Skrevet av Emne: Hva er egentlig sult?  (Lest 8667 ganger)

Utlogget marmor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Sv: Hva er egentlig sult?
« #15 : 31. mai 2011, 22:47 »
Jeg kan ikke mer om sult enn mannen i gata, men jeg har jo erfaring som kan kaste lys (dette gjelder helt sikkert for flere enn meg).

Eks 1
Jeg spiser kvelds kl 22 og våkner kl 8 neste dag uten å være sulten.

Eks 2
Jeg er på dagstur:
05.30: frokost - 2 brødskiver
07.15: ett rundstykke på fly
09.00: 2 rundstykker
10.30: frukt og kjeks
12.00: lunsjtallerken m/dessert
14.30: frukt og kjeks

Gjett om jeg var sulten igjen da jeg kom hjem, og kl var 17.

Hva skal man konkludere med ut i fra dette?
Dess mer man tøyer magesekken, dess mer sulten blir man (på kort sikt). Har man først gått en litt lengre periode uten mat, kommer ikke sultfølelsen.

På meg virker ikke dette logisk.  Undecided

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Hva er egentlig sult?
« #16 : 31. mai 2011, 23:10 »
Litt forenklet og kortfattet, men ett lite bidrag:
"sult" er en sansepersepsjon som registreres og kontrolleres i hypothalamus, "sult" påvirkes av både sentral og perifer stimuli:
-sentralt (altså selvstyrt, f.eks duften av nybakte boller, kan få deg til å spise selv om du er mett)
-perifert (utvidelse/sammentrekning av tarm, blodsukker, hormoner etc.)

"Apetitt senteret" i hypothalamus på detaljnivå:
-reguleres i hovedsak av to neurohormoner, neuropeptide Y (som stimulerer apetitten), og proopiomelanocortin POMC (som senker apetitten). Dette gjør at sultfølelsen kan induseres av en rekke mekanismer som i seg selv er konkurerende.

Hormoner som på virker apetitt:
Grehlin frigjøres i magesekken når den er tom, og øker utskillelsen av neuropeptide Y....noe som øker apetitt/sultfølelse.

PYY er ett peptidhormon som frigjøres av endokrine celler i tarmen når mat passerer, og senker utskillelsen av neuropeptide Y....noen som demper apetitt/sultfølelse.

Insulin og leptin. Insulin demper apetitt/sult (senker utskillelse av neuropeptide Y og øker utskillelse av POMC) ved å binde seg til spesielle reseptorer i hjernen. Leptinnivåer som sirkulerer rundt i blodsirkulasjonene er proposjonalt med fettmasse på kroppen. Leptin gjør det samme som insulin.

Metabolitter som kontrollerer apetitt/sult:
Glukose påvirker også apetitt gjennom hypothalamus. Glukokinase, ett enzym man bl.a finner man av i leveren finnes også i hypothalamus, enzymet setter på en fosforgruppe på glukose som første steg i glykolysen, dette gjør at hjernen kan følge blodsukkersvigninger å regulere apetitten deretter ved at det produserers litt eller mye ATP inne i cellene.

Fettsyrer tas opp i hypothalamus og konverteres til lange fettsyrer som er linket til Coenzyme A, som dempter apetitt gjennom de samme mekanismene som er nevnt ovenfor.


Kroppen vil alltid forsøke å opprettholde "maksvekt", det vil si at hvis den opplever at du forsøker å gå ned i vekt, så vil flere av mekanismene nevnt over aktiveres, siden nivåer av hormoner og annen input også endrer seg, avhengig av hva man spiser, hvor mye, hvor ofte etc., så vil da selvfølgelig også "sultfølelsen" oppleves forskjellig. Det er beviselig mulig å manipulere kroppens egen regulering, ihvertfall stund, hvis man vet hvordan den fungerer  Wink
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Hva er egentlig sult?
« #17 : 31. mai 2011, 23:38 »
Dette her har jeg ingen bevis for whatsoever:
Om Ghrelin blir skilt ut pga næringsinnhold i blodet så tror ikke jeg det ser forskjell på næringsfattig eller næringshøy mat, annet enn at det muligens vil ta lengre tid å fordøye en større matmengde. Det aner jeg ikke. Se neste pkt:

I tillegg har vi andre prosesser som fører til at vi føler oss sultne som et eget sultsenter i hjernen, og faktorer som sender ut metthetssignal pga strekk i tarmen (grad av full tarm).

Så alt i alt er det vel så enormt nytt og ukjent selv for de som faktisk har peiling. (Obestatin, et hormonelt motstykke til ghrelin ble oppdaget som det i 2005 i følge wikipediaartikkelen om Ghrelin.). I tillegg er det jo, som blir poengtert av StianSoftcore enormt komplekst. Det jeg sa om Ghrelin (som ikke trenger å være rett) er jo bare EN side av saken, så har vi jo flere faktorer som spiller inn, som nevnt i avsnittet over. Dette er bare det jeg og min snille hjelper fant ut nå i farta.

Hot tip til RockyBalboa og trådstarter - syns dere dette er kult, ja da er det bare å ta veien til et universitet nær deg, norge trenger biologer og leger Wink

Kult om noen av legene her på forumet kan forlare litt mer inngående.

Hehe, har faktisk hatt lyst å studere medisin, eller.. Har vært inne på tanken ihvertfall Smiley
Virker utrolig interessant, men også enormt krevende, selvfølgelig.

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Hva er egentlig sult?
« #18 : 31. mai 2011, 23:40 »
Litt forenklet og kortfattet, men ett lite bidrag:
"sult" er en sansepersepsjon som registreres og kontrolleres i hypothalamus, "sult" påvirkes av både sentral og perifer stimuli:
-sentralt (altså selvstyrt, f.eks duften av nybakte boller, kan få deg til å spise selv om du er mett)
-perifert (utvidelse/sammentrekning av tarm, blodsukker, hormoner etc.)

"Apetitt senteret" i hypothalamus på detaljnivå:
-reguleres i hovedsak av to neurohormoner, neuropeptide Y (som stimulerer apetitten), og proopiomelanocortin POMC (som senker apetitten). Dette gjør at sultfølelsen kan induseres av en rekke mekanismer som i seg selv er konkurerende.

Hormoner som på virker apetitt:
Grehlin frigjøres i magesekken når den er tom, og øker utskillelsen av neuropeptide Y....noe som øker apetitt/sultfølelse.

PYY er ett peptidhormon som frigjøres av endokrine celler i tarmen når mat passerer, og senker utskillelsen av neuropeptide Y....noen som demper apetitt/sultfølelse.

Insulin og leptin. Insulin demper apetitt/sult (senker utskillelse av neuropeptide Y og øker utskillelse av POMC) ved å binde seg til spesielle reseptorer i hjernen. Leptinnivåer som sirkulerer rundt i blodsirkulasjonene er proposjonalt med fettmasse på kroppen. Leptin gjør det samme som insulin.

Metabolitter som kontrollerer apetitt/sult:
Glukose påvirker også apetitt gjennom hypothalamus. Glukokinase, ett enzym man bl.a finner man av i leveren finnes også i hypothalamus, enzymet setter på en fosforgruppe på glukose som første steg i glykolysen, dette gjør at hjernen kan følge blodsukkersvigninger å regulere apetitten deretter ved at det produserers litt eller mye ATP inne i cellene.

Fettsyrer tas opp i hypothalamus og konverteres til lange fettsyrer som er linket til Coenzyme A, som dempter apetitt gjennom de samme mekanismene som er nevnt ovenfor.


Kroppen vil alltid forsøke å opprettholde "maksvekt", det vil si at hvis den opplever at du forsøker å gå ned i vekt, så vil flere av mekanismene nevnt over aktiveres, siden nivåer av hormoner og annen input også endrer seg, avhengig av hva man spiser, hvor mye, hvor ofte etc., så vil da selvfølgelig også "sultfølelsen" oppleves forskjellig. Det er beviselig mulig å manipulere kroppens egen regulering, ihvertfall stund, hvis man vet hvordan den fungerer  Wink


Veldig interessant, honnør!

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Hva er egentlig sult?
« #19 : 31. mai 2011, 23:41 »
Takk til Gluecifer for at du klarer opp! Håper jeg ikke var langt på villspor Smiley

Rocky - er enormt krevende ja, stort pensum - men er også slik at om du er motivert til å jobbe nok, så tror jeg du klarer det!

Gluecifer - hvordan manipulere for å øke sultfølelsen? Spise mye før PYY blir utskilt? (Store måltider på kort tid)






Svak, bitter og dopingfri



AntiXrist

  • Gjest
Sv: Hva er egentlig sult?
« #20 : 31. mai 2011, 23:42 »
Takk til Gluecifer for at du klarer opp! Håper jeg ikke var langt på villspor Smiley

Rocky - er enormt krevende ja, stort pensum - men er også slik at om du er motivert til å jobbe nok, så tror jeg du klarer det!

Enig i det du sier her. Studerer du medisin?

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Hva er egentlig sult?
« #21 : 31. mai 2011, 23:47 »
Jeg kan ikke mer om sult enn mannen i gata, men jeg har jo erfaring som kan kaste lys (dette gjelder helt sikkert for flere enn meg).

Eks 1
Jeg spiser kvelds kl 22 og våkner kl 8 neste dag uten å være sulten.

Eks 2
Jeg er på dagstur:
05.30: frokost - 2 brødskiver
07.15: ett rundstykke på fly
09.00: 2 rundstykker
10.30: frukt og kjeks
12.00: lunsjtallerken m/dessert
14.30: frukt og kjeks

Gjett om jeg var sulten igjen da jeg kom hjem, og kl var 17.

Hva skal man konkludere med ut i fra dette?
Dess mer man tøyer magesekken, dess mer sulten blir man (på kort sikt). Har man først gått en litt lengre periode uten mat, kommer ikke sultfølelsen.

På meg virker ikke dette logisk.  Undecided
Grunnen til at du kan gå 10 timer uten mat når du sover er at alt endrer seg, kroppen vet den skal sove og ikke spise. Men at du er sulten kl 17 etter å ha spist noen skiver og rundstykker over de 9-10 første timene er vel ikke rart. Var ikke  mye mat på menyen der, med mindre det lunsjtallerkenet er gigantisk Smiley

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Hva er egentlig sult?
« #22 : 31. mai 2011, 23:52 »
Enig i det du sier her. Studerer du medisin?

Kjæresten min er nå straks ferdig med sitt andre år på medisinstudiet. Ihvertfall slik det er på NTNU må de lese en hel del pensum, men enkeltvis er det ingenting av pensum som er "umulig" å lære seg, handler om å jobbe etter hvor lett en har for å skjønne ting, og huske ting. Slik virker det ihvertfall for meg Wink


Hva skal man konkludere med ut i fra dette?
Dess mer man tøyer magesekken, dess mer sulten blir man (på kort sikt). Har man først gått en litt lengre periode uten mat, kommer ikke sultfølelsen.

På meg virker ikke dette logisk.  Undecided

Er jo flere konklusjoner uten at jeg sitter med fasiten. Metabolismen om natten er kanskje annerledes enn når du er aktiv om dagen? Smiley







Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Hva er egentlig sult?
« #23 : 01. juni 2011, 00:09 »
Er det UTELUKKENDE at magen er tom , eller er det andre ting?

tenk at du spiser noe lite, men som  inneholder masse kalorier.Kan jeg da gå rundt å være sulten samtidig som jeg har nok energi en god stund?

eller si at jeg spiser noe som mennesker ikke kan nyttigjøre seg av i stor mengde, feks gress? Hvordan kroppen reagere på dette i.o.m at den ikke får noe ut av det, bare føler seg mett?

Altså , er sult et tegn på at jeg TRENGER mer kalorier, eller bare at magen er tom?
Jeg synes ikke det helt treffes blink i denne tråden. Man gjør noe veldig enkelt komplisert. Sult er ganske enkelt mangel på næringsstoffer. Næringsstoffer er ikke nødvendigvis kalorier, her må man prøve å forstå forskjellen. Bare makronæringsstoffene frigjør energi samtidig som de tjener som byggesteiner, men vitaminer, mineraler og sporstoffer er like viktige som disse. Mye mat er såkalt "tomme kalorier", og disse demper ikke sultfølelsen, snarere øker den.
Det er viktig å skille mellom sult og sug. Reell sult er mangel på næringsstoffer, mens lavt blodsukker er noe annet. Dette kan påvirkes av f.eks. stress eller angst/depresjon, men først og fremst for mye sukker og karbohydrater generelt. Sug kan også oppstå som følge av matvarer som påvirker hjernen og virker avhengighetsskapende (f.eks. melk eller hvete).

Dette med sult og sug er helt essensielt for å forstå overvektsproblematikken. Når et menneske er sultent er det beste at behovet for næring dekkes på den mest effektive måten, fordelt over færrest mulige kalorier - dvs. den mest næringstette maten. Fet kjøttmat inneholder alle essensielle næringsstoffer, nettopp derfor metter denne maten best, og av den grunn er det enklest å oppnå en sunn og behagelig vektnedgang (uten sult, men kanskje med sug) på denne kosten. Kjøtt og animalsk fett står helt i særklasse når det gjelder næringsinnhold.

For mange er det vanskelig å oppnå en god metthetsfølelse på brødmat. Dette er ganske enkelt fordi brød mangler mange viktige næringsstoffer. Dermed spiser man mer - helt til man blir "stinn". På kjøpet har det kommet mye kalorier i form av stivelse, men dårlig med visse aminosyrer, fettsyrer, vitaminer og mineraler - slik at man fortsatt føler seg sulten etter store måltider. Resultatet er en "naturlig" overspising som igjen medfører overvekt. Bedre blir det ikke av at brødmaten gjør en raskt "sulten" (sugen) igjen når blodsukkert etterhvert synker. Her går man inn i en ond sirkel i dobbel forstand, og det er ikke det minste rart at vi ser mange overvektige blant brødspisende nordmenn.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Hva er egentlig sult?
« #24 : 01. juni 2011, 00:10 »
Nå vil jo det hormonelle miljøet endre seg når man sover sammenliknet med dagen fra naturens side, dessuten er f.eks forskjell på ett insulinnivå som senkes gradvis over 8-9 timer, enn de svigningene vi ser på dagtid mellom måltider. En annen viktig faktor er stimulering av sansene, spesielt syn og lukt, dette øker apetitt om dagen, samtidig som at du også "vet" at du må spise som en del av dine daglige rutiner. Om natten så utsettes man i mye mindre grad for slik stimuli...etc. etc. etc.

Edit: dette var ment som ett bidrag til marmor's natt vs. dag
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Hva er egentlig sult?
« #25 : 01. juni 2011, 11:52 »
Tror jeg heller hører på Gluecifers vitenskapelig begrunnede gjennomgang av beviste kroppslige funksjoner enn ingreens promotering av egne synspunkt. Smiley

Om du tenker deg litt om ville han kanskje ha en skikkelig forklaring på hvilke funksjoner som ligger bak "sult" ikke bare "mangel på næringsstoff" som er en banal forklaring.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Hva er egentlig sult?
« #26 : 01. juni 2011, 22:32 »
Tror jeg heller hører på Gluecifers vitenskapelig begrunnede gjennomgang av beviste kroppslige funksjoner enn ingreens promotering av egne synspunkt. Smiley

Om du tenker deg litt om ville han kanskje ha en skikkelig forklaring på hvilke funksjoner som ligger bak "sult" ikke bare "mangel på næringsstoff" som er en banal forklaring.
Det var ikke noe galt med Glucifers innlegg, men jeg så ikke grunn til å pakke dette inn i en masse faguttrykk som trådstarter kanskje ikke kjenner til.
Det trådstarter spør om er faktisk veldig aktuelt, da mange tror at å slukke sulten handler om å fylle opp vomma med et visst volum (uansett hva) slik at man ikke skal orke å spise mer. Ta disse fiberdiettene f.eks, som gir folk en tung klump i magen, men mett er man ikke. Samme med vann. Det hjelper ikke å fylle magen med vann når man er sulten i håp om at dette skal hjelpe. Slankeoperasjoner bygger faktisk også på samme håpløse prinsipp, ved å snevre inn magesekk.
Metthet er det motsatte av sult, og skal gi en følelse av tilfredshet og ny giv som varer mer enn noen minutter. Det oppnår man bare ved å spise næringstett mat, og for mennesket er ikke dette gress (som trådstarter var inne på), men kjøtt og animalsk fett av høy kvalitet.

Selv om Glucifer nevner noen kjente signalstoffer knyttet til følelsen av sult, må vi nok erkjenne at vi bare kjenner til toppen av isfjellet om kroppens kompleksitet på dette området. Mange mekanismer er definitivt ikke kjent, men veiledningen kan likevel være enkel da menneskets ernæringsmessige behov er kjent.

Når trådstarter spør om sult er mangel på kalorier eller tom mage, er svaret egentlig ingen av delene. Hadde sult vært det samme som mangel på kalorier ville kroppen bare kunne tatt av overflødig fettvev helt til dette var tomt, men vi vet alle at kroppen svarer med sult lenge før det skjer.
Hadde sult vært synonymt med tom mage hadde vi altså kunne fylt opp med "hva som helst" for å slukke sulten, men det vet vi også ikke er tilfelle.
Uansett hvordan man vrir og vender på det koker dette ned til at sult er kroppens bønn om et vidt spekter av tiltrengte næringsstoffer, og da gjelder det å lete fram mest mulig lettfordøyelig og næringsrik mat for å imøtekomme kroppens signal.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Hva er egentlig sult?
« #27 : 01. juni 2011, 23:26 »
Er det UTELUKKENDE at magen er tom , eller er det andre ting?

Spurte TS da må det være lov å svare med hvilke funksjoner som ligger bak sult og det har jo blitt nevnt at det er flere mekanismer som ikke er kjent. 

Nå har TS fått en vitenskaplig forklaring og din forenkling, så da er det ihvertfall bra Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Nybegynner2010

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Hva er egentlig sult?
« #28 : 08. juni 2011, 10:09 »
Vi vet alle hva sult er. Vi kjenner følelsen i våre mager. Og når vi føler det, har vi vanligvis ikke et stort problem for å sette en stopper for det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!