Skrevet av Emne: plutselig hodepine ved trening  (Lest 17007 ganger)

Utlogget fireberg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

plutselig hodepine ved trening
« : 25. mars 2011, 01:22 »
Hei!

For tre dager siden trente jeg styrke som vanelig. Under siste settet med sittende skulderpress, merket jeg at jeg nærmet meg failure, men ville presse på for å få opp stanga en siste gang for å fullføre settet. Halveis i løftet sa det pang og en hodepine uten like satt inn som lyn fra klar himmel. Jeg satt fra meg stanga ogkunne ikke annet enn å holde hendene forran ansiktet mens jeg satt meg ned mot gulvet for å ikke svime av eller spy. Den intense smerten varte i ca 15 sekunder, før den roet seg, men fortsatt sterk nok til at jeg ikke kunne gjøre flere øvelser den økta.

De to neste dagene var treningsfrie etter planen, og hodepinen ble svakere og svakere. Før trening i dag merket jeg nesten ikke til det. Dro for å trene, kjørte først ett oppvarmingssett med stanga i markløft, som gikk bra. Så kjørte jeg et oppvarmingssett til på 60kg som føltes som luft, men plutselig etter 7-8 repetisjoner, så slo hodepinen til igjen. Så smertefult at jeg ikke kunne gjøre annet enn å legge meg ned. Denne gangen slapp den ikke etter 15 sekunder. Fortsatt med samme intense smerte dro jeg på legevakten ca 45 minutter senere. Legen kunne ikke finne noe, alt så greit ut, men om smertene varer til i morgen må jeg oppsøke lege på nytt, og jeg fikk beskjed at jeg burde oppsøke lege på nytt uansett for å finne årsaken til hodepinen.

Ca 3 timer siden jeg var hos legen nå, og smertene er der fortsatt, men litt bedre, kvalmen er borte, følelsen av at tennene skal hoppe ut er borte, og presset på øynene er borte. Fikk paralgin forte og voltaren, så mulig dette har hjulpet noe.

Noen andre som har opplevd dette? leste på noen amerikanske forum etter lett googling, at dette forekommer en del blant folk som trener. Noen mente det hadde med pusteteknikk å gjøre, mens andre mente det kunne være nærver i klem i nakken.

Begge øvelsene dette har skjedde på med meg, er typiske øvelser hvor jeg føler mere trykk i kroppen enn i andre øvelser mens jeg løfter. Hodepinen pulserer og smertene er sterkest i bakhodet der nakken og hodet møtes. Ellers er kosten balansert, slik den har vært lenge, jeg drikker rikelig med vann hver dag og under trening, vektene jeg løfter er ikke spesielt tunge i forhold til hva jeg har løftet før. Har trent i 3 år.


Utlogget Benson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 50

Sv: plutselig hodepine ved trening
« #1 : 25. mars 2011, 07:18 »
I've had this before :

While training, I'd be in my third or fourth exercise.  Then, BAM. A sharp headache.  My energy was drained.  Lights hurt my eyes.  It could happen on leg day, back day, any day. 

First, I tried increasing my water intake.  Didn't help as much as I thought it would.

Second, I thought I was overtraining.  I took 2-3 days off completely.

Third, I thought it was my breathing.  I spent 2 days (one lower and one upper) with light weights, focusing on breathing and form.

Fourth, I looked at my diet.  There was a big gap between my last meal and training time.  I tossed in a an extra carb-boaster (bixit tur bar / energy bar) before working out.  Since then, I haven't had a headache in the gym.

I'm not 100% sure what causes your headache, but those are the causes for mine.  It is a horrible feeling when you are ready for a good workout and get stopped by a simple headache .  Hope you get better.


------------------------

Google Translated :


Jeg har hatt dette før:

Mens trening, ville jeg være i min tredje eller fjerde øvelsen. Så, BAM. En kraftig hodepine. Min energi var tømt. Lights vondt mine øyne. Det kan skje på beinet dag, tilbake dag, alle dager.

Først prøvde jeg øke min vanninntaket. Hjalp ikke så mye som jeg trodde det ville.

For det andre, jeg trodde jeg var overtrening. Jeg tok 2-3 dager helt av.

Tredje, trodde jeg det var min pust. Jeg tilbrakte to dager (en nedre og en øvre) med lette vekter, med fokus på pust og form.

Fjerde, så jeg på kostholdet mitt. Det var et stort gap mellom min siste måltid og treningstid. Jeg kastet i en ekstra carb-boaster (Bixit tur bar / energi bar) før du trener. Siden da har jeg ikke hatt hodepine i gymsalen.

Jeg er ikke 100% sikker på hva som forårsaker hodepinen, men de som er årsakene til gruven. Det er en forferdelig følelse når du er klar for en god treningsøkt og få stoppet av en enkel hodepine. Håper du blir bedre.
An American Training In Norway.
Styrketrening Log : http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=107889

Utlogget fireberg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: plutselig hodepine ved trening
« #2 : 25. mars 2011, 13:53 »
Vannintaket har vært bra. Tviler på at det er overtrening, da jeg er på uke 3 av et nytt program, og vektene er forholdsvis lette +motivasjonen er på topp. Som sagt, så er trykket ganske høyt under de to øvelsene hvor jeg har fått hodepine, og er typisk at jeg kjenner pulsen ligge tett mot maks når jeg er ferdig med et sett. spiste godt, som vanlig, en time før trening.

En ting jeg kan komme på er at jeg har litt dårlig holdning/litt krom over nakken. Begge øvelsene bruker jo nakken til en viss grad, direkte i markløft, og jeg spenner nakken mye i skulderpress. Kan det være at jeg er for spent i nakkemuskelene? paralgin forte hadde 0 effekt, mens voltaren fikk smertene litt ned. Et varmt bad hjalp veldig! Fikk ikke legetime før tirsdag.

Utlogget natas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 150

Sv: plutselig hodepine ved trening
« #3 : 31. mars 2011, 19:24 »
Vannintaket har vært bra. Tviler på at det er overtrening, da jeg er på uke 3 av et nytt program, og vektene er forholdsvis lette +motivasjonen er på topp. Som sagt, så er trykket ganske høyt under de to øvelsene hvor jeg har fått hodepine, og er typisk at jeg kjenner pulsen ligge tett mot maks når jeg er ferdig med et sett. spiste godt, som vanlig, en time før trening.

En ting jeg kan komme på er at jeg har litt dårlig holdning/litt krom over nakken. Begge øvelsene bruker jo nakken til en viss grad, direkte i markløft, og jeg spenner nakken mye i skulderpress. Kan det være at jeg er for spent i nakkemuskelene? paralgin forte hadde 0 effekt, mens voltaren fikk smertene litt ned. Et varmt bad hjalp veldig! Fikk ikke legetime før tirsdag.

Hørest veldig ut som du har fått deg en skikkelig strekk i en av nakke musklene / senene. For da sender nervesystemet opp strømminger til hjerenen / hode , som vil bli oppfattet med hodepine. Fysiotarapaut eller kiropraktor er nok det jeg ville sverget til. Har hatt akk de samme før. Og da ble jeg sendt til kiropraktor av legen. Noen behandliger etterpå så var jeg helt bra Smiley
Go Hard!


Pain is  temporary glory is forever

Utlogget marmor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Sv: plutselig hodepine ved trening
« #4 : 17. april 2011, 09:41 »
Dette høres akkurat ut som det som skjedde med meg for en måned siden. Kjørte skråbenk og plutselig smalt det i bakhodet. Smertene gikk på tvers av bakhodet, akkurat der nakken går over til bakhode. Det var veldig intenst, og jeg fikk en litt "ut-av-meg-selv"-opplevelse. Med meg gikk de intense smertene over etter en liten halvtime, men var nummen i bakhode de to neste dagene. På dag tre følte jeg meg fin, og forsøkte å trene igjen. Jeg måtte avbryte treningen etter oppvarmingen, da jeg kjente et trykk bygge seg opp i bakhode igjen. Etter dette har jeg ikke kjent noe som helst til det.

Interessant det som sies om pustinga. Jeg pleier å puste godt gjennom hvert sett, men akkurat da dette skjedde gjorde jeg det ikke. Kan godt være det som utløste det tenker jeg.

Utlogget SimenKJ

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: plutselig hodepine ved trening
« #5 : 24. april 2012, 15:35 »
Jeg lider av dette her akkurat nå, har nettopp kommet hjem fra trening. Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Legevakta åpner om en halvtime så tror jeg stikker innom der da. Har hatt det problemet her i en ukes tid nå. Hva har dere gjort for å bli kvitt det?

Utlogget pheltj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: plutselig hodepine ved trening
« #6 : 13. mai 2012, 09:45 »
Samme skjedde meg nå tidligere i uka.

Kan være en kombo av mye, overtidsjobbing(sto MYE i stige den dagen og er ikke vandt til det over så lange perioder), ikke så flink til å ha jevne mellomrom mellom måltidene etc.

Jeg trener først knebøy som virker ganske ålreit, så kjører jeg utfall og det er da det skjer:
smerten slår til svinhardt og jeg mister pusten og blir svimmel og kvalm. Setter ned manualene og må gå litt rundt for å få kontrollen over kroppen igjen. Tenker jeg skal roooolig kjøre det i gang igjen etter det har gitt seg så jeg gjorde ferdig økta. Etter det har jeg hatt småvondt i nakken/hodet hele tiden, men igjen i går under litt nattlige aktiviteter kicka det inn igjen i maks styrke og har ikke sluppet noe særlig taket siden da.

Jeg har vondt "bare" på den ene siden. Det rare er at nakkesmerter pleier jo å påvirkes av bevegelser, men det gjør ikke noe særlig mer vondt av å bevege rundt på hodet i sirkler eller whatnot. Kjørte 600km i går og måtte poppe panodil hele veien, og det er jeg ingen fan av..
Blir vel en uke uten styrketrening nå da, jævlig kjipt iom jeg er midt i et 10 ukers program.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: plutselig hodepine ved trening
« #7 : 13. mai 2012, 10:34 »
Jeg fikk det samme i knebøy av to grunner:  - veldig stiv nakke etter mye jobbing forran pcen -no produkt

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: plutselig hodepine ved trening
« #8 : 13. mai 2012, 10:43 »
Sett dette mange ganger.. som oftest er det spenninger i nakken / skuldre som er problemet. Når de bearbeides forsvinner smertene av seg selv. :-)

Utlogget pheltj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: plutselig hodepine ved trening
« #9 : 13. mai 2012, 17:47 »
Sett dette mange ganger.. som oftest er det spenninger i nakken / skuldre som er problemet. Når de bearbeides forsvinner smertene av seg selv. :-)

Jeg er fremdeles under kategorien nybegynner, så hvordan bearbeider jeg spenninger i nakken? hehe

Utlogget nidhamu

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 94
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 94

Sv: plutselig hodepine ved trening
« #10 : 04. mars 2013, 13:42 »
Hei!

For tre dager siden trente jeg styrke som vanelig. Under siste settet med sittende skulderpress, merket jeg at jeg nærmet meg failure, men ville presse på for å få opp stanga en siste gang for å fullføre settet. Halveis i løftet sa det pang og en hodepine uten like satt inn som lyn fra klar himmel. Jeg satt fra meg stanga ogkunne ikke annet enn å holde hendene forran ansiktet mens jeg satt meg ned mot gulvet for å ikke svime av eller spy. Den intense smerten varte i ca 15 sekunder, før den roet seg, men fortsatt sterk nok til at jeg ikke kunne gjøre flere øvelser den økta.

De to neste dagene var treningsfrie etter planen, og hodepinen ble svakere og svakere. Før trening i dag merket jeg nesten ikke til det. Dro for å trene, kjørte først ett oppvarmingssett med stanga i markløft, som gikk bra. Så kjørte jeg et oppvarmingssett til på 60kg som føltes som luft, men plutselig etter 7-8 repetisjoner, så slo hodepinen til igjen. Så smertefult at jeg ikke kunne gjøre annet enn å legge meg ned. Denne gangen slapp den ikke etter 15 sekunder. Fortsatt med samme intense smerte dro jeg på legevakten ca 45 minutter senere. Legen kunne ikke finne noe, alt så greit ut, men om smertene varer til i morgen må jeg oppsøke lege på nytt, og jeg fikk beskjed at jeg burde oppsøke lege på nytt uansett for å finne årsaken til hodepinen.

Ca 3 timer siden jeg var hos legen nå, og smertene er der fortsatt, men litt bedre, kvalmen er borte, følelsen av at tennene skal hoppe ut er borte, og presset på øynene er borte. Fikk paralgin forte og voltaren, så mulig dette har hjulpet noe.

Noen andre som har opplevd dette? leste på noen amerikanske forum etter lett googling, at dette forekommer en del blant folk som trener. Noen mente det hadde med pusteteknikk å gjøre, mens andre mente det kunne være nærver i klem i nakken.

Begge øvelsene dette har skjedde på med meg, er typiske øvelser hvor jeg føler mere trykk i kroppen enn i andre øvelser mens jeg løfter. Hodepinen pulserer og smertene er sterkest i bakhodet der nakken og hodet møtes. Ellers er kosten balansert, slik den har vært lenge, jeg drikker rikelig med vann hver dag og under trening, vektene jeg løfter er ikke spesielt tunge i forhold til hva jeg har løftet før. Har trent i 3 år.



Tar opp gammel tråd her jeg.
Sliter med akkuratt slike smerter nå, fikk det på en repp når jeg kjørte tung utfall. Har nå hatt hodepine konstand i 7 dager. Kan du (noen andre?) fortelle hva dere gjorde for å bli kvitt det, event. hvor lang tid det tok å bli kvitt den?

Håper på raskt svar Smiley
Things don't just happen - Take action - Make your dreams come true...

Logg med bilder --> http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104208.msg1577208;topicseen

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: plutselig hodepine ved trening
« #11 : 05. mars 2013, 20:44 »
Tar opp gammel tråd her jeg.
Sliter med akkuratt slike smerter nå, fikk det på en repp når jeg kjørte tung utfall. Har nå hatt hodepine konstand i 7 dager. Kan du (noen andre?) fortelle hva dere gjorde for å bli kvitt det, event. hvor lang tid det tok å bli kvitt den?

Håper på raskt svar Smiley

Det finnes mange trivielle årsaker til hodepine som muskelspenninger, stress, overtrening osv., men hvis du har hatt konstant hodepine i 7 dager så går ikke dette under begrepet "normalt". Selv om hodepine er svært utbredt og til sammenlikning sjelden farlig, så skal man være obs på akutt nyoppstått hodepine, spesielt hvis du ikke har vært plaget med dette tidligere. Hva andre har erfrart trenger ikke nødvendigvis å være gjeldene i ditt tilfelle.

Mvh legen
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget nidhamu

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 94
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 94

Sv: plutselig hodepine ved trening
« #12 : 07. mars 2013, 19:57 »
Det finnes mange trivielle årsaker til hodepine som muskelspenninger, stress, overtrening osv., men hvis du har hatt konstant hodepine i 7 dager så går ikke dette under begrepet "normalt". Selv om hodepine er svært utbredt og til sammenlikning sjelden farlig, så skal man være obs på akutt nyoppstått hodepine, spesielt hvis du ikke har vært plaget med dette tidligere. Hva andre har erfrart trenger ikke nødvendigvis å være gjeldene i ditt tilfelle.

Mvh legen

Takk for svar. Forstår at dette ikke er normalt, nærmest aldri hatt hodepine før og dette kom som sagt under en rep på gymmet. Har nå vært til legen. Hun viste svært lite men kunne konstantere at det ikke var alvorlig (på bakgrunn av at jeg sa jeg ikke var blitt kvalm eller svimmel) og ba meg bare vente. Tenker jeg kan ha blitt utsatt for noe lignende som trådstarter da han beskriver akkurat hva som skjedde med meg. Er det egentlig noe jeg kan gjøre? annet enn å vente? Tar dette høyst alvorlig og har vært bekymret de siste dagene
Things don't just happen - Take action - Make your dreams come true...

Logg med bilder --> http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104208.msg1577208;topicseen

Utlogget Glenn71

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: plutselig hodepine ved trening
« #13 : 13. april 2013, 11:56 »
Jeg opplevde dette selv i dag.
Har hatt litt vondt på den ene siden av nakken, og kjørte i dag fire greie sett i knebøy.
To oppvarming sett og to tunge, og så gikk jeg over til markløft.
Kjørte seks rep på en tung vekt og da smalt det til i toppen av hodet.
Ble kvalm og svimmel, prøvde å kjøre ferdig men kom til ni og da måtte jeg gi meg.

Fikk propper i ørene også, men det er vanlig at jeg får når jeg tar meg ordentlig ut. Men har aldri opplevd å få slik hodepine før. Kjører nå nytt opplegg med 3x10 isteden for 5x5. Merker at jeg blir mye mer sliten av 3x10, særlig i markløften.

Presset meg til å ta beinpress men klarte ikke å kjøre tungt for da ble det verre i hodet.
Drar til legen på mandag og ber om brexidol mot nakken, regner med at det er den som utløste det.
BP - 120 kg     12.10.2015
ML - 200 kg     20.10.2015
KB - 150 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!