Skrevet av Emne: Nattprotein/Protein - Mat?  (Lest 2295 ganger)

Utlogget enrique06

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Nattprotein/Protein - Mat?
« : 15. desember 2010, 10:34 »
Hei!  Cheesy

Nybegynner her på forumet så er ikke like godt kjent med hva som ligger inne av informasjon, men ser d er haugevis. Tenkte derfor å bare poste en kjapp tråd med to enkle spørsmål.

Før jeg går inn på selve spm. tenkte jeg å gi litt forhåndsinformasjon. Jeg er i en alder av 22 og ikke verdens største person, dog trener jeg styrke 3x i uka (+1 i helg, men d er mer rehab/løpe trening). Jeg har opp gjennom åra fått en stor interesse for sunn og god mat. På bakgrunn av dette har jeg nå sluttet med protein pulver, som vil si at jeg lager mat som jeg spiser RETT etter treningen Smiley. Jeg driver også med innebandy som trenes 3 x i uka pluss match i helgene. Så totalt sett 3 + 3 treninger (+1) treninger og 1x match.

De siste ukene har situasjonen endret seg grunnet ny jobb, som gjør at innebandy treningene er falt bort. Foreløpelig. Men dette har også hatt innvirkning på min hverdag og kostholdsplan. Jeg trener styrke mandag, onsdag og fredag, samt kjørt en løpe trening på tirsdagene. Siden jeg har jobbet kveld så trener jeg før jobb. Mitt mat program ser slik ut:

10.00 - Skyr Yoghurt (+ frukt om jeg føler for det, evt. en banan under treningspass)

11.30 - Styrke økt

12.30 - 13.00 - Tunfisk med grønnsaker + frukt

14.00 - Jobb

18.00 - Salat med kjøtt/egg + frukt

22.00 - Jobb slutt.

Dette har jeg kjørt nå i 2 uker, hvor jeg faktisk har sett resultater på kroppen, uten at det har påvirket treningsresultater negativt. Men her kommer også mine spørsmål inn.

Spm 1: Jeg har nylig fått info om å bruke nattprotein men siden jeg prøver å unngå proteintilskudd generelt så lurte jeg på om det er noe mat som kan gjøre like god nytte? Eksempelvis kyllingfilet? Burde jeg spise f.eks. en kyllingfilet når jeg kommer hjem fra jobb for å ikke miste masse?  what

Spm 2: Får jeg i meg nok protein? Har jo hørt 1,5 - 2kg protein pr. kroppsvekt om dagen (jeg veier typ 67 kg). Som dere ser av mine aktiviteter så er mitt mål å være "fit", ikke nødvendigvis STOR, fordi det vil gjøre det veeeldig vanskelig å holde på med innebandy Hehe. Og som dere kan se av kostholdsplanen så er det jo ikke noe høykarbo akkurat...

I helgene slipper jeg meg mer løs og spiser litt annerledes, men dette for å fylle på lagrene litt...

Som sagt så er jeg nybegynner her inne, og mener på ingen måte jeg er kapabel til å kunne si at mitt kosthold er det beste, men siden d har funket har jeg jo holdt meg til det. Så nå vender jeg meg til treningsforum for å kunne motta god innsikt, tips og råd!

Håper å høre fra alle som kan ha konstruktive innspill  >Cheesy



Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Nattprotein/Protein - Mat?
« #1 : 15. desember 2010, 10:47 »
Spm 1: Jeg har nylig fått info om å bruke nattprotein men siden jeg prøver å unngå proteintilskudd generelt så lurte jeg på om det er noe mat som kan gjøre like god nytte? Eksempelvis kyllingfilet? Burde jeg spise f.eks. en kyllingfilet når jeg kommer hjem fra jobb for å ikke miste masse?

Mat kan selvsagt gjøre like god nytte. Proteintilskudd er bare mat i pulverform. Du mister masse hvis du spiser for lite totalt sett, når du spiser har veldig lite å si. "Nattprotein" er oppskrytt.

Spm 2: Får jeg i meg nok protein? Har jo hørt 1,5 - 2kg protein pr. kroppsvekt om dagen (jeg veier typ 67 kg). Som dere ser av mine aktiviteter så er mitt mål å være "fit", ikke nødvendigvis STOR, fordi det vil gjøre det veeeldig vanskelig å holde på med innebandy Hehe. Og som dere kan se av kostholdsplanen så er det jo ikke noe høykarbo akkurat...

Vanskelig å si siden du ikke sier hvor mye kjøtt/tunfisk du spiser, men hvis du spiser en skyr, en boks tunfisk og to kyllingfileter i løpet av en dag så er det vel i hvert fall ca 100-120 g protein + det du får i deg fra annen mat, og det holder i massevis.


Utlogget enrique06

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Sv: Nattprotein/Protein - Mat?
« #2 : 15. desember 2010, 11:08 »
Ok. Nei, bare lurte litt på det med nattprotein og om evt. kyllingfilet ville gjøre samme susen.
Så det å spise f.eks. en kylling filet etter jobb/før leggedags Tongue vil være lurt for å ikke miste masse?

Iht. spørsmål nr 2. så blir d en hel boks tunfisk og mellom 100 - 200 g (eksempelvis nå så tar jeg med 150 g laks på jobb). Så ligger på 150 g kjøtt, men måler ikke HVER gang heller Smiley

Mn har det noe å si om jeg kombinerer disse måltidene med kornprodukter/brød også? Leste på trim.no (tror jeg) at det kan være lurt ettersom det vil øke opptaket i kroppen av proteinet. Men dette vil jo være litt i konflikt med mitt mål og å bli mer deffet (?)

Tusen takk for svar iallefall  biggrin

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Nattprotein/Protein - Mat?
« #3 : 15. desember 2010, 11:41 »
Ok. Nei, bare lurte litt på det med nattprotein og om evt. kyllingfilet ville gjøre samme susen.
Så det å spise f.eks. en kylling filet etter jobb/før leggedags Tongue vil være lurt for å ikke miste masse?

Som sagt:
Du mister masse hvis du spiser for lite totalt sett, når du spiser har veldig lite å si.


Iht. spørsmål nr 2. så blir d en hel boks tunfisk og mellom 100 - 200 g (eksempelvis nå så tar jeg med 150 g laks på jobb). Så ligger på 150 g kjøtt, men måler ikke HVER gang heller Smiley

Kjøtt/fisk er ca 20 g protein pr 100 g i gjennomsnitt. Du trenger ikke å veie eller måle, bare regn med 30 g i gjennomsnitt fra middagen hvis du pleier å spise rundt 150 g (+ det du får i deg fra ev. brød, pasta, ris, osv). Hvis du spiser litt mindre protein en dag og litt mer en annen dag har fint lite å si.


Mn har det noe å si om jeg kombinerer disse måltidene med kornprodukter/brød også? Leste på trim.no (tror jeg) at det kan være lurt ettersom det vil øke opptaket i kroppen av proteinet. Men dette vil jo være litt i konflikt med mitt mål og å bli mer deffet (?)

Ikke overanalyser. Kornprodukter/brød i seg selv er ikke i konflikt med ditt mål om å bli mer definert. Hvis du kun hadde spist loff og ikke noe annet ville det kanskje ikke vært hensiktsmessig, men noen grove brødskiver av og til er det ikke noe i veien med. Hvor mye du spiser totalt sett og det at du trener er de avgjørende tingene, resten er mer flisespikkeri (med forbehold at du har et noenlunde vettugt kosthold).


Utlogget enrique06

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Sv: Nattprotein/Protein - Mat?
« #4 : 15. desember 2010, 14:12 »
Okok... Tusen takk for god informasjon så får jeg bare følge det oppsettet jeg har og evt. modifisere litt underveis Cheesy Kjekt å få litt innsikt fra folk som faktisk sitter med riktig kunnskap også Smiley Mye (så å si ALL) trening/kosthold er "selvlært" og basert på prøve/feile metoden Smiley

Takk igjen!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!