Skrevet av Emne: Norge best i verden  (Lest 52492 ganger)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Norge best i verden
« #180 : 24. mars 2011, 13:25 »
The Zeitgeist Movement og The Venus Project og legg igjen ideen om at penger _er_ nødvendig eller at man trenger penger for å ville gjøre noe som helst.

Her er en tråd om det funker eller ikke: http://mises.org/Community/forums/t/17833.aspx?PageIndex=1
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Sv: Norge best i verden
« #181 : 24. mars 2011, 18:57 »
Det er tydelig at vi er så langt fra hverandre på grunnleggende punkter at denne argumentasjonen går ingen steds. Keynes og hans arv er årsakene til finanskriser, ineffektivisering, offentlig gjeld, inflasjon som vi kjenner det, styrt rente, osv. Dette er mannen som mente at arbeidsledighet kunne reduseres ved å knuse vinduer.
Dummeste jeg har hørt! Hva slags økonomi er det du lærer? Er du en av de som tror litt for mye på at de typiske mikro-modellene virkelig forklarer virkeligheten?
Les denne og lær, av Paul Krugman.
http://www.nytimes.com/2009/09/06/magazine/06Economic-t.html?_r=1&ref=paulkrugman

Etter du har lest den håper jeg du har våknet litt! Og jeg vil gjerne at du argumenterer for det du sier i stedet for å lansere påstander

Her er en tråd om det funker eller ikke: http://mises.org/Community/forums/t/17833.aspx?PageIndex=1
Leste den og det ga meg intet, og avkreftet så absolutt ikke at det "funker".

Ta heller å se om du finner noen feil i det jeg skrev om teknologisk arbeidsledighet, hvordan teknologiutvikling til slutt vil gjøre 90% arbeidsledige med påfølgende mangel på kjøpekraft.
Jeg er veldig interessert i akkurat den biten, for ingen har så langt avkreftet dette.
Og hvis man aksepterer det, så er spørsmålet, hva skal man med markedet og penger når ingen har kjøpekraft?
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Norge best i verden
« #182 : 24. mars 2011, 21:53 »
Dummeste jeg har hørt! Hva slags økonomi er det du lærer? Er du en av de som tror litt for mye på at de typiske mikro-modellene virkelig forklarer virkeligheten?

Nei, men de er mye bedre enn Keynesianisme.



Ser han er Keynesianer, det får jeg nok av på skolen.

http://mises.org/ Et litt bedre alternativ.


Etter du har lest den håper jeg du har våknet litt! Og jeg vil gjerne at du argumenterer for det du sier i stedet for å lansere påstander

Som sagt, vi er for langt unna hverandre til å komme fram til noe. Men jeg kan jo nevne at mye av det som er feil med pengepolitikken og finanspolitikken er Keynes. Så det at du mener Keynesianisme er br, men samtidig ikke liker det nåværende pengesystemet er en selvmotsigelse.


Leste den og det ga meg intet, og avkreftet så absolutt ikke at det "funker".

Det overrasker meg ikke.


Ta heller å se om du finner noen feil i det jeg skrev om teknologisk arbeidsledighet, hvordan teknologiutvikling til slutt vil gjøre 90% arbeidsledige med påfølgende mangel på kjøpekraft.
Jeg er veldig interessert i akkurat den biten, for ingen har så langt avkreftet dette.
Og hvis man aksepterer det, så er spørsmålet, hva skal man med markedet og penger når ingen har kjøpekraft?

Det var engang mange som trodde dampmaskinen skulle føre til arbeidsledighet. Det skjedde ikke. Det var engang mange som mistet jobben når PCene kom på markedet, de fikk andre jobber. Det er ingen grunn til å tro at dette ikke kommer til å skje når vi ser mer automatisering. Dette skjer hver dag.

EDIT: http://econin1lesson.blogspot.com/2009/09/eiol-curse-of-machinery.html
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Sv: Norge best i verden
« #183 : 25. mars 2011, 09:55 »
Nei, men de er mye bedre enn Keynesianisme.
Ser han er Keynesianer, det får jeg nok av på skolen.

http://mises.org/ Et litt bedre alternativ.


Som sagt, vi er for langt unna hverandre til å komme fram til noe. Men jeg kan jo nevne at mye av det som er feil med pengepolitikken og finanspolitikken er Keynes. Så det at du mener Keynesianisme er br, men samtidig ikke liker det nåværende pengesystemet er en selvmotsigelse.


Det overrasker meg ikke.


Det var engang mange som trodde dampmaskinen skulle føre til arbeidsledighet. Det skjedde ikke. Det var engang mange som mistet jobben når PCene kom på markedet, de fikk andre jobber. Det er ingen grunn til å tro at dette ikke kommer til å skje når vi ser mer automatisering. Dette skjer hver dag.

EDIT: http://econin1lesson.blogspot.com/2009/09/eiol-curse-of-machinery.html

Hvorfor mener du mises er bedre og Keynes tar feil?
Hva med pengepolitikken og finanspolitikken fra Keynes er feil? (Usa justerte kun renter i et forsøk på bekjempe konjukturen under krisen til å begynne med , men 0 i renter hjalp ikke engang,  -men, kunne i følge keynes har gjort mye mer som å sette i gang store statlige prosjekter o.l) Gjenstår å se om "hjelpen" til de rike eierne var bedre enn om de "lave" arbeiderne hadde fått jobb i offentlige prosjekter, eventuelt en kombinasjon.

Til temaet om teknologisk arbeidsledighet leste jeg artikkelen din og der var det også bare tull å hente.
Hovedpoenget hans ser ut til å være at det å lage maskiner jo gir nye jobber, men det han da glemmer er at maskinproduksjon også vil effektiviseres og automatiseres. Dessuten er den retningen økonomi du ser ut til å verdsette alt for virkelighetsfjern. Forutsetningene som ligger til grunne er helt urealistiske (mest åpenbare er den fullstendig informerte og rasjonelle nyttemaksimerende konsument)
Det er ikke snakk om fullstendig arbeidsledighet, men det kan da ikke være vanskelig å se hvordan det meste til slutt kan gjøres best av maskiner i samarbeid med en liten gruppe ingeniører f.eks.
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Norge best i verden
« #185 : 25. mars 2011, 10:52 »
Hvorfor mener du mises er bedre og Keynes tar feil?
Hva med pengepolitikken og finanspolitikken fra Keynes er feil? (Usa justerte kun renter i et forsøk på bekjempe konjukturen under krisen til å begynne med , men 0 i renter hjalp ikke engang,  -men, kunne i følge keynes har gjort mye mer som å sette i gang store statlige prosjekter o.l) Gjenstår å se om "hjelpen" til de rike eierne var bedre enn om de "lave" arbeiderne hadde fått jobb i offentlige prosjekter, eventuelt en kombinasjon.

Den største feilen med Keynesianisme er at for å bruke penger(offentlig konsum) må staten ta penger fra et annet sted i økonomien hvor de kaster bedre av seg. Av åpenbare grunner kan ikke staten forvalte verdiene like effektivt som markedet, og derfor vil det bli et effektivitetstap.

Konjunkturer er en naturlig del av markedet, med store vekstperioder(roaring 20's) og store nedgangsperioder(Depresjonen) blir i bunn og grunn skapt av en feilallokering av kapital skapt av offentlig tukling med markedet og troen på at dette har noe for seg.


Til temaet om teknologisk arbeidsledighet leste jeg artikkelen din og der var det også bare tull å hente.
Hovedpoenget hans ser ut til å være at det å lage maskiner jo gir nye jobber, men det han da glemmer er at maskinproduksjon også vil effektiviseres og automatiseres.

I det høyeste stadiet av kapitalisme, hvor alt er relativt billig, kostnadsreduksjoner er maksimert vil muligens kapitalisme gå over til en slags "Zeitgeist", men dette er lite sannsynlig. Selv om man ikke i dag kan se noen andre måter å tjene penger på for de som evt. ikke lenger får seg "vanlige" jobber, vil slike allikevel dukke opp. For 100 år siden var det ingen som kunne tenke seg at nanoteknologi skulle være et arbeidsfelt hvor folk kunne jobbe. Hva substituttet vil være om 100 år kan man bare gjette. Etterhvert vil også flere og flere få mer kapital, og istedenfor å selge arbeid, vil man kunne kjøpe og selge kapital eller varer på det internasjonale markedet, altså vil NASDAQ og S&P ha flere handlende. Man vil da bli mer og mer uavhengig av å ha en "jobb".

Maskinproduksjon har også blitt effektivisert og automatisert historisk. Man bruker idag kortere tid og færre arbeidere til å lage biler, datamaskiner osv. Allikevel er det ikke færre jobber. Samtidig blir det med automatisering av maskiner til å bygge maskiner bli krav til flere maskiner og derfor må noen bygge fler maskiner. En maskin kan bygge en maskin for å bygge en maskin, men hvem/hva bygde den første maskinen og delene til den? Et menneske? Altså en arbeidsplass. En maskin? altså må noen ha bygd/vedlikeholdt denne maskinen.

Dessuten er den retningen økonomi du ser ut til å verdsette alt for virkelighetsfjern. Forutsetningene som ligger til grunne er helt urealistiske (mest åpenbare er den fullstendig informerte og rasjonelle nyttemaksimerende konsument)

Nei, tvert imot går Østerisk økonomi ut på forståelsen om at ingen kan klare å forstå markedet bedre enn markedet selv, derfor burde man heller ikke prøve å planlegge den.

Det er ikke snakk om fullstendig arbeidsledighet, men det kan da ikke være vanskelig å se hvordan det meste til slutt kan gjøres best av maskiner i samarbeid med en liten gruppe ingeniører f.eks.

Så i denne fremtidsverdenen er det ikke mulig å reskolere seg? Merk at jeg snakker om det store og hele, ikke enkelte personer som av forskjellige grunner ikke kan nettopp det.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Sv: Norge best i verden
« #186 : 26. mars 2011, 09:55 »
F.eks når du sier at pengene ikke kaster best av seg i det offentlige som en begrunning er jo det fordi du virkelig tror at det er viktig og best at pengene skal kaste mest av seg?! Hvorfor det? Fordi privatpersoner skal bygge seg formuer fremfor å hjelpe den jevne innbygger?

Det jeg synes er så merkelig med den retningen du snakker om er troen på markedet! Det blir nesten som noe religiøst, at det o store markedet ved best! Men hvorfor gjør det det? Det er menneskeskapte aktører, og disse gjør feil fra prissetting til konsum og preferanser og alt mulig. Og ikke bryr "markedet" seg om miljø eller empati.

Å tro på markedet ala adam smiths usynlige hånd (bare fordi alle modellene med usannsynlige forutsetninger ser så "perfekte ut") blir som å tro at økonomi er en naturvitenskap dere har forstått fullt ut, eller noe religiøst som ikke trenger begrunnelse.
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Norge best i verden
« #187 : 26. mars 2011, 10:14 »
Greia er jo at rike mennesker vil sette pengene sine i banken og vil dermed indirekte hjelpe andre.

Det er jo mye bedre at markedet sitter med pengene enn at 2-3 godtroende politikere sitter høyt på sin trone og styrer alt...
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Sv: Norge best i verden
« #188 : 26. mars 2011, 10:34 »
Greia er jo at rike mennesker vil sette pengene sine i banken og vil dermed indirekte hjelpe andre.
Det er jo mye bedre at markedet sitter med pengene enn at 2-3 godtroende politikere sitter høyt på sin trone og styrer alt...
Du må gjerne utdype hvorfor du tror det vil indirekte hjelpe andre at noen blir rike? Jeg kan nemlig ikke skjønne det. Og hvis det indirekte hjelper, tror du det er den beste måten å hjelpe folk på, gjennom å skape masse rikinger og forskjeller? Hvis gini indeksen kan være en pekepinn så ser det nemlig ut som at land med likest intektsfordeling scorer best på det meste fra innovasjon til materiell velstand.

Forklar gjerne den "jo"'en din i andre setning også Tongue Jeg forstår den ikke.
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Norge best i verden
« #189 : 26. mars 2011, 10:51 »
riking->penger->bank->lån til ny bedrift?Huh??->happiness

yus

yus

yus

fjern jo'en fra setningen og les på nytt

edit: virker for meg som om du argumenterer for kommunisme, svarer kanskje pånytt imorgen når jeg ikke har drukket
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Norge best i verden
« #190 : 26. mars 2011, 10:53 »
F.eks når du sier at pengene ikke kaster best av seg i det offentlige som en begrunning er jo det fordi du virkelig tror at det er viktig og best at pengene skal kaste mest av seg?! Hvorfor det? Fordi privatpersoner skal bygge seg formuer fremfor å hjelpe den jevne innbygger?

Pengene er bare et byttemiddel... Hele poenget med økonomien er at alle skal kunne bytte til seg på best mulig måte det de begjærer. Om pengene(et bevis på en reell verdi) blir brukt til å bygge en bro som ingen vil ha, har verdien av arbeidet og materialene gått tapt for alltid, når disse heller kunne blitt brukt til noe markedet vil ha, la oss si en energiinovasjon. Denne energiinovasjonen gjør livet lettere for alle innbyggerne i samfunnet, fremfor brobyggingen som bare er en redistribusjon av penger, og ingen reell verdiskapning.



Det jeg synes er så merkelig med den retningen du snakker om er troen på markedet! Det blir nesten som noe religiøst, at det o store markedet ved best! Men hvorfor gjør det det? Det er menneskeskapte aktører, og disse gjør feil fra prissetting til konsum og preferanser og alt mulig. Og ikke bryr "markedet" seg om miljø eller empati.

Markedet bryr seg om akkurat det de som stemmer ved stortingsvalget gjør(det er de samme menneskene).

Du mener det er bedre å tro på en enkelt person(Keynes), enn å ha troen på millioner av mennesker(markedet)? På mikronivå kan det gjøres feil, det er sant. Men markedet er så stort at det går ikke an å peke ut enkelttilfeller for å vise at noe ikke fungerer, man må se på helheten. Og tanken på at flere millioner av aktører i markedet skal gjøre samme investeringsfeil, for deretter simultant finne ut at de har gjort noe feil og selge seg ut, er ganske absurd. Alle kriser økonomien har sett har gått fort over og har vært mild så lenge staten ikke har blandet seg inn med penge og/eller finanspolitikk, altså følger markedet de vanlige konjunkturene. Etter at staten begynte å blande seg inn i markedet har vi sett flere kriser som skyldes nettopp dette, lav rente fører til feilivesteringer i bolig osv.



Å tro på markedet ala adam smiths usynlige hånd (bare fordi alle modellene med usannsynlige forutsetninger ser så "perfekte ut") blir som å tro at økonomi er en naturvitenskap dere har forstått fullt ut, eller noe religiøst som ikke trenger begrunnelse.

Du tar helt feil, jeg har mindre tro på modellene enn deg, makroøkonomi er mer psykologi, det er ihvertfall ikke en eksakt vitenskap hvor man kan eller burde utelukkende bruke modeller til å forklare virkeligheten.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Norge best i verden
« #191 : 26. mars 2011, 11:14 »
Hvis gini indeksen kan være en pekepinn så ser det nemlig ut som at land med likest intektsfordeling scorer best på det meste fra innovasjon til materiell velstand.

Jeg kan ikke se noen korrelasjon mellom de. legg merke til Japan, USA, Australia, New Zealand, Canada, Sveits, Israel, Singapore og Hong Kong.


Du må gjerne utdype hvorfor du tror det vil indirekte hjelpe andre at noen blir rike? Jeg kan nemlig ikke skjønne det.

Om noen blir rike, betyr det at de har gjort noe i markedet som noen har hatt nytte av, og derfor betalt for. Den rike har f.eks. solgt brød til sultne mennesker til en rimelig pris. For at noen skal bli rike på lovlig vis, må noen andre i markedet mene at de har nytte av å handle med den evt. rike personen, så om man blir rik i et fritt marked er det fordi det er det beste for markedet, og dermed dens aktører. De pengene den rike nå har blir ikke borte, de blir brukt til å kjøpe andre ting, satt i banken, eller investert. Dermed går pengene som kom fra en effektivisering i økonomien til en annen arbeider som tidligere ikke hadde fått solgt den varen han nå solgte til den rike. Dette er elementært.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Norge best i verden
« #192 : 27. mars 2011, 23:02 »
Jeg kan ikke se noen korrelasjon mellom de. legg merke til Japan, USA, Australia, New Zealand, Canada, Sveits, Israel, Singapore og Hong Kong.


Om noen blir rike, betyr det at de har gjort noe i markedet som noen har hatt nytte av, og derfor betalt for. Den rike har f.eks. solgt brød til sultne mennesker til en rimelig pris. For at noen skal bli rike på lovlig vis, må noen andre i markedet mene at de har nytte av å handle med den evt. rike personen, så om man blir rik i et fritt marked er det fordi det er det beste for markedet, og dermed dens aktører. De pengene den rike nå har blir ikke borte, de blir brukt til å kjøpe andre ting, satt i banken, eller investert. Dermed går pengene som kom fra en effektivisering i økonomien til en annen arbeider som tidligere ikke hadde fått solgt den varen han nå solgte til den rike. Dette er elementært.


Fritt marked og moral er vanskelig. Det er nemlig ikke slik at det frie markedet i seg selv fungerer til det beste for alle vel? Så lenge profitt er målet, må andre ting nødvendigvis vike.
At det frie markedet må reguleres finnes det mange eksempler på. Dette fordi jakten på profitt i sin natur tenderer til å være kortsiktig.

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Norge best i verden
« #193 : 28. mars 2011, 05:31 »
Fritt marked og moral er vanskelig. Det er nemlig ikke slik at det frie markedet i seg selv fungerer til det beste for alle vel? Så lenge profitt er målet, må andre ting nødvendigvis vike.
At det frie markedet må reguleres finnes det mange eksempler på. Dette fordi jakten på profitt i sin natur tenderer til å være kortsiktig.
" Så lenge profitt er målet, må andre ting nødvendigvis vike.
At det frie markedet må reguleres finnes det mange eksempler på. Dette fordi jakten på profitt i sin natur tenderer til å være kortsiktig."

nei? selvfølgelig jakter man på langsiktig profitt,  holder man på med delvis fornybare resurser så vil man selvføligelg prøve å holde resursene i sjakk, f.eks plante nye trær om man driver med skoghogst osv.

Og om målet virkelig er kortsiktig profitt så vil det fremdeles være bærekraftig, det er ikke sånn at alle tenker kortsiktig på likt.

Ellers forklarte ryu det bra.







logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

ultralars

  • Gjest
Sv: Norge best i verden
« #194 : 28. mars 2011, 11:39 »
" Så lenge profitt er målet, må andre ting nødvendigvis vike.
At det frie markedet må reguleres finnes det mange eksempler på. Dette fordi jakten på profitt i sin natur tenderer til å være kortsiktig."

nei? selvfølgelig jakter man på langsiktig profitt,  holder man på med delvis fornybare resurser så vil man selvføligelg prøve å holde resursene i sjakk, f.eks plante nye trær om man driver med skoghogst osv.

Og om målet virkelig er kortsiktig profitt så vil det fremdeles være bærekraftig, det er ikke sånn at alle tenker kortsiktig på likt.

Ellers forklarte ryu det bra.








jo faktisk, det har altid vært slikt at all industri har dritet 100% i hvordan det går utover miljøet så lenge de tjener penger, som når de utryddet den amerikanse bøffel

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!