Skrevet av Emne: Hamstringproblem  (Lest 5537 ganger)

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Hamstringproblem
« : 07. september 2010, 11:49 »
Har i lengre tid slitt litt med høyre hamstringmuskulatur (6mnd ca) uten at det har blitt bedre, så tenkte nå det var på tide å se om noe kan gjøres.

*Husker ikke eksakt hvordan det oppstod, men det var ikke noen dramatisk akuttskade, heller overbelastning grunnet mark/lårcurl/rygghev og nordic hams.
*Litt vanskelig å si hvordan problemene fortoner seg, men ved lårcurl med ett og ett bein er forskjellen ganske klar fra høyre til venstre. Særlig nederst i den eksentriske fasen "glipper" høyre hams, har mye mindre kraft enn i venstre (dette er da rett før fullt leddutslag, en posisjon der jeg kan holde venstre hams uten at det føles ut som jeg bruker krefter, mens jeg mister kontakten med høyre og har lite kraft.)

Vil ikke si det gjør vondt, men kjenner liksom at noe ikke er som det skal. Samme gjelder for mark, klarer fint å dra, men kjenner det i høyre hams at noe er galt, og løftet blir litt urytmisk og kanskje bitte litt skjevt. Desto høyere jeg starter med hofta desto mer markante blir problemene.

Ved bruk av "rulle," tennisball etc gjør det mye mer vondt i høyre hamstring enn i venstre. Litt vanskelig å lokalisere hvor i hamstring, men føles som semimembranosus/semitendinosus, og fortrinnsvis ned mot festet ved kneet.

I perioder uten trening som tar på baksiden forsvinner litt av problemet, men med en gang jeg setter i gang igjen kommer det tilbake. I perioder med mye strakmark, lårcurl, tøying og rygghev kan det bli litt verre, men alt i alt er det relativt konstant.

Som sagt, har ikke særlige smerter, og kan stort sett trene som vanlig, men lei av at det aldri blir bra, så veldig interessert i input om noen skulle ha slitt med lignende, forslag til hva det kan være, evt rehabøvelser etc.
Honnør utloves=)

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Hamstringproblem
« #1 : 08. september 2010, 23:38 »
=)

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Hamstringproblem
« #2 : 24. september 2010, 10:39 »
Øvelser som rygghev, legcurl og nordic hams belaster hamstrings i stor grad, så om du gjør dette regelmessig med underliggende problemer kan det fort føre til en rekke kompensasjoner og smerter.

Ofte kommer problemer i hamstrings av svak/underaktiv setemuskulatur, så mer fokus på nettopp denne muskulaturen kan være å anbefale, blant annet via glute bridge/hip-thrust øvelser, og tilsvarende. Sjekk gjerne ut følgende artikkeln som nettopp inneholder en sekvens for dette http://www.atletiskutvikling.no/rumpe-rehab-glute/ Smiley

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Hamstringproblem
« #3 : 24. september 2010, 12:31 »
Takker for respons:)
Er selvfølgelig klar over at nevnte øvelser belaster hams, men all min erfaring med ikke-akutte skader tilsier at det lønner seg å trene bort skaden i stedet for å hvile den bort:)

Mye mulig det du sier om underaktiv setemuskulatur stemmer, men er interessert i å vite litt mer konkret hva er casen i dette tilfellet...
Kan legge til følgende tilleggsopplysninger etter nærmere undersøkelse av meg selv:
*"smertene" merkes kun de nederste ~15 gradene av bevegelsesbanen, enten det er eksentrisk eller konsentrisk. Dvs bare når benet er nesten helt utstrakt eller helt utstrakt. Eksentrisk kjennes det ut som jeg mister litt kontakten samt mister noe kraft, mens det konsentrisk gir litt smerter rundt baksiden av kneet, "litt" medialt.
*Hvis jeg sitter på en rulle, rør etc, lar dette presse mot hamstrings i området opp mot setemuskelen, og samtidig strekker benet litt, kjennes en relativt kraftig smerte som stråler til nedre del av hamstring, medialt ved kneet. Samme hvis jeg ruller hamstring nede ved kneet, da stråler det opp til området av hamstring  ca 10 cm fra lysken.

*er relativt bevegelig, tøyer jevnlig. Høyre hofte litt stivere enn venstre dog.

lurer litt på om det kan være isjiasnerven som det er litt trøbbel med, hadde det vært rent muskulært skulle man vel tro at det hadde skjedd noe på 6mnd...


Utlogget Akat

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Hamstringproblem
« #4 : 24. september 2010, 14:01 »
Har i lengre tid slitt litt med høyre hamstringmuskulatur (6mnd ca) uten at det har blitt bedre, så tenkte nå det var på tide å se om noe kan gjøres.

Med håp om honnør... Wink Sjekk ut 

her

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Hamstringproblem
« #5 : 25. september 2010, 13:58 »
Takker for respons:)
Er selvfølgelig klar over at nevnte øvelser belaster hams, men all min erfaring med ikke-akutte skader tilsier at det lønner seg å trene bort skaden i stedet for å hvile den bort:)

Helt klart. Man bør ikke sette seg på ræva og håpe på at det blir bedre. Smiley

Vanskelig å finne ut nøyaktig ut av hva det er over nettet og om det ikke har blitt bedre på 6 mnd så er det kanskej en ide å få det sjekket "live"? Selv om du mener mobiliteten er bra kan det jo være det finnes områder med mangel på stabilitet, osv.

Siden det kun er det ene beinet du sliter med er det trolig ubalanser tilstede... so check it! Wink


Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Hamstringproblem
« #6 : 06. oktober 2010, 03:31 »
SIkkert ubalanser, men føler det er mer som et resultat av problemet enn en årsak. Når jeg tenker meg om tror jeg det oppstod når jeg løp til bussen, kjentes som en liten strekk som bare aldri forsvant.

Må kanskje få noen til å se på det, men er ikke så mye mer som kan gjøres diagnosemessig irl enn på nett, går nok mer på kunnskap/erfaring med lignende tilfeller. Kan evt prøve triggerpunkt/trykkbølge.

Gir 300kr hvis noen klarer å stille en diagnosen over nett, må da være noen med kunnskap om dette...

Utlogget jml10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Hamstringproblem
« #7 : 08. oktober 2010, 09:44 »
Jeg kjenner meg ikke 100 % igjen i det du beskriver, men slet og har slitt med noe av det samme i over ett år. Merket aldri når det oppsto, men det kjentes ut som en strekk i høyre hamstring. Det var et punkt helt oppe i hamstringen, mot setemuskulaturen som føltes verst. Det vondeste var å sitte i ro i en bil over lengre tid - da strålte smertene fra dette punktet og helt ned mot kneet. Det var vondt å gå og vondt å jogge.

Gikk til fysioterapeut etter et halvt år. Hun var fersk og litt usikker på hva det kunne være, og behandlingen besto stort sett av massasje, tøying og eksentriske øvelser. Etter hvert ble jeg henvist til en erfaren fysioterapeut, som fastslo at jeg hadde fått en tendinose (http://www.ergomove.no/index.php?cat=senebetennelser&lang=no) i hamstringen/setemuskulaturen. Vi startet med trykkbølgebehandling, og etter tre-fire behandlinger merket jeg stor forskjell.

Etter behandlingen kunne jeg såvidt begynne å løpe igjen - jeg startet på 7,5 km/t. på mølle, og jobbet meg sakte oppover. Begynte litt for raskt med innefotball igjen, og kjente at det var litt uheldig - uten at det egentlig ble så veldig mye verre. For å gjøre en lang historie kort: jeg kjenner fremdeles at det "stikker" på dette punktet når jeg gjør spesielle bevegelser, men føler egentlig at jeg er 95 % skadefri. Håper bare de siste prosentene kommer snart, men har fått beskjed om at dette tar lang tid å bli kvitt.

Det positive (for min del) er at jeg tydeligvis har klart å opprettholde en helt ok kondisjon på disse 12-14 månedene hvor jeg har vært skadet, til tross for minimalt med jogging/løping. Hadde test i 3000 meter for noen dager siden, og klarte å holde en gjennomsnittsfart på 13,4 km/t (relativt ok for å være jente). Det hadde jeg aldri trodd, slik utgangspunktet var!

Gå til fysioterapeut, og undersøk dette med radial trykkbølgebehandling. Jeg ble undersøkt med ultralyd (?) hos fysio før vi startet, og det var sånn han slo fast hvilken skade det var. For meg hjalp behandlingen veldig, i alle fall!

Utlogget Akat

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Hamstringproblem
« #8 : 12. oktober 2010, 10:56 »
Trykkbølge er genialt! Smiley Smertefullt, men no pain, no gain... Tongue Ble "skutt" i beinhinnene etter flere år med plager, og har ikke merket noe til det siden! Smiley Å finne ut hvem fysioer som har det er vel ikke vanskeligere enn et googlesøk.. Wink

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Hamstringproblem
« #9 : 13. oktober 2010, 01:30 »
Har tenkt på tenidinose, men symtpomene stemmer ikke helt...
Jeg kan f.eks helt fint sitte stille magne timer uten å kjenne noe. Løping/gange er også stort sett smertefritt, kan kanskje kjenne antydninger til det hvis jeg starter med å gå i motbakke, men ellers ingenting.
Blir vel til at jeg må bite i det sure eplet og satse et par lapper på en fysio som forhåpentligvis kan hjelpe=/

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: Hamstringproblem
« #10 : 13. oktober 2010, 01:54 »
Har hat noe av det liggnende symtomer for ikke så veldig lenge siden:
*symptomer stivere på høyre side kontra venstre
*Isjas nerva verket
*verket en god del i Enne siden av korsryggen (muskulært) Særlig ved å sitte på hukk for å knytte sko, sitte i sofa kanten over pcen feks.
*ømt ifra bakside kne og 10 cm opp
*Bemerkelig mindre styrke i enne bein kontra det andre
*veldig lite unbehag under belastning

Gikk til en Napprapat med dette å fant ut at årsaken var muskel knutter som satt sikkelig i Sette muskalturen på høyre side, selv om jeg ikke hadde merket noe av det akkurat der muskel knuttene satt som værst før napprapaten trykka fingra sikkelig inni musklaturen.

Synes du burde ta deg en tur til en Napprapat å se på det, bedre å bruke 500 kr på en behandling enn å gå rundt med ubehag, desuten kan det også bli meget stygt med en skakk holdning Høyre kontra venstre da du kan dra på deg store skadder.



Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Hamstringproblem
« #11 : 13. oktober 2010, 02:13 »
Interessant

Føler jeg har prøvd en del egenmassasje uten resultat, men kan selvfølgelig være at jeg har bommet på det faktiske problemområdet/ ikke fått brukt nok kraft etc..
Hvordan var behandlingen? Massasje? Nåler? Responderte du umiddelbart?

500kr er ofc ingenting om jeg faktisk blir bra, men min erfaring med leger/fysio og til og med NIMI tilsier at det som oftest er bortkastede penger, særlig i forbindelse med litt diffuse og ikke-akutte skader.

Men blir vel kanskje en tur til naprapat i nærmeste fremtid da, så får vi se hva han/hun sier.

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: Hamstringproblem
« #12 : 13. oktober 2010, 13:42 »
Interessant

Føler jeg har prøvd en del egenmassasje uten resultat, men kan selvfølgelig være at jeg har bommet på det faktiske problemområdet/ ikke fått brukt nok kraft etc..
Hvordan var behandlingen? Massasje? Nåler? Responderte du umiddelbart?

500kr er ofc ingenting om jeg faktisk blir bra, men min erfaring med leger/fysio og til og med NIMI tilsier at det som oftest er bortkastede penger, særlig i forbindelse med litt diffuse og ikke-akutte skader.

Men blir vel kanskje en tur til naprapat i nærmeste fremtid da, så får vi se hva han/hun sier.

Jeg også prøvde å løse det selv med hard baller osv, men kom ikke til i det helle tat. Veldig vanskelig å bruke vekta i presset som de gjør på seg selv:P
Hovedsakelig gikk det i HARD masasje, Trykking og tøying.

Tok et par dager før det slapp totalt men var forbedring alleredde rett etter timen:)

Muligens en fordel å være litt varm i kroppen før du går ditt, når napprapaten gnar hardt inni probleme omerådet og stapper fingrene inni muskalturen med kraft og vekt er ikke noe særlig godt akkurat

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Hamstringproblem
« #13 : 13. oktober 2010, 19:28 »
Noen som kan anbefale en dyktig naprapat, evt veldig dyktig fysio/kiropraktor i Bergen?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Hamstringproblem
« #14 : 13. oktober 2010, 19:31 »
Noen som kan anbefale en dyktig naprapat, evt veldig dyktig fysio/kiropraktor i Bergen?

Send PM til evis.. tror han vet det Smiley
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!