Skrevet av Emne: Evaluering av mitt nye treningsprogram  (Lest 3173 ganger)

Utlogget meCarnival

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 240
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 240

Evaluering av mitt nye treningsprogram
« : 04. september 2011, 18:42 »
Hei!


Jeg har trent med en kompis så og si hver hverdag siden mai og ut juli... Blitt litt frem og tilbake med trening i august pga flytting nordover pga. studier, men blitt en del økter. Ved siden av treningen i sommer har det gått mye i favorittsporten beachvolley. Jeg tenkte å endre på det som har blitt litt rutiner og med litt andre tilgjenglige maskiner på treningssenteret her ville jeg benytte noen av disse også...

Jeg er bare ute etter hva folk her inne synes også har et spørsmål til programmet. Programmet er en god kombinasjon av noen favorittøvelser (tripress m/ tau, militærpress, biceps curl m/tau og skråbenk m/kabler), noen nye i forhold til sommerprogrammet (dips, knebøy, singel triceps ext., shroug og pec deck) og et forskningsdokument som omhandlet optimal styrketrening og ernæring til muskelvekst med eksempler på hypertrofiprogram for sentrale muskler. Dokumentet fant jeg på Olympiatoppen sine nettsider, og antas skrevet for Olympiatoppen siden det er blitt skrevet av fagsjefen for trening og en fagkonsulent for ernæring. Prøvd mitt oppsatte program nå i en uke og føles bra foreløpig. Det er lagt opp til å gå ut året, med start i morgen.

Hensikten og det jeg vil med dette programmet er å øke muskelmasse og styrke. Spiser mye brødskiver med kjøttpålegg, forskjellige former for egg og melk. Skal og besøke ernæringsfysiolog når jeg er hjemom neste gang for å høre hva han har å fortelle for at maten skal gjøre større utbytte av treningen og faktisk hva min består av om dagen. Ikke gjort det før, så det er jeg spent på!

Jeg har lagt det opp slik: http://dl.dropbox.com/u/12461408/Trening.png

Leste at knebøy (om åpen og lukkede kjeder) er helt klart best når det gjelder bl.a. spent. Jeg tatt med knebøy i programmet, med tanke på beachvolleyen til sommeren, selvom det er min største hat øvelse.

Spørsmål
1. Jeg vet ikke om dette kan virke omfattende med tanke på mengden? 6 dager i uken har jeg lyst å prøve meg på siden det er trening det primært går i ved siden av studier. Det er en tre-splitt som gjentas to ganger og alle øvelsene er ikke like for de resprektive dagene.

2. Det går 3x6 uker hvor RM'n går ned for hver periode. Hvordan er det med økning av belastningen på øvelsene innen for de 6 ukene? Når jeg kommer til en ny 6 ukers periode går RM'n ned, da må vekten opp, men hvor mye?
1. periode: 10 - 12 RM
2. periode: 8 - 10 RM
3. periode: 6 - 8 RM

Vet ikke om det er noen fasit på dette, men leste at 1% økning er grei økning et sted, men det var ikke nevnt noe om dette var for hver økt, hver uke eller hvilke øvelser dette gjaldt.

3. For å ha kontroll må jo tallene fylles inn før treningen, men hvordan øke realistisk inn? Litt kombinert spørsmål med nr. 2.

Det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert, men sikkert noen med noen meninger her også...

Er jeg på jorde?


Takker for svar og innspill!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!