Skrevet av Emne: Lavt blodtrykk uten nok karbs?  (Lest 2643 ganger)

Utlogget leaveless

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Lavt blodtrykk uten nok karbs?
« : 13. mai 2014, 12:46 »
Hei Smiley Jeg har tidligere fått gode svar ifra dere og takker så mye for deres ekspertrise Smiley

Tidligere skrev jeg innelegg om at jeg slet veldig med vektnedgang og ble da oppfordret til å kutte karbohydratene.
Før jeg ble klar over det så har nok kosten bestått av ca 70-80% karbs!
Så her om dagen prøvde jeg å følge anbefalt næringsfordeling for vektnedgang med stort kutt på karbohydrater.
Da jeg hadde kommet meg gjennom halve dagen med bare 119 karbohydrater inntatt så ble jeg svimmel, trøtt og det svartnet ofte for meg når jeg sto oppreist.
Jeg gikk selvklart til legen og målte blodtrykk, det viste 98/60 og 55 i puls.. Jeg er 25 år og har aldri hatt problemer med blodtrykket.
Legen ba meg om å droppe næringsfordelinga og heller telle kalorier ( 1800 daglig).  Jeg har prøvd å kutte karbohydratene i ettertid også, men opplever samme svimmelhet og blodtrykksfall.
Må jeg kutte veldig sakte med for å unngå dette blodtrykksfallet?

For et par år siden prøvde jeg meg på en ketolysekur med ei vennine, med maks 15 karbs iløpet av dagen. Det virket dårlig og jeg besvimte dagen etter.  Blir jo nervøs når jeg reagerer så ulikt andre på lavkarbo... Har noen liknende erfaring eller vet hva jeg må gjøre? Vil jo helst ikke innta så mange karbohydrater, men ikke så få at kroppen går i ketose.

Hvilken næringsfordeling burde jeg følge ved vektnedgang? Er 45/35/20 greit?  
(Til opplysning er jeg en kvinne på 90 kg og 179 cm, hvis det har noe å si)

Supertakknemlig for alle svar! Cheesy

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Lavt blodtrykk uten nok karbs?
« #1 : 13. mai 2014, 14:41 »
Istedenfor å kutte så mye i karbohydrater så kan du jo prøve å kutte i sukkerinntak og spise mer lavglykemisk med fullkornsprodukter osv. Rundt 50 prosent karbohydrater er sikkert ikke så dumt.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Sv: Lavt blodtrykk uten nok karbs?
« #2 : 13. mai 2014, 15:37 »
Istedenfor å kutte så mye i karbohydrater så kan du jo prøve å kutte i sukkerinntak og spise mer lavglykemisk med fullkornsprodukter osv. Rundt 50 prosent karbohydrater er sikkert ikke så dumt.

^^ THIS !     Ingen grunn til å kutte karbohydrater så enormt når man skal ned i vekt. Bare bytt ut TYPENE ! Kutt ut sukkerproduktene og fokuser på lavglykemiske karbs : )!
29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget leaveless

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Lavt blodtrykk uten nok karbs?
« #3 : 15. mai 2014, 09:27 »
Tusen takk for svar Cheesy
Jeg holder meg unna sukkerproduktene, men sliter en del kutte inntaket på poteter/ris osv under middager, er det noe jeg burde prøve å styre helt unna? Mener å ha hørt at ris og poteter har høy GI?
Supergrove knekkebrød er en favoritt heldigvis Wink
næringsfordelinga endres til 50/35/15 Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Lavt blodtrykk uten nok karbs?
« #4 : 15. mai 2014, 09:58 »
Tusen takk for svar Cheesy
Jeg holder meg unna sukkerproduktene, men sliter en del kutte inntaket på poteter/ris osv under middager, er det noe jeg burde prøve å styre helt unna? Mener å ha hørt at ris og poteter har høy GI?
Supergrove knekkebrød er en favoritt heldigvis Wink
næringsfordelinga endres til 50/35/15 Smiley

Det blir bare 64 gram protein per dag som er alt for lite. På 1800 kalorier burde du ligge på 20-30 %, spesielt hvis du trener en del. 40-30-30 er en gammel klassiker, kanskje det er noe for deg.

Har du prøvd fullkornsris ? De har det i "boil in bag". Cassava er et alternativ til poteter, men må kokes ordentlig for å bli spiselig.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!