Skrevet av Emne: Spiser jeg farlig mye protein?  (Lest 3978 ganger)

Utlogget ada

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 41

Spiser jeg farlig mye protein?
« : 24. mars 2011, 22:10 »
Jeg er ei jente, 171 cm og veier 50 kg. Jeg inntar 8% av energien fra karbohydrater, og 42 % fra protein og 50 % fra fett. Jeg inntar mellom 120 og 140 g protein dgl. Jeg trener ikke hardt, bare 80 min gange dgl og tre timer yoga pr uke. Jeg har ikke nyreproblemer.Kalorier dgl ligger på 1300 kcal. Er dette kostholdet skadelig?
Men de unge synes ikke det er god tone å jamre seg, og ser seg derfor nødt til å søke luft for sin ulykke i ufornuftige handlinger.

Utlogget peinar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Spiser jeg farlig mye protein?
« #1 : 25. mars 2011, 11:41 »
25g carbs om dagen?

En kjeks? LOL
Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=109186.0

Det å løfte for tunge vekter slik at ein skader seg beviser ingenting, utover at ein er jææævlig kul!!!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Spiser jeg farlig mye protein?
« #2 : 25. mars 2011, 11:48 »
Jeg er ei jente, 171 cm og veier 50 kg. Jeg inntar 8% av energien fra karbohydrater, og 42 % fra protein og 50 % fra fett. Jeg inntar mellom 120 og 140 g protein dgl. Jeg trener ikke hardt, bare 80 min gange dgl og tre timer yoga pr uke. Jeg har ikke nyreproblemer.Kalorier dgl ligger på 1300 kcal. Er dette kostholdet skadelig?

Nei, ikke nødvendigvis skadelig.

Hva er grunnen til at du spiser på denne måten?


Utlogget ada

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 41

Sv: Spiser jeg farlig mye protein?
« #3 : 25. mars 2011, 11:55 »
Det er lavkarbo for å holde vekta nede. Karbohydratene kommer nesten utelukkende fra grønnsaker som jeg spiser i form av salat tre gnager dgl. Jeg spiser altså salater,egg, laks, kyllingfilet og "så lett"-ost. Når man spiser lavkarbo er det sunnest å få i seg mer fett i forhold til protein egentlig, men jeg liker best å spise slik jeg gjør nå. Så mitt håp er at det ikke er skadelig med så mye proteiner.
Men de unge synes ikke det er god tone å jamre seg, og ser seg derfor nødt til å søke luft for sin ulykke i ufornuftige handlinger.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Spiser jeg farlig mye protein?
« #4 : 25. mars 2011, 12:00 »
Så mitt håp er at det ikke er skadelig med så mye proteiner.

Nei, særlig skadelig vil det nok ikke være. Et slikt høyt proteininntak er veldig vanlig for folk som trener.


Utlogget ada

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 41

Sv: Spiser jeg farlig mye protein?
« #5 : 25. mars 2011, 12:08 »
Takk for det. Før jeg la inn maten jeg spiser på diett.no spiste jeg enda mer protein (veldig mye i kylling!!) og da merka jeg det på kroppen og jeg følte behov for å kutte ut kjøtt og spise nøtter etc, istedet. Men da jeg kutte ned mengden kyllingkjøtt til 110 g pr måltid gikk følelsen av for mye vekk.
Men de unge synes ikke det er god tone å jamre seg, og ser seg derfor nødt til å søke luft for sin ulykke i ufornuftige handlinger.

Utlogget småen.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 119
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 119

Sv: Spiser jeg farlig mye protein?
« #6 : 25. mars 2011, 13:10 »
I nøtter er det utrolig mye kcal i forhold til det man skulle tro.

Pistasjnøter feks ( som jeg digger ) så er det over 600 kcal perr 100 gram og 20 g protein perr 100 gram

var en stund her jeg fikk i meg 300 gram en dag pluss middag og anet mat, la på meg 2 kg på 2 uker. med gainer, pistasjnøtter og mat Smiley

Markløft - 100 kg
Benkpress - 62.5 kg
Knebøy - 50 kg ++
Militærpress - 50 kg
Født i 1993
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=105606.0

Utlogget ada

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 41

Sv: Spiser jeg farlig mye protein?
« #7 : 25. mars 2011, 13:49 »
Ja, det metter ikke så bra som kjøtt, så da er det lett å legge på seg av det, og nettop derfor er jeg glad om jeg slipper å spise det.

Siden vi er inne på diskusjon om proteiner; er det noen som vet om det er mest skadelig med for mye i tilfellet der en overspiser og får i seg for mange kalorier enn man trenger dgl, eller i tilfellet der man har så lavt kalori-inntak at proteinene brukes som energikilde?
Men de unge synes ikke det er god tone å jamre seg, og ser seg derfor nødt til å søke luft for sin ulykke i ufornuftige handlinger.

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Spiser jeg farlig mye protein?
« #8 : 25. mars 2011, 13:55 »
Lavkarbo og lavkarbo. Det er ditt totale kaloriunderskudd/vedlikehold som avgjør om du holder vekta nede eller ikke. Du ligger rundt normalgrensen for den proteinmengden man bør få i seg når man driver med styrketrening, kanskje litt over, men ingenting farlig. Husk at per gram er det langt flere kalorier i fett enn det er i karbohydrater.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Spiser jeg farlig mye protein?
« #9 : 25. mars 2011, 13:57 »
Tror du folk som løp rundt i skogen for et par tusen år sida tenkte på hvor mye proteiner de fikk i seg i forhold til karbohydrater og fett?
Med mindre jeg er helt borte i natta her, så er meninga med lavkarbo å bruke proteiner og fett som energikilde, så tviler på at det er farlig.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Spiser jeg farlig mye protein?
« #10 : 25. mars 2011, 14:00 »
Kalorinivået er ikke skadelig. Et ca vedlikeholdsnivå for deg vil være 1600-1700 kalorier, så du vil kanskje gå ned i vekt.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Spiser jeg farlig mye protein?
« #11 : 25. mars 2011, 14:10 »
Siden vi er inne på diskusjon om proteiner; er det noen som vet om det er mest skadelig med for mye i tilfellet der en overspiser og får i seg for mange kalorier enn man trenger dgl, eller i tilfellet der man har så lavt kalori-inntak at proteinene brukes som energikilde?

Det aller meste av protein du spiser vil alltid oksideres og bestanddelene blir brukt som energi (eller lagres inn som fett), uansett.

Det er først og fremst nyrene som kan ta skade, men et høyt proteininntak er som regel ikke skadelig i seg selv så lenge man har fullt friske nyrer og man får i seg nok av de essensielle næringstoffene man trenger i tillegg.


Ja, det metter ikke så bra som kjøtt, så da er det lett å legge på seg av det, og nettop derfor er jeg glad om jeg slipper å spise det.

Jeg må si at dette vitner om et anstrengt forhold til mat i mine øyne...


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!