Skrevet av Emne: Kortisolproduksjonen, må vel være intensitetsavhengig ?  (Lest 1586 ganger)

Utlogget Sofasliteren

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Hei

Prøver å lese meg opp på ulike problemstillinger rundt kroppens produksjon av Kortisol, og hvordan denne balanseres mot Testosteronproduksjonen.
Har da problem med å finne en kilde som ikke har forenklet temaet så mye at det ikke lengre er troverdig, og heller ikke er skrevet så komplekst at det er forbeholdt medisinsk personell å kunne forstå det.

De forenklede forklaringene kan grovt sett oppsummeres til at når en har trent 45 minutt etter oppvarming, så bør økta avsluttes da Kortisolnivået i kroppen nå er blitt for høyt, og kroppen går da inn i en katabol tilstand.
Jeg synes slike forklaringer mister troverdighet da det ikke skilles mellom hvilke øvelser økta består av (f.eks. baseøvelser vs isolasjonsøvelser). Og heller ingen skille omkring hvilken intensitet det trenes ved. Synes også det er mangelfullt at kildene henviser til forholdsvis små tester, og at andre potensielt påvirkende faktorer blir oversett.
Kortisolproduksjonen er en av kroppens reaksjoner på påført stress, synes derfor det virker usannsynlig at en skal vurdere dette nivået etter hvor lenge dette stresset har pågått, istedenfor å vurdere nivået etter hvilket stress en har påført kroppen og ved hvilken intensitet dette påføres.
Selv om isolasjonsøvelser kan være tungt nok for muskelen som belastes så vil jo belastningen hovedsaklig være lokal, slik at påført stress ved f.eks. sidehev for skuldre blir bagatellmessig hvis en sammenligner med f.eks. markløft.

De komplekse kildene jeg har funnet rundt temaet inneholder desverre så mange "medisinske faguttrykk" at jeg ikke klarer å følge teksten godt nok.

Hvis en skal trekke paraleller til aerobe idretter så forholder disse seg ofte til intensitetskalaer (f.eks. olympiatoppen sin) og en legger opp til økter av ulik varighet ut fra hvilken pulssone en ligger i. Jeg var en gang på et foredrag av en av trenerne bak olympiatoppen, og da han fikk spørsmål om betydningen av Kortisolproduksjonen besvarte han dette med at dette bare var en av mange faktorer som påvirket treningsresultatet og at dette blandt alt annet var hensyntatt i anbefalingene for hver enkelt pulssone.
Jeg er her klar over at det finnes en hel del ulikheter mellom aerob og anaerob trening, men at kroppen går inn i en katabol tilstand er vel ikke særlig ønskelig for noen idrettsutøvere.

Jeg driver selv en del med sykling, og ut fra mine erfaringer der har jeg problemer med å forstå at en sykkeløkt i sone 3 (mellom 82,5 og 87,5% av makspuls) som iflg. olympiatoppen kan vare opp til 100 minutt, ikke påfører kroppen mer stress enn ei styrkeøkt for overkroppen i 45 minutt. Jeg vil her mene at sykkeløkta vil gi langt høyere Kortisolproduksjon enn styrkeøkta.

Så til poenget, er det noen som har noen betraktninger rundt dette, eller vet om gode kilder rundt temaet ?

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utviklingstrapper/orientering/intensitetsskala%20utholdenhet/page400.html

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!