Skrevet av Emne: 3000 Meteren. Best mulig resultat  (Lest 4405 ganger)

Utlogget BlackFox

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

3000 Meteren. Best mulig resultat
« : 13. desember 2010, 20:03 »
Hei Smiley
Jeg er en gutt på 15 år som vil forbedre 3000m min. Jeg løper 3000m på 17:00 og vil forbedre den til 10-11Minutter. Det er fem månder til testen, og jeg har mulighet for å trene 6 ganger i uka. Hva er det beste progoramet jeg kan følge? Har ikke pulskklokke. Skal jeg kjøre 4x4 6 ganger i uka, eller 15x15 eller bare langkjøring.

Veier forresten 90 Kilo, og er 188cm høy. Med mye fett:)

Håper på et raskt og godt svar med treningsprogoram Mandag til Lørdag.

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: 3000 Meteren. Best mulig resultat
« #1 : 13. desember 2010, 20:10 »
Du er selvfølgelig sjanseløs på det målet.
Med 6 treningsdager i uken tipper jeg også det går mindre enn 2 uker før du drar på deg en belastningsskade.
Jeg ville anbefalt pr uke: en intervalløkt ala 4x4, en økt du løper lengre i moderat tempo, samt en alternativøkt med f.eks sykling som er snill for knær, legger ankler etc.

Utlogget BlackFox

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: 3000 Meteren. Best mulig resultat
« #2 : 13. desember 2010, 20:13 »
Så det er ikke håp for å løpe på 11Minutter?

Utlogget plaster

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

Sv: 3000 Meteren. Best mulig resultat
« #3 : 14. desember 2010, 22:59 »
Ingen ting er umulig, men du skal slite bra med å klare 10 - 11min på 5mnd med det utganspunktet du har akkurat nå. Å starte med panikktrening 6 ganger i uka vil som s0pr0 sier høyst antagelig bare føre til belastningsskader og at du går lei. Start heller rolig og ha som mål å komme igang med trening mot løpet, også kan du heller sette deg et tidsmål når det er igjen et par mnd da du vet mer om hvilken form du er i og hva du kan forvente deg.

I tillegg til 2 løpeøkter i uka så kan du også trene et par økter (lett) styrke og annen kondistrening (sykkel/svømming). Når du løper bruker du svært mange muskler i kroppen og på en 3000m vil du få enda mer vondt hvis kroppen ikke er forbredt på det. Styrke treninga er ikke for å bli svær og treig men for å opparbeide deg styrke i kroppen, roing er en fin deløvelse. Du kan gjerne kjøre en bakke økt på 20-30min moderat jogging nå og da isteden for langttur, da trener du kroppen på å jobbe hardt over en litt lengre periode enn 4min av gangen.

4min intervaller kan du trene helt frem til dagene før testen, mens langturen må du justere ettervært som du blir i bedre form. Google er din venn her Smiley.

Uten å vite noe mer om din bakgrunn, gener eller sjølpiningsevner så vil jeg tippe at du vil kunne klare å komme ned mot 13-14min (+/-)på 5mnd. Vær ops på belastningsskader, husk at kroppen trenger mye hvile for å hente seg inn igjen (særlig i starten).

Ikke mist motivasjonen fordi du kansje ikke vil klare å nå målet om 10 - 11 minutter og husk at du er i en periode i livet hvor kroppen forandrer seg mye og samtidig er godt mottakelig for riktig trening. 

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!