Skrevet av Emne: Kalorier viktig for muskelbygging?  (Lest 1874 ganger)

Utlogget smacky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Kalorier viktig for muskelbygging?
« : 08. desember 2009, 13:45 »
Hei. Er gutt på 16. Trener 4 ganger i uken, og målet mitt er å få mindre fett%. Men også samtidig bygge muskler. Jeg prøver derfor å gå på kaloriunderskudd, unngå dårlige carbs, og prøver å få i meg mye kylling(og whey etter trening).
 Har forsåvidt gått godt framover, og nå som fettprosent har blitt mindre kan jeg begynne å se musklene poppe fram. Herlig følelse:D
Men jeg lurer på om det er viktig å få i seg mye kalorier hvis man skal bygge muskler? Har jo alltid trodd at proteiner var det som var viktig, noe jeg passer godt på. Har sett titt og ofte poster hvor folk sier "Skal snart bulke, så skal øke kaloriinntaket" etc etc. Men selv skal jeg jo gå i underskudd fordi førsteprioriteten er fettreduksjon. Men jeg vil jo selvfølgelig beholde muskler også. Noe jeg må ta til betraktning?

Utlogget Zuul

Sv: Kalorier viktig for muskelbygging?
« #1 : 08. desember 2009, 13:50 »
Du har nok et lite hull i basiskunnskapen din: Inntar du ikke noe som inneholder kcal dør du, så enkelt er det.

Kcal er en måleenhet som blir brukt til å måle energiinnholdet i mat. PRotein inneholder cirka 4 kcal per gram, det samme gjør karbohydrater. Fett inneholder derimot 9 kcal per gram, og er dermed mest energirikt av næringsgivende substanser. Alkohol gir 7 kcal forøvrig.

Protein er enkelt sagt kroppens byggesteiner, som både muskler, hår og hud trenger for å bygge og fornye seg.
Karbohydrater er kroppens foretrukkede kilde til energi, og den raskeste måten å gi kroppen energi på.
Fett er viktig for hormonproduksjonen til kroppen, og dermed viktig for muskler, potens osv.

Å både bygge og reduserer er en balansegang du neppe klarer, så fokus bør være på å beholde så mye som mulig gjennom et proteinrikt kosthold som akkurat er i energiundskudd, og ta det sakte og rolig. Jo større kcalunderskudd du har, jo verre er det å beholde muskelmasse.

Utlogget bartlaus

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Sv: Kalorier viktig for muskelbygging?
« #2 : 08. desember 2009, 13:56 »
Å både bygge og reduserer er en balansegang du neppe klarer, så fokus bør være på å beholde så mye som mulig gjennom et proteinrikt kosthold som akkurat er i energiundskudd, og ta det sakte og rolig.

Det er fullstendig mulig å bygge en del muskelmasse samtidig som man mister fett og går litt ned i vekt, jeg har gjort det selv. Som du sier her er det en balansegang; det er ikke så vanskelig hvis man er nokså fersk i treninga og har rikelige fettreserver å ta av, men det blir verre etterhvert som fettreservene skrumper og "newbie gains"-fasen dabber av -- det blir en øvelse i nøyaktighet og tålmodighet. Kan være verdt bryet å logge alt man spiser i en periode, sånn at man skaffer seg en skikkelig oversikt over hvor vedlikeholdsnivået ligger og dermed kan være noenlunde treffsikker når man sikter på et bittelite underskudd.

Utlogget Zuul

Sv: Kalorier viktig for muskelbygging?
« #3 : 08. desember 2009, 14:52 »
Det er fullstendig mulig å bygge en del muskelmasse samtidig som man mister fett og går litt ned i vekt, jeg har gjort det selv. Som du sier her er det en balansegang; det er ikke så vanskelig hvis man er nokså fersk i treninga og har rikelige fettreserver å ta av, men det blir verre etterhvert som fettreservene skrumper og "newbie gains"-fasen dabber av -- det blir en øvelse i nøyaktighet og tålmodighet. Kan være verdt bryet å logge alt man spiser i en periode, sånn at man skaffer seg en skikkelig oversikt over hvor vedlikeholdsnivået ligger og dermed kan være noenlunde treffsikker når man sikter på et bittelite underskudd.


En ting er hva man klarer når man har kunnskap, en annen hva man klarer når man ikke vet forskjell på kcal og protein Wink

Utlogget pijus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: Kalorier viktig for muskelbygging?
« #4 : 08. desember 2009, 18:24 »
Når man først har begynt kan man se fettet krympe inn og musklene vokse ut, men etter 2-6 månder vil denne prossesen gå av og du må ta et valg.

Mer muskler

Eller

Mindre fett?

Keep it simple man. Tar du først bulk vil det være lettere å få av seg fettet når bulken er slutt.
Oppdrag - Stor og Stærk 15 åring.

Utlogget smacky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Kalorier viktig for muskelbygging?
« #5 : 08. desember 2009, 18:53 »
Når man først har begynt kan man se fettet krympe inn og musklene vokse ut, men etter 2-6 månder vil denne prossesen gå av og du må ta et valg.

Mer muskler

Eller

Mindre fett?

Keep it simple man. Tar du først bulk vil det være lettere å få av seg fettet når bulken er slutt.

Det har jeg aldri hørt om :/ Da velger jeg mindre fett siden det alltid har vært prioriteten. Jeg har aldri tenkt til å bli svær, men bare å få fram sixpacken. Hva må jeg trene og spise da? Vanlig frukt, grønt og lyst kjøtt og cardio eller noe annet? Og når merker jeg at den grensa hvor jeg må velge, har kommet?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!