Skrevet av Emne: Mister vi muskler på diett med høyt protein inntak?  (Lest 2938 ganger)

Utlogget frosol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Jeg ligger nå i kaloriunderskudd (1600-2000 kcal/dag). Jeg er mann og veier ca 74 kg. Rundt 50% av inntaket er fra protein dvs 2-3,5 g/kg kroppsvekt daglig. Samtidig har jeg ikke trent styrke de siste 3 ukene. Vondt i albuene har fått meg til å ta en litt lengre pause enn den vanlige uka dann og vann.

Nå lurer jeg på en ting - hvis jeg spiser tilstrekkelig med proteiner hver dag, tar kroppen da av musklene for å holde seg med næring? Eller dekker den underskuddet fra fett? Det skal jo ikke mangle på proteiner så det skal ikke være nødvendig for kroppen å stjele dette fra musklene, selv om jeg ikke trener på en stund og kroppen dermed ikke har noen grunn til å opprettholde muskelmassen... eller? Hva kan jeg egentlig forvente? Huh

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Litt muskler vil du alltids miste, men trener du forholdsvis tung styrketrening, samt holder bra proteininntakt, og ikke går for fort ned i vekt, så vil du ikke miste veldig mye muskler Smiley
Smiley

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Jeg ligger nå i kaloriunderskudd (1600-2000 kcal/dag). Jeg er mann og veier ca 74 kg. Rundt 50% av inntaket er fra protein dvs 2-3,5 g/kg kroppsvekt daglig. Samtidig har jeg ikke trent styrke de siste 3 ukene. Vondt i albuene har fått meg til å ta en litt lengre pause enn den vanlige uka dann og vann.

Nå lurer jeg på en ting - hvis jeg spiser tilstrekkelig med proteiner hver dag, tar kroppen da av musklene for å holde seg med næring? Eller dekker den underskuddet fra fett? Det skal jo ikke mangle på proteiner så det skal ikke være nødvendig for kroppen å stjele dette fra musklene, selv om jeg ikke trener på en stund og kroppen dermed ikke har noen grunn til å opprettholde muskelmassen... eller? Hva kan jeg egentlig forvente? Huh

Som Bjørn sier, så vil du alltid miste muskler når du ikke opprettholder muskelmassen. Kroppen gjør alt for å tilpasse seg, det er jo derfor du får muskler av å trene. Løfter du IKKE tungt ser ikke kroppen noen grunn til å ha muskler som kan løfte tungt.

Det sagt, så er det ikke slik at musklene forsvinner i noe rasende tempo heller. Samtidig så stimulerer jo tung trening også til raskere nerveimpulsoverføringer, noe jeg antar har sammenheng med at muskelproteiner raskt kan nyttegjøres seg av ATP og kreatinfosfat og danne aktomyosin for raske muskelkontraksjoner. Såkalt "muscle memory". Denne tilpasningen over tid, vil bidra til at du kommer raskt tilbake der du var, og egentlig alltid kan komme tilbake der du var, raskere enn den tiden det tok å komme seg dit første gangen.

Så det er nok ingen grunn til panikk.
Sa brura

Utlogget frosol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Takker for alle svar, men tenkte egentlig mer sånn på om kroppen tyr til å bryte ned muskler hvis den får mer enn nok proteinemner i kosten? Anta at proteibehovet er dekket - vil kroppen da fortsatt bryte ned muskler eller forsyner den seg fra fettlagre eller glykogenlagre ved underskudd? Mere protein har den egentlig IKKE bruk for ... tar den av musklene likevel? Huh

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Takker for alle svar, men tenkte egentlig mer sånn på om kroppen tyr til å bryte ned muskler hvis den får mer enn nok proteinemner i kosten? Anta at proteibehovet er dekket - vil kroppen da fortsatt bryte ned muskler eller forsyner den seg fra fettlagre eller glykogenlagre ved underskudd? Mere protein har den egentlig IKKE bruk for ... tar den av musklene likevel? Huh

Når du er i energiunderskudd må kroppen ta energi fra lagre, som du vet. Nå er det ikke slik at kroppen velger utelukkende ett lager, men derimot hele tiden balanserer mellom blodglukose, glykogen, fett og protein/muskler. Når du har tilstrekkelig proteininntak på deff, og trener vekter, så vil minimalt av muskler brukes som energi, da kroppen tross alt trenger musklene til å løfte ting. Årsaken til at du mister litt muskler på deff er nok heller at glykogenlagrene gradvis blir mindre og mindre, og om ikke helt/kronisk lave, eller tomme, så vil du alikevel etter en tid ha mindre energi på trening. Og når du får mindre energi så vil treningene sakte men sikkert bli dårligere/mer slitsomme, og muskelmassen avtar noe. Dessuten er man også mer utsatt for skader og høyere nedbrytende hormoner.

Derfor anbefales det å trene tungt og hardt samtidig som man kanskje trener noe mindre. Enten i form av kortere økter, eller ferre treningsdager.
Sa brura

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Hvor mye trenger man å bryte ned muskelfibrene på en deff egentlig?

holder det bare å trene en tung serie eller to slik at kroppen "oppfatter" at musklene trengs, eller vil det være poeng i å kjøre seg ned i kjelleren med type droppsett, supersett osv osv.


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Hvor mye trenger man å bryte ned muskelfibrene på en deff egentlig?

holder det bare å trene en tung serie eller to slik at kroppen "oppfatter" at musklene trengs, eller vil det være poeng i å kjøre seg ned i kjelleren med type droppsett, supersett osv osv.



Prinsippet vil jo være det samme om man er på bulk, deff eller ingen av delene. Poenget er bare at man setter kroppen i en mer katabolsk tilstand på deff og derfor må være nøye med at man ikke sliter kroppen for mye. Det kommer jo selvsagt også an på i hvilken grad man deffer. Jo mer langsiktig man deffer, jo mindre trenger man å legge om treningen. Men ja, til en viss grad kan det nok være mer hensiktsmessig å fortelle kroppen at lista fortsatt ligger høyt med tanke på vektbelastning, men at du heller easer opp litt med antall sett og reps. Det viktigste er nok alikevel at du kjenner kroppen din og dens begrensning. Derfor synes jeg aldri det er noe poeng å deffe for mye når man er nybegynner. På lang sikt kommer man nok bedre ut av det med en moderat "bulking" eller svakt kalorioverskudd.
Sa brura

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure


Utlogget frosol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Takk skal dere ha - og takk for lesestoff, Beefcake. Da har jeg litt og sette meg inn i i løpet av kvelden  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!