "slo seg av". Klarte akkurat å dusje og få i meg noe mat før jeg ble tvungen til å legge meg i sengen. Resten av kvelden bestod av frysing, svetting, hjertedunk og bare det å drikke vann eller flytte meg rundt i sengen kjentes nesten som umulig å gjennomføre. Jeg er på ingen måte noen "pyse". Jeg elsker å ta meg helt ut på trening, men har aldri følt meg i nærhet av så nedbrutt før. Var ferdig med trening, dusj og mat i 20 tiden, og lå i sengen uten å klare å sove til ca 4 på natten.

Det jeg lurer på er egentlig om det er farlig/for stor påkjenning på kroppen å ta seg sånn ut på trening? Virker det mot sin hensikt? Og, kan dette kvalifiseres som overtrening? Skjønner forsåvidt at dette kanskje ikke er noe man burde gjøre hver dag.

Føler også at kroppen min får mer en nok næring. Spiser 5-6 ganger om dagen, med carbs, proteiner og fett til hvert måltid. Spiser også et sted mellom 0.5 - 1 KG grønnsaker i løpet av dagen. Takker for svar.

Alt som ikke dreper gjør deg sterkere:>

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Overtrening..?
« #1 : 06. januar 2012, 18:41 »
Det du beskriver høres ikke ut som overtrening, det opptrer som regel i en mer gradvis form ved at resultater uteblir, man blir sliten og trøtt osv. Skader kan selvfølgelig skje akutt som følge av overbelastning over tid. Treningsmengde og kosthold høres greit ut, uten at jeg kan mene så mye om det da dette er veldig individuelt, men hvis du lytter til kroppen så antar jeg at du selv hadde kjent om du f.eks spiste for lite eller trente for mye for lenge siden.

En enkelt pulsmåling kan du ikke stole på, det er variasjon fra gang til gang og flere faktorer og som kan skape unøyaktige målinger.

Det du beskriver høres mer ut som en liten virus- eller bakterieinfeksjon. Du skriver ingen ting om hvor lenge dette vedvarte, men jeg antar at det var kortvarig. Hvis du over tid, skulle oppleve at dette skjer igjen, så bør du ta en tur til legen din for en sjekk.

Trening og kostholdsbiten høres det ut som du har relativt bra kontroll på:-)

Lykke til!
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Overtrening..?
« #2 : 06. januar 2012, 23:38 »
Det første som slår meg er at det inntraff så plutselig!
Har ikke spesielt god kjennskap til overtrening, men jeg vil påstå at dette ikke kan være noe som rammer så plutselig som det du beskriver.

Støtter Glucifers forklaring rundt dette!

Ser forøvrig at Glucifer har uhorvelig mange honnører knyttet til ymse medisinske fagfelt? Virker dog som noe mere enn en sykepleier. Det skulle vel ikke være en legespire eller noe?

Utlogget Preben35

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: Overtrening..?
« #3 : 06. januar 2012, 23:58 »
Har trent både styrke og kondisjon i flere år nå, og ser på meg selv som i relativt god form. Her om dagen hadde jeg mer energi enn vanlig, og bestemte meg for å være med på en hard spinningtime (60 min, 3 pulstopper) etterfulgt at en hard styrkeøkt. Tok meg _helt_ ut på både spinningtimen og styrkeøkten.

Målte makspuls for en måned siden, og i følge pulsklokken så hadde jeg i løpet av spinningtimen vært oppe i 103(??) prosent av makspuls.

Styrkeøkten bestod av skulder/nakke, biceps og mage, i tillegg til at jeg avsluttet med annenhver chins/pushups uten pause til utmattelse. Under økten ble det drukket raske karbohydrater ("Carbo flex" om jeg ikke husker feil), og etter treningsøkten ble det også som vanlig inntatt en shake med 80g raske carbs og proteiner.

Uansett... når jeg kom hjem etter treningsøkten (som forøvrig varte i ca 2,5 timer) så merket jeg at kroppen "slo seg av". Klarte akkurat å dusje og få i meg noe mat før jeg ble tvungen til å legge meg i sengen. Resten av kvelden bestod av frysing, svetting, hjertedunk og bare det å drikke vann eller flytte meg rundt i sengen kjentes nesten som umulig å gjennomføre. Jeg er på ingen måte noen "pyse". Jeg elsker å ta meg helt ut på trening, men har aldri følt meg i nærhet av så nedbrutt før. Var ferdig med trening, dusj og mat i 20 tiden, og lå i sengen uten å klare å sove til ca 4 på natten.

Det jeg lurer på er egentlig om det er farlig/for stor påkjenning på kroppen å ta seg sånn ut på trening? Virker det mot sin hensikt? Og, kan dette kvalifiseres som overtrening? Skjønner forsåvidt at dette kanskje ikke er noe man burde gjøre hver dag.

Føler også at kroppen min får mer en nok næring. Spiser 5-6 ganger om dagen, med carbs, proteiner og fett til hvert måltid. Spiser også et sted mellom 0.5 - 1 KG grønnsaker i løpet av dagen. Takker for svar.



Dette høres veldig likt ut som hva jeg opplevde etter å ha løpt Birken i 2010. Var i brillefin form rett etter løpet, men i bilen på vei til hotellet begynte jeg å skjelve, ble kvalm, svimmel og i det hele tatt fryktelig dårlig. Etter en dusj, ny påfyll av mat og drikke roet det seg, men kan trygt si at den planlagte festen etterpå utgikk. Akkurat hvorfor dette skjedde er jeg ikke sikker på, har ikke dukket opp siden, men har heller ikke presset meg sånn siden. Hør på Glucifer sitt råd, vår egen huslege. Smiley

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Overtrening..?
« #4 : 07. januar 2012, 09:45 »
Det første som slår meg er at det inntraff så plutselig!
Har ikke spesielt god kjennskap til overtrening, men jeg vil påstå at dette ikke kan være noe som rammer så plutselig som det du beskriver.

Støtter Glucifers forklaring rundt dette!

Ser forøvrig at Glucifer har uhorvelig mange honnører knyttet til ymse medisinske fagfelt? Virker dog som noe mere enn en sykepleier. Det skulle vel ikke være en legespire eller noe?

Jobber som doktorspire og treningsnarkoman, og treningsforum er tidsfordrivet når jeg kan slå av callingen og nyte en kaffekopp ;-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Overtrening..?
« #5 : 07. januar 2012, 20:51 »
Jobber som doktorspire og treningsnarkoman, og treningsforum er tidsfordrivet når jeg kan slå av callingen og nyte en kaffekopp ;-)

Så du er lege? Ikke spesielt overrasket! Legger meg inn på nivået under deg jeg da..

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Overtrening..?
« #6 : 07. januar 2012, 22:00 »
Jepp, har verdens beste jobb, selv om den krever at man har 34 timer i døgnet, du er hjertlig velkommen etter!  Wink
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Overtrening..?
« #7 : 07. januar 2012, 22:46 »
Jepp, har verdens beste jobb, selv om den krever at man har 34 timer i døgnet, du er hjertlig velkommen etter!  Wink

Takk, men nei takk!  Smiley
Er psykiatrisk sykepleier, og trives egentlig veldig godt med det. Hadde jeg skulle valgt igjen kunne jeg ha vurdert legeyrket, men slik ble det ikke.. Det hadde kanskje blitt litt vel vanskelig å fullført utdanningen også. Det er vel et relativt krevende løp, mildt sagt..

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Overtrening..?
« #8 : 05. februar 2012, 01:10 »
Har trent både styrke og kondisjon i flere år nå, og ser på meg selv som i relativt god form. Her om dagen hadde jeg mer energi enn vanlig, og bestemte meg for å være med på en hard spinningtime (60 min, 3 pulstopper) etterfulgt at en hard styrkeøkt. Tok meg _helt_ ut på både spinningtimen og styrkeøkten.

Målte makspuls for en måned siden, og i følge pulsklokken så hadde jeg i løpet av spinningtimen vært oppe i 103(??) prosent av makspuls.

Styrkeøkten bestod av skulder/nakke, biceps og mage, i tillegg til at jeg avsluttet med annenhver chins/pushups uten pause til utmattelse. Under økten ble det drukket raske karbohydrater ("Carbo flex" om jeg ikke husker feil), og etter treningsøkten ble det også som vanlig inntatt en shake med 80g raske carbs og proteiner.

Uansett... når jeg kom hjem etter treningsøkten (som forøvrig varte i ca 2,5 timer) så merket jeg at kroppen "slo seg av". Klarte akkurat å dusje og få i meg noe mat før jeg ble tvungen til å legge meg i sengen. Resten av kvelden bestod av frysing, svetting, hjertedunk og bare det å drikke vann eller flytte meg rundt i sengen kjentes nesten som umulig å gjennomføre. Jeg er på ingen måte noen "pyse". Jeg elsker å ta meg helt ut på trening, men har aldri følt meg i nærhet av så nedbrutt før. Var ferdig med trening, dusj og mat i 20 tiden, og lå i sengen uten å klare å sove til ca 4 på natten.

Det jeg lurer på er egentlig om det er farlig/for stor påkjenning på kroppen å ta seg sånn ut på trening? Virker det mot sin hensikt? Og, kan dette kvalifiseres som overtrening? Skjønner forsåvidt at dette kanskje ikke er noe man burde gjøre hver dag.

Føler også at kroppen min får mer en nok næring. Spiser 5-6 ganger om dagen, med carbs, proteiner og fett til hvert måltid. Spiser også et sted mellom 0.5 - 1 KG grønnsaker i løpet av dagen. Takker for svar.

Det der minner meg om en opplevelse jeg hadde etter en knallhard løpeøkt med kortintervaller en gang. Jeg var helt kake i kroppen og hadde ganske høy puls i mange timer etterpå. Men det var ikke verre enn at jeg var ok og kunne trene igjen etter noen dager. Jeg har kjørt like hardt før og etterpå men det var bare den ene gangen det gikk sånn. Det er vel sånn det kan gå hvis man har høy smerteterskel og er flink til å ta seg ut.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!