Skrevet av Emne: Markløft rehab  (Lest 2174 ganger)

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Markløft rehab
« : 08. september 2010, 22:18 »
Hei hei

Har slitt en del med korsryggen en stund nå. Jeg har gått til kiro og han har fått sånn nogenlunde orden på det. Som videre behandling foreslo han ganske lett markløft type lett vekt x 15-20 rep over 4-5 set avhengig av hvordan ryggen kjennes. Han sa at jeg skulle ha særlig fokus på eksplosivitet i løftet og spenne opp for hver gang - ergo kjøre vanlige løft.

Jeg stoler på fyren, men er kritisk av natur. Derfor spør jeg her inne - er det noen som har prøvd / fått resultater med noe lignende da de hadde smerter i korsryggen?

- Plat0n
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget endresaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 439
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 439

Sv: Markløft rehab
« #1 : 08. september 2010, 23:36 »
Markløft styrker korsryggen og kan gi kortere ryggstrekkere om det er der problemet ligger. Smiley
-Endre
 181 cm lang.
Kroppsvekt: 80-100kg
Eks
Treningsveileder/PT, www.mandaltreningssenter.no

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Markløft rehab
« #2 : 24. september 2010, 10:42 »
15-20 reps på en relativt teknisk øvelse med ryggsmerter tilstede er som regel ikke å anbefale. Du kan fint kjøre markløft selv med ryggplager tilstede, men jo flere reps desto større er sjansen for at teknikken blir mindre optimal = større sjanse for å f.eks. krumme korsryggen og dermed gå på en smell.

Bedre å finne ut av hva som førte til problemet og jobbe med det. Kan være så mangt det, men arbeid med hoftemobilitet og styrke i setemuskulaturen har sjeldent skadet i slike tilfeller.  Cool

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Markløft rehab
« #3 : 24. september 2010, 10:50 »
15-20 reps på en relativt teknisk øvelse med ryggsmerter tilstede er som regel ikke å anbefale. Du kan fint kjøre markløft selv med ryggplager tilstede, men jo flere reps desto større er sjansen for at teknikken blir mindre optimal = større sjanse for å f.eks. krumme korsryggen og dermed gå på en smell.

Bedre å finne ut av hva som førte til problemet og jobbe med det. Kan være så mangt det, men arbeid med hoftemobilitet og styrke i setemuskulaturen har sjeldent skadet i slike tilfeller.  Cool
Jo det er ikke noe i veien med det hvis man trener lett. Dvs. ikke noe sliteløft på de siste reps.
Jeg kjører en periode med 40-60 kg. 20-30 lette reps. Siste rep. er ikke tyngre enn første. Smiley
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Markløft rehab
« #4 : 25. september 2010, 13:53 »
Jo det er ikke noe i veien med det hvis man trener lett. Dvs. ikke noe sliteløft på de siste reps.
Jeg kjører en periode med 40-60 kg. 20-30 lette reps. Siste rep. er ikke tyngre enn første. Smiley

Man kan selvsagt gjøre det, men med ryggsmerter tilstede mener jeg det finnes bedre alternativer med mindre teknikken er "dead on". Smiley Snakker vi 40-60 kg som du nevner her er det trolig ikke noe problem uansett, nei.

Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Sv: Markløft rehab
« #5 : 28. september 2010, 11:43 »
Hei hei

Har slitt en del med korsryggen en stund nå. Jeg har gått til kiro og han har fått sånn nogenlunde orden på det. Som videre behandling foreslo han ganske lett markløft type lett vekt x 15-20 rep over 4-5 set avhengig av hvordan ryggen kjennes. Han sa at jeg skulle ha særlig fokus på eksplosivitet i løftet og spenne opp for hver gang - ergo kjøre vanlige løft.

Jeg stoler på fyren, men er kritisk av natur. Derfor spør jeg her inne - er det noen som har prøvd / fått resultater med noe lignende da de hadde smerter i korsryggen?

- Plat0n

Det å styrke muskulaturen i ryggen kan ofte løse problemer med ryggplager. Jeg vet om flere som sier at korsryggen har blitt bedre av å løfte markløft. Men alt dette er selvfølgelig avhengig av hva slags problemer du har med ryggen. Hvis kiropraktoren din har anbefalt dette, så er det nok en grunn til det.

Hvis du alt har ryggproblemer så vil det være veldig viktig å ha fokus på rett teknikk, og ikke prøve å løfte for tungt. Jeg ville ha anbefalt å løfte rolig og forsiktig de første gangen før du begynner med eksplosive løft. Teknikken må gjerne sitte enda bedre for å ta et løft eksplosivt enn for å ta det sakte og kontrollert.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!