Skrevet av Emne: Trene på diett - hvor nødvendig?  (Lest 1291 ganger)

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Trene på diett - hvor nødvendig?
« : 11. februar 2011, 20:07 »
Heisann!

Jeg er på diett og prøver å gå en times tur hver dag, men hvilken effektivitet har egentlig dette? Altså, en times tur er ikke mange kaloriene man brenner bort, ca 400kcal. Men alikevel føler jeg at det har en større effekt enn bare at disse kaloriene blir borte. Vanskelig å forklare, men føler at daglig gåtur på en måte holder kroppen i gang og øker vektreduksjonen. Litt vanskelig å forklare, men kan det være noe i dette?

Det jeg på en måte spør om: For en overvektig kar som skal ned i vekt, vil det ha noe å si om han har 7 treningsøkter i uka hvor han forbrenner 400kcal per økt, kontra ha 3 økter i uka der han forbrenner 933kcal per økt(altså samme forbrente kcal)?

Egentlig bare nysjerrig på om en daglig treningsøkt har noe annen effekt enn bare kaloriene man brenner bort?

Håper dere forsto spørsmålet.

På forhånd takk for svar!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trene på diett - hvor nødvendig?
« #1 : 14. februar 2011, 08:13 »
Ja, de gåturene er også med på å skape et bedre hormonelt miljø i kroppen din, og påvirker deg på mange flere plan enn kun de kaloriene de forbruker.

I min verden er forresten en gåtur ikke en treningsøkt, men en helt vanlig gåtur. Hvis jeg skulle regne tiden jeg går tur med hunden hver dag som treningsøkter så vill jeg brått hatt 10-15 treningsøkter i uka... Wink



Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Trene på diett - hvor nødvendig?
« #2 : 14. februar 2011, 08:33 »
Det vil være avhengig av terreng og hastighet, en liten spasertur på flatmark vil vel ikke akkurat gi de største helsegevinstene, men du kan få hjerterytmen høyt opp om du tar i. Litt mer krevende gåturer vil bl. a. øke lunge- og hjertekapasiteten din, styrke benmusklaturen og gi deg bedre bevegelighet.

Om man ser utelukkende på vekttap så vil det være det samme om du tar 3 timer med 933 kalorier forbrent eller 7 økter med 400 kalorier, da det er forholdet mellom energi inn og energi ut over tid som teller. Om man vil forbedre kondisjonen så har hvordan man trener selvfølgelig mer å si. Desto hardere treningen er desto større innvirkning har den på kroppen.

Du kan også fint gå ned i vekt uten å trene i det hele tatt men da blir det ekstra viktig å holde et strikt kosthold + at man ikke får med seg alle helsegevinstene ved fysisk aktivitet.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trene på diett - hvor nødvendig?
« #3 : 14. februar 2011, 08:46 »
Det vil være avhengig av terreng og hastighet, en liten spasertur på flatmark vil vel ikke akkurat gi de største helsegevinstene,

Dog vil de gi stor helsegevinst i sammenligning med ingen aktivitet i det hele tatt.


Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Trene på diett - hvor nødvendig?
« #4 : 14. februar 2011, 09:57 »
Hastigheten er så fort ja klarer hele tiden. Blir gåturer frem til senebetennelsen i beina er borte, så blir gåturene bytta ut med jogging tenker jeg! Da med litt ferre kilo å dra på enn før Wink

Men da har jeg fått svarene jeg var ute etter! Mange takk!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!