Skrevet av Emne: Vold eller kampsport?  (Lest 5151 ganger)

Eztewez

  • Gjest
Vold eller kampsport?
« : 20. mai 2004, 18:58 »
Mange ganger når jeg diskuterer med folk utenfor kampsportmiljøet, så blir jeg stående og forsvare hvordan vi kan denge løs på hverandre uten dårlig samvittighet (som mange oppfatter kampsport som). Jeg, personlig, ser mer enn selve bankingen av en motstander. Det rent tekniske facinerer meg ofte så mye at jeg kan bli sittende og se dårlige filmer eller det andre synes er kjedelige kamper i timesvis, bare for å se hvor utøverene feiler eller ikke feiler. Hva er det som gjør at vi interesserer oss sånn for systemer som er til for å skade folk på en mer effektiv måte?

(Ble et litt dypt emne, men jeg tror dere klarer den Wink)

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

SV: Vold eller kampsport?
« #1 : 20. mai 2004, 19:03 »
fighter spirit, "ikke alle har det som kreves"   Azn

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

SV: Vold eller kampsport?
« #2 : 20. mai 2004, 22:49 »
Jeg har alltid vært facinert av kamp. Rart egentlig, vet ikke hvorfor...
sjokk og vantro

Utlogget ulriken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

  • for og bli unik, må du trene unikt.
SV: Vold eller kampsport?
« #3 : 21. mai 2004, 07:10 »
Kan ikke komme m noen god forklaring jeg heller...Men det gir meg veldig mye.. og hvem er vel redd for noen skader og blåmerker?? Men vold er det neppe(uten når jeg grisedabber motstanderen). ...TULLER.... Smile
kata er kult....not

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

SV: Vold eller kampsport?
« #4 : 21. mai 2004, 15:10 »
jeg definerer vold som :

det å utøve skade på en annen person, uten denne persons samtykke  Grin, ved utøvelse av vold mot meg, sa er dette et automatisk aksept på å ville ta i moit vold.

Utlogget ulriken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

  • for og bli unik, må du trene unikt.
SV: Vold eller kampsport?
« #5 : 21. mai 2004, 15:47 »
he he... Hvis eg forsår deg rirtig krugans, Så e det jevligt bra sagt..!!
kata er kult....not

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: Vold eller kampsport?
« #6 : 21. mai 2004, 21:23 »
jeg definerer vold som :

det å utøve skade på en annen person, uten denne persons samtykke  Grin, ved utøvelse av vold mot meg, sa er dette et automatisk aksept på å ville ta i moit vold.

har også alltid vært min filosofi!

Grunnen til at vi interesserer oss for dette er at det å "sloss" ligger instinktivt i alle mennesker. Det siviliserte samfunnet holder det inne, men man er fortsatt opptatt av å "bli best mulig". En sport som har lite regler blir sett på som effektiv. Teknikken som utføres er meget krevende og facinerende, noe som igjen gir interesse. Personlig liker jeg ikke å se at noen blir slått eller har det vondt, men jeg kan foreksempel elsker å se en brutal GnP hvis det er bra teknikk. JEg kan også sitte å se på en lite actionfylt bjj kamp så lenge det er teknisk bra. Det som interesserer meg er at man teknisk kan bli god i "brutal gatekamp". Dessuten facinerer konseptet "ingen regler" meg. Hva er mer krevende for et menneske? Det er jo den ultimate utfordring og konkurranse! Den eldste og mest krevende formen for konkurranse. Og når vi kan føye til noen regler og dommere og entusiastiske samtykkende fightere vil dette bli en sivilisert sport i kontrollerte former.

Det er underholdende, spennende og ikke minst det gir meg noe å se feks en person som Nogueira dra en armbar på et monster som sapp. Teknikk i brutalitetens verden er Ola Nordmann ikke vant til og det facinerer!!

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

SV: Vold eller kampsport?
« #7 : 22. mai 2004, 02:00 »
 Smiley

Eztewez

  • Gjest
SV: Vold eller kampsport?
« #8 : 22. mai 2004, 11:25 »
Bra svar, toxic!

Jeg får en slags maktfølelse jo mer kampsport jeg lærer. Jeg føler at jeg kontrollerer meg selv og omgivelsene mye mer enn det jeg gjorde før. Nå vet jeg jo hva som må gjøres hvis miljøet mitt ikke lengre er  trygt.. Om det vil fungere er jo en helt annen del av samtalen Wink Og idretter som fotball, håndball og rugby er morsomme idretter, men jeg fant meg selv i 12-årsalderen, sittende å vente på at noen skulle sloss eller få juling, og det var da jeg skjønte at jeg så på feil idrett.

Dessuten får man en helt annen holdning (både fysisk og psykisk) og skader, og uhell har tatt av med tiden jeg har trent. Mange vil si at kampsport er vold, en effektiv måte å skade noen på, men for meg er det en livsstil. Og den kommer jeg ikke til å legge av meg på enda en god stund Smiley

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

SV: Vold eller kampsport?
« #9 : 22. mai 2004, 12:31 »
jeg tror nok man blir hardere og får mer selvkontrol og styrer mye lettere agresjonen sin etter å ha trent noen år. spesielt fullkontakt. skader kommer skader går, men man vill alltid ha mer.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Vold eller kampsport?
« #10 : 22. mai 2004, 14:08 »
Beklager å måtte si det, men kampsport handler mer om dyriske instinkter enn å være fascinert av strategisk tenkning og teknikk. De færreste kampsportutøvere er nok store sjakkgenier eller RTS-spillere. Resten av det dere skriver kan jeg derimot tygge.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

SV: Vold eller kampsport?
« #11 : 22. mai 2004, 16:46 »
nå er det jo litt forskjell på strategi innen kampsport og utførelsen av teknikker. enn det å kjøre en kasparov i sjakk  Grin   vi liker strategier innenfor vårt felot, har vell ikke sagt at vi liker strategier uansett hva. Kan ikke si at strategien på å veve et teppe er så intressant. strategi=fremgangsmåte

Eztewez

  • Gjest
SV: Vold eller kampsport?
« #12 : 22. mai 2004, 22:07 »
viten: En av de enkleste strategiene jeg vet om er i semi-kontakt Karate hvor alt går på poeng. Harde treff er ikke tillatt, men hvis man ser at man dominerer og har sjansen til å vinne, så kan man klabbe til motstanderen litt ekstra (det vil gjøre ham en smule ukonsentrert). Selvfølgelig vil dommeren trekke deg i poeng som straff, men nå har du vunnet overtaket og kan plukke poeng av en som ikke var forberedt på et slag på kjeften. Det er noe jeg lærte av min Karate-sensei.

Holder du på med kampsport, viten, eller er det bare noe du antar at det går på innstinkter? Og her venter jeg en god forklaring på ditt synspunkt.

Utlogget Aurastorm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

  • Ost er godt!
SV: Vold eller kampsport?
« #13 : 22. mai 2004, 23:47 »
Beklager å måtte si det, men kampsport handler mer om dyriske instinkter enn å være fascinert av strategisk tenkning og teknikk. De færreste kampsportutøvere er nok store sjakkgenier eller RTS-spillere. Resten av det dere skriver kan jeg derimot tygge.

Ikke taktisk??? dyrisk? Trener du kampsport du eller? taktikk teller mykje, eg for min del går litt i defansiven i starten av en kamp for å "analysere" slåssmønsteret til motstandern min...sjå ka han bruka mest, på hvilke teknikker "guarden" hans er dårligst og lignende...og så fyrer eg løs med kontringer og viss han presser så presser eg tilbake, mange er vant til at dei angriper og motstandern går i defansiven...har erfart at viss en da presser tilbake kan det skape ubalanse for motstandern slik at en kan få overtak. Det dyriske instinkt må vere der for at en skal kunne slåss men taktikken er viktigare enn viljen til å slå motstandern.
Hva skal en med penger når en er 0 verdt?

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

SV: Vold eller kampsport?
« #14 : 23. mai 2004, 00:13 »
Kampsport:

2 personer som møtes til fysisk duell under et gitt regelverk som er akseptert av begge parter.

Vold:

Når taperen i ren frustrasjon reiser hjem til den andre motstanderen og knekker nesen hans med et balltre etterpå!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!