Skrevet av Emne: Meal frequency. ISSN position stand  (Lest 10136 ganger)

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Meal frequency. ISSN position stand
« : 18. mars 2011, 08:25 »
Folk begynner sikkert å bli lei denne debatten. Men så at det har blitt lagt ut en ny review om måltidsfrekvens på JISSN.com http://www.jissn.com/content/8/1/4

Oppsummert:

1. Increasing meal frequency does not appear to favorably change body composition in
sedentary populations.

2. If protein levels are adequate, increasing meal frequency during periods of
hypoenergetic dieting may preserve lean body mass in athletic populations.

3. Increased meal frequency appears to have a positive effect on various blood markers of
health, particularly LDL cholesterol, total cholesterol, and insulin.

4. Increased meal frequency does not appear to significantly enhance diet induced
thermogenesis, total energy expenditure or resting metabolic rate.

5. Increasing meal frequency appears to help decrease hunger and improve appetite
control.

Nå har jeg ikke fått lest igjennom hele greien. Men jeg så at til punkt 2 ovenfor så har man bl.a. referert til en studie gjort på boksere på et vanvittig kcalori underskudd. Ikke bare spiste de mindre proteiner enn det man anbefaler på diett, men all maten deres var væske. Når man spiser så små mengder proteiner anbefales en høyere måltidsfrekvens.
Og når man inntar alle proteinene i form av væske vil det distribueres mye hurtigere til kroppen og derfor også "flushes" ut av kroppen hurtigere.. ergo bør man nok få i seg mindre og flere måltider da også
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Meal frequency. ISSN position stand
« #1 : 19. mars 2011, 22:41 »
Jeg leste den der i forgårs og ble ikke veldig imponert over konklusjonene de har trukket. Så sjekket jeg hvem som har skrevet den og så at det er John Berardi og et par andre som jeg ikke gir mye for hva de sier, fancy titler til tross.

Lyle McDonald om Berardi:
http://forums.lylemcdonald.com/showpost.php?s=f742d90c72f2b955b8420541327f78be&p=4937&postcount=3



Apropos den bokserstudien:
En studie som ofte trekkes frem som (mer eller mindre eneste) bevis for at en høy måltidsfrekvens er fordelaktig mtp fettforbrenning/muskler er den så kalte "bokser"-studien fra 1996 (21) hvor aktive og ikke overvektige boksere holdt en 1200 (!) kcal-diett, og dessuten med kun flytende (rask fordøyelig) føde. Begge gruppene mistet (selvsagt) mye muskelmasse, dog mistet de som fikk 2 shakes mer. Ikke så veldig rart da de fikk altfor lite og for raskt fordøyelig protein, altfor sjelden for å kunne å motvirke muskeltap. Hadde studien blitt utført med "ordentlig" mat hadde resultatet ikke blitt det samme, som i f.eks. Stote et al' sin studie fra 2007 (22) hvor de sammenlignet 1 vs 3 måltider (energibalanse, med fast føde). Hos de som spiste 1 måltid ble kroppsmassen omfordelt slik at de fikk lavere fettprosent og mer muskler enn de som spiste 3 måltider over de seks månedene som studien gikk over.


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: Meal frequency. ISSN position stand
« #2 : 22. mars 2011, 08:21 »
--------------------------------------------------------------------------------
beardi is a moron, I've never seen him get much right


Er enig i at ihvertfall det med bokserstudien var dårlig (det bør ihvertfall nevnes i oppsummeringen om svakheten ved denne). Men for alt jeg vet kan Lyle være sur på Beardi fordi han har pult damen hans.. Står liksom ikke noe særlig konkret i kritikken her.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Meal frequency. ISSN position stand
« #3 : 22. mars 2011, 10:50 »
Men for alt jeg vet kan Lyle være sur på Beardi fordi han har pult damen hans.. Står liksom ikke noe særlig konkret i kritikken her.

Hvis du googler litt rundt det så finner du fort ut av det.

Jeg leste mye av Berardi for 5-6 år siden og syntes da at han sa mye som hørtes vettugt ut, men jo mer jeg lærte jo mindre fikk jeg det han sa å henge på greip. Flink til å skrive, men ikke så flink til å holde seg oppdatert.


Generelt så synes jeg denne reviewen føles litt vel pro kosttilskudd, men siden flere av artikkelforfatterne også skriver for T-Nation så er det kanskje ikke så rart.


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: Meal frequency. ISSN position stand
« #4 : 22. mars 2011, 20:52 »
Generelt så synes jeg denne reviewen føles litt vel pro kosttilskudd, men siden flere av artikkelforfatterne også skriver for T-Nation så er det kanskje ikke så rart.

Affirm. Merker jeg ikke er helt motivert til å lese denne studien.. Er så mye annen kul forskning som står på ventelisten innimellom skolelesning Tongue
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Meal frequency. ISSN position stand
« #5 : 06. april 2011, 08:41 »
Alan Aragons og Martin Berkhans kritikk mot denne publikasjonen:
http://www.leangains.com/2011/04/critique-of-issn-position-stand-on-meal.html


Gå til:  

Øvelsene du gjør feil

Trening13.12.2019254

Disse typiske fallgruvene bør du unngå.
Michael Sullivan (23) fra Irland var et mobbeoffer.

Kosttilskudd - bruker du for mye?

Kosthold11.12.201943

Hvor mye kosttilskudd bruker du egentlig?
Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!