Skrevet av Emne: Hvor mange sett?  (Lest 3411 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Hvor mange sett?
« #1 : 21. mai 2004, 20:42 »
Siden 25årstrening vitenskapelig mener å kunne forklare hvorfor denne artikkelen er riv ruskende gal hadde jeg regnet med litt respons her...

Synes forøvrig artikkelen var simpel, uoriginal, lite informativ, ikke inneholdt noe nytt og ikke dokumenterte noen ting. Har lest uendelig like artikler på iform og andre tilsvarende sider.

Om det som sto der var korrekt eller ei vet jeg dermot ikke.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Hvor mange sett?
« #2 : 21. mai 2004, 21:05 »
Artikkelen var etter mitt skjønn IKKE riv ruskende gal. Alt jeg sier her er myntet på trening for muskelvekst, ikke for styrkeløft-som er en idrett jeg ikke har kunnskap om,
Myntet på en nybegynner og de som ikke har lest så mye treningslitteratur er den i og for seg grei. For en nybegynner, hvor teknikk-innlæring og gradivis styrking av ligament og muskelatur skal tas ett steg av gangen, er flere sett med lette og moderate vekter et must.

For de litt viderekomne er saken selvsagt mer spennende.

Jeg tror de fleste i dag kommer til å enes om at de tradisjonelle høyvolumsprogrammene var for meget av det gode.
Jeg tror på samme måte at man kommer til å bli enige om at de første HIT-programmene og dagens HST-programmer -ja, jeg kan høre koret av protester-  antakelig er litt for lite av det gode for de som er forbi nyvbegynnerstadiet.

Men forøvrig kan man lykkes i en sone mellom de ekstreme variantene. Likevel er det, til tross for meget iherdige forsøk på å vise det motsatte, ikke vist at avanserte kroppsbyggere vokser mer av tre-fire arbeidssett per øvelse enn av ett arbeiddssett per øvelse. Å sammenlikne mer volumiøse programmer med programmer med en øvelse for hver muskelgruppe er selvsagt fullstendig uholdbart, siden hver muskelgruppe MÅ trenes med flere øvelser, men altså ikke nødvendigvis med flere sett per øvelse.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Hvor mange sett?
« #3 : 22. mai 2004, 01:08 »
Nå tror jeg du overvurderer din egen aksept for andres (gale) teorier. Les

"Det mest vanlige er å kjøre 4-6+- sett på små muskelgrupper som biceps, triceps, skuldre og legger. På store muskelgrupper som bryst, rygg og ben holder man seg til rundt 8-10+- sett. Når det gjelder antall øvelser per muskelgruppe spiller det ingen rolle hvor mange du kjører da det relevante er hvor mange sett du kjører totalt for muskelgruppen."

Du finner vel et eller annet riv ruskende galt? =] 8-10 arbeidsset på bein? Irrelevant hvor mange øvelser det fordeles på?

Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Kamikas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

SV: Hvor mange sett?
« #4 : 22. mai 2004, 01:17 »
høh? er 8-10 sett på bein for lite??? jeg klarer nesten ikke gå ned trappa på gymmet når jeg er ferdig etter å ha kjørt 8 harde sett på beina........

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Hvor mange sett?
« #5 : 22. mai 2004, 13:23 »
Poenget er at jeg og 25åstrening tror at mer enn 1 set på hver øvelse er fullstendig bortkasta, gitt at du evner å yte maksimalt med full konsentrasjon på det ene settet. Selv trener jeg aldri med så mange serier uansett, antall øvelser også tatt i betraktning.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

SV: Hvor mange sett?
« #6 : 22. mai 2004, 14:12 »
Poenget er at jeg og 25åstrening tror at mer enn 1 set på hver øvelse er fullstendig bortkasta, gitt at du evner å yte maksimalt med full konsentrasjon på det ene settet. Selv trener jeg aldri med så mange serier uansett, antall øvelser også tatt i betraktning.

Det er jeg enig. Men for at det skal være produktivt er man nødt til å ha en overlegen teknikk som tar lang tid å lære inn. Artikkelen er "generell" informasjon og myntet mer på nybegynnere enn de som trener på et elitenivå.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Hvor mange sett?
« #7 : 22. mai 2004, 14:38 »


Det er jeg enig. Men for at det skal være produktivt er man nødt til å ha en overlegen teknikk som tar lang tid å lære inn. Artikkelen er "generell" informasjon og myntet mer på nybegynnere enn de som trener på et elitenivå.

Ja, jeg tolket også artikkelen som en generell introduksjon for nybegynner, som jeg definerer som de som har trent mindre enn ett år systematisk. Det er vel også en utfordring å skrive en såpass kort artikkel om et stort tema som skal dekke mange kategorier av trenende.

Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
SV: Hvor mange sett?
« #8 : 25. mai 2004, 12:43 »
for å slenge meg på, 8-10 arbeidssett på beina ville for meg vært umulig slik jeg kjører - ett arbeidssett på quads er nok. jeg mener det er vanskelig å generalisere hvor mange sett (og rep) man "bør" kjøre på en muskel. det er avhengig av utførelse, dvs. intensitet, teknikk o.l. og en selv.

"Dropp metoder som forced reps, drop-sett osv. På sikt vil ikke dette gi annet enn skader!"

inkluderer du blytunge vekter, failure, rest pause osv. her? og hvor lenge er "på sikt"? litt uklart.

jeg ser mange som spør på forum, kjente personligheter og andre steder/mennesker om hva de bør gjøre (med hensyn til antall rep/sett). min erfaring er at dette ofte ikke er like hjelpsomt for deg som det var for den aktuelle personen man spør, derfor vil det lønne seg å prøve ut forskjellige ting selv.

dette betyr ikke at man ikke skal høre på andre, men man må finne ut selv, prøve og feile, hva som gagner en best. dette innebærer at man kan ta mot råd, men ikke stole blindt på de. og med "finne ut selv" ligger det klart som dagen at man kan plukke opp ting fra kjente programmer som har fungert for flere enn en person.. blir vanskelig å være helt original Wink

ellers en god artikkel som kan være greie å følge for enkelte. litt diffus på enkelte punkt dog (se over). jeg vil si den følger opp den klassiske treningsfilosofien med 3+ sett på hver muskel, og hvorvidt dette er det som gir best økning skal ikke jeg si, men for meg var det ikke det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!