Skrevet av Emne: Karbohydrater etter trening  (Lest 2221 ganger)

Utlogget firefireto

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Karbohydrater etter trening
« : 03. november 2010, 08:56 »
Jeg bruker å ta raske karbohydrater gjennom cell-max rett etter trening og en protein shake 20 min etter.
Det jeg lurer på er når jeg nå er på en bulk og for å ikke legge på meg for mye fett så skal jeg gå 30 min etter styrkeøkten.. når bør jeg ta cell-max'en.. rett etter styrke og før gå-turen min eller bør jeg vente med det til etter gå-turen?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Karbohydrater etter trening
« #1 : 03. november 2010, 09:48 »
Mine tanker:

Superraske karbohydrater i pulverform etter trening er meningsløst hvis man ikke driver med utholdenhetstrening. Hvis du styrketrener er det protein som er viktig. Karbohydrater har veldig lite å si for proteinsyntese og nedbrytning (altså "muskelbygging") i forhold, særlig ved kalorioverskudd og fulle glykogenlager.

Den gåturen på 30 minutter har ikke noen ekstra effekt for å hindre fettlagring mer enn kaloriene du forbruker. Å gå litt er selvsagt bra for helsen og ved underskudd og veldig lav fettprosent kan etter trening være et godt tidspunkt å gjøre det med hensikt å prøve å forbrenne litt mer av det "gjenstridige" fettet, men ved overskudd med hensikt å bygge muskler så mener jeg det snarere vil være det minst lempelige valget av tidspunkt. Viktigere å fokusere på hvile og restitusjon og å ikke gi kroppen motstridende signaler.


Utlogget firefireto

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Sv: Karbohydrater etter trening
« #2 : 03. november 2010, 09:59 »
OK.
takker for svar godt og utfyllende svar.
hva anbefaler du å hive i seg rette etter trening?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Karbohydrater etter trening
« #3 : 03. november 2010, 10:24 »
hva anbefaler du å hive i seg rette etter trening?

En proteindrink og gjerne noen form for karbo, i hvert fall hvis du ikke spist mye på dagen før trening eller hvis det drøyer før du får i deg neste måltid. Eventuelt så kan du kanskje dele opp proteindrinken så du tar halvparten før, og halvparten etter trening eller noe slikt. Tror dog ikke det har veldig mye å si hvordan du gjør det imidlertid, så lenge du bare ser til at du har godt med aminosyrer tilgjengelig i blodet når proteinsyntesen skyter fart i timene etter trening. Personlig pleier jeg å drikke en proteindrink eller ta noen form for tilskudd med frie aminosyrer (bcaa'er) på veien til trening, så drar jeg hjem etter trening og spiser et stort måltid med mye protein og karbo.

Jeg mener forresten ikke at det er noe i veien med å drikke karbopulver, og hvis man sliter med å få i seg nok mat så kan det være en måte å få i seg mer kalorier på. Ellers vil dog havregryn eller noe lignende gjøre jobben like bra, i tillegg til at de gir mer næring (vitaminer/mineraler) enn pulveret. Ved kalorioverskudd (hvis man spiser noenlunde vettugt) vil imidlertid mangel på næringsemner ikke være noe man trenger å tenke så mye på.


Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Karbohydrater etter trening
« #4 : 03. november 2010, 10:33 »
Etter min oppfatning gir tidspunktet rett etter trening en mulighet til å unne seg litt ekstra siden det skal enormt mye til at det du inntar på dette tidspunktet lagres som fett da oppfylling av tømte glykogenlagre er kroppens prioritet og insulinfølsomheten er på topp.

Spiser derfor ikke tørre kjipe riskaker som mange gjør men unner meg noe jeg synes er ordentlig digg men som gjør samme jobben.

Utlogget firefireto

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Sv: Karbohydrater etter trening
« #5 : 03. november 2010, 11:15 »
Personlig pleier jeg å drikke en proteindrink eller ta noen form for tilskudd med frie aminosyrer (bcaa'er) på veien til trening, så drar jeg hjem etter trening og spiser et stort måltid med mye protein og karbo.

hvilke bcaa tilskudd anbefaler du ?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Karbohydrater etter trening
« #6 : 03. november 2010, 11:25 »
Etter min oppfatning gir tidspunktet rett etter trening en mulighet til å unne seg litt ekstra siden det skal enormt mye til at det du inntar på dette tidspunktet lagres som fett da oppfylling av tømte glykogenlagre er kroppens prioritet og insulinfølsomheten er på topp.

Men hvis du fyller opp glykogenlagrene litt mer der og da så vil de jo bare rømme mindre etterpå? (så mer av det du spiser da vil kunne lagres som fett istedet).


Spiser derfor ikke tørre kjipe riskaker som mange gjør men unner meg noe jeg synes er ordentlig digg men som gjør samme jobben.

Helt enig. Hvorfor drikke næringsløst sukkerpulver, men unngå smågodt liksom.  Huh


hvilke bcaa tilskudd anbefaler du ?

De som smaker godt Smiley

F.eks Scivations Xtend - Watermelon.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!