Skrevet av Emne: Ketorax- store bivirkninger  (Lest 9426 ganger)

Utlogget heisebeis

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Ketorax- store bivirkninger
« : 31. januar 2011, 14:58 »
Hei, i forbindelse med en operasjon i sommer fikk jeg store mengder smertestillende. Et av preparatene jeg fikk var "ketorax". Den første gangen jeg fikk dette injisert var det som om jeg luktet en søt lukt med en gang. Rett etterpå fikk jeg en følelse av å ikke kunne puste i tillegg til at jeg ble veldig rastløs pga. dette.

Fikk det samme stoffet en gang til litt senere på dagen, og merket de samme bivirkningene. Følelse av å ikke kunne puste, rastløshet. I tillegg fikk jeg suicidale tanker! Dette skjedde bare noen få sekunder/minutter etter at jeg fikk injisert stoffet. Hadde i en periode lyst til å hoppe ut av sykehusvinduet. Jeg spurte i tillegg om å få surstoff siden jeg trodde at jeg ikke fikk tilført oksygen til kroppen.
Disse følelsene varte i ca 30 minutter hver gang.

Dette er noe av det værste jeg har opplevd i mitt liv.


Noen som vet hva dette kommer av? Allergi mot stoffet eller lignende?

Utlogget Gastrointestinaltraktus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Ketorax- store bivirkninger
« #1 : 01. februar 2011, 19:40 »
Bivirkninger i form av respirasjonsdepresjon(tungt å puste),og aufori(oppstemthet,rusfølelse) er vanlige ved bruk av sterke smertestillende preparater,seff doseavhengig. Resp.depresjon ses oftest hos eldre,evt.pasienter med svak lungefunksjon.
Innen psykiatrien ser vi at en del medikamenter periodevis kan føre til økt suicidalfare.Dette kan være medikamenter som i utg.punktet skal få dem letter til sinns,men som i innsettingsfasen kan føre til en økning istedet. Selvmordstanker pga inntak av ketorax er ikke vanlig,men jeg er helt sikker på at det ikke er første gang det skjer. Veldig individuelt hvordan vi reagerer på disse medikamentene.

Gastrointestinatraktus
Sykepleier i psyk.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Ketorax- store bivirkninger
« #2 : 02. mars 2011, 12:39 »
Ketorax (Ketobemidon) er ett opioid som brukes ved sterke smerter. Opioider virker på henholdsvis 3 forskjellige reseptorer i nervesystemet/hjernen, som gir forskjellige effekter. Alle de forskjellige opioidpreparatene som brukes som legemiddel har forskjellig grad av virkning på hver enkelt reseptor, det kan også være doseavhengig og individuelle forskjeller hos hver enkelt pasient.

Sterke smertestillende opioider som morfin, ketorax, ketogan, petidin osv. har høy affinitet for mu-reseptorer. Denne reseptoren står for den ønskede smertestillende effekten. I tillegg er det en del andre effekter som også medfølger ved aktivering av denne reseptoren som er nevnt i innlegget over. Selv for normalt friske mennesker, så er det ikke uvanlig og oppleve sedasjon, kvalme, nedsatt tarmfunksjon, aufori, og i noen tilfeller en negativt effekt på respirasjon og sirkulasjonssystem. Når kroppen opplever å få for lite lufte, vil den også blir urolig/rastløs.

I tillegg finnes det to reseptorer til, henholdvis delta og kappa, som i varierende grad også kan aktiveres. Disse kan gi en dysforisk effekt, som vil virke motsatt av eufori, og kan være årsaken til den ubehagelige opplevelsen du hadde. Det kan også hende du er overfølsom for ett eller flere av virkestoffene/hjelpestoffene i Ketorax

Skulle du måtte behandles med liknende medikament ved en senere anledning, så kan du fortelle at du opplevde effekten av Ketorax som ubehagelig, slik at det heller kan prøve ett annet alternativ. Men når man bruker "store doser" med medikamenter, så vil alle kunne ha potensielt ubehagelige eller farlige effekter.

190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!