Skrevet av Emne: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg  (Lest 4726 ganger)

Utlogget Kream

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« : 05. juli 2011, 04:57 »
Hei alle sammen!

Jeg har sett rundt omkring på forumet her, men har ikke funnet akkurat det jeg lette etter.

Jeg er som sagt i tittelen en nokså spinkel gutt på 19 år. Nå nylig fikk jeg låne et par dumbells av en kamerat da jeg sa jeg hadde lyst til å prøve en liten periode får å se om det hadde noen effekt på meg.
Jeg har ikke hatt noe bra kosthold, heller ikke trent noe serlig. (pushups i ny og ne, og løkkefotball med gutta)
Men i det siste har jeg bestemt meg for at jeg SKAL gjøre noe med den patetiske byggningen min.
Jeg har lest masse på forskjellige forumer og artikler, men foretrekker norske forumer av en eller annen grunn.

Så spørmålet mitt er; hvordan burde treningsøktene mine være satt opp? Hvor mange dager i uken? (har nok av tid til dispososjon + vektene jeg låner)

Målet mitt er å gå opp i vekt (muskler), sunt, helst uten bruk av shakes og slike moderne dyre greier. Jeg kommer heller ikke til å begynne i noe treningsstudio av økonomiske/personlige grunner.  what
Jeg har igrunn lest mye om kosthold her inne, så jeg trenger ikke så mye tips om det  Smiley
Er det for mye/ueffektivt å trene en halvtime per dag. Er det bedre med 1 time annenhver dag?

Det skal vel være mulig for meg å veie 70kg innen sommerferien er over? (18. Aug)

Håper noen som er erfarne på området, som kanskje også har vært spinkle kunne gitt meg noen tips!

Takk på forhånd!  Smile

Utlogget skinny94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #1 : 05. juli 2011, 05:56 »
Fra 60kg til 70kg på 45 dager klarer du neppe, kanskje 62kg

Utlogget sstian

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 189
  • Honnør: 130
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 189

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #2 : 05. juli 2011, 12:15 »
Fra 60kg til 70kg på 45 dager klarer du neppe, kanskje 62kg

haha :p til trådstarter:

med riktig kosthold å mye trening kan du fint øke til 70 kilo kroppsvekt! men da må du virkelig gå inn for det. drikke mye vann og spise mye. prøve å holde vannet inne i kroppen.

angående treningsprogram er ikke jeg så fan av "manual" trening.. hvertfall ikke i lengden
men fant et program her som du kan prøve hvis du vil http://www.iform.no/pub/art.php?id=1222 Wink

lykke til! du skal se at du kommer deg inn på et senter snart uansett, bare du får "treningsfølelsen" Smiley
“Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.”

Utlogget Kream

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #3 : 06. juli 2011, 00:43 »
Hvis jeg trener én halvtime to ganger om dagen (morgen - kveld) , er det for mye? Hva fungerer best tror dere? Trenger bare en idé om hvor lenge og hvor mange ganger i uka jeg kan trene, uten at det blir farlig/usunt. Har nok av tid, for å si det sånn Smiley

Utlogget whey%

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #4 : 06. juli 2011, 01:25 »
Skal ikke si at det er umulig, men vil påstå at det er lite optimalt å trene med dumbell sett hvis du skal satse på store styrke/muskel økninger.

Legg styrketreningene til 1 time 3-4 ganger i uka. Ser ingen vits i å trene 2 ganger på i dag. Spesielt hvis det bare er styrke. Spis MYE og bra mat så går du opp skal du se Wink
Die Religion ... ist das Opium des Volkes

---------------------------------------------

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100619.msg1504657;topicseen#new
Bildebok

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #5 : 06. juli 2011, 01:47 »
Hvis det er avtagbare vekter på manualene, kan du kjøpe en stang på XXL for 200kr, der du kan tre vektene innpå. Hvis du i tillegg kjøper ett par eksra skiver har du muligheten til å trene stort sett hele kroppen. Noe som igjen vil hjelpe deg med målet om 10 kg økning kr.vekt. (Da de fleste foretrekker å trene med stang fremfor manualer.)

Med en 'barbell' kan du trene:
 - knebøy, mark, benk, ulike variasjoner av press, good mornings, curls, pullover, tåhev, utfall + mye mer.

Og det er nok verdt investeringa dersom du virkelig ønsker å nå målet ditt.

Du kan dele øvelsene opp og kombinere dem med kroppsvekt-øvelser. F.eks 3-4 ganger i uka, der du har fokus på ulike muskelgrupper pr gang. (helkroppsprogram funker også, men da er det desto viktigere med restitusjonen mellom øktene)

Med tanke på vektøkningen er det som nevnt ovenfor mat og drikke som vil utgjøre den store forskjellen. Du sa at du helst ville unngå shake etc, da bør du fokusere på å få i deg nesten overflødig mye mat av en rette sorten. Dvs kjøtt, fisk, egg, melk, og karbs i form av grovt brød, pasta, ris, grønnsaker og frukt.

Lykke til Smiley

Utlogget Kream

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #6 : 06. juli 2011, 13:28 »
Takk for alle svar hittil! Smiley er til stor hjelp for en som ikke har peiling Wink

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #7 : 06. juli 2011, 21:35 »
Hei!

Skal prøve å gi deg en ganske grei innføring i det som jeg selv mener at er det viktigste iallfall. Så får heller andre fylle inn viss det er noe jeg har glemt.

Litt om treningen
Først av alt må jeg bare si at 60 - 70 kg i løpet av sommerferien blir litt mye. Det blir nok i overkant optimistisk. Sikt deg heller inn på å øke til 70 kg innen året er slutt. Innen ferien er slutt, vil du kanskje ha økt 3-4 kg ca. om du trener hardt og spiser fornuftig. Men dette er kun gjetting, og vil så klart være superindividuelt. Vit likevel at 3-4 kg er ganske mye, selv om det kanskje høres lite ut, og vil absolutt være synlig! Ang. treningen, så er det begrenset hvor langt et par hantler kan ta deg, men det er likevel håp for merkbare endringer også i ditt tilfelle. Det avhenger dog av hvor mye vekt du har til rådighet. Jeg tar utgangspunkt i at du har ca. 20 kg, siden de fleste som har hantler hjemme, har nettopp det. Dvs. to hantler som veier 10 kg hver. Og i så fall kan dette være et greit program å følge i noen måneder:

Fullkroppsprogram for nybegynner
Utfall eller step up, 2-3 serier x 10-15 repetisjoner
Push-ups med beina på en stol, 2-3 serier x 7-12 repetisjoner
Hantelroing, 2-3 serier x 7-12 repetisjoner
Skulderpress eller fronthev, 2-3 serier x 7-12 repetisjoner
Sidehev, 2-3 serier x 7-12 repetisjoner
Foroverbøyd sidehev, 2-3 serier x 7-12 repetisjoner
Hantelcurl, 2-3 serier x 7-12 repetisjoner
Sittende franskpress med hantler, 2-3 serier x 7-12 repetisjoner
Planken, 1-2 sett x så lenge du klarer

Tren programmet slik:

Mandag - Trening
Tirsdag - Hvile
Onsdag - Trening
Torsdag - Hvile
Fredag - Trening
Lørdag - Hvile
Søndag - Hvile

Google navnet på øvelsene, så finner du fort ut hva alle øvelsene er. Start med vekter som er så lette at du klarer 15 reps dersom det står "10-15 reps", eller 12 reps dersom det står "8-12 reps". Øk belastningen på hver øvelse litt og litt per uke (1 - 3 kg), og forsøk å ta så mange reps du klarer hver gang. Etterhvert vil du ikke lenger klarer 12 reps, men kanskje bare 10. Fortsett likevel helt til du ikke lenger klarer det "nederste" repetisjonstallet i programmet, dvs. at du ikke lenger klarer 10 reps når det står "10-15 reps". Når du når dette punktet, ta av så mye vekt at du klarer det "øverste" repetisjonstallet igjen. Denne gangen bør du klare mer vekt enn sist gang, og slik kan du fortsette å øke styrken på nytt.

Husk selvsagt også å alltid varme godt opp på forhånd. Ta noen lette sett med 10-20 reps først med veldig lav belastning før du starter på de tunge settene. Skal du f. eks ta utfall som øvelse 1, varm i så fall opp lett på denne øvelsen med noen få sett. På det første settet kan du godt ta utfall med bare kroppsvekt. Deretter tar du utfall med noen veldig lette hantler, og gjør dette litt. Når du føler deg klar, start på arbeidssettene (de settene som det står i programmet at du skal ta). Strekk gjerne også litt lett i de muskelgruppene du skal trene.

Viss du synes push-upsene blir for lette, så finn deg en ryggsekk som du legger vektene i. Blir det mangel på vekter, kan du også bruke andre tunge ting som du putter i sekken. Finn et eller annet tungt bare, og ha det på ryggen. Du trenger ikke så mange kilo før det blir merkbart mye tyngre.

Litt om kosthold
Når det gjelder kostholdet, så pass på å spise mye proteiner og karbohydrater. Prøv å få i deg ca. en knyttnevestor mengde med mat som er rik på proteiner til hvert måltid, og det samme med karbohydrater (en knyttnevestor mengde med noe som er rikt på karbohydrater). Ja, du leste rett: Bruk din egen knyttneve som mål. Dette er faktisk veldig vanlig for folk som trener, fordi det passer ganske bra og gjør det enkelt for utøveren å vite hvor mye man skal ta til hvert måltid.

Antall måltider bør ligger på 4-5 per dag. Spis heller små og flere måltid fremfor få og store, dersom du klarer det. Da holder du blodsukkeret stabilt, og energien din kommer ikke til å gå som en berg- og dalbane, men vil heller ligge på et fornuftig nivå hele dagen. Dette bør du gjøre uansett om du trener eller ikke, men er spesielt viktig når du trener, fordi du vil unngå å måtte trene med lite energi i kroppen. Da yter du dårlig, slurver fort med teknikken pga. lav konsentrasjon, blir negativ til alt som heter "slit" osv. Ikke bra. ^^

Her har du noen forslag til matvarer:
Bra, sunn, proteinrik mat: Egg, kylling, laks, torsk, fisk generelt, melk, skinke, mager ost
Bra, sunn, karbohydratrik mat: Poteter, ris, yoghurt (i begrensede mengder), banan, frukt generelt, havregryn, melk, juice (i begrensede mengder)

Tenk på protein som byggeklossene som skal bygge kroppen din opp. Og karbohydrater som arbeiderne som skal sette sammen byggeklossene, og lage kroppen. Det er nemlig slik det fungerer, veldig enkelt sagt. Proteinene er det som kroppen bygges opp av, men karbohydratene gir kroppen energien den trenger for å bruke disse byggeklossene til det du vil at de skal gå til. Så som du sikket skjønner, er det helt essensielt at du får i deg en del av dette, ellers skjer det ingenting - kroppen kan jo ikke bygge kropp av luft!

Et ekstra godt treningsråd
Spis alltid rett etter at du er ferdig med å trene. Da kommer kroppen raskt i gang med restitusjonen, og jo fortere, jo bedre. Dette kan ha en betydelig effekt. 25% bedre treningseffekt, viser enkelte studier. Et godt forslag til et "etter trenings"-måltid, er 6 dl skummetmelk. Sleng gjerne på en banan i tillegg om du har. Du kan også bytte ut skummetmelken med 5 dl sjokomelk. Da trenger du ikke bananen. Ellers er en liten yoghurt + et par brødskiver med kokt skinke + et par glas melk, også et helt supert alternativ. Selv er jeg en melkelsker, så jeg velger alltid 6 dl++ med melk etter trening. ^^

Når det gjelder fett, så ikke tenk på det. Det får du alltid i deg så lenge du spiser normal, sunn mat uansett. Men det kan være verdt å få i seg Omega 3-fettsyrer, om du har mulighet for det. Dette er det en del av i fet fisk som f. eks laks, så om du spiser mye av dette får du i deg nok. Men spiser du sjelden fisk, kan det anbefales å investere i et slikt kosttilskudd. Dette fås som regel som gelatinkapsler, og koster heller ikke så fryktelig mye om du handler fra rimelige sider på internett (proteinfabrikken.no f. eks). Omega 3-fettsyrer sørger for å smøre ledd, er bra for hormonproduksjon og har masse, masse andre positive effekter for helsen som du kan lese om på Google. Det er noe du egentlig bør ta uansett om du trener eller ikke. Pass også på å få i deg rikelig med vann. Både under trening og jevnt gjennom dagen. Dette transporterer næring ut i muskler, sørger for at du ikke blir dehydrert og er bra for deg på en drøss av ulike vis. Kroppen din er ca. 60% vann, så du trenger vann! I tillegg passer du så klart på å få i deg grønsaker og frukt daglig (om ikke "fem om dagen", så prøv iallfall på minst to om dagen! ^^) som gir deg vitaminer og mineraler daglig, og da er du egentlig i boks! (:

Helt til slutt
Men ikke stress for mye med å spise så sykt mye nå i starten. Sørg for å spise bra, men slapp også av - ikke tenk at "jeg må spise, jeg må spise!" hele tiden. For all del, ikke misforstå; SPIS MAT, for det trenger du virkelig når du trener! Men mange som starter å trene overdriver. De tror at det er sykt viktig at de spiser ENORMT mye mat - og viss de ikke klarer dette, blir de demotiverte og slutter.

Tro meg, i starten kommer du til å øke sykt mye i vekt uansett om du spiser bra eller ikke. legg deg likevel til gode vaner nå mens du er ny, men vit at kroppen legger på seg muskler i en fei i starten. Det skal rett og slett veldig lite til for en som er tynn og utrent å øke noen gode kilo med muskler. Jeg økte selv 11 kg på 6 måneder når jeg startet, og har nå - etter 4 år - gått opp totalt 20 kg. Selvsagt rent, og også med et utrolig useriøst kosthold til tider (og minimalt med kosttilskudd). Veide 62 kg til å begynne med, på 180 cm, og veier nå 82 kg. Og jeg er en svært utpreget ektomorph, og er så definitivt ikke noe genetisk unikum.

Men lykke til da! Håper du ender opp med å like dette, og etterhvert melder deg inn på et treningsstudio! Smiley Det er utrolig mye positivt med å bli vandt til å trene! Bedre selvtillit, bedre humør, mer energi, du lever lengre, det er praktisk i hverdagen osv. Masse, masse bra! Smiley

Utlogget sstian

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 189
  • Honnør: 130
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 189

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #8 : 06. juli 2011, 21:58 »
- paramora!

glad vi har folk som deg, og 1:3 forhold mellom honnør og inlegg sier bare litt! honnør igjen
“Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.”

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #9 : 06. juli 2011, 22:12 »
Tusen takk for hyggelige ord! Slikt varmer å få høre! Cheesy

Utlogget jonasv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #10 : 06. juli 2011, 22:23 »
"Antall måltider bør ligger på 4-5 per dag. Spis heller små og flere måltid fremfor få og store, dersom du klarer det. Da holder du blodsukkeret stabilt, og energien din kommer ikke til å gå som en berg- og dalbane, men vil heller ligge på et fornuftig nivå hele dagen. Dette bør du gjøre uansett om du trener eller ikke, men er spesielt viktig når du trener, fordi du vil unngå å måtte trene med lite energi i kroppen. Da yter du dårlig, slurver fort med teknikken pga. lav konsentrasjon, blir negativ til alt som heter "slit" osv. Ikke bra. ^^"

dette er vel motbevist gang på gang? det er en myte at man må spise ofte for å få gode resultater, og jeg vil påstå at denne myten fører fort til at folk blir hysteriske angående kostholdet sitt. folk som får dårlig samvittighet hvis de må hoppe over et måltid osv..
hard work and dedication!

Utlogget whey%

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #11 : 06. juli 2011, 22:56 »
Ganske enig med jonasv. Selv spiser jeg ca 3 store måltider om dagen. Trives bra med det og har fremgang som bare det.

antall måltider spiller egentlig ingen rolle..
Die Religion ... ist das Opium des Volkes

---------------------------------------------

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100619.msg1504657;topicseen#new
Bildebok

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #12 : 06. juli 2011, 22:58 »
Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke helt rett det du sier. Jeg tenkte nemlig på det når jeg skrev innlegget, men merk at jeg ikke sa noe om forbrenning. Det var nemlig ikke det jeg understreket som poenget med å spise ofte, for der er jeg enig med deg. Å spise mindre og oftere, har ingenting å si for forbrenningen - dette var noe man trodde tidligere, men som man nå vet at ikke stemmer. Dette er myten som du snakker om (du nevnte ikke at det var dette du mente, men jeg regner med at det må være dette du mente). Det som man derimot ikke kommer unna, er at det fører til jevnere blodsukker. Og det er utrolig viktig når man trener! Jeg har selv mange ganger revet meg i håret av artikler som konkluderer med at det ikke er noe poeng i å spise oftere og mindre, når det tross alt er VELDIG gode grunner for å gjøre dette enda, selv om det ikke fører til høyere forbrenning.

Stabilt blodsukker fører til bedre konsentrasjon, fokus, hormonell balanse, bedret immunforsvar, redusert søthunger (!!), evne til å tenke klart m.m. Det fører til at energinivået ligger på et passe nivå gjennom hele dagen, hvor du ikke er "helt der oppe", men du føler heller ikke for å legge deg ned og ta deg en lur midt på dagen fordi du "plutselig" følte deg så slapp (!). Mao. er det viktig uansett om man trener eller ikke, men det er spesielt viktig i forbindelse med trening.

Men jeg er enig i at det kan føre til hysteri, og det er derfor jeg også er veldig "på" det der med at man ikke skal overdrive. Du kan fint gå lenge uten mat, ha sovet lite, spise ubalansert og langt fra perfekt, og likevel ha en kanonøkt hvor du setters pers i din favorittøvelse. Og spiser du bra etter økten, og gjør det generelt, så kan du få resultatene du er ute etter.

Utlogget whey%

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #13 : 06. juli 2011, 23:20 »
Ser hva du mener, det er ikke morro å trene med lavt blodsukker. Men man kan jo spise 2-3 måltider om dagen og likevel ha høyt blodsukker når man trener. Må bare time det riktig Wink
Die Religion ... ist das Opium des Volkes

---------------------------------------------

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100619.msg1504657;topicseen#new
Bildebok

Utlogget lobana

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #14 : 06. juli 2011, 23:43 »
Dersom en sliter med å gå opp i vekt og jobber mot vektoppgang/kalorioverskudd er det nok helt nødvendig med 4-5 måltider om dagen, om ikke enda fler... Skal en ha i seg 2500-3000 kalorier i løpet av en dag kan det fort bli voldsomt å spise 2-3 måltider på 1000-1500 kalorier hver...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!