Skrevet av Emne: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping  (Lest 6837 ganger)

Utlogget TinaFighter

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4

  • Just do it!
Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« : 28. mai 2011, 11:23 »
Hei, jeg er nytt medlem her på forumet, så skal prøve å gjøre et bra innlegg.

Jeg er landslagsutøver i taekwondo, dette innebærer regelmessige og uforberedte dopingkontroller. Har snakket litt med folk fra Norsk Antidoping-forbund osv., men for meg virker det som de er generelt imot all kosttilskudd, og ber oss tenke både to og tre ganger før vi vurderer det. Jeg føler dette er litt gammeldags at de vil vi skal få i oss alt gjennom kosten, for det er tilnærmet umulig. Jeg har et ønske om å gå opp i muskelmasse og er avhengig visse tilskudd, da spesielt proteiner for å klare målet mitt. Kort oppsummert, jeg fikk ikke noen anbefalinger eller råd om hvilke merker av kosttilskudd jeg kan bruke.

Lurer derfor på om det er noen her som har vært i samme situasjon, og vet om "sikre" og helst norske merker med proteintilskudd, kreatin etc. som dere bruker selv og kan anbefale. Er viktig at dette er noe dere bruker selv, og ikke bare har hørt skal være trygt. Kan finnes spor av "fy-fy"-stoffer i det meste Wink

Jeg skriver ned alt jeg får i meg, og sikter på å få til ca. 140 g proteiner hver dag(vekt 66 kg), men de dagene det ikke går er det greit å kunne ta proteinpulver som et enkelt alternativ

Takk for svar!

Mvh Tina

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #1 : 28. mai 2011, 18:21 »
Proteinpulver og kreatin er veldig enkelt å finne. Alt som selges i norske butikker/nettbutiker er garantert rent/sikkert og innta. Norkost og gymgrossisten er gode eksempler.

Når det gjelder vitaminer, er vel Solary spectro et greit alternativ. Selges på Sunkost og Life.

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #2 : 29. mai 2011, 12:34 »
*.. men for meg virker det som de er generelt imot all kosttilskudd, og ber oss tenke både to og tre ganger før vi vurderer det. Jeg føler dette er litt gammeldags at de vil vi skal få i oss alt gjennom kosten, for det er tilnærmet umulig.
Jeg får i meg alt via kosten, og jeg veier 20kg mer enn deg..så umulig er det nok ikke.
Tutta Kristine Hanssen bruker omtrent ikke tilskudd, og hu er over middels sterk.

Lurer derfor på om det er noen her som har vært i samme situasjon, og vet om "sikre" og helst norske merker med proteintilskudd, kreatin etc. som dere bruker selv og kan anbefale. Er viktig at dette er noe dere bruker selv, og ikke bare har hørt skal være trygt. Kan finnes spor av "fy-fy"-stoffer i det meste Wink

Det beste er jo faktisk at man har hørt at det skal være trygt. Jeg har konsumert et par bokser med protein, men kan ikke si for sikkert at de ikke har inneholdt spor-stoffer. :-/

Har aldri hørt om noen som har fått utslag av norske proteinpulver.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget TinaFighter

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4

  • Just do it!
Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #3 : 29. mai 2011, 13:15 »
Hei, takk for flere svar. Har fått tilbakemeldinger her og privat med eksempler på produkter.

140g proteiner... tro meg - du trenger ikke noe tilskudd. En kartong melk, 300g kyllingfilet, 3-4 egg og bare noe pålegg på skiva hver dag så er du i mål. Jeg ligger rundt 200-250g protein de dagene jeg -ikke- trener, og det er uten tilskudd. Det er du som velger matveien din, og 140g er en lett oppgave.

140g er ikke mye hehe - en liten skriveleif, da jeg ligger på rundt 180g til vanlig. Ikke en umulig mengde nei. Grunnen for at jeg ønsker å ha visse kosttilskudd tilgjengelig er at jeg nå går på diett for å nå og holde en viss vektklasse. Derfor vært vanskelig å få i meg mer proteiner med den mengden kaloriinntak jeg har satt. Har et tak på antall kalorier jeg skal ha i meg helst i løpet av dagen. Derfor har jeg de dagene jeg ikke har klart å nå ideell mengde proteiner, hatt nytte av å kunne få i meg proteiner i f.eks. form av proteinpulver.

Men takk for tilbakemeldinger,

mvh Tina

EmyR

  • Gjest
Hei, takk for flere svar. Har fått tilbakemeldinger her og privat med eksempler på produkter.

140g er ikke mye hehe - en liten skriveleif, da jeg ligger på rundt 180g til vanlig. Ikke en umulig mengde nei. Grunnen for at jeg ønsker å ha visse kosttilskudd tilgjengelig er at jeg nå går på diett for å nå og holde en viss vektklasse. Derfor vært vanskelig å få i meg mer proteiner med den mengden kaloriinntak jeg har satt. Har et tak på antall kalorier jeg skal ha i meg helst i løpet av dagen. Derfor har jeg de dagene jeg ikke har klart å nå ideell mengde proteiner, hatt nytte av å kunne få i meg proteiner i f.eks. form av proteinpulver.

Men takk for tilbakemeldinger,

mvh Tina


Da er jeg med deg. På diett er det gunstig med pulver for å ikke komme i overskudd Smiley Men alt som selges over disk i norge er helt legalt. Det er så sinnssykt strengt med doping og det som hører med at det skjer ikke, det er utenlandske produkter man kan engste seg litt for. Av norske tilskudd avbefaler jeg proteinfabrikken.no og gymgrossisten.no.

Det er flere typer tilskudd av protein, men det mest vanlige er whey (myseproteiner, absorberes kjapt) og kasein (trege proteiner).. eneste som er verdt å nevne av kreatin er monohydrat. Whey tech fra PF + monohydrat fra gymgrossisten anbefales Smiley

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #5 : 29. mai 2011, 17:55 »
Når det gjelder renhet fra dopingpreps så tror jeg man skal snakke litt om opprinnelse for en vare og ikke nødvendigvis butikk, se heller etter vareopprinnelse osv som man man være sikker på.

Jeg ville ikke selv brukt ukritisk av proteinpulvere, kreatin og slikt om det har opprinnelse fra steder der det også produseres dopingklassifiserte varer. Det som faller raskest fram på minnet er da USA og østeuropa osv. Merker som faktisk er produsert i scandinavia er somregel trygge men vært litt kritisk der også. Om proteinråvaren kommer fra arla,danisco,tine osv så er man trygge sålenge det ikke produseres "farlige" ting i samme anlegget.
På kreatinsiden så er det to merker jeg tenker på som altid leverer dopingtestsertifikater og det er AlsChem (creapure) og kre-alkalyn (originalen i de lilla kapslene med patentmerke på osv (for eksempel all american EFX).
Proteinfabrikken sine egne varer som wheytech er jo produsert her i landet og baserer seg på trygge råvarer som et annet eksempel.

Det meste er trygt men det finnes vel ikke noen verre ting i idrettsverdenen som å uforskyldt bli tatt i en dopingtest og derfor mener jeg det er viktig å sette seg litt inn i disse tingene her.

Det finnes merker i EU som er testet i huetogræva og følger ISO klassifiseringer som stiller krav, men det er ofte ikke de billigste men vil man ha det trygt og tenker kvalitet så vil man gjerne betale for det også







Utlogget Mathew

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 278

Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #6 : 29. mai 2011, 18:23 »
du kan fint bruke alt av maxim sine produkter og, produkter fra disse brukes av idrettsutdøvere fra hele verden, da en dopingsak ville skadet deres omdømme ( alle utdøvere ville umiddelbart avsluttet bruk av deres produkter) og salg. og som tidligere nevnt, sjekk hvor varene kommer fra, er det fra norge er det ok da mattilsynet står parat med pisken!

Utlogget 3sp3n

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #7 : 29. mai 2011, 18:26 »
Men alt som selges over disk i norge er helt legalt.

Orly?

Jeg har kjøpt mye i Norge som er klassifisert som legemiddel.
Det værste eksemplet var en butikk som solgte DHEA over disk.

Sist jeg sjekket står det på dopinglisten :
DHEA (dehydroepiandrosteron, prosteron)

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #8 : 29. mai 2011, 18:39 »
Hva med Anabolic BCAA, ZMA og Rapid Pump fra Star Nutrition, bestilt fra gymgrossisten.no?

har sjekka på lovdata og ingenav ingrediensene er på lista:P   http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19930430-0318-001.html
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget ToneB

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 483
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 483

  • Live Love Lift
Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #9 : 29. mai 2011, 19:01 »
Hva med Anabolic BCAA, ZMA og Rapid Pump fra Star Nutrition, bestilt fra gymgrossisten.no?

har sjekka på lovdata og ingenav ingrediensene er på lista:P   http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19930430-0318-001.html

Bruk heller listen til ADN. Den er mer spesifikk. http://www.antidoping.no/internett/medisinsk-info/dopinglista/
160 - 80 - 165
Oslo Styrkeløftklubb

Utlogget 3sp3n

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #10 : 29. mai 2011, 19:03 »
Hva med Anabolic BCAA, ZMA og Rapid Pump fra Star Nutrition, bestilt fra gymgrossisten.no?

har sjekka på lovdata og ingenav ingrediensene er på lista:P   http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19930430-0318-001.html

Haha, ingen av dem er det noen problemer med.

BCAA er lov, ZMA er lov ( i rette doseringene ) mens rapid pump inneholder ett arginin ester hcl.

Det gjelder å vite hva man faktisk kjøper. Forurensede kosttilskudd, eller såkalt spiking forekommer som sagt over mer over i USA.

Spiking er når man tilsetter ett ulovlig stoff i den første batchen, slik at alle får stor framgang. Slik selger de mye mer, men andrebatchen er stoffet tatt ut, slik at denne effekten ikke er der enda, men de har da solgt mengder. Its all about the money! Smiley

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #11 : 29. mai 2011, 19:14 »
Haha, ingen av dem er det noen problemer med.

BCAA er lov, ZMA er lov ( i rette doseringene ) mens rapid pump inneholder ett arginin ester hcl.


Du sier det ikke er noen problemer MEN Rapid Pump inneholder arginin ester hcl? På esken står det Arginin Ester di hydrokloride og finner den ikke på lovdata eller antidopingnorge;
http://www.antidoping.no/internett/medisinsk-info/dopinglista/

HCL=hydrochloride?
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget 3sp3n

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #12 : 29. mai 2011, 19:17 »
HCL=hydrochloride?

Jepp

Du sier det ikke er noen problemer MEN Rapid Pump inneholder arginin ester hcl? På esken står det Arginin Ester di hydrokloride og finner den ikke på lovdata eller antidopingnorge;

Jeg ordla meg litt feil. Nei, det er ingen problemer med den.

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #13 : 29. mai 2011, 19:21 »
Jepp

Jeg ordla meg litt feil. Nei, det er ingen problemer med den.


Takk,

da kan jeg pimpe kostilskuddene jeg fikk med i en pakke fra GG med god samvittighet:P
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget 3sp3n

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

Sv: Trygge kosttilskudd i forbindelse med doping
« #14 : 29. mai 2011, 19:22 »
Takk,

da kan jeg pimpe kostilskuddene jeg fikk med i en pakke fra GG med god samvittighet:P

Er du aktiv uttøver da?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!