Skrevet av Emne: Sink  (Lest 4084 ganger)

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
Sink
« : 16. juni 2004, 15:51 »
Zinc for prostate disease and other conditions: a little evidence, a lot of hype, and a significant potential problem.

Moyad MA.

University of Michigan Medical Center-Dept. of Urology, Ann Arbor, MI, USA.

Dietary and supplemental zinc, especially in excess, has received much attention in numerous alternative medicine resources. There is a small amount of medical evidence that zinc may alleviate some mostly rare medical conditions (such as Wilson's disease). However, in prostate conditions, such as BPH, large concentrations of zinc are found in the prostate gland. Excess intake of zinc, especially with individual supplements, has the potential to encourage the growth of prostate conditions from BPH to cancer. In fact, one large study found a significantly higher risk of advanced prostate cancer in men consuming large intakes of these supplements. Large doses of zinc can inhibit the benefits of bisphosphonate drugs, increase testosterone level, increase cholesterol, reduce levels of "good cholesterol" or HDL, and can promote immune dysfunction. More research is needed in this area, but in the meantime, the time seems more than ripe to discourage or immediately discontinue the intake of larger concentrations of zinc for most individuals until adequate research resolves this controversial issue

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Sink
« #1 : 16. juni 2004, 16:29 »
 Shocked Shocked Shocked
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
SV: Sink
« #2 : 16. juni 2004, 18:01 »
Hm.. Er dette en ny studie? Har du url - årstall? Dette må være det første studiet jeg leser som direkte fråråder bruk av Zinc som tilskudd. Skal alikevel la meg være med å skremme - hvis dette er det eneste studiet som påstår dette - finnes langt flere studier som beviser mye av det motsatte. De nevner jo ingenting om hvor mye Zinc det er snakk om? Bare at excess inntak kan føre til det de påstår.

Fant følgende på en side:

If You Get Too Much: Zinc in amounts greater than 200 mg a day can cause nausea, vomiting, and diarrhea. Taking even 100 mg a day in supplement form over long periods can result in problems, including lowered levels of HDL ("good") cholesterol and diminished immune-system function.

An association between excessive zinc and Alzheimer's disease has been made but requires further investigation.

Innteresant er det likevel. Men som forskerene selv sier: More research is needed in this area...(before this conclusion can be drawn)

-noc-
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

SV: Sink
« #3 : 17. juni 2004, 12:20 »
Det står store konsentrasjoner....og da antar jeg at det er snakk om betydelig mer enn en tablett hver morgen
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Sink
« #4 : 17. juni 2004, 14:42 »
Det står store konsentrasjoner....og da antar jeg at det er snakk om betydelig mer enn en tablett hver morgen

Ja. Det finnes såvidt jeg kan se ingen solid dokumentasjon på at det å spise 50 gram zink sulfate eller 30 mgram zink citrate er farlig for helsa. Man skal utfra det vi vet i dag spise veldig mye over anbefalte doser før kolesterol-nivået blir signifikant høyere og at immunforsvaret svikter. Husk også at de som trener trenger noe mer zink enn en som ikke trener.
Her er WHOs oppsummering av evt. helsefarer ved zink-inntak:
"Acute toxicity arises from the ingestion of excessive amounts of zinc salts, either accidentally or deliberately as an emetic or dietary supplement. Vomiting usually occurs after the consumption of more than 500 mg of zinc sulfate.
Manifest copper deficiency, which is the major consequence of the chronic ingestion of zinc (13), has been caused by zinc therapy (150–405 mg/day) for coeliac disease, sickle cell anaemia, and acrodermatitis enteropathica (28–30).  Zinc supplementation of healthy adults with 20 times the recommended dietary allowance for 6 weeks resulted in the impairment of various immune responses (32). Gastric erosion is another reported complication of a daily dosage of 440 mg of zinc sulfate (1). Daily supplements of 80–150 mg of zinc caused a decline in high-density lipoprotein cholesterol levels in serum after several weeks (1), but this effect was not found in some other studies. In an Australian study, no detrimental effect of 150 mg of zinc per day on plasma copper levels was seen in healthy volunteers over a period of 6 weeks (33).

In a small-scale study on zinc-refinery workers, no evidence was found of increased mortality from any type of cancer (1). In subjects with low baseline levels of serum zinc, no significant difference in the risk of death from cancer or cardiovascular diseases, as compared with those with high baseline levels, was observed (34).

7. Conclusions

In 1982, JECFA proposed a daily dietary requirement of zinc of 0.3 mg/kg of body weight and a provisional maximum tolerable daily intake (PMTDI) of 1.0 mg/kg of body weight (35). The daily requirement for adult humans is 15–22 mg/day.
References

1. Elinder CG. Zinc. In: Friberg L, Nordberg GF, Vouk VB, eds. Handbook on the toxicology of metals, 2nd ed. Amsterdam, Elsevier Science Publishers, 1986:664-679.

2. Nriagu JO, ed. Zinc in the environment. Part I, Ecological cycling. New York, NY, John Wiley, 1980.

3. Cohen JM et al. Taste threshold concentrations of metals in drinking water. Journal of the American Water Works Association, 1960, 52:660.

4. International Organization for Standardization. Water quality—determination of cobalt, nickel, copper, zinc, cadmium and lead—flame atomic absorption spectrometric methods. Geneva, 1986 (ISO 8288:1986).

5. Deutsche Einheitsverfahren zur Wasser-, Abwasser- und Schlamm-Untersuchung. [German standard procedures for testing water, wastewater and sludge.] Lieferung 22. Weinheim, Verlag Chemie, 1989.

6. Klemm RF, Gray JML. A study of the chemical composition of particulate matter and aerosols over Edmonton. Edmonton, Alberta Research Council, 1982 (Report RMD 82/9).

7. Mattsson R, Jaakkola T. An analysis of Helsinki air 1962 to 1977 based on trace metals and radionuclides. Geophysica, 1979, 16.

8. Hiisvirta L et al. [Metals in drinking water.] Vatten, 1986, 42:201 (in Swedish with English abstract).

9. Lahermo P et al. The geochemical atlas of Finland, Part 1. The hydrogeochemical mapping of Finnish groundwater. Espoo, Finland, Geological Survey of Finland, 1990.

10. Solomons NW. Zinc and copper. In: Shils ME, Young VR, eds. Modern nutrition in health and disease. Philadelphia, PA, Lea & Febiger, 1988.

11. Varo P, Koivistoinen P. Mineral element composition of Finnish foods. XII. General discussion and nutritional evaluation. Acta agriculturae Scandinavica, 1980, 22 (Suppl.):165.

12. National Research Council. Recommended dietary allowances, 10th ed. Washington, DC, National Academy Press, 1989.

13. Cousins RJ, Hempe JM. Zinc. In: Brown ML, ed. Present knowledge in nutrition. Washington, DC, International Life Sciences Institute, 1990.

14. Gillies ME, Paulin HV. Estimations of daily mineral intakes from drinking water. Human nutrition: applied nutrition, 1982, 36:287-292.

15. O'Dell BL. History and status of zinc in nutrition. Federation proceedings, 1984, 43:2821-2822.

16. Sax NJ, Lewis Jr RJ. Dangerous properties of industrial materials, 7th ed. New York, NY, Van Nostrand Reinhold, 1989.

17. Torrance AG, Fulton RB Jr. Zinc-induced hemolytic anemia in a dog. Journal of the American Veterinary Medical Association, 1987, 191:443-444.

18. Graham TW et al. Economic losses from an episode of zinc toxicosis on a California veal calf operation using a zinc sulfate-supplemented milk replacer. Journal of the American Veterinary Medical Association, 1987, 190:668-671.

19. Yamaguchi M, Takahashi K, Okada S. Zinc-induced hypocalcemia and bone resorption in rats. Toxicology and applied pharmacology, 1983, 67:224-228.

20. Reddy CS et al. Mobilization of tissue cadmium in mice and calves and reversal of cadmium induced tissue damage in calves by zinc. Bulletin of environmental contamination and toxicology, 1987, 39:350-357.

21. Waalkes MP et al. Protective effects of zinc acetate toward the toxicity of nickelous acetate in rats. Toxicology, 1985, 34:29-41.

22. Hietanen E et al. Tissue concentrations and interaction of zinc with lead toxicity in rabbits. Toxicology, 1982, 25:113-127.

23. Rath FW et al. Zur Wirkung oral applizierten Zink auf die Metastasenbildung nach intravenoser Applikation von Zellen eines benzpyreninduzierten Rattensarkoms. [Effect of the oral administration of zinc on metastasis after intravenous application of benzpyrene-induced rat sarcoma.] Acta histochemica, 1990, 39(Suppl.):201-203.

24. Chen XC et al. Low levels of zinc in hair and blood, pica, anorexia and poor growth in Chinese preschool children. American journal of clinical nutrition, 1985, 42:694-700.

25. Smith RM et al. Growth-retarded aboriginal children with low plasma zinc levels do not show a growth response to supplementary zinc. Lancet, 1985, i(8434):923-924 (letter).

26. Cavdar AO et al. Zinc deficiency in geophagia in Turkish children and response to treatment with zinc sulfate. Haematologica, 1980, 65:403-408.

27. Jackson MJ et al. Stable isotope metabolic studies of zinc nutrition in slum-dwelling lactating women in the Amazon valley. British journal of nutrition, 1988, 59:193-203.

28. Porter KG et al. Anemia and low serum-copper during zinc therapy. Lancet, 1977, ii(8041):774 (letter).

29. Prasad AS et al. Hypocupremia induced by zinc therapy in adults. Journal of the American Medical Association, 1987, 240:2166-2168.

30. Hoogenraad TU, Dekker AW, van den Hamer CJA. Copper responsive anaemia, induced by oral zinc therapy in a patient with acrodermatitis enteropathica. Science of the total environment, 1985, 42:37-43.

31. Festa MD et al. Effect of zinc intake on copper excretion and retention in man. American journal of clinical nutrition, 1985, 41:285-292.

32. Chandra RK. Excessive intake of zinc impairs immune responses. Journal of the American Medical Association, 1984, 252:1443-1446.

33. Samman S, Roberts DCK. The effect of zinc supplements on plasma zinc and copper levels and the reported symptoms in healthy volunteers. Medical journal of Australia, 1987, 146:246-249.

34. Kok FJ et al. Serum copper and zinc and the risk of death from cancer and cardiovascular disease. American journal of epidemiology, 1988, 128:352-359.

35. Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives. Evaluation of certain food additives and contaminants. Cambridge, Cambridge University Press, 1982 (WHO Food Additives Series, No. 17).

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Sink
« #5 : 18. juni 2004, 08:00 »
Hm.. Er dette en ny studie? Har du url - årstall? Dette må være det første studiet jeg leser som direkte fråråder bruk av Zinc som tilskudd. Skal alikevel la meg være med å skremme - hvis dette er det eneste studiet som påstår dette - finnes langt flere studier som beviser mye av det motsatte. De nevner jo ingenting om hvor mye Zinc det er snakk om? Bare at excess inntak kan føre til det de påstår.

Det er en ny artikkel, ja, fra februar i år. (Urol Nurs. 2004 Feb;24(1):49-52.)
Det er snakk om relativt store doser ja, 40-50 mg daglig burde være "trygt". Husk allikevel på at du kan få i deg sink fra andre kilder enn gjennom tilskuddet, så om du f.eks tar 40 mg sink daglig, kan ditt akkumulerte inntaket være betraktelig høyere, spesielt om du spiser mye kjøtt. Bare noe å tenke på.

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
SV: Sink
« #6 : 18. juni 2004, 10:07 »
Stemmer, tror jeg uansett ligger trygt under 50 mg. grensen, er vegetarianer, så mye "kjøtt" blir det nok ikke på meg  biggrin Men det gjelder nok for mange av dere andre kjøttetere... Azn

-NoC-
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

SV: Sink
« #7 : 18. juni 2004, 10:55 »
Stemmer, tror jeg uansett ligger trygt under 50 mg. grensen, er vegetarianer, så mye "kjøtt" blir det nok ikke på meg  biggrin Men det gjelder nok for mange av dere andre kjøttetere... Azn

-NoC-

Hvordan går det å være vegetarianer overens med styrketrening? Må du drikke ekstra mye proteinshaker eller?
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
SV: Sink
« #8 : 18. juni 2004, 11:12 »
Må nok det - har så og si en shake som supplement til hvert måltid. Blir fort 6 shaker dagen  :Smiley Men jeg klarer meg også bra uten, spesielt om vinteren, da går det mye i ost, melk og Cottage Cheese. Mange tror ikke jeg er vegetarianer når jeg sier jeg er det, men det er sant! Noen vil nok si, i en forstand, at det er "usunt" å være vegetarianer når jeg må hive i meg 6 shaker dagen, men dette er jo et personlig valg - hele familien min er veggiser men bare jeg drikker prottis-shaker. Men det er jo fordi jeg bygger 

Ellers så går det ekstra mye prot. nå som jeg prøver å "små-deffe" litt. Noen sier jo også at det er direkte usunt med flytende prot. hele tiden, men jeg har brukt det i 3 år snart, og har ingen bi-virkninger (*bank i bordet*) enda.

Et siste poeng, en shake koster meg ca. 6-7 kr (20-30 gr prot) og det er mye billigere enn å kjøpe seg en kylling!  8)

(Dette var et langt svar på et lite spm. men jeg prøvde å skjerme unna noen flere spm. som jeg ser for meg inevitably kommer en eller annen gang  :Smiley )

-Noc-
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Sink
« #9 : 18. juni 2004, 11:26 »
hvorfor er du vegetarianer?

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
SV: Sink
« #10 : 18. juni 2004, 11:39 »
Grunnen er ikke enkel, den er basert på:

-Kultur
-Religion
-Personlig valg
-Synd på dyrene-prinsippet
-Bedre for verden-prinsippet
-Sunnhetsprinsippet
-Har-ikke-spist-kjøtt-på-21-år-og-har-ikke-tenkt-å-begynne-nå-prinsippet
-Klarer-meg-fint-uten-prinsippet...

Osv.Osv...  Wink

Her en gammel thread (min første?) som gjentar dette i grove trekk:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=148.0

-Noc-
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Robzilla

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 531
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 531

SV: Sink
« #11 : 20. juni 2004, 11:14 »
Trodde egentlig at hvis du var ekte "hardcore" veggis, at man skulle holde seg unna alt som kom fra dyr, dvs. produkter som egg, melk osv. Og kun spise naturens eget..eller er det kanskej ikke så'?

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
SV: Sink
« #12 : 20. juni 2004, 13:31 »
Sitat
Trodde egentlig at hvis du var ekte "hardcore" veggis, at man skulle holde seg unna alt som kom fra dyr, dvs. produkter som egg, melk osv. Og kun spise naturens eget..eller er det kanskej ikke så'?

Jo, men da er du veganer og ikke vegetarianer. En veganer holder seg vekke i fra alt som kommer fra dyr, og de ekstreme holder seg også vekke fra visse produkter som er produsert med syntetisk materiale og er genmodifiserte. De spiser bare økologiske matvarer - og da, som sagt, ikke noe meieri-produkter heller.

Jeg spiser egg, men det gjør ikke resten av family'en, men egg synes jeg er litt vanskelig å unngå uansett.

Har også hørt rykter om noen munker i Sør-vest India og i Nepal som bare spiser frukt og nøtter som ligger på bakken. Dette fordi de mener du "skader" planten (på samme måte som du skader et dyr når du slakter det) hvis du "plukker" fra et tre. Dersom det ligger på bakken er det greit fordi da er det "dødt". Hvordvidt dette er sant kan diskuteres...  Wink

-Noc-
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!