Skrevet av Emne: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?  (Lest 4298 ganger)

Utlogget dj52

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« : 06. oktober 2011, 21:52 »
Heisann, føler jeg er i situasjon som titlen beskriver.

er 17 år gammel, og har trent i 3-4 mnd seriøst.

har blitt større,og sterkere.

ganske stor faktisk, dog endel fett, men mye muskler.


har venner som er nokså tynne, ripped,men ikke muskuløse liksom, som eier meg i styrke..


finnes det folk som blir store på lite styrkeøkning?(altså potensial til å bli svært stor på når man har nådd høy styrke)

og folk som blir sterke på lite volum?


føler meg som førstenevnte...


håper folk har noe å  tilføye her.

Utlogget TBF

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 778
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 778

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #1 : 06. oktober 2011, 21:56 »
Styrke tar tid, størrelsen kommer bare du gidder å ete mat. Sånn kortfattet.
Norgesmester i grep -90 2011.

Sterkmanntrening

Utlogget sii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #2 : 06. oktober 2011, 21:59 »
Der tror jeg egentlig du fikk et dårlig svar.

At du har lagt på deg så mye størrelse i løpet av 3-4 måneder med trening, har jeg vanskelig for å tro.

Hvordan trener du, og hvordan trener vennene dine hadde vært artig å vite?

Utlogget TBF

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 778
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 778

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #3 : 06. oktober 2011, 22:02 »
Der tror jeg egentlig du fikk et dårlig svar.

At du har lagt på deg så mye størrelse i løpet av 3-4 måneder med trening, har jeg vanskelig for å tro.

Hvordan trener du, og hvordan trener vennene dine hadde vært artig å vite?

Kan du belære meg da?
Norgesmester i grep -90 2011.

Sterkmanntrening

Utlogget dj52

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #4 : 06. oktober 2011, 22:06 »
ja , følte han svarte omvendt.. for meg føler jeg størrelsen kommer fortere enn styrken, selvom jeg har endel fett og, men jeg får utrolig mye kommentarer på det at jeg har blitt stor og ser det jo selv...

jeg kjører program mandag,tirsdag,torsdag og fredag

mandag

bein og rygg

tirsdag

bryst og triceps

torsdag

biceps og skuldre

fredag

liten oppsummering av hele uken
med lette repetisjoner,eller ikke så mange øvelser.

de andre trener lignende som meg.


kan jo nevne noe av mine resultater

trener vel med 32kg i scottcrul
tar max 130 markløft
maxer 65 i benkpres.......... og det dreper meg innvendig..Tongue
trener med 35 kilo i skulderpress(stang) men er noe vanskelig på 3 settet, på de siste repetisjonene.


kan ganske mye om trening, og kosthold. Smiley

men om jeg er en person som kan øke mye volum, selv når jeg ikke ahr økt veldig mye i styrke, så føler jeg jo at jeg kan bli ganske stor?

men kunne virkelig ønske jeg var sterkere altså..
benkpress trener jeg med 45 kilo, og det er tungt på siste settet altså...
må nesten gå ned til 42,5 og begynne fra nytt og heller øke etterhvert som styrken

Utlogget sii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #5 : 06. oktober 2011, 22:06 »
Kan du belære meg da?

Jeg vil ikke belære noen, spesielt ikke noen som tydeligvis har trent en stund. Men jeg vil gjerne se noe konkret bak den påstanden din. Det strider forholdsvis mye med mine egne erfaringer, og hva jeg ser på toppnivå.

Utlogget TBF

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 778
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 778

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #6 : 06. oktober 2011, 22:13 »
Jeg vil ikke belære noen, spesielt ikke noen som tydeligvis har trent en stund. Men jeg vil gjerne se noe konkret bak den påstanden din. Det strider forholdsvis mye med mine egne erfaringer, og hva jeg ser på toppnivå.

Det jeg prøver å formidle er at styrkeutvikling tar lenger tid enn å legge på seg masse, da styrke  har mye med samarbeid mellom musklene og gjøre, og ikke minst sentralnervesystemet. Selvfølgelig trenger du også sterkere muskler. Jeg går alltid opp i styrke enten jeg er på vei ned i vekt, vedlikeholder eller går opp i vekt.
Men når jeg går opp i vekt blir jeg såklart større, det gjelder vel alle, derav påstanden om at det holder og spise og trene for og legge på seg masse.

Grunnen til at du er svakere enn kameratene dine selv om du er større er nok rett og slett at de er sterkere enn deg. Styrken følger ikke alltid kroppsvekten din, selv om det hjelper i visse øvelser. Bare tren smart og vær litt tålmodig så blir du sterkere.
Norgesmester i grep -90 2011.

Sterkmanntrening

Utlogget sii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #7 : 06. oktober 2011, 22:14 »
ja , følte han svarte omvendt.. for meg føler jeg størrelsen kommer fortere enn styrken, selvom jeg har endel fett og, men jeg får utrolig mye kommentarer på det at jeg har blitt stor og ser det jo selv...

jeg kjører program mandag,tirsdag,torsdag og fredag

mandag

bein og rygg

tirsdag

bryst og triceps

torsdag

biceps og skuldre

fredag

liten oppsummering av hele uken
med lette repetisjoner,eller ikke så mange øvelser.

de andre trener lignende som meg.


kan jo nevne noe av mine resultater

trener vel med 32kg i scottcrul
tar max 130 markløft
maxer 65 i benkpres.......... og det dreper meg innvendig..Tongue
trener med 35 kilo i skulderpress(stang) men er noe vanskelig på 3 settet, på de siste repetisjonene.


kan ganske mye om trening, og kosthold. Smiley

men om jeg er en person som kan øke mye volum, selv når jeg ikke ahr økt veldig mye i styrke, så føler jeg jo at jeg kan bli ganske stor?

men kunne virkelig ønske jeg var sterkere altså..
benkpress trener jeg med 45 kilo, og det er tungt på siste settet altså...
må nesten gå ned til 42,5 og begynne fra nytt og heller øke etterhvert som styrken

Splitten i seg selv ser grei ut den. No offence, men jeg tror du er litt tidlig ute med å si at du legger på deg mye muskler iforhold til styrken.

Veldig enkelt sagt, så sier "teorien" at tynge reps med få repetisjoner bygger mer styrke, enn størrelse. Mens noen flere reps (blir ofte sagt 8-12) bygger mer størrelse. Vil og si at utførelsen av øvelsene har mye å si på hvor mye muskler du klarer å bygge. Mer kontrollerte reps, og fokusere på å bruke de rette musklene gjennom hele bevegelsen er veldig viktig for å bygge. Mens styrkeløftere ikke legger så mye fokus på dette.

Bare å peise på en stund med bra kosthold så skal du se at begge deler kommer seg : )

Utlogget sii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #8 : 06. oktober 2011, 22:29 »
Det jeg prøver å formidle er at styrkeutvikling tar lenger tid enn å legge på seg masse, da styrke  har mye med samarbeid mellom musklene og gjøre, og ikke minst sentralnervesystemet. Selvfølgelig trenger du også sterkere muskler. Jeg går alltid opp i styrke enten jeg er på vei ned i vekt, vedlikeholder eller går opp i vekt.
Men når jeg går opp i vekt blir jeg såklart større, det gjelder vel alle, derav påstanden om at det holder og spise og trene for og legge på seg masse.

Grunnen til at du er svakere enn kameratene dine selv om du er større er nok rett og slett at de er sterkere enn deg. Styrken følger ikke alltid kroppsvekten din, selv om det hjelper i visse øvelser. Bare tren smart og vær litt tålmodig så blir du sterkere.

Jeg forstår hva du prøver å formidle. Det jeg sier, er at jeg er tildels uenig med deg. Kunne tenkt meg å se noe konkret til å backe opp det du sier. En forskningsrapport, eller hva som helst egentlig.

Dette er et veldig banalt å tåpelig argument. Det er flere styrkeløftere i verdenstoppen som er forholdsvis ung(CYC, Daniel Grabowski. Bare fra toppen av hodet). Men du finner veldig sjeldent bodybuildere på samme alder i verdenstoppen. Det er få bodybuildere under 30 år som hevder seg noe særlig helt i toppen.

Akkurat hva som tar lengst tid er ikke jeg 100% sikker på. Men at det skal gå så veldig mye lengre tid å bygge styrke en størrelse, strider veldig mot hva jeg tror på iallefall.

Utlogget dj52

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #9 : 06. oktober 2011, 23:54 »
takker for svar folkens.
Smiley

Utlogget TBF

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 778
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 778

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #10 : 07. oktober 2011, 07:28 »
Jeg forstår hva du prøver å formidle. Det jeg sier, er at jeg er tildels uenig med deg. Kunne tenkt meg å se noe konkret til å backe opp det du sier. En forskningsrapport, eller hva som helst egentlig.

Dette er et veldig banalt å tåpelig argument. Det er flere styrkeløftere i verdenstoppen som er forholdsvis ung(CYC, Daniel Grabowski. Bare fra toppen av hodet). Men du finner veldig sjeldent bodybuildere på samme alder i verdenstoppen. Det er få bodybuildere under 30 år som hevder seg noe særlig helt i toppen.

Akkurat hva som tar lengst tid er ikke jeg 100% sikker på. Men at det skal gå så veldig mye lengre tid å bygge styrke en størrelse, strider veldig mot hva jeg tror på iallefall.

Bra argument, men dropp dopede utøvere, da de ikke kan sammenlignes med oss vanlige.
CYC kommer sikkert til å bli sterkere med tiden. Snur man på sammenligningen din og ser på Gille, OD, Lars SK, Asbjørn, for og nevne toppen, ser vi at de fortsatt øker i styrke etter flere år med trening. De er riktignok i plussen, men det gjelder for lavere vektklasser også.
NKS har trent en betta men blir fortsatt sterkere og raskere, nok til å hevde seg på NSM i 2010, som den letteste deltakeren.
Ser du på vektløfting har det hendt at vinnerne i -94 har løftet tyngre vekter enn vinnerne -105 i kg på samme stevne.

Noe forskning har jeg ikke på lur, har du?
Jeg spekulerer i et bilde jeg har lagt meg opp personlig av og lese rundt og prate med utøvere.
Norgesmester i grep -90 2011.

Sterkmanntrening

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #11 : 07. oktober 2011, 08:32 »
Du sier du er 17 år og har trent seriøst i 3 - 4 måneder og kan ganske mye om trening og kosthold.

Like it or not, 17 år og 3-4 måneder lag erfaring tilsier at du er en nybegynner. Det kan godt hende du har lest deg opp masse rundt trening og kosthold, men jeg vil påstå at den store majoriteten av den gruppen du tilhører ikke kan stort (selv om de kanskje tror det). Jeg er ikke ute etter å ta deg, men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at det kanskje finnes en del aspekter med styrketrening du ikke er helt klar over enda. Det kan feks ta årevis å lære seg hvilket stimuli kroppen din responderer på i forhold til både mengde og intensitet. For ikke å snakke om teknisk utførelse av øvelser. Her er du garantert ikke utlært.

Jeg føler det blir problematisk å gå inn på hva som kommer først av styrke og størrelse, da det trolig er ganske individuelt. Likevel kan jeg komme med noen tips for hva som funket for meg da jeg var på din alder

For det første ville jeg benyttet meg av store øvelser:

Rygg: -->Markløft<-- , chins, ulike varianter av roing
Bein: knebøy, utfall, bulgarsk utfall, strak mark, nordic hamstrings
bryst: benkpress, hantelpress skrå og flat, push ups i tau
tricep: smal benk, dips, fransk press, pullover
bicep: Hang ups med supinert grep, diverse curls
mage: roll outs, plankevarianter, pallof press

Mulig jeg har glemt noen, men disse komme du langt med.

Videre ville jeg vurdert å trene samme muskelgruppe flere ganger pr uke. Hvis du føler en muskelgruppe henger etter, hvorfor ikke ta en tung økt (5 sett 3 - 5 reps) og en lettere økt (3 sett 10 reps) pr uke.


Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #12 : 07. oktober 2011, 12:39 »
Så overskriften og tenkte på hva en bekjent av meg sa for en tid tilbake; " du løfter veldig lite til å se så sterk ut!"....
Dette var en bekjent som jeg hadde møtt gjennom jobb og vi hadde en felles interesse for styrketrening/kroppsbygging. Jeg var vel både høyere og tyngre en hva han var, men tok ikke på nærheten så mye som han, i noen øvelser..

Hva som fikk meg til å se sterk ut kan vel være så mangt, men jeg tipper på et relativt aktivt fysisk liv med både arbeid og trening med vekter, samt en grei v-form fra naturens side..  :Smiley

Uansett, det er aldri lett å vurdere hva noen kan løfte kun basert på deres utseende! Med unntak av Aune, Skog, og etc..

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #13 : 07. oktober 2011, 12:53 »
Jeg har alltid hatt samma greia liksom. Når jeg trener går jeg alltid fort opp i muskelmasse, begynner å se brutal ut og folk kommenterer det, mens styrkeøkningen går veeeldig sakte, også løfter jeg alltid mye mindre en hva det ser ut til at alle andre gjør, selvom de er mye mindre en meg selv. Det er genetisk, noen er sterke og små mens andre er store og "svake" :p Er fullt mulig å være stor selvom du ikke løfter mer en alle andre
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: når størrelsen ikke samsvarer med styrken?
« #14 : 07. oktober 2011, 13:03 »
Jeg har alltid hatt samma greia liksom. Når jeg trener går jeg alltid fort opp i muskelmasse, begynner å se brutal ut og folk kommenterer det, mens styrkeøkningen går veeeldig sakte, også løfter jeg alltid mye mindre en hva det ser ut til at alle andre gjør, selvom de er mye mindre en meg selv. Det er genetisk, noen er sterke og små mens andre er store og "svake" :p Er fullt mulig å være stor selvom du ikke løfter mer en alle andre

Kjenner meg forsåvidt igjen her.
Det er ikke det at jeg er "svak", men løftene på gymmet samsvarer kanskje ikke med hva folk flest mener jeg burde løfte med den fysikken jeg har. På den andre siden så er jeg fysisk "sterkere" en mange andre jeg vet om når det gjelder fysisk arbeid. Snekring, bæring av stein, riving, etc.. En kollega av meg hjalp meg med å bytte tak i sommer. Under riving av det gamle taket måtte min "sterkere" kollega gi seg mens jeg hadde fortsatt god kok!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!