Skrevet av Emne: mitt treningsprogram (gutt 16)  (Lest 4153 ganger)

Utlogget mufc

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 269
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 269

mitt treningsprogram (gutt 16)
« : 24. oktober 2010, 20:33 »
kommer til å skrive mitt program her, tar i mot all slags kritikk. er langt fra erfaren og er 16 år, 173 høy og 75kg. kjører oftest 6-12 på store øvelser, og kanskje opp til 15 på mindre øvelser. hva synes dere? mer eller mindre av hva? hvorfor? takker Smiley

dag1:
bryst/triceps


benkpress 5-6 set
skråbenk m stang/flat eller skråbenk m hantler 4 set
skrå/flat flyes m hantler 3 set
evt brystpress/pec-dec eller noe lignende for pump 2-3 set

franskpress 4 set
dips 4 set
tricepspress 3 set
evt en øvelse for pump 2-3 set


dag2:
rygg, biceps mage


hver 3 uke markløft (pga min rygg, orker ikke forklare) 5-6 set
nedtrekk foran smalt/breidt grep (evt stående stang roing) 4 set
pull ups/chins 4 set
en ro øvelse som kabelroing, en arms roing osv 3 set
evt en rowing øvelse for pump 2-3 set

bicepscurl med ez/bein stang 4 set
scottcurl/en arms hantler/hammercurl for biceps 3 set
evt en lettere øvelse for pum 2-3 set

2-3 øvelser for mage som sit ups m vekt (maskin evt.), benhev osv. 2-3 set


dag3:
ben og skuldre

knebøy (lette vekter, pga min rygg) 5-6 set
beinpress 4 set
lårcurl 3 set
tåhev i maskin 3 set

militærpress stående/sittende 4 set
skulderpress med hantler 4 set
sidehev/fronthev 3 set


dag4:
som dag 1, varier sånn det går opp i opp. altså etter 4 uker har hver muskel kjørt seg like mye. (i dette tilfelle bryst/triceps/mage) trener alltid mage 2 ganger i uken, med 3-4 set per mage økt.

Utlogget The Vulture

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 615
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 615

Sv: mitt treningsprogram (gutt 16)
« #1 : 24. oktober 2010, 20:48 »
4 bryst øvelser på en dag? 16 set?
14 set på triceps?....

Utlogget mufc

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 269
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 269

Sv: mitt treningsprogram (gutt 16)
« #2 : 24. oktober 2010, 20:53 »
4 bryst øvelser på en dag? 16 set?
14 set på triceps?....
mhm.. mtp på benkpressen marken og bøyen så går 2-3 set ut til oppvarming..

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: mitt treningsprogram (gutt 16)
« #3 : 24. oktober 2010, 20:56 »
Hva er ønsket ditt med treningen?
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget mufc

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 269
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 269

Sv: mitt treningsprogram (gutt 16)
« #4 : 24. oktober 2010, 20:57 »
øke maksimalt, eller mye som jeg kan i masse, styrke og volum. er på ingen slags deff. men senere skal jeg deffe meg til jeg er fornøyd.

Utlogget lokey

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 635
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 635

  • Hey Crabman!
Sv: mitt treningsprogram (gutt 16)
« #5 : 24. oktober 2010, 20:58 »
Vil anbefale deg å kutte litt ned på øvelsene. greit nok å kjøre 5 sett i benk altså, men når du har 3 andre støtteøvelser til bryst vil det blir overkill! Jeg ville nok heller kjørt benk som baseøvelse i bryst, og valgt meg ut et par isolasjonsøvelser (+/- 3sett på hver). Dersom du vil kjøre alle søtteøvelsene kan du jo variere på disse hver trening.

Nå vil du jo ikke fortelle om ryggen din, men dersom du kan kjøre mark så kjør den som hovedøvelse på rygg, og legg inn f. eks chins  og/eller roing.

Samme på bein, kjør knebøy som baseøvelse, og f. eks beincurl/utfall o.l som støtteøvelse.

Du har ikke trent så lenge?(siden du er 16) Så ville helt klart bygd treninga rundt baseøvelsene! Håper du tok noe nytte av det her Cheesy

PS! Du kan jo også sjekke ut programmer som 5x5 og RYP, som mange her inne anbefaler Smiley
Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99719.new

Status:
2x160 - 150 - 200
Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123729.msg1831570;topicseen#new

Mål:
Holde meg fri for skader, vokse godt, kose meg på trening!

Utlogget mufc

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 269
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 269

Sv: mitt treningsprogram (gutt 16)
« #6 : 24. oktober 2010, 21:03 »
Vil anbefale deg å kutte litt ned på øvelsene. greit nok å kjøre 5 sett i benk altså, men når du har 3 andre støtteøvelser til bryst vil det blir overkill! Jeg ville nok heller kjørt benk som baseøvelse i bryst, og valgt meg ut et par isolasjonsøvelser (+/- 3sett på hver). Dersom du vil kjøre alle søtteøvelsene kan du jo variere på disse hver trening.

Nå vil du jo ikke fortelle om ryggen din, men dersom du kan kjøre mark så kjør den som hovedøvelse på rygg, og legg inn f. eks chins  og/eller roing.

Samme på bein, kjør knebøy som baseøvelse, og f. eks beincurl/utfall o.l som støtteøvelse.

Du har ikke trent så lenge?(siden du er 16) Så ville helt klart bygd treninga rundt baseøvelsene! Håper du tok noe nytte av det her Cheesy

PS! Du kan jo også sjekke ut programmer som 5x5 og RYP, som mange her inne anbefaler Smiley

mtp på programmene så har jeg vert innom 5x5 Smiley har trent i 2 år faktisk. men mye opp og ned inntil jeg nå i Juni startet seriøst. mtp baseøvelser som mp, bp, kb og ml så starter jeg alltid med de, har trent veldig likt dette lenge, merker fremgang og spiser jo meg i hel hvert døgn, så ingen tendenser til overtrening, enna.

Ryggen... har fått en smell i korsrygg ( skal ikke gå så langt innpå det ) så jeg ble anbefalt å legge spesielt knebøyen vekk, men har valgt å prøve med lettere vekter og kjøre litt rolig innen bøy og mark. Leit men sånn er det.

Utlogget lokey

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 635
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 635

  • Hey Crabman!
Sv: mitt treningsprogram (gutt 16)
« #7 : 24. oktober 2010, 21:11 »
mtp på programmene så har jeg vert innom 5x5 Smiley har trent i 2 år faktisk. men mye opp og ned inntil jeg nå i Juni startet seriøst. mtp baseøvelser som mp, bp, kb og ml så starter jeg alltid med de, har trent veldig likt dette lenge, merker fremgang og spiser jo meg i hel hvert døgn, så ingen tendenser til overtrening, enna.

Ryggen... har fått en smell i korsrygg ( skal ikke gå så langt innpå det ) så jeg ble anbefalt å legge spesielt knebøyen vekk, men har valgt å prøve med lettere vekter og kjøre litt rolig innen bøy og mark. Leit men sånn er det.
Leit med ryggen, vet ossen det er med dårlig korsrygg hehe! Men virker som du er fornuftig å hører på kroppen, og det er lurt! Men som sagt bør du kutte ut noen støtteøvelser, og heller kjøre 2 den ene økta, og 2 nye den andre økta.

Og dersom du starter lett på bøy og mark vil sannsyneligvis ryggen din tilpasse seg små økninger av gangen. Har prolaps selv, og for 1-2 år siden var det masse knoteri med den, mens nå er den hvertfall 80-90% bra med tung mark og tung bøy Wink Så bare ikke gi opp ryggen Smiley
Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99719.new

Status:
2x160 - 150 - 200
Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123729.msg1831570;topicseen#new

Mål:
Holde meg fri for skader, vokse godt, kose meg på trening!

Utlogget mufc

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 269
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 269

Sv: mitt treningsprogram (gutt 16)
« #8 : 24. oktober 2010, 21:22 »
hehe ja er viktig å høre på kroppen, spesielt når det gjelder ryggen Smiley takker så mye for svar Smiley Smiley
er ofte jeg kjører baseøvelsen + 2 iso øvelser, og muligens en øvelse til for pump, en mye mindre øvelse, 2-3 set. endra litt over. så er ikke sånn jeg kjører 14 set hver bryst økt, si 3 set går til oppv. og den pump øvelsen til slutt går bort, er ned i 8-9 da Tongue

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: mitt treningsprogram (gutt 16)
« #9 : 24. oktober 2010, 21:25 »
har du oppkjøringsperioder i baseøvelsene? vil anbefale å kjøre ca 12 uker med 2,5 kg økning i uken Smiley
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget mufc

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 269
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 269

Sv: mitt treningsprogram (gutt 16)
« #10 : 24. oktober 2010, 21:33 »
hmm litt vanskelig spm. i baseøvelser, og av og til i militærpress, kjører jeg pyramide. prøver å yte alt og øke med noen reps / kg hver uke/økt Smiley typisk benkpress økt kan se slik ut: 40x12 60x10 70x10 80x8x2 85x6

Utlogget mufc

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 269
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 269

Sv: mitt treningsprogram (gutt 16)
« #11 : 25. oktober 2010, 12:13 »
jeg trener forresten mandag, tirsdag, onsdag og torsdag. fri fredag, lørdag og søndag. hva synes dere om dette? bor vekke så bruker å dra hjem i helgene, har ikke et gym tilgjengelig hjemme..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!