Skrevet av Emne: Å tøye, eller ikke å tøye...  (Lest 67348 ganger)

Utlogget -thomas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #30 : 22. mai 2004, 13:49 »
Min personlige erfaring er at uttøying hjelper bra på muskelveksten, hadde lenge problemer med å få større arme, så begynte jeg og tøye ut mellom hvert sett, så plutselig poppet det ut litt biveps her og triceps der  biggrin Wink

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #31 : 22. mai 2004, 14:50 »
Problemet med den "forskningen" som er gjort omkring tøying er jo at den stort sett er alfor lite spesifik og gjennomtenkt. Skal du kunne si noe om tøyingens effekt må du ha en presis problemstilling og et begrunnet "tøyeprogram" som er bygd opp på samme prinsipper som trening forøvrig. Finnes vel knapt noen kjente forsøk som holder mål.
Forøvrig finnes det mye erfaring fra vettuge folk som tilsier at tøying er nyttig på mange måter når du driver idrett i forhold til skadeforbygging, energibesparelse, teknisk utvikling etc.

Nei, jeg har samme inntrykk. Hvis du eller andre kan finne referanser på dette er det helt topp. Når det gjelder stretching for muskelvekst er det i alle fall veldig mange som rapporterer om gode erfaringer med stretching.

Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #32 : 22. mai 2004, 18:12 »
Sid, det er mulig du ikke forstod hva jeg skreiv. det jeg skreiv var at jeg ALLTID har blitt stiv etter trening. det var da jeg startet med DC at stivheten opphørte.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #33 : 24. mai 2004, 18:12 »
Min personlige erfaring er at uttøying hjelper bra på muskelveksten, hadde lenge problemer med å få større arme, så begynte jeg og tøye ut mellom hvert sett, så plutselig poppet det ut litt biveps her og triceps der  biggrin Wink

enig! jeg slet lenge med brystet, men nå når jeg har begynt med litt tøying har størrelsen økt og muskelen ser mye "fullere" ut...
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #34 : 25. mai 2004, 09:50 »


enig! jeg slet lenge med brystet, men nå når jeg har begynt med litt tøying har størrelsen økt og muskelen ser mye "fullere" ut...

Dette likner veldig mye på mine erfaringer også! Har skjedd små forandringer i spesielt brystmuskelatur som gir den et "rundere" look.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #35 : 25. mai 2004, 09:52 »
fikk svar i dag ang stretching vs tøying:
tøying er å strekke muskulaturen til ytterpunktet. Stretching er tøynig under press/bevegelse. dvs en fysioterapaut som strekker musklene og samtidig manipulerer triggerpunktene; driver stretching!

Var dette en definisjon de brukte på NIH? Interessant, for jeg tror det er litt forskjellig begrepsbruk ute og går.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #36 : 25. mai 2004, 11:49 »


Ikke NIH. dette er det de som går masasje og kiropraktikk via Axelssons bruker på stretching og tøying. Snakka med en som har utddannelse via Axelsson i går , og spurte. han viste meg også forskjellen


Ok, tror jeg forstår skillet de bruker mellom tøying og stretching. I engelske kilder brukes nok begrepet "stretching" ganske vidt.

Utlogget Geelmuyden

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 276

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #37 : 25. mai 2004, 16:41 »
Sid, det er mulig du ikke forstod hva jeg skreiv. det jeg skreiv var at jeg ALLTID har blitt stiv etter trening. det var da jeg startet med DC at stivheten opphørte.

Såg det nå, tror jeg hoppet over første "avsnittet" i innlegget ditt. Du får ha meg unnskyldt  Smiley

Utlogget larsern_4

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 405
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 405

  • Morn!
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #38 : 25. mai 2004, 21:00 »
Har hørt om tilfeller om folk som har fått brystmusklene rivet fra festet pågrunn av for hard tøyng.. Vet ikke om dette er sant eller ikke, har hørt det fra en kamerat og derfor tøyer jeg ikke maksimalt med en gang jeg har trent ferdig muskelen men venter og tøyer litt etter litt..
Tren og vær glad for hver dag som går, så skal du se hvor store muskler du får:)

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #39 : 26. mai 2004, 17:49 »
tror det er lettere å rive av seg muskelen i en benkpressøvelse feks...

Utlogget Adicted

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #40 : 27. juli 2005, 15:59 »
Dette var meget interessant å lese om!

Har vært veldi slapp med å "tøye/stretche" ut både under og etter treningen... *skamme seg*  what Å opplever det som nann-rosita beskriver at man får kalde hender. Dette hadde jeg ikke før jeg begynte skikklig hardtrening.

Har heller ikke opplevd den store veksten i muskulaturen i den siste tiden, men skal kjøre strikt når jeg byner høstens hardkjør å videreformidle mine opplevelser med dette. Smiley

Blir 3 ting som blir mitt focus i høst. DC, Stretching og prøve å komme på lag med hormonene (bare jeg skjønner hele greia). Kostholdet må bare endres litt etter det med hormonene ellers så tror jeg det er inne.

Alle 3 hentet fra 25års trening sine tråder Smiley (Skylder på deg om det går dritt) hehehe Cheesy
Har du problemer med din venn, gi trompeter til hans barn....

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #41 : 15. august 2005, 11:08 »
Ingen som reagerer på at tøying og stretching er ett engelsk og ett norsk ord?  Det betyr det samme!

Stretching brukes kanskje oftere i programsammenheng og i en del fellestreninger i sal, det høres unektelig litt "kulere" ut enn tøying.
I likhet med "pushdown" som brukes mer enn nedpress.

Om tøying/stretching har noe for seg for muskelvekst skal jeg ikke si for sikkert.  Det tror jeg ikke det er forsket/undersøkt godt nok om.
Men myter som at tøying forhindrer stølhet stemmer ikke. 
Tror tøying er viktigst for de som er stiv og har plager pga. dette.  Har du normal beveglighet så tror jeg det er ganske så uvesentlig for både muskelvekst og utseende på muskulaturen. Men det er nå min mening.

”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Thoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #42 : 03. desember 2005, 11:59 »
Liker å tøye et par ganger mellom de første settene, synes det er lettere å få skikkelig kontakt da...
Har ingen erfaring med om det er bra eller ei for muskelveksten..

Menes det her at man skal streche 20-30sek mellom hvert set!?! Shocked

Det synes jeg isåfall var litt vel mye...

Nå ma vi vel ikke glemme at det faktisk er DC-trening her også, der man bare kjører et arbeidssett. Jeg tolker det som at man skal ta noen oppvarmingssett, arbeidssettet og så tøye ut.

Og siden det er den eneste øvelsen man gjør for den muskelgruppen, så det blir til at man tøyer ut når man er ferdig med muskelgruppen.Tongue
Mvh. Thoz

Utlogget J-King

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 723
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 723

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #43 : 21. januar 2006, 23:41 »
Utifra en nybegynner erfaring...

Når jeg pleier å trene og ikke tøyer ut kan jeg kjenne dagen etter at jeg er støl. Det er ikke så godt å le hvis jeg har trent magen dagen før, hvis jeg ikke strekker ut.. :p

Men jeg liker egentlig ikke å tøye ut, fordi da vet jeg at jeg har trent muskelgruppen jeg er støl i..:p Så å være støl er også en liten i fordel..

Det er ifra mitt synspunkt(har sikkert sagt masse feil..)

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #44 : 28. mars 2006, 12:19 »
Veldig interessant lesing! Noen som har link til en tråd eller noe hvor uttøying/stretching til forskjellige muskler beskrives?
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!