Skrevet av Emne: Battery/Red Bull og skiftarbeid  (Lest 2628 ganger)

Utlogget Cesium

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Battery/Red Bull og skiftarbeid
« : 01. januar 2004, 03:05 »
Noen som har noen advarsler å komme med til et inntak av battery/red bull?  Wink

Jeg jobber skift, og klarer bare ikke å drikke kaffe. Så noe må jeg jo ha for å holde meg våken!

Er det ellers noen som har tips til om en bør spise / drikke noe spesielt når en jobber mye på nattestid og sover på dagen? Tipper en bør få i seg nok D-vitaminer i hvert fall, så jeg tar 2 trankapsler hver dag + drikker Extra lettmelk med D-vitaminer + dagsdosen med multivitaminer.

Utlogget EnUngPumper

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 402
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 402

Re:Battery/Red Bull og skiftarbeid
« #1 : 01. januar 2004, 04:09 »
snu døgnet på hodet, sov på dagen, da vil du være lys våken når du arbeider...  Smiley
"To be or not to be, - that is the question"

Utlogget Cesium

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re:Battery/Red Bull og skiftarbeid
« #2 : 01. januar 2004, 04:26 »
Joda, jeg sover på dagen når jeg er midt inne i nattskifts-perioden (veksler mellom 5 x kveld/natt-vakter i løpet av en 4 ukers periode). Utfordringen om å holde seg våken er mest når jeg går over fra friperioder, og ved ekstravakter, at jeg ikke får sovet skikkelig på dagtid, osv.
Lurte på om det hadde noe å si for treningsformen om en fikk i seg en del Red Bulls... De er jo tross alt ikke lovlige i Norge.

Mener jeg også har lest i et Men's Health en gang om ting en burde få i seg når en eksponeres for mindre sollys/dagslys.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Re:Battery/Red Bull og skiftarbeid
« #3 : 01. januar 2004, 04:33 »

Noen som har noen advarsler å komme med til et inntak av battery/red bull?  Wink

Jeg jobber skift, og klarer bare ikke å drikke kaffe. Så noe må jeg jo ha for å holde meg våken!

Er det ellers noen som har tips til om en bør spise / drikke noe spesielt når en jobber mye på nattestid og sover på dagen? Tipper en bør få i seg nok D-vitaminer i hvert fall, så jeg tar 2 trankapsler hver dag + drikker Extra lettmelk med D-vitaminer + dagsdosen med multivitaminer.


Bør egentlig ikke så mye kaffe eller andre koffeinholdige drikker på natt for å holde seg våken, men vet selv hvordan det er, og jeg heller fort innpå store mengder kaffe i løpet av en nattevakt. Viktig å få dekket søvnbehovet selv om man jobber på natt, og være uthvilt når man starter vakta. Ellers så bør man drikke mye (dumt med drikke som virker vanndrivende som f.eks. kaffe), selv drikker jeg mye juice for å holde blodsukkeret oppe og spiser mye frukt. Vanskelig å spise mye på natt, bør også holde seg til lett-fordøyelig mat bl.a. pga enzymproduksjonen i kroppen. Passer på å spise bra før jeg går på jobb.

Nattarbeid kan være vanskelig, man finner ut etterhvert hvordan man skal gjøre det i forhold til søvn, mat osv. etterhvert som man har jobbet natt en stund. Hvis man har noe man lurer på eller får problemer relatert til nattarbeid så ta kontakt med bedriftshelsetjenesten, de har mange gode råd og tips om hvordan man best klarer å jobbe på natt.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget EnUngPumper

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 402
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 402

Re:Battery/Red Bull og skiftarbeid
« #4 : 01. januar 2004, 04:40 »
man kan vel umulig få noe fremgang med treningen når man driver å jobber om natten? Når er det kroppen skal få hvile, får å kunne vokse? Inderlig glad at vi mennesker er forskjellige på denne jorden, nattarbeid kunne jeg aldri ha gjort (bortsett fra en heftig fet lønn).
Godt at dere kan ta dere av den jobben! Smiley
"To be or not to be, - that is the question"

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Re:Battery/Red Bull og skiftarbeid
« #5 : 01. januar 2004, 04:45 »

snu døgnet på hodet, sov på dagen, da vil du være lys våken når du arbeider...  Smiley

HAdde det bare vært så lett. Dessverre sånn at man ikke jobber hver natt, og ofte er det også ting man bør få unnagjort på dagtid når man burde ha sovet. Selv jobber jeg 50% natt, dvs 7 nattevakter på 4 uker (men har jobbet 30 nattevakter siden 24 oktober pga ekstravakter). Da blir det lite sosialt liv, og må nøye planlegge når man skal få mulighet til å sove for å være uthvilt nok til å jobbe, og for å få de daglige forpliktelsene som bringing/henting i barnehage, trening, møter, handling, offentlige kontorer, legebesøk, venner, familie og andre ting til å gå opp.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Cesium

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re:Battery/Red Bull og skiftarbeid
« #6 : 01. januar 2004, 06:20 »
Veldiggode poeng der, Zoria! Som tobarnspappa er det ikke alltid like lett å få tid til alt!
Har nå installert treningsrom hjemme - så får jeg håpe at jeg klarer å holde motivasjonen oppe!

Hva gjør du for å unngå å få kick på søtsaker om natten? Jeg hiver innpå på brus, sjokolade, vingummi og alt som er når jeg er på natt. Tenkte å spise noe kromtabletter for å se om det hjelper!?!


Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Re:Battery/Red Bull og skiftarbeid
« #7 : 01. januar 2004, 14:16 »
grunnen til at man får søt-kick på natta er fordi kroppen har behov for å holde blodsukkeret oppe. Spis godt før du drar på jobb og prøv å få i deg mat hver tredje time. Lett-fordøyelig mat og helst noe med lav GI- slik at man klarer å holde et jevnt blodsukker. men det er vanskelig, slev drikker jeg så og si aldri brus, får sjelden lyst på det heller med unntak av når jeg er på nattevakt.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:Battery/Red Bull og skiftarbeid
« #8 : 01. januar 2004, 14:21 »

Joda, jeg sover på dagen når jeg er midt inne i nattskifts-perioden (veksler mellom 5 x kveld/natt-vakter i løpet av en 4 ukers periode). Utfordringen om å holde seg våken er mest når jeg går over fra friperioder, og ved ekstravakter, at jeg ikke får sovet skikkelig på dagtid, osv.
Lurte på om det hadde noe å si for treningsformen om en fikk i seg en del Red Bulls... De er jo tross alt ikke lovlige i Norge.

Mener jeg også har lest i et Men's Health en gang om ting en burde få i seg når en eksponeres for mindre sollys/dagslys.


En av grunnene til at Redbull er ulovlig i norge, er innholdet av taurin.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!