Skrevet av Emne: Opp i vekt første uken på diett  (Lest 16912 ganger)

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #15 : 12. januar 2011, 10:20 »
Hm....

Hvilken type brød er det snakk om, og hva er "noe sunt til middag"?

Mest brikebeinerbrød, om det sier deg noe Wink
Til middag har det vært mye mye forskjellig kylling og fisk. Wow, ørretfilet, kyllingfilet osv.

Better body: Om jeg gjør disse endringene vil jeg har store problemer med å komme opp i ønsket kcal per dag.

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #16 : 12. januar 2011, 10:24 »
Det var et ensidig kosthold. Blir jo en del brødskiver ut av det. Du kan jo prøve å bytte ut 1 el 2 av måltidene med måltider med mer kjøtt/fisk. Lage tunfisksalat el kyllingfilet med grønnsaker, kanskje litt frukt. Dette gir mindre energi og større metthetsfølelse. Dessuten er protein bra for bevaring av muskelmasse (forutsatt at du trener styrke)

Er du sikker på at dette blir 3000kcals? Har du veid alt og regnet ut fra det?

Anyway, det at du ikke mister 1,5-3kg nå første uka kan nok skyldes at du spiser mye karbs. Karbs binder mye vann. Uansett er jo ikke det noe farlig, for det er jo fettet man vil få bort. De 1,5-3kiloene er jo bare mest væske. Veldig lett å bli kvitt. OG få tilbake Tongue  Og bare for å nevne det; jeg selv har hatt best suksess med diett bestående av en god del karbohydrater (men samtidig ikke så mye som du har). Jeg synes det er har vært lettest med slik kosthold over tid, og de gamle buksene sitter bare bedre og bedre, eller, løsere og løsere=P

Dessuten kan det være at du har regnet ut energien du trenger for vedlikehold feil. Men du er jo ganske høy og stor da.. Har du følt deg noe særlig sulten denne uka?

Det er et ensformig kosthold ja, men jeg går aldri lei brødmaten. Men det setter kanskje en stopper for vektnedgangen?
diett.no forteller meg hvertfall at det er 3000kcal. Og om jeg bytter ut et av brød-måltidene med salat synker jeg ned på 2600-2700 kcal, og det er vel ikke bra å ligge for mye under heller?

Har følt meg stappmett hele uken. Jeg spiser som sagt mye mer mat nå. Visste ikke at jeg fikk i meg så lite kcal fra vanlig mat før, men nå som sjokolade og junkfood er kuttet ut og jeg må spise mye mer mat enn jeg har gjort før, for å komme opp i ønsket kcal-inntak..

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #17 : 12. januar 2011, 10:38 »
diett.no forteller meg hvertfall at det er 3000kcal. Og om jeg bytter ut et av brød-måltidene med salat synker jeg ned på 2600-2700 kcal, og det er vel ikke bra å ligge for mye under heller?

Har du mye fett på kroppen så har du og større rom for underskudd. Et daglig underskudd på 1000+ kalorier burde ikke være noe problem for deg.


Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #18 : 12. januar 2011, 10:43 »
Det er viktig å få i seg litt variert kost på diett, i og med at når man spiser lite øker faren for å få for lite av ulike vitaminer og mineraler. Og spiser man ensidig kan man gå konstant med litt for lite av feks. én type vitamin. Viktig med forskjellig type protein også, altså forskjellig type mat, så kroppen ikke blir gående med mangel på visse aminosyrer.

Du trenger ikke bytte ut et helt måltid, men kan endre et av måltidene ved å legge inn noe proeinrikt som en kylling/tunfisksalat, og supplere med litt brød for å oppnå ønsket energiinnhold.

Nei, ikke bra å ligge for mye under heller, men siden du ikke går ned i vekt, og spiser 3000kcal, kan det jo se ut til at du faktisk får i deg litt for mye. Og spesielt når du skriver at du føler deg stappmett hele uka. For meg så er hvertfall det en sterk indikator på at matinntaket er for høyt.

Og sånn ift til treninga kan det være at å legge til en kondisøkt ville vært gunstig. Da får du opp energiforbruket litt. Regner med at syklinga til/fra jobben er relativt rolig, ihvertfall ikke så intensiv.

Jeg har dessuten lest at økt kondisjon gjør kroppen bedre på å bruke kroppsfett som brensel. Men hvem som helst, si ifra hvis dette ikke stemmer.
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #19 : 12. januar 2011, 10:58 »
Jeg har dessuten lest at økt kondisjon gjør kroppen bedre på å bruke kroppsfett som brensel. Men hvem som helst, si ifra hvis dette ikke stemmer.

Det er riktig, men det vil ikke utgjøre noen forskjell med tanke på vekten. Hvis kroppen bruker mer fett som energikilde under aktivitet så vil den bare kompensere for dette ved økt glukoseforbruk senere, ved et identisk kaloriinntak. Kaloriinntak og forbruk bestemmer vekten, maten og treningen bestemmer hva vekten består av (fett eller muskler).

For øvrig enig med det du skriver.


Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #20 : 12. januar 2011, 11:33 »
Det er riktig, men det vil ikke utgjøre noen forskjell med tanke på vekten. Hvis kroppen bruker mer fett som energikilde under aktivitet så vil den bare kompensere for dette ved økt glukoseforbruk senere, ved et identisk kaloriinntak. Kaloriinntak og forbruk bestemmer vekten, maten og treningen bestemmer hva vekten består av (fett eller muskler).

For øvrig enig med det du skriver.

Ah, thanks
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #21 : 12. januar 2011, 11:51 »
Hva om jeg forandrer kostholdet til noe slikt:

Frokost: 3 brødskiver med ost og skinke

Lunsj: Salat med pasta eller et eller annet (salat av noe slag hvertfall) Forlsag til noe billig og godt som man får kjøpt ferdig på butikken?

Middag: Kylling, fisk, noe annet spennende og sunt..

Kvelds: Fruktsalat + 2 brødskiver med ost og skinke.

+ kanskje blande inn en skyr et eller annet sted mellom måltidene.. kan sette det opp mer riktig når jeg kommer hjem med kcal og fordelingen av dem, men ser det i utgangspunktet bedre ut?

Tusen takk for mye bra svar!  Grin

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #22 : 12. januar 2011, 12:55 »
Ser bedre ut det ja. Prøv de endringene først så ser du hvordan det går  Wink
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #23 : 12. januar 2011, 22:06 »
Hm, er ikke så lett det her.. Etter å ha byttet ut lunsjen med en salat og halvert antall brødskiver til kvelds og kokket sammen en fruktsalat ender jeg opp med alt for lite kcal. Nå ser det slik ut:

Frokost:

3 brødskiver med kokt skinke og lett ost. 5 dl lettmelk.

Lunsj:

En eller annen salat man får kjøpt på kiwi (får sjekke hva jeg finner i morgen, og se på næringsinnholdet der)
+ 2 knekkebrød med ost og skinke

Middag:

2 stk kyllingfilet, BITTE litt pommes frites og salat + saus.

Kvelds: Fruktsalat og en brødskive med ost og skinke + 5dl lettmelk.

Dette til sammen ser slik ut:
Energi:     2042
Fett:    66.87
Karbohydrat:    179.55
Protein:    165.86

Forslag til hva jeg kan gjøre? Spise nøtter er som nevnt før uaktuelt, da jeg sliter med å få det ned, og det vil neppe funke i lengden...

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #24 : 12. januar 2011, 22:09 »
Slik var det næringsinnholdet i kosten min så ut før jeg byttet ut skivene (en normal dag). Er jo egentlig ikke SÅ store forskjellen..

Energi:     2776
Fett:    99.01
Karbohydrat:    247.11
Protein:    209.87

Utlogget better body

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #25 : 17. januar 2011, 09:55 »
forskjellen ligger i mindre fett og mindre karbohydrater. Prøv dette en uke. Selv ville jeg kuttet lettmelk og gått over til skummet. Hvilken ost bruker du? Du kan ta deg en protein shake etter styrketrening..

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #26 : 17. januar 2011, 14:29 »
forskjellen ligger i mindre fett og mindre karbohydrater. Prøv dette en uke. Selv ville jeg kuttet lettmelk og gått over til skummet. Hvilken ost bruker du? Du kan ta deg en protein shake etter styrketrening..

Planen nå er å se hvordan det har gått fra fredag til i morgen, og om jeg ikke har gått ned noe/bare VELDIG lite, prøver jeg en uke med mindre brød og mer fruktsalat/kyllingsalat og slike ting.
Bruker norvegia LETT ost.
Skummet melk har jeg allerede gått over til! Takk for tips Smiley

Utlogget mipr

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #27 : 17. januar 2011, 17:02 »
Kunne du tenke deg å kutte ut brødet helt en periode da? Det har iallfall jeg gjort, fungerer utmerket. Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe deg en fettklype så du kan holde litt mer track på muskelmasse vs fettmasse, en badevekt er ikke en så veldig god indikator alene på om dietten virker eller ikke Smiley

Utlogget Demien

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 75

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #28 : 17. januar 2011, 20:00 »
1 uke. Ingen vits å overdrive her. Kanskje du veide deg etter å ha drita første gangen og veid deg andre gangen før du dreit. Hvem vet. Kanskje du spiser mer kalorier enn du sier siden det ikke virker som om du kan telle kalorier så bra.

Men dieten din er rene karbohydrater jo nesten. For lite protein og for lite grønnsaker.

Hva sjer når du har gått ned 20 kg? Tilbake til sjokolade, frytert kylling og chips?

Fuck diet man, bytt livstil. Og ikke syt etter en uke. Derfor du er "tjukkas". Du er utålmodig. Du går nok ikke ned 5 kg første uka uansett. Kom tilbake etter en måneds tid og si hvordan det går.

Vil ikke være slem. Men å gå på sulte diet setter kroppen i sultemodus der den forbrenner minst mulig kalorier. Spis 5-6ggr om dagen. 300 kalorier hver gang. Fortsett å tren 4 ggr i uka. Kom tilbake etter en måneds tid.

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #29 : 17. januar 2011, 20:16 »
1 uke. Ingen vits å overdrive her. Kanskje du veide deg etter å ha drita første gangen og veid deg andre gangen før du dreit. Hvem vet. Kanskje du spiser mer kalorier enn du sier siden det ikke virker som om du kan telle kalorier så bra.

Men dieten din er rene karbohydrater jo nesten. For lite protein og for lite grønnsaker.

Hva sjer når du har gått ned 20 kg? Tilbake til sjokolade, frytert kylling og chips?

Fuck diet man, bytt livstil. Og ikke syt etter en uke. Derfor du er "tjukkas". Du er utålmodig. Du går nok ikke ned 5 kg første uka uansett. Kom tilbake etter en måneds tid og si hvordan det går.

Vil ikke være slem. Men å gå på sulte diet setter kroppen i sultemodus der den forbrenner minst mulig kalorier. Spis 5-6ggr om dagen. 300 kalorier hver gang. Fortsett å tren 4 ggr i uka. Kom tilbake etter en måneds tid.

Ah, les hva jeg har skrevet i tråden før du kommer og spyr ut masse søppel i tråden og leker tøff gutt! trist..

Hvor har du lest at jeg sulter? Hvordan kan du si at jeg ikke kan å telle kalorier?
"Fuck diet man, bytt livstil." hahaha - YO bror! fin caps!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!