Skrevet av Emne: Fakta om Frukt og Grønt  (Lest 2327 ganger)

Utlogget prebnoz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 206
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 206

  • Get fit or get fat...
Fakta om Frukt og Grønt
« : 04. august 2011, 22:47 »
Etter mye filosofering fram og tilbake kom jeg fram til at jeg er noe usikker på om man virkelig kan regne på kaloriene i frukt og grønt.

Hos de fleste artene er en veldig stor bestanddel vann, noe som gir vekt til frukt, dette vannet har en helt annen næringstetthet enn selve fruktkjøttet, for ikke å snakke om vekt.

å regne næringsinnhold  per 100g blir jo det samme som å regne på vannet også. mange av dere som leser nå tenker nok at jeg er helt på bærtur (ja vi holder oss til det grønnemiljøet) som ikke har tenkt på at de har dette med i beregninger når de lager en næringstabell, men ved å ta en nærmere titt på for eksempel et eple ser man at tettheten på fruktkjøttet og mengden væske gjerne er ganske uavhengig av vekten.

at man får i seg 100-120 kcal av et stort eple stiller jeg meg skeptisk til.


så kommer man over på det neste jeg har fundert på. er i det hele tatt vår fordøyelse utviklet for å ta og hente ut næringen av grønt på det samme nivået som vi tror? det er tross alt veldig store forskjeller på mennesket sin mage og f.eks. en KU! og jeg har ikke per dags dato hørt om noen som har lagt på seg av hverken frukt eller grønnsaker, uansett mengde. dette gjelder forsåvidt bananen også, som er så omtalt sammens med all frukt. den siste tiden florerer det av artikler som sier FY og NEI til frukt og de som sier ja.

jeg er veldig spent på å se hvilke tilbakemeldinger dette emnet får. det er ikke nødvendig å komme med usaklige eller smakløse utsagn. dette er bare litt av min filosofering mens jeg sitter å tygger på en gulrot Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!