Skrevet av Emne: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?  (Lest 10893 ganger)

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?
« #15 : 08. mai 2011, 22:20 »
Har faktisk gått med slik 24 timers måler og jeg hadde da noe forhøyet på dagtid men på natten var det helt perfekt. Jeg tror jeg hadde kun 1 måling på 150/90 eller rundt der på dagen. Så ja konkurranseinnstinket kan nok ha hatt en betydning.

Prøver uansett å spise så sunt som mulig, drikke kun moderat, trene og ta magnesium, som sies å ha en senkende effekt på BT. Kuttet ut salte nøtter også, noe som inneholder sykt mye salt om man spiser en hel pose.

Takk for all info dere har bidratt med.

Det er jo hvileblodtrykket som er den viktigste indikasjonen - og det er blodtrykket man har på natten Smiley Og hvis det var perfekt, så er det en god indikasjon etter hva jeg har forstått. Men uansett bra du tar det på alvor og gjør noe med det! Alt for mange som bare gir faen i egen helse og legger hele byrden over på skattebetalerne.

150/90 under daglig aktivitet er heller ikke unormalt. Det er også det diastoliske trykket (90) man skal følge mest med på, for det andre forandrer seg mye mer i forhold til aktivitet osv, samt at et høyt diastolisk trykk gir klarere indikasjoner på åreforkalkning osv. Et undetrykk på 80/90 er helt normalt og bra!

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?
« #16 : 09. mai 2011, 00:51 »
ja jeg har sjeldent målt høyere enn 90 i diastolisk Smiley Og det er t.om hos legen med konkurranseinstinkt Smiley

Jeg hører jo hele tiden at 60-70 i diastolisk er det som regnes for normal. Jeg trodde 80-90 ble regnet som moderat høyt.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?
« #17 : 09. mai 2011, 01:50 »
ja jeg har sjeldent målt høyere enn 90 i diastolisk Smiley Og det er t.om hos legen med konkurranseinstinkt Smiley

Jeg hører jo hele tiden at 60-70 i diastolisk er det som regnes for normal. Jeg trodde 80-90 ble regnet som moderat høyt.

60/70 er vel heller lavt (men ikke nødvendigvis for lavt) - eller for barn. 120/80 regnes grovt sett som et perfekt blodtrykk for voksne mennesker. Gamle mennesker har gjerne 140/100 eller mer uten at det blir regnet som for høyt. For unge mennesker er blodtrykk over 140/90 regnet som høyt. Alt under det går som normalt.

Fra lommelegen:

Men generelt mener de fleste leger at et normalt blodtrykk er et systolisk blodtrykk på 140 eller mindre og et diastolisk blodtrykk på 90 eller mindre.

Så et blodtrykk på 140/90 eller mindre kan anses for normalt.

http://www.helsedoktoren.no/pc-72-30-Blodtrykk,-for-høyt.aspx

Etter mitt syn kan du slappe av og anse blodtrykk foreløpig som normalt. Men fortsett å ta de hensynene du gjør og mål det regelmessig. Smiley

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?
« #18 : 20. mai 2011, 10:35 »
Sitter og leser til eksamen i sykdomslære, så synes at dette er litt interessant Cheesy

Man jobber med en såkalt blodtrykksformel
BT = Minuttvolum (MV) * Total perifer motstand (TPM)

Minuttvolum = blodmengde som pumper gjennom kroppen pr min
Total perifer motstand = Hvor stor motstand blodmengden møter, diameter på blodårene

Det vil si at det er en av disse faktorene som spiller inn på blodtrykket ditt. Salt er en typisk ting som påvirker MV (ihvertfall hos saltsensitive pasienter) mens stress og adrenalin påvirker TPM.

Som det er blitt nevnt her så er 120/80 (i en del lærebøker) satt som et standardnivå for normalt blodtrykk. Men alt over dette regnes ikke som høyt blodtrykk. Definisjonen på høyt blodtrykk ihht WHO er over 140/90.

Jeg vil tro at den genetiske faktoren spiller en stor rolle her. Hvor stort blodvolum og/eller hvor stor diameter blodårene dine holder er nok regulert ihht hva din egen kropp definerer som normalt. Ikke ihht hva WHO eller all verdens lærebøker anser som normalt. Så jeg ville ikke bekymret meg for mye. Men samtidig, dersom det er en underliggende grunn til økt blodtrykk er det ikke dumt å finne den.

Ellers et lite tips som kanskje kan hjelpe er hvitløk som visstnok skal ha en blodtrykkssenkende effekt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18554422
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?
« #19 : 20. mai 2011, 12:56 »
To fedd rå hvitløk (altså ikke behandlet) har visstnok veldig god effekt på blodtrykket. Det samme har x-antall gram kakao (mørk sjokolade). Et studie jeg leste viste at inntak av en viss mengde mørk sjokolade på kveldstid gav samme reduksjon i blodtrykk etter 6 timer som ACE-hemmere i en viss mengde.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!