Skrevet av Emne: Legalisering av proffboksing?  (Lest 2935 ganger)

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Legalisering av proffboksing?
« : 29. oktober 2010, 17:42 »
Leste gjennom VGnett her om dagen og kom over artikler og medfølgene diskusjon vedrørende hvorvidt proffboksing burde legaliseres i Norge.

Her er noen artikkler:
http://www.vg.no/sport/boksing/artikkel.php?artid=10034436

http://www.vg.no/sport/boksing/artikkel.php?artid=10034335

Her er hva jeg mener. Det er helt klart tid for å legalisere proffboksing. Det de bruker som argumeter mot i den første artikkelen er at hele 12 stykker har mistet livet de siste 10 årene. La oss da ta en titt på for eksempel sykkelsporten. Har ikke eksakte tall, men kan garantere at flere har mistet livet der de siste årene. Mister noen livet i boksing er det i de fleste tilfellene fordi dommeren ikke stepper inn og stopper kampen i tide. Den ene bokseren, som ikke lenger kan forsvare seg blir nødt til å ta mange unødvendige slag og øker risikoen for en eller annen form for hjerneskade. Det nevtes også en bokser der som visstnok hadde tapt 26 kamper på rad før han tilslutt døde i ringen. Slike boksere burde klart ikke få lisens til å fighte flere kamper. Boksing er en krevende sport på kropp og psyke, men det er de fleste idretter. Kan heller ikke utelukkes at doping spilte en rolle i noen av boksedødsfallene, men uansett det blir dumt å bruke tolv dødsfall mot en hel sport for å påstå at det kun er boksing som er så krevende at den tar et tosifret antall liv over en tiårsperiode.

Så jeg er helt klart for proffboksing, hva syns dere om denne saken?

Utlogget steffenb-

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Legalisering av proffboksing?
« #1 : 29. oktober 2010, 18:01 »
Det skulle jo aldri vært forbudt, et godt eksempel på fjollenorge.

Boksing er jo en anerkjent toppidrett

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Legalisering av proffboksing?
« #2 : 29. oktober 2010, 18:04 »
Dette er jo en gentlemanssport i forhold til den MMA-galskapen som folk driver på med.
Mandal Treningssenter.

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Legalisering av proffboksing?
« #3 : 29. oktober 2010, 18:07 »
Dette er jo en gentlemanssport i forhold til den MMA-galskapen som folk driver på med.
Det kan diskuteres. Etter hva jeg har hørt er det ferre skader i MMA. Men boksing er en mer estetisk i mine øyne, synes begge deler kunne legaliseres. Så lenge gode dommere blir utdannet.

Utlogget Enojo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 270
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 270

  • Den kan trene!
Sv: Legalisering av proffboksing?
« #4 : 30. oktober 2010, 16:41 »
Dette er jo en gentlemanssport i forhold til den MMA-galskapen som folk driver på med.

Hehe, det slår ikke helt an hos deg, har merket det Tongue

Det kan diskuteres. Etter hva jeg har hørt er det ferre skader i MMA. Men boksing er en mer estetisk i mine øyne, synes begge deler kunne legaliseres. Så lenge gode dommere blir utdannet.

Riktig, og et argument KAN være at man ikke hele tiden trenger å stå å ta slag mot hodet i MMA, finnes flere måter å vinne/tape på.

Forøvrig helt enig ang. dommere, er ofte når de ikke har vært helt med at det har gått galt.
Mandal Treningssenter.

Utlogget Varvik

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Legalisering av proffboksing?
« #5 : 30. oktober 2010, 22:40 »
Dette er jo en gentlemanssport i forhold til den MMA-galskapen som folk driver på med.
Gentlemansport kan så være, men skadeomfanget i boksing er mye større,
slår man knockout i mma kommer dommeren og stopper kampen med engang, i boksing har man 10 sekunder å komme seg for så å kanksje få enda mer juling, dette tar mye mer på hodet ser det ut som i følge skadestatistikkene.

Men Jeg skjøøner deg, har du ikke trent mma, eller delarter så har du vanskelig for å forstå det, når jeg ser på en kamp så ser jeg på teknikkene, jeg ser på det som kunst, f eks hvordan kunne han få den andre i bakken på den måten, det er kunst for meg, mens for kompiser og venniner som så på ilag med meg når jeg gikk skole syns de at en måtte være gæren for å i det hele tatt se på dette.

Dessuten stopper dommeren kampen i mma når den ene ikke forsvarer seg selv intelligently, dette er noe jeg trior hindrer mye skader, men noen ganger er dommerne for treige og stopper kampen for sent, det er noe som er veldig synd og setter mma i litt dårlig lys

Utlogget Varvik

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Legalisering av proffboksing?
« #6 : 30. oktober 2010, 22:42 »
BTW så er jeg for legalisering av begge artene

Utlogget Quasar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

  • Dualle steidn, jordeple og tjokke hosse
Sv: Legalisering av proffboksing?
« #7 : 01. november 2010, 16:47 »
Ser heller ingen grunn for at MMA eller boksing skal være ulovlig... Er dette en måte å "beskytte" oss for farligheter kan de like greit bare bannlyse all form for transport, (sykkel, buss, bil, fly, tog og båt) Siden det har seg jo slik at folk dør titt og ofte av dette. Synes bare det er latterlig med de argumentene de bruker ang bannlysning av boksing og MMA.

Forøvrig er det mindre dødsfall og alvorlige hodeskader i MMA enn boksing.
- A day without sunshine is like, you know, night.

Utlogget Max Cargo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 20

Sv: Legalisering av proffboksing?
« #8 : 02. november 2010, 20:13 »
Da ser det ut som om at dette vil bli lagt fram som forslag i Stortinget allerede i morgen Smiley

"At bergensjenta ifølge norsk lov er kriminell som følge av sitt liv som proffbokser, mener FrPs idrettspolitiske talsmann Øyvind Korsberg er en gammeldags tankemåte. Av den grunn fremmer han forslag om å tillate profesjonell boksing i Norge allerede på neste møte i Stortinget. "
Nettavisen 31.10.2010

Tviler selv sterkt på at dette vil komme igjennom og det virker mer som et populistisk stunt fra FRP sin side enn et reelt forsøk på å få proffboksing i Norge. Skulle man ha klart dette måtte  nok en lengre kampanje med god informasjon fra leger og atleter samt statistikk om skader ol. blitt brukt slik at man faktisk kunne klare å overbevise de andre partiene om at dette faktisk burde slås igjennom

Det eneste jeg lurer på, hvis det er noen her inne som har litt mer innsikt i loven enn jeg, er om utformingen av en slik lov kun ville åpnet for boksing eller om det vil gjelde andre fullkontaktsporter særlig mtp. MMA.

Også, hvordan vil en slik lov forandre de nåværende lovene for kringkasting av overnevnte sporter?

Kilde:
http://www.nettavisen.no/sport/article3017957.ece
"I firmly believe that any man's finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious."
- Vince Lombardi

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Legalisering av proffboksing?
« #9 : 02. november 2010, 21:17 »
OM det så blir legalisert, så vedder jeg skjorta mi på at ved første alvorlige skade vil proffboksinga bli ulovlig igjen....

Mandal Treningssenter.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Legalisering av proffboksing?
« #10 : 02. november 2010, 21:20 »
Hva med alle bruddene og ikke minst han fra FFK som brakk nakken i fotball.
Alt dette er jo frivillig og man går inn i idretten med viten om risikoene. Norge blir for trangsynt. Håper for all del NÅR (ja jeg er optimist) proffboksing blir lov i norge at MMA ruller etter.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Legalisering av proffboksing?
« #11 : 02. november 2010, 21:30 »
Det eneste jeg lurer på, hvis det er noen her inne som har litt mer innsikt i loven enn jeg, er om utformingen av en slik lov kun ville åpnet for boksing eller om det vil gjelde andre fullkontaktsporter særlig mtp. MMA.

Også, hvordan vil en slik lov forandre de nåværende lovene for kringkasting av overnevnte sporter?


Loven er rimelig spesifikk den. Det vil åpne for utførelse av kamper, og da vil nok kringkasting med lik linje med andre sporter åpnes for.

http://www.lovdata.no/all/hl-19810612-068.html

EDIT: Knock out-loven.

http://www.lovdata.no/all/tl-20010615-073-0.html

EDIT 2: Hvis det blir knock out i eks. en ishockeykamp er jo det også ulovlig i følge lovteksten Tongue
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Luke Skywalker

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 54

Sv: Legalisering av proffboksing?
« #12 : 02. november 2010, 21:32 »
http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/1997-1998/Inno-199798-067/6/

Her taes det opp flere aspekter rundt bokseforbudet, ikke bare de fysiske skadene.
Et annet argument mot boksing (som forøvrig også nevnes i linken) er det moralske og etiske aspektet.
I fullkontakts kampsport kan en vinne på knockout. Siden det å vinne på poeng medfører en "risiko" for å bli bortdømt spesielt ved jevne kamper, vil målet for å sikre seg en seier kunne sies å være knockout. Fullkontakt kampsport er dermed den eneste idrettsformen hvor målet er å skade motstanderen og bli belønnet for dette.

Jeg ser dette som et gyldig argument, men personlig så velger jeg å se bort fra denne typen argumentasjon, fordi jeg mener at to godt trente utøvere som legger ned uttalige timer i uken godt vet hva de driver med. Og det egentlige målet blir en oppvisning i teknikk, ferdighet, styrke, utholdenhet osv.
Og det er også noe ved semikontakt som gjør det feil. I thaiboksing kan man feks. komme unna med en del teknikker i semikontakt (d-kamper) som du aldri hadde kommet unna med i fullkontakt. Semikontakt er fint for å få følelsen av å gå kamp, men det er pokker så kjedelig å se på.

my two cents

Utlogget waalern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Sv: Legalisering av proffboksing?
« #13 : 02. november 2010, 22:17 »
Helt rart at det er ulovlig i Norge, men at man man i både Danmark, Finnland og til dels Sverige(Kaller ikke 4 - 6 runders kamper helt proft) har lov til dette. Merkelig.

Som dem sier i dette klippet. De visste risken men tok sjansen
http://www.youtube.com/watch?v=QcZPxFQIxvg#noexternalembed




Utlogget Matz

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Legalisering av proffboksing?
« #14 : 14. november 2010, 11:00 »
Typisk Norge sier nå jeg. Eller; Typisk norske uvitende politikere.


Helt latterlig, har ikke satt meg inn i argumentasjonen for å ikke legalisere proffboksing men antar de fleste som er i mot det er en gjeng 40-60 år gamle tullinger som aldri har hatt på seg et par boksehansker før.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!