Skrevet av Emne: Gå ned i vekt  (Lest 1894 ganger)

Utlogget Heidi92

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 3

Gå ned i vekt
« : 02. mars 2011, 19:28 »
Hei, jeg er ganske blank på dette med trening og sånt, men jeg skulle gjerne ha gått litt ned i vekt.
Jeg er ikke feit eller overvektig, men jeg har lyst på mer former og mindre fettprosent.
Jeg veier for tiden 55kg og er ca. 158cm høy. Målet mitt er å holde vekta på 50 (eller under).

Grunnen til at jeg vil gå ned i vekt og bli tynnere er rett og slett fordi jeg ikke er fornøyd med det jeg ser i speilet. Jeg synes selv at jeg har ganske store lår og hofter (som jenter som regel får dessverre) som jeg har veldig lyst til å kvitte meg med. Det hadde vært fint om noen har noen tips til hvordan jeg kan få tynnere bein og hofter.
Jeg har lyst til å føle meg sunn og fin, noe jeg ikke føler at jeg er akkurat nå..

Det hadde også vært fint om noen kunne slengt med noen tips om kosthold! Jeg aner ikke hvordan jeg skal spise for å gå ned i vekt.. Helst noe som er lett å lage og som ikke tar så fryktelig lang tid.

Det er veldig enkelt å si "i dag skal jeg trene", men det ikke alltid like enkelt å gjennomføre. Jeg sliter veldig med motivasjon! Jeg drar på treningsstudio ofte, men føler ikke alltid at jeg får så mye ut av det..

Takk for alle seriøse svar  Smiley

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Sv: Gå ned i vekt
« #1 : 03. mars 2011, 14:48 »
Hei! For å gå ned i vekt må du ta tak i kostholdet ditt. Vil anbefale noe så enkelt som at du burde finne ut av hvor mye kcal du forbruker daglig. Deretter kan du kutte gradvis ned på det daglige kcal inntaket for å gå ned i vekt. Når det kommer til former handler det om skikkelig styrketrening. Tyngre knebøy evt benpress på rumpe og lår. samt andre styrkeøvelser, avhengig av hvordan du vil bli seende ut og hvilke muskelgrupper du vil trene. Men det å trene hardt gjør deg feminin og ikke mandig. Du trenger ikke å bekymre deg over å bli mandig ettersom at du ikke har de mengdene med testosteron i kroppen som vil føre til mandighet. Derfor skal også dere jenter trene hardt og tungt!

Når det kommer til motivasjon får du bare gå på trening om du virkelig vil ha resultater, samt ta krafttak i kostholdet om du vil ha resultater. Etter hvert blir det lettere og lettere, men motivasjon og selvdisiplin må du stå for selv.

Synes det er noe som skurrer litt. Først sier du at du har lyst på former og så sier du at du vil bli kvitt hofte og lår? Hofter og lår som er store får midjen til å virke mindre og gir deg akkurat det man kaller "former".
Husk at reklamebildeidealet sees på som svært lite attraktivt av de fleste av oss gutter. Vi er ikke interessert i en rett strek, vil vil ha en kvinne med skikkelige former, og i vært fall i mine øyne er det slik at kvinner skal ha høyere fettprosent enn menn. Akkurat fordi at de skal ha pupper, hofte og lår;)

Les rundt på forumet, er masse nyttige ressurser her. Les trådene som er klistret under emnene kosthold og trening. Det er hardt å starte, men lett som faen å fortsette når du ser resultater! Lykke til med treningen og kostholdet!
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Gå ned i vekt
« #2 : 03. mars 2011, 14:51 »
Solid Snake kommer med gode tips her. Sliter du med motivasjonen, så prøv å få med ei venninne eller eventuelt samboer til å trene med deg:)
Smiley

Utlogget -Reken-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 145
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 145

Sv: Gå ned i vekt
« #3 : 03. mars 2011, 15:33 »
Solid snake sier mye bra, så anbefaler deg å ta hans råd til deg. Å finne ut omtrent hvor mye kcalorier du forbruker er en fin start. Ville også anbefale deg å telle litt kcalorier i en liten periode ihvertfal. Det gir et kjempe bra perspektiv på hvor mye enkelte matvarer kan gi utslag på vekta om man spiser mye av det i lengre perioder.
Du vil nok blir overasket over hvor store forskjeller det er fra 1  matvare til 1 annen. For meg har det vært utrolig lærerikt (selv om det er litt stress i starten).

For å gå ned i vekt så har jeg noen enkle "regler" jeg følger som fungerer ihvertfal for meg.

1. innta så få kcalorier fra drikke som mulig (men 1 glass melk om dagen vil jeg anbefale). Personlig så drikker jeg mye sukkerfri brus og sukkerfri saft. Det sunneste alternativet til det blir jo vann.

2. Velg magre produkter som inneholder mye proteiner. Eksempler er karbonade deig, kyllingfilet, torsk, skummet melk osv osv. Kort sagt produkter som inneholdet lite fett. Men viss du kjenner at det å spise for lite fett  går utover psyken (gjør det ihvertfal for meg) så kan du øke opp litt til det kjennes ut som du kan leve med det, men ikke overdriv.

3. Aldri gå sulten. Man skal ikke trenge å sulte for å gå ned i vekt, men prøv gjerne å ikke spise mer enn kroppen gir beskjed om at den trenger, stopp når det føles riktig. Spis deg behagelig mett, men ikke noe mere enn det.

For meg så vet jeg at kroppen har gått med underskudd viss jeg hver morgen våkner opp skrubb sulten  Tongue Men ikke sikkert det gjelder for alle.

4. Når jeg føler at trangen etter noe søtt blir større så innfører jeg en dag i uken der jeg unner meg noe godt.

5. Minimum gå 30 minutt hver dag i snitt på en uke (eksempel 1 time annhver dag)
i tilegg til annen akitivitet du har igjennom dagen.
  Du er relativt lett. Så jeg tror ikke du forbrenner så mye mere enn 180-200 kcalorier med 1 time gange. Kun 1 økt i seg selv vil ikke ha all værdens effekt, men over tid så vil det nok det.

Men føler du at å gå (eller jogge, eller annen kardio) er et ork, så er det ikke noe du strengt talt trenger å gjøre. Men det kan hjelpe veldig bra. Er litt forskjellig fra folk hvor effektivt det er vil jeg tro, enkelte sier jo at de blir veldig sulten av å trene kardio. Dette er forøvrig ikke noe jeg kan si at jeg merker noe til i grunn.

Sunn mat tar ofte litt lengre tid å tilberede.  Tongue Jeg er ikke så veldig nøye på det, så middagen min er som oftest en pakke med kylling kjøttdeig fra meny (20 kr) - sammen med noen grønnsaker. Metter godt, og stekt ferdig stekt på 15 min. Tar jo ikke så alt for lang tid det. Du kan forsåvitt spise egentlig hva du vil så lenge du har kontroll på kcaloriene dine og vet at det vil gå i underskudd. Men du vil nok erfare at man må spise skikkelig mat for å bli ordentlig mett når man skal ned i vekt.


Grunnen til at det kan være lurt å finne ut hvor mye du forbrenner er at det vil fortelle deg hvor lite kcalorier du må spise for å gå ned i vekt.
Går du ned for fort, så er det vanskeligere å holde på vekten i ettertid. Personlig vil jeg mene at du burde ligge deg på et litt lavere underskudd enn andre pga du har veldig lav vekt fra før.
Et underskudd på 500 kcal vil føre til 0,5 kg vekt tap i uken sånn ca.
Men jeg synes det høres litt mye ut for deg.

Vil egentlig kansje heller prøvd meg på et underskudd på sånn ca 300 kcal jeg. Noen andre som har noe formening om det?

Sitat
jeg får vondt i sjela når jeg leser kostholdet ditt Shocked 
Min trening og kostholds logg:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104845.0

Utlogget -Reken-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 145
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 145

Sv: Gå ned i vekt
« #4 : 03. mars 2011, 15:40 »
Her er en kalkulator der du kan sjekke røffelig ditt energiforbruk:

http://www.kalorikalkulator.no/index.php?kg=55&cm=158&age=20&sex=female&activity=low

Det finnes noen bedre som tar hensyn til nøyaktig hvor mange timer du er i aktivitet, hvor lenge du sover etc etc. Men jeg gadd ikke å finne fram til en, så det får noen andre eventuelt gjøre  Tongue


Edit:  Kan du ikke laste opp et bilde eller legge inn en link til et bilde av en kropp som du har lyst å ligne mest mulig på? (så vi vet bedre hva som er målet ditt, og kan utifra det fortelle deg hva som må til)
Sitat
jeg får vondt i sjela når jeg leser kostholdet ditt Shocked 
Min trening og kostholds logg:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104845.0

Utlogget Heidi92

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 3

Sv: Gå ned i vekt
« #5 : 03. mars 2011, 22:35 »
Synes det er noe som skurrer litt. Først sier du at du har lyst på former og så sier du at du vil bli kvitt hofte og lår? Hofter og lår som er store får midjen til å virke mindre og gir deg akkurat det man kaller "former".
Husk at reklamebildeidealet sees på som svært lite attraktivt av de fleste av oss gutter. Vi er ikke interessert i en rett strek, vil vil ha en kvinne med skikkelige former, og i vært fall i mine øyne er det slik at kvinner skal ha høyere fettprosent enn menn. Akkurat fordi at de skal ha pupper, hofte og lår;)

Les rundt på forumet, er masse nyttige ressurser her. Les trådene som er klistret under emnene kosthold og trening. Det er hardt å starte, men lett som faen å fortsette når du ser resultater! Lykke til med treningen og kostholdet!

Ja, jeg vil ha former, og ja, jeg vil bli kvitt litt lår og hofter. Vet det kan høres litt rart ut..
Beina mine er veldig korte, så jeg føler egentlig at de ser veldig store ut i forhold til resten av kroppen.. Vil ikke at de skal bli kjempetynne, men litt tynnere..

Utlogget Heidi92

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 3

Sv: Gå ned i vekt
« #6 : 03. mars 2011, 22:53 »
Edit:  Kan du ikke laste opp et bilde eller legge inn en link til et bilde av en kropp som du har lyst å ligne mest mulig på? (så vi vet bedre hva som er målet ditt, og kan utifra det fortelle deg hva som må til)

http://trouble.philadelphiaweekly.com/archives/tyra%20banks%20real%20fat.jpg

Jeg kan nok aldri få like lange bein da..  Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!