Skrevet av Emne: Hvor lenge varer din treningsøkt?  (Lest 2578 ganger)

Utlogget superintens

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Hvor lenge varer din treningsøkt?
« : 29. juli 2011, 12:22 »
Selv trener jeg typisk 20-25 minutter. Til gjengjeld trener jeg såppas hardt og intenst at det stort sett ikke er mer å hente etter 20-25 minutter. Skulle øktene mine vart lengre måtte jeg redusert intensiteten. Jeg trener styrketrening og intervalltrening (løping eller sykling) annenhver gang. I gjennomsnitt trener jeg 2-3 ganger i uken.

 

Jeg har mer framgang enn noensinne. Tidligere trente jeg ca 1 time per trening.

 

Jeg gjøre det på denne måten fordi korte intense treningsøkter er naturlig fra naturens side, i motsetning til lange relativt rolige treningsøkter (det må bli enten eller. Uansett hvilket utgangspunkt du har MÅ du redusere intensisteten dess lengre treningsøkten din er). Når du trener intenst vil kroppen produsere opbyggende hormoner som veksthormoner og testosteron som bygger muskler og forbrenner fett. Forbrenningen vil også vare langt utover selve treningsøkten, ofte opp mot to døgn. Når en treningsøkt overstiger 40-45 minutter (kan selvfølgelig være noe indviduelt) vil kroppen begynne å produsere nedbrytende stresshormoner (bla kortisol) som bryter ned muskler. Et tydelig tegn på at kroppen har fått nok, og at det du gjør ikke lenger er helsemessig gunstig.

 

For å få en ide om hva som er naturlig kan en feks se på hvordan barn leker. Barns lek er lystbetont og naturlig og minner på mange måter om kortvarige intervalløkter. Fullt kjør en kort periode, så litt hvile, så er det på han igjen.

Også måten steinaldermennesket i to millioner år jaktet på minner om intervalltrening. Korte intense økter for å fange byttet. Ingen steinaldermann sprang marathon. Hvorfor skulle de det? Måtte de avlegge lange distanser så gikk de.

Det enkle (og naturlige) er ofte det beste..

Når skal det sies at mitt mål med treningen ikke er å bli størst mulig eller å få best mulig kondis. Målet er få mest mulig utbytte av treningen i forhold til den tiden jeg legger ned, samt best mulig helse. God helse og god form er ikke nødvendigvis to sier av samme sak. Mange toppidrettsutøvere får hjerteproblemer og andre helseproblemer, og flere triathlon og marathonutøvere har fallt om og dør under konkurranser. Men god kondis har de nok hatt.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Hvor lenge varer din treningsøkt?
« #1 : 29. juli 2011, 13:01 »
Også måten steinaldermennesket i to millioner år jaktet på minner om intervalltrening. Korte intense økter for å fange byttet. Ingen steinaldermann sprang marathon. Hvorfor skulle de det? Måtte de avlegge lange distanser så gikk de.

Vi er jo ikke akkurat steinaldermennesker lenger. Vi er jo nomader som du sier.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Hvor lenge varer din treningsøkt?
« #2 : 29. juli 2011, 16:46 »
Hvor lenge en treningsøkt bør vare, avhenger av:

 - Hvilken type trening man gjør
 - Hvilke mål man har
 - Erfaring

Det at 45min er maks, og at det man gjør utover det er bortkasta, kommer heelt an på akkurat de punktene. En profesjonell vektløfter kan trene styrke (atså løfte vekter) i 7 timer hver dag. En vanlig mosjonist kunne selvfølgelig ikke gjort det. Men derfor er det veldig generaliserende å si at 45min er maks. For det er nemlig ingen fasit på det.


Utlogget bakern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: Hvor lenge varer din treningsøkt?
« #3 : 29. juli 2011, 19:22 »
Hei. 

   Min trening kan vare alt fra 30 min, til 1,5 time.
Jeg trener en del vektløfting, altså pressvending, rykk, støt osv. Og de øktene kan ofte være på 30 min.
 Men trener jeg vanlig styrke/bygging, så kan det godt være att de øktene, INNIMELLOM, strekker seg mot 1,5 time.
   Tror ikke kroppen på noen måte har vondt av ei sånn økt, snarere tvert om.

Kan gjærne refererè til steinalder mennesket, men i dagens sammfun så er det bla, en del yrker som er ganske krevende.
   Har jobbet som baker i mange år, intens jobbing, mange tunge løft, over 5-7 timer. Stort sett uten pause, for det er det ikke tid til. Smiley

   Så da tror jeg det er greit med noen tunge trenings økter, som er lange, en gang i mellom.

Bakern.
 

Utlogget adfghsdgsfjsjrjrs

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 22

Sv: Hvor lenge varer din treningsøkt?
« #4 : 29. juli 2011, 19:32 »
Jeg trener nesten alltid 60-75 minutter. Tok helt av i fjor høst med god økning og medfølgende stormannsgalskap, og da blei det faktisk over tre timer et par ganger Tongue Veit selvfølgelig at det bare er tull, så holder det nedpå en time nå.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Hvor lenge varer din treningsøkt?
« #5 : 29. juli 2011, 19:34 »
Styrkeøktene mine er sjelden over timen...liker å kjøre intensivt og med korte pauser, mens kondisjonsøktene mine kan gjerne vare i fra 1 time(løping) til 2-3 timer(sykling) Smiley
Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!