Skrevet av Emne: Like mye av fett, protein og karbohydrater...  (Lest 2248 ganger)

Utlogget hanhans

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Like mye av fett, protein og karbohydrater...
« : 16. september 2011, 08:59 »
Her er en interresant artikkel om næringssammensettning, anbefales!
http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7792583

BP 1x160
KB 2x220
ML 1x250

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Like mye av fett, protein og karbohydrater...
« #1 : 16. september 2011, 09:28 »
Jeg enig med det meste som sies og liker balansetankegangen, men synes det er meget merkeverdig at de kan uttale seg så bombastisk om måltidsfrekvens ("Det er bedre å spre kaloriene ut over dagens måltider", "et av hovedfunnene i studien nettopp er at et kaloriinntak spredd ut over dagen hadde gunstig effekt på helsa", osv), når de i studiene som de har utført på overvektige her (så vidt jeg kan se) ikke har sammenlignet forskjellige måltidsfrekvenser.


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Like mye av fett, protein og karbohydrater...
« #2 : 16. september 2011, 09:57 »
Dette blir en litt slik "glem alt det andre du har hørt, her er fasiten". Jeg skal kanskje ikke si så mye på den måten å buse fram på - har vel gjort det til tider selv - men her prøver man å finne "logiske" og enkle sannheter på komplekse problemstillinger. Og konkluderer altfor fort.
At alle måltider er like viktige og at maten skal inneholde like mye av protein, fett og karbo høres liksom ut som den geniale løsningen, og det kunne vært ålreit hvis dette hadde vært riktig, men så enkelt er det ikke.
Børge Fagerli hadde en artikkel for en tid tilbake som konkluderte på liknendene måte, nemlig at strikt lav- eller høykarbo ikke er løsningen, men en kombinasjon. I detalj bør man spise lavkarbo tidlig på dagen, men kan/bør bruke mer karbo seinere på dagen og rundt trening. Dette ligger mye nærmere sannheten, da man her tar høyde for kroppens hormonelle variasjoner gjennom døgnet. Hva man spiser er ikke likegyldig, men heller ikke hvordan man setter sammen og når. Dette punkt hopper siste artikkel ganske glatt over.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Like mye av fett, protein og karbohydrater...
« #3 : 16. september 2011, 10:35 »
For en gangs skyld så er jeg ikke helt uenig med deg ingreen. Hva skjer?  Huh


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Like mye av fett, protein og karbohydrater...
« #4 : 16. september 2011, 11:04 »
"Verden vil bedras" har det blitt sagt - et verdensbilde ikke alle liker å innfinne seg med - men livets fasitsvar står vi jo alle fritt til å finne selv. Kritiske, men åpne mennesker som gidder å gjøre egen research skulle det vært flere av. Dagens saueflokkmentalitet er bekymringsverdig. Flere må tørre å tenke selv slik at vedtatte sannheter aldri blir hindret fra å møte sunn kritikk.

Når det gjelder kosthold bør kanskje mennesker høre på seg selv fremfor noen annen i søken på gode løsninger.
Jeg er glad jeg ikke er lurt til å spise 6 ganger per dag, men tør å kjenne etter selv og dermed finne meg bedre til rette med 2 eller 3.

Ha en fin dag Smiley

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Like mye av fett, protein og karbohydrater...
« #5 : 16. september 2011, 11:20 »
Kritiske, men åpne mennesker som gidder å gjøre egen research skulle det vært flere av. Dagens saueflokkmentalitet er bekymringsverdig. Flere må tørre å tenke selv slik at vedtatte sannheter aldri blir hindret fra å møte sunn kritikk.

Jeg tar meg friheten til å slenge meg inn her. Selvinnsikten din er dessverre ikke helt god. Er det noe du ikke er, så er det kritisk og åpen. Alle dine innlegg vitner heller om at du tidlig i prosessen finner deg en retning du liker, som gjerne er det stikk motsatte av det vedtatte. Du velger deretter ut de artikler som best stemmer med DIN vedtatte konklusjon. Dette er ikke å være åpen.

Jeg har i mange tilfeller lagt frem forskning som motbeviser dine syn, samt bevist det ved elementær fysikk. Du har likevel valgt å tviholde på ditt syn. Dette er ikke å være kritisk, det er å være tjukk i hodet

"Sunn kritikk" besitter du på ingen måte. Den kritikken du bruker er ensidig og usunn.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget hanhans

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Sv: Like mye av fett, protein og karbohydrater...
« #6 : 16. september 2011, 12:09 »
Hva man spiser er ikke likegyldig, men heller ikke hvordan man setter sammen og når. Dette punkt hopper siste artikkel ganske glatt over.

Nå er ikke denne artikkelen ment spesifikt for folk som trener. Renger med de fleste som trener har klart å forske seg fram til at ekstra karbo før/under og etter trening bedrer prestasjon og restitusjon. Men man må også tenke på målsetninga med trening, opp/ned i vekt? Eller kanskje konstant vekt, men økning i muskelmasse?
Artikkelen gir generelle råd, ment for "vanlige" folk. Syntes artikkelen er bra, den sier at man skal glemme lav/høykarbo dietter, og heller velge den gyldne middelvei.

Syntes forøvrig det var på tide at en norsk forsker endelig har klart å komme fram til det vi treningsnarkomane har vist lenge. Venter nå spent på å høre noe fra Statens Ernæringsråd og/eller Olympiatoppen...
BP 1x160
KB 2x220
ML 1x250

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Like mye av fett, protein og karbohydrater...
« #7 : 20. september 2011, 00:39 »
Jeg har i mange tilfeller lagt frem forskning som motbeviser dine syn, samt bevist det ved elementær fysikk. Du har likevel valgt å tviholde på ditt syn. Dette er ikke å være kritisk, det er å være tjukk i hodet
Jeg kan ikke huske at mitt syn på noe har blitt "motbevist" ut fra noe du har lagt fram. I så fall vil jeg gjerne vite hvor, da jeg stadig jakter på sannheten.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!