Skrevet av Emne: Unilateral trening?  (Lest 1386 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Unilateral trening?
« : 09. juni 2004, 16:28 »
Er det noen som har erfaring med unilateral trening? Dvs at man trener f.eks bare den ene armen. Det jeg har lest om tidligere er at hvis man trener kun den ene armen, ene benet etc, så vil det være en "spill over" effekt til den andre armen/benet. Dvs at hvis man f.eks har en skade i høyre biceps, så vil høyre biceps også bli stimulert selv om man bare trener venstre arm. Jeg har selv ikke fått trent ordentlig på nesten 1,5 år pga skader i venstre skulder, venstre håndledd og begge knær. Siden jeg har skade både i venstre skulder og håndledd så er det nesten ingen ting jeg kan trene for overkroppen når jeg løfter med stang. Det som jeg har fundert på nå er om jeg skal begynne å trene arm, skulder, bryst og rygg med hanteløvelser for bare høyre arm. Det jeg kanskje er litt bekymret for er at høyre side av kroppen allerede er litt dominerende. Dvs at høyre skulder, arm og rygg/lats er litt større enn venstre (dette tror jeg er ganske vanlig). Jeg vet ikke om dette vil bli mye mere uttalt hvis jeg trener kun høyre side? Sannsynligvis så har jeg ikke noe å frykte, fordi det tar jo tid å bygge muskler. Likevel så vil jeg nok respondere bra, siden jeg ikke har trent ordentlig på veldig lenge. Omtrent alt som er av muskler i armene og skuldre har forsvunnet... Litt ekstra protein, kalorier og trening så tipper jeg at musklene "spretter" tilbake!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Unilateral trening?
« #1 : 09. juni 2004, 16:33 »
Det kan jo bli eit morosamt prosjekt. Du får komme med før og etter bilder Smiley
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Unilateral trening?
« #2 : 09. juni 2004, 16:59 »
Som du sier vil det å trene en side av kroppen også utvikle styrken i den andre siden. Dette kommer av det fenomenet at nervesystemet utvikler seg parallelt, dvs likt på begge sider. Forsøk er gjort (oftest med utrente individer) der forsøkspersonene trener en fot eller en arm, og testes i styrke i begge. Det viser seg at økningen er ganske lik på begge sider. Denne effekten vil være størst i begynnelsen av et treningsregime (3-6 uker), da det er da utviklingen av ns påvirker styrkeøkningen mest.

mvh ossie

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Unilateral trening?
« #3 : 09. juni 2004, 18:58 »
Men muskelvekst vil man vel ikke oppleve, en muskel må jo belastes for å vokse
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Unilateral trening?
« #4 : 09. juni 2004, 19:10 »
Helt riktig! Noen stor muskelvekst vil ikke forekomme. Tilpasningen til styrketrening vil de første 8-16 ukene være dominert av nevrale faktorer. trener man lengre enn dette vil hypertrofi faktorer overta, og dette finner sted lokalt i muskelcellene, ergo må man trene begge sider. Poenget mitt er at styrkeøkning kan forekomme selv om kun en side blir trent.

Hypertrofi kan forøvrig forekomme uten høye belastninger. forhøyet proteinsyntese/senket proteinnedbryting kan trigges på ulike måter.

ossie

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
SV: Unilateral trening?
« #5 : 09. juni 2004, 19:25 »
Har du vurdert EMS på musklene du ikke kan trene?

Som ossie skriver vil du ikke få de nødvendige strukturelle tilpasningene ved unilateral trening.

Uansett, det er jo noe som heter at "alt er bedre enn ingenting" Smiley
question everything

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!