Skrevet av Emne: smerter i hodet på trening  (Lest 7648 ganger)

Utlogget akxi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 158

smerter i hodet på trening
« : 10. april 2011, 18:07 »
Hei!

Etter et sett under gårsdagens benøkt fikk jeg plutselig gigantiske smerter i hodet etter et sett hvor jeg hadde presset ut alle krefter i hele kroppen. Det føltes som om hjernen skulle eksplodere ut av bakhodet mitt. jeg ble redd og vaklet bor til en matte hvor jeg ble liggende med smerter i en halvtime. Det har fortsatt med moderat trykk i hodet mitt siden, og jeg merker det idag når jeg presser meg lett, at dette trykket kommer tilbake i bakhodet. det er svært ubehagelig og jeg lurer på om noen har erfaring med lignende, eller har noe kunnskap rundt dette. thanx

Utlogget biistad

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: smerter i hodet på trening
« #1 : 13. april 2011, 03:21 »
Kanskje du sprakk et blodkar i hodet..?

Utlogget ole m

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: smerter i hodet på trening
« #2 : 13. april 2011, 05:02 »
kom deg til legevakta ASAP!

Utlogget fireberg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: smerter i hodet på trening
« #3 : 15. april 2011, 23:44 »
Hei!

Etter et sett under gårsdagens benøkt fikk jeg plutselig gigantiske smerter i hodet etter et sett hvor jeg hadde presset ut alle krefter i hele kroppen. Det føltes som om hjernen skulle eksplodere ut av bakhodet mitt. jeg ble redd og vaklet bor til en matte hvor jeg ble liggende med smerter i en halvtime. Det har fortsatt med moderat trykk i hodet mitt siden, og jeg merker det idag når jeg presser meg lett, at dette trykket kommer tilbake i bakhodet. det er svært ubehagelig og jeg lurer på om noen har erfaring med lignende, eller har noe kunnskap rundt dette. thanx

Høres ut som samme type hodepine som jeg fikk for noen uker siden

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=107909.0

Har vært hos legen og kommet fram at det er musklene i nakken som har fått seg en trøkk. Jeg merker fortsatt at det kommer tilbake når jeg anstrenger meg, så eneste som hjelper er egentlig å ta det med ro. Videre har jeg fått rekvisisjon til fysioteratpaut for å få hjelp til øvelser og opplegg for å kunne fortsette å trene.

Hodepinen min kom første gangen under et sett der jeg presset 110% mens jeg hadde nådd failure. Kom som lyn fra klar himmel, og for vært pulsslag føltes det ut som en eksplosjon på linje med å skalle bakhodet i noe.

Utlogget akxi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 158

Sv: smerter i hodet på trening
« #4 : 16. april 2011, 19:07 »
Så på tråden din, det høres ut som akuratt de samme hodesmertene (:

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: smerter i hodet på trening
« #5 : 17. april 2011, 00:04 »
Hodepine er det hyppigste plage/symptomet blandt pasienter jeg møter, og hos de aller fleste så er det ikke så godt å finne svar på hvorfor man får det, men det er ofte sammensatt og kan skyldes stress, sykdom, kosthold, søvn, skader, muskeltensjoner, medikamenter etc. I treningssammenheng så er det mange som har kronisk stresshodepine, noe som gjerne melder seg på tunge treningsøkter tidlig på dagen, når man samtidig utfører øvelser hvor hodet og kropp beveges. Slik hodepine kjennes intens og man kan føle seg litt uvel, kvalm etc. Slik hodepine er plagsomt, men helt ufarlig. Den beste måten å få bukt med hodepine er å forsøke å finne ett mønster på når og hva som utløser smertene. Spesielle tider på døgnet? Kun tung trening? Sov du nok dagen før? etc. I tillegg bør man gå igjennom væske og næringsinntak, søvnrutiner og eventuelt stressreltaterte årsaker (muskeltensjon/knuter etc.) for å utelukke eller forbedre. Noen ganger får man bare rett og slett skikkelig hodepine, og for de som ikke er vandt med det så kan det oppleves skremmende. Grunnen til at man skal oppsøke lege ved akutt innsettende hodepine, som ikke går over av seg selv eller øker i intensitet, er for å utelukke alvorlige tilstander som blødning etc., selv om dette er relativt sjelden årsak sammenliknet med hyppigheten av hodepine blandt befolkningen Wink
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget akxi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 158

Sv: smerter i hodet på trening
« #6 : 17. april 2011, 01:07 »
Takk for svar, men det som overasket meg var hvor vanvittig vondt det gjorde.  Jeg husker jeg tenkte, nei dette ender med hjerneskade, nå blir jeg grønnsak. Det kan høres litt hypokonder ut, men jeg har aldri vært utsatt for hodepine tidligere. Hvis man ser bort fra en og annen hangover, som ikke kan sammenlignes for øvrig. Det som er rart er at det nå i ettertid har fortsatt, men i mildere former. Samme trykket på samme punktet i bakhodet. Det kommer ved trening, og sex. Skal jeg ta det urovekkende at det ikke har gitt seg, eller bare regne med at tiden leger alle sår?

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: smerter i hodet på trening
« #7 : 17. april 2011, 08:49 »
Jeg svarer på generelt grunnlag, for det blir ofte individuelt hva hver enkelt lege vurderer, og jeg vet ingen ting om undersøkelse og øvrig vurderingsgrunnlag. Hvis utgangspunktet er en sunn og frisk ungdom, uten sykdommer som innebærer høyt blodtrykk, økt blødningstendens etc, så er sannynligheten for at det er noe alvorlig veldig liten. Men du har uansett gjort det helt riktig, når en slik akutt hodepine kommer og som ikke går over, og du aldri har hatt noe liknende før, så bør man oppsøke lege raskt for å være på den sikre siden.
I den grad det skulle vært noe alvorlig, så ser man ofte (men ikke alltid) tilleggsymptomer som også tiltar sammen med smertene, da tar man også ett CT bilde av hodet for å avkrefte/bekrefte en blødning. Hvis man kun har smertene, så vil man som oftest ikke bruke slik bildediagnostikk, mest fordi noe av indikasjonsgrunnlaget er borte, samt at man alltid veier opp risiko av stråling vs. utbytte av en CT undersøkelse osv. Dette høres sikkert skremmende ut, men det er kun ment som info om hvordan man tenker rundt hodpine, for utover dette er det nemlig ikke så voldsomt mye man får gjort med hodepine, annet en medikamentell behandling i form av migrene- /smertestillende medisin. Derfor føler vel kanskje mange at man reiser hjem like uvitende som man var når man kom, etter ett legebesøk. Men utfordringen er altså å finne ut hvorfor du har hodepine, som jeg har nevnt i innlegget over. Hvis dette ikke går over i løpet av en stund, og det både plager og bekymrer deg, så vil jeg fulgt det opp med ett nytt legebesøk, for å se om det kanskje kan være aktuelt med henvisning til noen som kan undersøke deg litt mer.

190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!