Skrevet av Emne: Bruk av belte  (Lest 5966 ganger)

Utlogget brukernavn.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 119
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 119

Bruk av belte
« : 16. september 2010, 00:29 »
Hallo!

Bare lurer på når det er på tide (ved hvilke vekter) det er på tide og begynne og bruke belte?

Nå tenker jeg på for og forhndre skader og ikke for at det er "juks"

Og hva kan skje hvis man ikke bruker det?

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Bruk av belte
« #1 : 16. september 2010, 07:09 »
Vel

Hvis du ønsker smalere midje kan du bruke det hele tiden da ikke de underliggende bukmusklaturen som gir støtte trenger å utvikle seg.

Hvis du ønsker sterkest mulig kjærne musklatur bruker du det minst mulig.

Hvis du ønsker mest mulig kg tar du det ikke på 75-80% + avhengig av styrke nivå og når du merker du trenger å ha det på.


Utlogget brukernavn.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 119
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 119

Sv: Bruk av belte
« #2 : 16. september 2010, 17:07 »
Vel

Hvis du ønsker smalere midje kan du bruke det hele tiden da ikke de underliggende bukmusklaturen som gir støtte trenger å utvikle seg.

Hvis du ønsker sterkest mulig kjærne musklatur bruker du det minst mulig.

Hvis du ønsker mest mulig kg tar du det ikke på 75-80% + avhengig av styrke nivå og når du merker du trenger å ha det på.




Ok, vil helst ha en smal midje ja! Er det på grunn av manglende bruk av belte at mange boddy buildere har diger kule mage men likevel synelig six pack å lav fett%?

Noen som har link til et bra og billig belte? Og hvor høyt skal belte sitte? I høyde med navelen?

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Bruk av belte
« #3 : 16. september 2010, 17:24 »
[...] Er det på grunn av manglende bruk av belte at mange boddy buildere har diger kule mage men likevel synelig six pack å lav fett%?

...nei. Det er no k and re grunn ner til de t ("-*-*-*-*-").

Angående hvor høyt belte skal sitte; ca. i navlehøyde.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

Sv: Bruk av belte
« #4 : 16. september 2010, 20:18 »
Hvis du ønsker smalere midje kan du bruke det hele tiden da ikke de underliggende bukmusklaturen som gir støtte trenger å utvikle seg.
↑ Dette var forhåpentligvis! ment som en spøk.

Du bør unngå å bruke belte. Det er ved å ikke bruke belte, ha en jevn og god progresjon og riktig teknikk du forebygger skader. Belte kan gi deg en falsk trygghet og få deg til å slurve med teknikken.

Klart om målet ditt er å bare løfte for å løfte uten å egentlig bli sterk, med sterk så tenker jeg her på muskler du faktisk kan bruke til vanlig, så kjør på. I mine øyne hjelper det lite at du kan markløfte/knebøye/militærpresse 200 kg med belte men du får problemer med å løfte en 50 kg eske opp av golvet, over hode og inn en hylle uten.

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Bruk av belte
« #5 : 16. september 2010, 20:32 »
150 kg på belte er jo normalt, spesielt for militærpress. Finnes jo ikke muskler igjen når man bruker belte. Håndleddstøtter gir vanligvis 100 kg til og hvis du da i tillegg har drakt så ryker tonnet. Bare husk på å hold dere unna handleposene på butikken, de får damene ta seg av, de har bygget mye core styrke med pilates ser du.

Utlogget Toffern

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 683
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 683

Sv: Bruk av belte
« #6 : 16. september 2010, 20:48 »
Hvor belte skal sitte kommer jo litt an på hvilke øvelse du tar og hva du liker eller føler er best også. I knebøy har jeg belte midt på magen og i markløft har jeg beltet en del lenger ned.

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Bruk av belte
« #7 : 16. september 2010, 21:04 »
Er det på grunn av manglende bruk av belte at mange boddy buildere har diger kule mage men likevel synelig six pack å lav fett%?

Ja, manglende bruk av belte kombinert med vekst og mye mat er oppskriften  Cool

Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

Sv: Bruk av belte
« #8 : 16. september 2010, 21:10 »
150 kg på belte er jo normalt, spesielt for militærpress. Finnes jo ikke muskler igjen når man bruker belte. Håndleddstøtter gir vanligvis 100 kg til og hvis du da i tillegg har drakt så ryker tonnet. Bare husk på å hold dere unna handleposene på butikken, de får damene ta seg av, de har bygget mye core styrke med pilates ser du.
Dersom dette var rettet mot meg, prøv å bruke motbevis i form av fakta eller egne overbevisninger ikke latterliggjøring og hersketeknikk.  Undecided

Ikke missforstå meg nå, jeg sier absolutt ikke at belte gir deg noe som helst ekstra automatisk. Jeg sier heller ikke at en som tar 200 kg med belte ikke klarer 50 kg uten, dette var kun ment som et overdrevent eksempel for å få fram et poeng. Trodde differansen ville gjøre det innlysende. Poenget mitt er uansett at du bør unngå bruk av støtte utstyr da du eliminerer det svakeste leddet fra løftet, noe som for meg virker helt absurd.

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Bruk av belte
« #9 : 17. september 2010, 00:13 »
Bruk gjerne belte, serleg på løft frå 90% av maks og oppover. Eg lyt tilstå at eg ikkje har vitskapleg støtte for den vurderinga, det er berre intuitivt "rett" for meg. Men lær eg for all del å bruke beltet skikkeleg. Stram det godt, trekk inn godt med luft og spenn mage og ryggmuskulatur mot beltet. Då støtter det. Som andre har sagt, pass på at du lyfter rett teknisk, elles hjelper ikkje beltet det minste. Det gjeng an å løfte med krum rygg om du har aldri so mykje belte på deg.

Kva som kan hende om du lyfter utan belte? Om du passar på teknikken din, so er ikkje det farleg. Det einaste som "hender" er at du blir sterkare i støttemuskulaturen.

Eg har sett folk som har klokkartru på at beltet skal sikre dei, men so lyfter dei mark med so krum rygg at eg mest venter å sjå bruskskivene koma flygande gjenom romet. Det er gjerne dei same folka som seier at du "må" ha belte...

Utlogget brukernavn.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 119
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 119

Sv: Bruk av belte
« #10 : 19. september 2010, 23:57 »
Mye morroklumper her altså!

Men fra spøk til alvor...

Jeg lurer på når det er lurt og begynne og bruke belte for kroppen sin del, er ikke ute etter og løfte tyngst mulig men riktigst og best mulig (for kroppen sin skyld).

Kjenner jo det er rimelig bra trykk i kroppen når du tar tunge markløft og tunge knebøy så bare lurer på det med tanke på organer og brokk etc. Derfor jeg lurte på dette med digre dodybuildere som har six pack å lav fett% og kule/diger mage at de har løftet for mye uten belte så det er organer eller noe sånt som har sklidd ut?

Mange synes sikkert dette er latterlige spørsmål, men er forholdsvis ny så må spørre mange dumme spørsmål for og få tatt rede på ting. Og alle her har vell vært nybegynnere en gang?

Takk for seriøse svar.

Utlogget Warren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 64

Sv: Bruk av belte
« #11 : 20. september 2010, 00:24 »
Mye morroklumper her altså!

Men fra spøk til alvor...

Jeg lurer på når det er lurt og begynne og bruke belte for kroppen sin del, er ikke ute etter og løfte tyngst mulig men riktigst og best mulig (for kroppen sin skyld).

Kjenner jo det er rimelig bra trykk i kroppen når du tar tunge markløft og tunge knebøy så bare lurer på det med tanke på organer og brokk etc. Derfor jeg lurte på dette med digre dodybuildere som har six pack å lav fett% og kule/diger mage at de har løftet for mye uten belte så det er organer eller noe sånt som har sklidd ut?

Mange synes sikkert dette er latterlige spørsmål, men er forholdsvis ny så må spørre mange dumme spørsmål for og få tatt rede på ting. Og alle her har vell vært nybegynnere en gang?

Takk for seriøse svar.

grunnen til at de har stor mage er på grunn av vekst hormoner, en veldig overdrevet bruk da ! ronnie coleman har til tider gått med belte 24/7 for og presse tilbake mage og har faktisk hatt suksess med dette her :O men ja det er på grunn av vekst hormoner

Utlogget Retfex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

Sv: Bruk av belte
« #12 : 22. september 2010, 14:20 »
Jeg bruker belte når jeg vet at det er tungt.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Bruk av belte
« #13 : 24. september 2010, 21:04 »
Sikkerhetsmessig er det ikke noe som er bedre enn det andre. Bruker du belte får du mer støtte, men du løfter også mer så da går vinninga opp i spinninga.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Bruk av belte
« #14 : 18. oktober 2010, 15:15 »
Hei

Hvilket type belte ønsker du da?

Mange BB er opptatt av å ikke bruke utstyr og noe er disponert for stor utvikling av pondus (ikke fett mage i den forstand) men de indre bukmusklene.

Det billigte tror jeg du vil finne i din lokael sportsbutikk hvis du skal ha vektløfterbelter.

Hva dop gjør med bukmuskelaturen har ikke jeg noe fortand på.

MVH
Stian


Ok, vil helst ha en smal midje ja! Er det på grunn av manglende bruk av belte at mange boddy buildere har diger kule mage men likevel synelig six pack å lav fett%?

Noen som har link til et bra og billig belte? Og hvor høyt skal belte sitte? I høyde med navelen?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!