Skrevet av Emne: Les litt om HIT  (Lest 59270 ganger)

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Re:Les litt om HIT
« #30 : 04. april 2003, 20:32 »
HIT:

Du sier at det er mye variasjon og lite skader innen for HIT trening, og da utelukkende HIT trening? Kan ikke forstå det, man skulle jo tro det ble ganske ensporet når hvis en kun holder seg til denne treningsmetoden.

Kan du sette opp et eksempel, feks over 3 mnd? Kort forklart  Smiley

Klipp og lim fra idrettsforumet:
Hei.....

Tenkte jeg skulle utdype litt mer om hvordan jeg legger opp min trening nå om dagen. Trener på en modifisert type av HIT-trening, som jeg har kommet fram til etter mange års trening og "utdanning" innen treningslære! Dette er noe som passer MEG, men jeg vil også tro at noen der ute vil finne dette interessant!

Utgangspunktet var at jeg tok en fiber test (hvilke type fiber de ulike musklene bestod av) og dette kom jeg fram til:

Bryst: FT (fast twitch)
Skuldre: Mixed (blanding av FT og ST)
Triceps: ST (slow twitch)
Rygg: Fikk ikke testet 100% pga en liten feil jeg gjorde
Biceps: Mixed
Framside lår: ST
Bakside lår: Mixed
Legger: Vanskelig å få testet 100%

FT(eksplosive fiber): Kan generere mye kraft, men over kort tid! Trenes med få set og liten belastningstid(TUT)! Kan trenes til failure som oftest, men med få set og kort TUT! Trenger få oppvarmingsset for å nå max ytelse + at man må ville godt mellom set'ene!!

Mixed(blanding av utholdende og eksplosive fiber): Trenes til failure og subfailure alt ettersom hvor stor toleransen for stress er i den enkelt person. Kan trenes med flere set og reps enn "FT-muskler"!

ST(utholdende fiber): Kan yte lite kraft i forhold til FT, men kan yte denne kraften over lengre tid. Burde generelt sett trenes med flere set, men ikke til failure! Trenger fler set enn FT for å oppnå max ytelse + at man kan gå raskere fra set til set!

Får å gjøre det enkelt delte jeg fibertypene opp i 3 deler, det finnes jo mange undergrupper av hver enkelt.

Hvordan legger jeg opp programmet mitt da etter å ha testet fibertypen min(set'ene som står oppført er ikke inkluder oppvarmingsset, som generelt sett ikke er mange):

Dag 1 (Bryst og legger):

Skrå hantelpress: 2 set til failure 3-6 reps
Skrå smithbenk: 2 set til failure 3-6 reps
Nautilus flyes: 1set til failure 4-6 reps

Stående tåhev: 2 set x 10-15 reps
Beinpress tåhev: 2 set x 10-15reps

Nautilus crunch: 2 set x 20reps

Dag 2 (Lår):

Leg extension: 3 set x 10-20reps
Leg curl: 2 set x 8-15reps
Beinpress: 2 set x 8-20 reps
Stiff leg: 2 set x 8-12 reps

+ 25 minutter på efx i høyt tempo!

Dag 3: HVILE

Dag 4 (Rygg):

Dorian row: 2 set x 6-12 reps
Enarmsroing: 2 set x 6-12 reps
Nautilus pullover: 1 set x 5-8 reps
Nautilus row: 1 set x 5-8 reps
Rear delt machine: 2 set x 8-15 reps
Korte markløft eller Haney-shrugs: 2 set x 8-12 reps

Dag 5 (Skuldre og Legger):

Nautilus skulderpress: 1 set x 5-10reps
Nautilus sidehev: 2 set x 5-8 reps
Hantelpress: 2 set x 5-10 reps

Beinpress tåhev: 2 set x 30-100reps!
Stående tåhev: 2 set x max(kun kroppsvekt)

+ 25 minutter efx i høyt tempo

Dag 6 (Armer):

Hantelcurl: 2 set x 5-8 reps
Nautiluscur:l 1 set x 5-8 reps
Reverse ez-bar curl: 2 set x 5-10 reps
Franskpress/smalbenk: 2 runder av Franskpress x 6-10reps/Smalbenk prøve på det dobbelte av det jeg klart i franskpress. Pre ex set!
Nautilus triceps ext: 1 set x 8-12 reps
Underarmscurl (stang bak rygg): 2 set x 10-15 reps

Trener 5 dager i uken i 2 uker før jeg går over til min vanlige split: Dag 1: Bryst og armer, dag 2: Lår/legger og mage, dag 3: Rygg og skuldre! Trene annenhver dag som oftest!

Dette er et eksempel på hvordan det kan se ut, jeg trener på to steder så jeg har tatt "det beste ut av to verdner"!

Trener det meste til failure hele tiden, men passer litt på at bena får heller litt flere set enn at jeg kjører meg tom på de 2-3 første set'ene!

Oppvarming etter fibertype:

Som dere sikkert ser så har jeg et problem med feks bryst når jeg skal trene "masse-øvelser"! Brystet vil bli fort ferdig og yte mye, skuldrene er midt imellom brystet og triceps og tricepsen min vil gjerne holde på lenge og yte "lite"!

Lasser jeg på en tung vekt, så gir tricepsen seg med en gang. De klarer ikke å generere like mye kraft som brystet! Alltid vært svak i brysttreningen! Men jeg fant løsningen for meg:) Før jeg trener brystet varmer jeg opp triceps godt, og skuldrene greit, men veldig lite direkte på bryst! Pang sa det, brystet vokste for første gang på mange år! Og etter å ha vært en etterhengende kroppsdel, så er jeg begynt å bli ganske fornøyd! Trener ofte pre ex. på brystet også. Skikkelig tungt på flyes'en før jeg går over til feks nautilus vertical chest... Funker veldig bra!

Når man vet hvilken fibertype de diverse musklene har så er det lettere å velge intensitetstaktikker: Feks rest pause er perfekt til FT-muskler, og drop sets(med bittelitt hvile mellom set'ene) er perfekt til ST-muskler!

Vet ikke hva jeg skal tilføre her, spør hvis dere lurer på noe! Har prøvd å ikke være for teknisk, kunne skrevet en skikkelig lang avhandling, men da leser jo ingen:)

HIT

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Re:Les litt om HIT
« #31 : 04. april 2003, 20:34 »
Mer klipp og lim:

Hei.

Det som irriterer meg noen ganger er at jeg vet hvordan jeg skal trene, spise og hvordan jeg skal få resultater..... Men jeg er så svak for fristelser at jeg ikke alltid klarer å nå de målene jeg har. Etter å ha trent i mange år, prøvd mange konsepter innen trening og kost, lest mange bøker, sett videoer, lest dårlige BB blader osv osv. Mener jeg selv at jeg har et kritisk og rasjonelt syn på trening, kosttilskudd og kosthold!

Nå skal dere få mine tanker, noe er lest, noe er "stjålet" og mye erfart. Grunnen til at jeg kommer med denne "avhandlingen" er for å få innspill fra dere der ute, mange som sitter på mye kunnskap!

Året burde som sagt deles inn i sykluser, perioder med ultra intensiv trening(blitz-konseptet) samt perioder med vedlikeholdstrening.

Ordforklaring:

Blitz-periode : (ultraintensiv treningsperiode, med intensitetsvariabler for å forstyrre homeostasen("indre roen" i kroppen)
Chaos-periode : (et vanlig treningsprogram hvor man benytter "blitz"-trening på en muskelgruppe i uka)

Macro syklus eks:

Måned 01: Chaos-trening
Måned 02: Chaos-trening

Måned 03: uke 1= gjør man kun et par øvelser pr muskelgruppe til failure, ingen intensitetsvariabler, uke 2= tar man de 5 siste dagene før man skal påbegynne en "blitz" fri, uke 3 og 4 gjennomfører man en "blitz", og etter gjennomført "blitz" tar man seg en uke fri!

Måned 04: starter med 1 uke fri fra trening, for deretter i uke 2 gjøre kun etpar øvelser på hver kroppsdel til failure i uke 3, så påbegynne chaos-treningen igjen

Måned 05: Chaos-trening
Måned 06: Chaos-trening

Måned 07: så begynner "prosessen" igjen, 5 dager fri før en "blitz" som varer i alt fra 2-3 uker, så en uke fri etter det........

Denne syklusen er ikke generell for alle, noen kan påbegynne en "blitz" oftere, andre klarer ikke det verken fysisk eller psykisk. Tro meg, det er ekstreme påkjenninger kroppen går igjennom under en "blitz", du kommer til å se/kjenne forskjell i løpet av kort tid. Det er det som gjør det verdt å torturere seg gjennom "blitz" tiden.

Blitz : Sånn la jeg opp min siste blitz....

Dag 01: Framside lår
Dag 02: hvile
Dag 03: Bryst
Dag 04: bakside lår, korsrygg, legger og intervall økt(5 min oppvarming, 5 min intervall(10/20) og 5min cool down)
Dag 05: hvile
Dag 06: Rygg
Dag 07: hvile
Dag 08: Skuldre
Dag 09: Armer
Dag 10: hvile
Dag 11: Framside lår og intervall økt
Dag 12: hvile
Dag 13: Bryst
Dag 14: hvile
Dag 15: Legger, bakside lår
Dag 16: hvile
Dag 17: Rygg
Dag 18: hvile
Dag 19: Skuldre
Dag 20: Armer

Så en uke hvile:)

Eksempel på økt for bryst:

Sykler 5 min oppvarming

Varmer generelt opp alle musklene i overkroppen, spesielt triceps da disse er st(slow twitch, utholdende fibre)

1: Flyes til failure, deretter static hold i kontrahert fase, så stretch partials(kort bevegelse i bunnposisjon) til total utmattelse
2: Sittende benkpress Hyper reps ( en treningspartner hjelper meg opp i utstrekt fase med en vekt jeg klarer kun 1 rep med, deretter senker jeg med full kontroll før jeg presse vekten opp igjen og senker ultra sakte. Så hviler jeg 10 sek før jeg gjør det igjen med en lettere vekt. Hver repetisjon er en maks repetisjon, og jeg gjør dette i 4-5 repetisjoner.
3: Dips til failure, deretter forced reps, så negativer!
4: Skrå hantelpress Man holder hver rep i 5 sekunder i stretch posisjon før man presser oppover, når man når failure så hviler man 10 sekunder før man tar et par lettere hantler og så gjør man 1 set til.

Etter denne økta så har jeg sinnsyk pump, du føler at du har stimulert alle fibrene i hele brystmuskulaturen.

Avslutter med litt stretching, og 10 minutter sykling for å øke blodsirkulasjonen slik at vi blir kvitt litt avfallsstoffer i muskulaturen!

Det er mange måter å utføre intensitets variabler: Forced reps, partial reps, stutter reps, 21's, tri-set, gigant-set, hyper reps osv osv osv

Grunnen til en "blitz" er å forstyrre den "indre roen" i kroppen, det kan gi flere utslag. Er du overtrent før du begynner en "blitz" så går det galt, da kommer du til å merke alle overtreningssymptomene med en gang! Derfor er det viktig å være kvikk og rask før man begynner, derfor "rolig" trening et par uker i forveien så noen dager hvile før, og det er livsviktig å få seg noen dager hvile etterpå.

Viktige punkter under en "BLITZ":

* Tren ekstremt hardt
* Øke proteininntaket
* Bruk store mengder kosttilskudd(ALA, Kreatin, Glutamin, vitaminer, mineraler og diverse pulver)
* Kan gjøres under deff og oppbygning, under deff vil du merke at du ser bedre ut etter bare et par dager, under oppbyggning vil du kunne legge på deg flere "gode" kilo.
* Få nok hvile, og ikke løp ned byen(null alkohol og tull)
* Ikke gjør en "blitz" under en periode hvor du er under stress(jobb, personlige problemer osv) Da går det galt, tro meg:)

Ekspempel på trening under en "chaos-periode":

Denne treningssplitten er bra:

Dag 01: Skuldre og armer
Dag 02: Lår, legger og mage
Dag 03: hvile
Dag 04: hvile
Dag 05: Bryst og rygg
Dag 06: hvile
Dag 07: hvile

Fant denne splitten i Bodyopus som jeg fikk i posten herom dagen(kjempebok forresten)

Generelt program:

Dag 1: Skuldre og armer

Stangcurl 1 set til failure 5-8 reps(2-3 oppv. set først)
Konsentrasjonscurl 1 set til failure 6-10 reps

Hantelpress 1 set til failure 5-8 reps(2-3 oppv. set først)
Sidehev 1 set til failure 6-10 reps

Franskpress superset med smalbenk 1 set til failure 8-15 reps sammenlagt!
Kickback superset med overhead ext 1 set til failure 8-15 reps sammenlagt!

Dag 2: Lår , legger og mage

Leg ext. 1 set til failure 8-15 reps
Leg curl 1 set til failure 8-15 reps
Knebøy 1 set til failure 6-12 reps
Beinpress 1 set til failure 10-15 reps

Sittende tåhev 1 set til failure 8-15 reps
Stående tåhev 1 set til failure 8-15 reps

Crunch 2 set til failure, så mange reps du orker!

Dag 03: Bryst og Rygg(nakke + bakside skuldre)

Skrå hantelpress 1 set til failure 5-8 reps
Flat hantelpress 1 set til failure 5-8 reps
Flyes 1 set til failure 6-10 reps

Pullover 1 set til failure 8-12 reps
Dorian row 1 set til failure 5-8 reps
Nedtrekk med undergrep 1 set til failure 6-10 reps
Enarms roing 1 set 6-12 reps

Haney shrugs 1 set 8-12 reps

Treningsutførelse:

* Tren strikt(ikke sleng og kast vektene rundt), både for å begrense skader og for å få fullt utbytte av øvelsen.
* 2-4 sek på den positive delen, 4-5 sek på den negative, pass på å kontrahere musklene kraftig i 2 sek i de øvelsene som har motstand i den kontraherte fasen( isolasjonsøvelser: leg ext., leg curl, maskin flyes osv)


Dette er som sagt et eksempel, bytt ut øvelsene ofte, men hold samme struktur i programmet.


Kosthold:

Har funnet ut at å dele maten opp i disse ratioene funker bra for meg:
Protein 40%(Oppbygning 30%)
Karbo 40%(Oppbygning 50%)
Fett 20%(Oppbygning 20%)

Normalt inntak under oppbygning for meg er 3500-4000 kcal, og deff 2800-2000 kcal.

Jeg har sikkert noe mer å tilføre, og håper det er andre der ute som har innspill.....

Rastløs hilsen fra

HIT

Den hovedsaklige grunnen til å "Blitze"/sjokke kroppen er at den venner seg til all type trening, derfor må man introdusere noe "fremmed" for at den skal fortsette å "forme" seg etter de kravene vi stiller til den. Vi er ikke lagd for å ha 20 kilo i "overskudd" av muskler, derfor må vi "stille krav"(trene intensivt og hardt) til kroppen sånn at han tror at han trenger de ekstra musklene.

Husk:

1: Stimuler (tren hardt)
2: Innhent (la kroppen få næring og hvile slik at han tar seg igjen etter intensive økter både lokalt og i systemet )
3: Overkompenser (Ikke tren for lange økter og ikke for ofte! Da da vil overkompensering "aldri" skje, for det hullet du "graver" når du trener vil bare bli fylt igjen(ikke økning av styrke og muskelmasse) og det "lasset" som skulle være på toppen vil aldri komme)

Dette er mitt syn på ting og tang, sier ikke at dette er den eneste sannheten!!

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:Les litt om HIT
« #32 : 04. april 2003, 20:46 »
piiiip
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Re:Les litt om HIT
« #33 : 04. april 2003, 20:59 »
Tallene taler for seg selv?? Hva mener du?

Fortelle om dop-bruken min? Hva vet du om det?? Kan nevne at jeg har jobbet som daglid leder på et gym i 3 år, sluttet for 1 1/2 år tilbake hvor jeg mistet jobben min hvis jeg ble testet. Så jeg har erfaring med treningsbransjen både på gulvnivå og på et høyere nivå...


Spør igjen, hva er dine referanser da? Har du trent noen?

Argumentasjonen din er jo INGENTING... Har hatt  mange diskusjoner om trening med mange kunnskapsrike, men du kommer jo med ingenting utenom personkarateristikker om meg!! Og du vet ikke hvem jeg er en gang!!

Ender vel med at du trekker deg sakte tilbake i et senere svar hvor du sier at alt var for å trekke meg opp! Hehehe, dine ord her på forumet er jo ikke mye verdt etter de patetiske angrepene dine på meg....

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Re:Les litt om HIT
« #34 : 04. april 2003, 21:02 »
Så man må trene så så mye for å kalle seg SERIØST trenende, hva er det for en uttallese.. HIT-trening går faktisk ut på å gjøre minst mulig for å få mest mulig igjen! Jeg gidder ikke trene mer enn 45 minutter 3 ganger i uka hvis resultatene på overskytende tid ikke står i stil... Har da mye mer fornuftig å gjøre enn å trene!

En ting til: er ikke utholdenhetstrening vi driver med!

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:Les litt om HIT
« #35 : 04. april 2003, 21:23 »
piiiiip
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Disturbed

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 356

Re:Les litt om HIT
« #36 : 04. april 2003, 21:24 »
Jeg tror det bare er å gi opp HIT, ser  ikke ut som han kan påvirkes

Når du nå kom med resultatene han spurte om, og han så de var bra, ja da begynner han å mase om kjemikalier.. latterlig..

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Re:Les litt om HIT
« #37 : 04. april 2003, 21:53 »
Tallene er ikke så veldig bra, har trent med kun nautilusmaskiner de siste årene! Kun de siste 6 månedene jeg har brukt løsvekter... Skulle bare se hva han svarte, hehe!

Løfter i bånn i de fleste nautilusmaskinene, og har hatt med meg flere "sterke gorillaer" som løfter mindre enn meg der... Har noe med innlæringsprosess og fiberaktivering....

Trener er jo bare patetisk, han burde kutte ut å poste på det nicket.. Burde skaffe seg et nytt og trå litt varsomt.. Sikkert ikke gamle gutten da, han kommer seg nok ,hheeh!

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:Les litt om HIT
« #38 : 04. april 2003, 22:04 »
piiip
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Re:Les litt om HIT
« #39 : 04. april 2003, 22:13 »
En HIT`er full av dop og særdeles middelmådige resultater, null skolering og ingen forståelse av reliabilitet og validitet, er selvsagt ikke patetisk........ Wink

Du kan fremmedord også jo.... Men vet du hva de betyr...? Dette er jo ingen vits lengre, vi avslutter dette nå!

Forresten så tror jeg onkelen min er sterkere enn din... *HIT ler nesten hele veien til bryst og armer økta imorgen, skal tenke på deg og skvise ut et par repper til*

Hoppet nettopp på vekta, 109.8kilo og mere deffa enn når jeg startet på 106-107 kilo! Lykke til med treninga trener, you'll need it...

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

Re:Les litt om HIT
« #40 : 04. april 2003, 22:29 »
Må innrømme en ting at grunnløse påstander er det som irriterer meg mest her!!

Trener:Selv om du liker og stikke deg i rompa er det ikke sikkert andre gjør det!! Jeg er virkelig VELDIG GLAD at jeg har sluppet unna dine 500-1000 programmer som du skryter på deg å ha satt opp. Du kan ikke gjemme deg bak kritikken til tricepsman (han argumenterer for seg, noe jeg ikke synes du mestrer på noen fin måte)
Nok en gang.....SKJERP DEG!!! Angry Skal du diskutere med HIT, gjør det på en saklig måte.....

PS: Har aldri trent med et HIT programm da jeg selv ikke har troa på dette konseptet, men føler ikke jeg har noen erfaringsmessig grunn til og uttale meg og holder derfor kjeft.......trener?

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:Les litt om HIT
« #41 : 05. april 2003, 00:17 »
Nok en meningsfylt kveld Smiley
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Re:Les litt om HIT
« #42 : 05. april 2003, 00:24 »
Så flau over innleggene sine at han tar de bort, trodde ikke du skulle dette så lavt..... Dette redda dagen min, digg å knuse noen verbalt.. Elsker det... yiha

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

Re:Les litt om HIT
« #43 : 05. april 2003, 00:24 »
Trener: Kommer vel an på hva en gjør det til selv, tror du ikke?

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:Les litt om HIT
« #44 : 05. april 2003, 01:09 »
Grunnen til at jeg "basha" deg hIT er at jeg har fått inntrykk av at du har vært involvert i både bruk og salg.  Dette er kun basert på leste innlegg på ymse fora av en person under nicket HIT.
Sånt får meg fort til å se "rødt".
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!